DRÁMAjátékos

2004/3.

                                       A MAGYAR DRÁMAPEDAGÓGIAI TÁRSASÁG HÍRLEVELE

                 MEGJELENIK AZ INFORMÁCIÓK BŐSÉGE ÉS AZ IGÉNYEK SZERINT, NEGYEDÉVENTE

                   1022 Budapest, Marczibányi tér 5/a.; tel./fax: 3361361; 3361362: 70/3356286; 70/3353959

e-mail: drama@drama.hu; Internet: www.drama.hu;


KÖZGYŰLÉSI MEGHÍVÓ

A Magyar Drámapedagógiai Társaság következő, vezetőségválasztó  közgyűlésére 2004. november 20-án, szombaton 17 órai kezdettel kerül sor Budapesten, a Marczibányi Téri Művelődési Központban. Szeretettel várjuk egye­sü­letünk minden tagját. Napirenden szerepel majd a 2003 novemberétől végzett munkáról szóló szakmai és pénzügyi beszámoló, a jövőre vonatkozó tervek és az alapszabály szerint kétévente kötelező vezetőségválasztás.

SZÍNHÁZ-DRÁMA-NEVELÉS

drámapedagógiai hétvégék – a 2004 szeptemberében indult rendezvénysorozat következő programjai:

KECSKEMÉT – 2004. november 6.

HOL-MI – módszertani hétvége

Szimbólum és szertartás a közösségépítés szolgálatában

PÉCS – 2004. november 13.

A dráma eszközeinek alkalmazása az idegen nyelv oktatásában

BUDAPEST – 2004. november 18-21.

A színház és a dráma lehetőségei a nevelésben

Kathleen Gallagher (Kanada) és John Somers (Anglia) tréningje a drámapedagógiai hétvége keretein belül

A drámapedagógiai helye és szerepe a közoktatás fejlesztésében

konferencia a Magyar Drámapedagógiai Társaság rendezésében, a Marczibányi Téri Művelődési Központban, 2004. november 20-án.

A részletes program hírlevelünk 1-3-4-5. oldalán olvasható.

A rendezvénysorozat támogatója a Nemzeti Kulturális Alapprogram Közművelődési Kollégiuma.

Az utóbbival kapcsolatban: a Magyar Drámapedagógiai Társaság jelölőbizottsága 2004 szeptemberében gyűjtötte be a tagság javaslatait. A jelölőbizottság tagjai voltak: Gyom­bo­lai Gábor, Kis Tibor, Lázár Péter, Pappné Demeter Magdolna, Rudolf Ottóné és Zalay Szabolcs.

A gyűjtés eredményeképp a jelölő­bizottság arról számolt be, hogy a tagságból a megkérdezettek elégedet­tek a jelenlegi elnökség munkájával, így őket javasolják továbbra is az elnöki és az elnökségi tagsági tiszt­sé­gekre. Rajtuk kívül többek neve felmerült, így állt össze az alább olvasható lista. A listán szereplő összes tagtársunkat felhívtuk és meg­kér­dez­tük, hogy vállalják-e a jelöltséget...

Elnöki tisztségre jelölt:

Kaposi László – vállalta a jelöltséget

(Nem vállalta a jelöltséget Szauder Erik és Takács Gábor.)

Jelöltek elnökségi tagságra: Antal Rita, Csordás Anett, Fodor Mihály, Szakall Judit, Szauder Erik, Takács Gábor – vállalták a jelöltséget

(Nem vállalta a jelöltséget Achs Károly, Czi­boly Ádám, Előd Nóra, Gabnai Katalin, Gla­usius Lász­ló, Józsa Katalin, Kis Tibor, Kovács Andrásné, Kuszmann Nóra, Lázár Péter, Nyári Arnold, Pauska Mária, Püspöki Péter, Tolnai Mária, Tóth Adél, Trencsényi László, Vatai Éva és Wenczel Imre.)

A jelölést vállaló tagtársaink szak­mai önéletrajza letölthető honlapun­k Aktuális rovatából (a dokumentum neve: eletrajz.pdf).

A közgyűlést megelőzően kerül sor A drámapedagógiai helye és szerepe a közoktatás fejlesztésében című konferenciára (ld. a programot lent).

A közgyűlés résztvevői 19 órától megtekinthetik a Krétakör Színház előadásában Büchner Leonce és Léna c. darabját.

®

Konferencia a Magyar Drámapedagógiai Társaság rendezésében

A DRÁMAPEDAGÓGIA

HELYE ÉS SZEREPE A KÖZOKTATÁS

FEJLESZTÉSÉBEN

2004. november 20. 10.00

Helyszín: Marczibányi Téri Művelődési Központ, színházterem

A Színház-Dráma-Nevelés módszertani hétvégesorozat programjának része konferenciánk, amelyre neves hazai és külföldi oktatási szakembereket hívtunk meg. Előadóinktól azt kértük, hogy ismertessék a drámapedagógiai helyével és közoktatásbeli szerepével kapcsolatos elkép­zeléseiket, mutassák be és elemezzék a lehetőségeket. A konferencia – terveink és reményeink szerint – feltárja majd, hogy milyen módon és formában, jelenlegi helyzetében milyen változtatásokat megvalósítva vehet részt a drámapedagógia mint az egyik leghatékonyabb művészeti nevelési módszeregyüttes a közok­tatás fejlesztésében, a középtávú közoktatás-fejlesztési stratégia megvaló­sulá­sában.
A kon­ferencia megrendezését a Nemzeti Kulturális Alapprogram mellett az Oktatási Minisztérium is támogatja. Információ: Tóth Adél: (70) 3353959 és (1) 3361362

A program:

10.00 – 13.00

A konferenciát megnyitja az Oktatási Minisztérium képviseletében Eötvös Zoltán közoktatási szakreferens

Trencsényi László (Miskolci Egyetem, Neveléstudományi Tanszék, docens): Tartalmi szabályozással a drámapedagógiáért?

Szauder Erik (ELTE Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Főiskolai Kar, adjunktus): Tartalomtudás és eszköztudás a drámatanár szemével

Kaposi László (Magyar Drámapedagógiai Társaság, elnök): Lehet-e a dráma az oktatásban tanítási?

Zalavári András (drámatanár, Veszprém) Gondok és teendők

Tolnai Mária (Kaposvári Egyetem, Művészeti Főiskolai Kar, Színházi Tanszék, docens, dráma­tanár): A kultúrák különbözősége, multikul­turalizmus és drámapedagógia

Püspöki Péter (középiskolai tanár, drámatanár, Baross Gábor Szakközépiskola, Miskolc): A dra­ma­tikus tevékenységformák alkalmazása a kom­mu­nikációs készségek iskolai fejlesztésében

Kaposi József (Országos Közoktatási Intézet, tu­do­mányos munkatárs): A drámaérettségiről tanároknak

13.00 – 13.30 SZÜNET

13.30 – 16.30

Dr. Szitó Imre (pszichológus, ELTE oktató): Mit mérjünk és hogyan, ha egy drámapedagógiai program hatékonyságára vagyunk kíváncsiak?

Váczy Zsuzsa (Oktatási Minisztérium, Közoktatásfejlesztési Projektek

Osztálya, osztályvezető) A közoktatásfejlesztés lehetőségei az Unió­ban

Kathleen Gallagher (Kanada, a Torontói Egyetem Neveléstudományi Tanszékének adjunktusa): A diákok iskolai életében jelképesen vagy valóságosan megjelenő erőszak kezelésének lehetőségei a dráma eszközeivel, a színház szerepe a nevelésben

John Somers (Anglia, az Exeteri Egyetem Előadóművészeti Tanszékének tanszékvezető docense): Színházi előadás, amely megtartja a dráma módszereit

16.30 – 17.00 SZÜNET

17.00 – 18.30 A Magyar Drámapedagógiai Társaság vezetőségválasz­tó közgyűlése

19.00 Krétakör Színház: Leonce és Léna (színházi előadás, kamaraterem)


2004. november 19., péntek, 10.00

Drámaakadémia

a határon túli magyar drámapedagógiai és kulturális műhelyekkel, gyermekszínjátszással foglalkozó csoportokkal való kapcsolat megerősítése, tapasztalatcsere, tevékenységet segítő ismeretbővítés és képzés, tartós szakmai együttműködések kialakítása céljából

A Nemzeti Civil Alapprogram egyik pályázatának keretei között a Magyar Drámapedagógiai Társaságnak lehetősége nyílik arra, hogy a drámapedagógia-gyermekszínjátszás területén dolgozó határon túli csoportok, szakembe­rek egymás közötti és a magyarországi szakemberek közötti kap­csolatainak erősítése végett jelentős lépéseket tegyen tréningek, tanfolyamok, egyéb képzések és programok szervezésének formájában.

2004. november 19-én szeretnénk megkezdeni ezt a munkát, mégpedig úgy, hogy a határon túli magyar szakemberek részvételével tanácskozást tartunk. Ezen közösen tisztázhatjuk és teremthetjük meg ennek a folya­mat­nak a kereteit, céljait és formáit. A vajdasági, felvidéki, kárpátaljai, erdélyi, szlovéniai, horvátországi, ausztriai magyar kulturális feladatokkal, drámapedagógiával, gyermekszínjátszással foglalkozó intézmények és szakemberek megkeresésével, s közülük – reményeink szerint – sokak személyes megjelenésével, részvételével szeretnénk megerősíteni tevékenységi területünk ha­tárokon átívelő szakmai kapcsolatait, továbbá kidolgozni a már említett programsorozatot.

A megbeszélés helyszíne a Marczibányi Téri Művelődési Központ (Budapest, Marczibányi tér 5/a.).

 ®

Nemzetközi konferencia 2004. november 18-án a BM Országos Bűn­meg­előzési Központ, a BM Bűnmegelőzési Akadémia és a Magyar Drá­ma­pe­da­gó­giai Társaság szervezésében Budapesten

DRAMATIKUS MÓDSZEREK

A BŰNMEGELŐZÉS SZOLGÁLATÁBAN

Most, hogy a 18. turnussal véget ért az Impulzus-táborok több mint egy éve tartó sorozata, és most, hogy a folytatásnak a lehetősége közel s távol nem látható, a munkának (vagy csak az ideinek?) zárásaként látványos keretek között kerül sor arra a nemzetközi konferenciára, ami a fen­ti, a címben szereplő megnevezést kapta. Az előadók listája, a részletes program az alábbiakban olvasható. Jó programnak ígérkezik... Az már csak a hab a tortán, hogy a konferenciára megjelenik egy módszertani kiadvány. A tanulmányokat és foglalkozásvázlatokat tartalmazó könyv azt a címet kapta, amit a rendezvény. Elkészül egy fél órás módszerbemutató film is, a Legyek ura című Impulzus-táboros programról. Ennek bemutatójára, mint a programból látható, a konferencia keretei kerül sor. A rendezvényen várhatóan több mint 20 fő határon kívüli magyar drámapedagógus is részt vehet: nekik a program mellett a szállást és részben az étkezést is biztosítják a szervezők.

Előadók:

John Somers, az Exeteri Egyetem Előadóművészeti Tanszékének tanszékvezető docense

Bűnmegelőzés a dráma segítségével

Ez az előadás annak bemutatására tesz kísérletet, hogy milyen hatékony lehet a dráma az emberséges és rendezett társadalom számára fontos ügyek felvetésében. Az előadás az alábbi témákkal foglalkozik: az iskolákban megvalósított dráma természete, a dráma mint alternatív pedagógia, a dráma hatékonyságát alátámasztó kutatások, a dráma lehetőségei a bűnmeg­elő­zésben, a bűnmegelőzést célzó drámatevé­keny­ség szervezése és forrásai.

Kathleen Gallagher Ph.D., a Torontói Egyetem Neveléstudományi Tanszé­-

ké­nek adjunktusa

A diákok iskolai életében megjelenő erőszak kezelésének lehetőségei a dráma eszközeivel

Az előadás az iskolai terrorizálást („kipécézést”) és a diákok lelki egészségének összetett problémáját járja körül azáltal, hogy beszámol arról, hogyan lehet kirekesztés-ellenes és egyenlőség-központú elemeket illeszteni mind az iskolák tantervébe, mind a tanárok tanítási módszereibe, mind a nevelés különböző helyzeteibe.

Mag. Josef Hollos, szenátusi tanácsos, Bécs város ifjúsági referense

A prevenció lehetőségei és formái az iskolában és az ifjúsági munkában

Miért, hol és milyen fajta prevenciós munkára van szükség? Különböző módszerek alkal­mazása a prevenciós munkában, mint pl. a drámapedagógia: remélhető/várható eredmények – lehetséges kooperációk/sziner­gi­ák a bevetett módszerek alkalmazói között – visszatekintés és előretekintés.

Filmbemutató: Szigetjáték („Az én uralkodásom alatt demokrácia lesz”) – az Impulzus-tábor 11-12 éveseknek szóló programjáról készült dokumentumfilm

Szerkesztő: Nyári Arnold

Dr. Szitó Imre, ELTE PPK oktató, pedagógiai szakpszichológus – Dr. Katona Nóra, ELTE PPK tudományos munkatárs, pedagógiai szakpszichológus, a Nemzetközi Iskolapszichológia Társaság (ISPA) elnöke

Milyen hatást képes gyakorolni egy drámapedagógiai program a korai serdülőkorban a társadalmi szabályok iránti attitűdre?

A legyek ura drámapedagógiai program pszichológiai hatásvizsgálata azt mutatja, hogy a mindössze 5 napig tartó élménysorozat, amelynek a gyerekek aktív résztvevői, jelentős változást hoz létre a társadalmi szabályok iránti attitűdben. A drámajáték eszközeire építő program csökkenti az antiszociális agressziót, növeli az áldozattá váló személy iránti empátiát és a morális konfliktusok kritikusabb kezelését eredményezi. Ezáltal a saját és mások cselekedetei iránti felelősséget növeli, így járulva hozzá a bűnmegelőzéshez.

Lipták Ildikó, drámapedagógus – Lázár Péter, drámapedagógus

Szándék és eredmény, tapasztalatok és lehetőségek

Az előadók arra kérdésre keresik a választ, hogy a pedagógiai és az alkotói szándék, valamint a tanulók találkozása milyen várt és váratlan helyzeteket hoz létre, s ezeket hogyan lehet pedagógiai céljaik elérésének szolgálatába állítani. Melyeket tekintik a játék leglényegesebb mozzanatainak? Mit kapnak és kaphatnak a gyerekek a táborban létrejövő társas kapcsolatok gyakorlása során? Milyen szubjektív visszajelzések érkeznek erről diák­tól és pedagógustól?

Kaposi László, rendező-drámapedagógus, a Magyar Drámapedagógiai Társaság elnöke

A különböző dramatikus módszerek prevenciós alkalmazásának lehetőségeiről

Hazánkban a drámapedagógia gyűjtőnévvel-megnevezéssel lefedett, de egy­mástól jelentősen eltérő filozófiát és gyakorlatot takaró irányzatok, mint pl. a drámajáték, a tanítási dráma, a szakértői dráma, a színházi nevelés különböző lehetőségeket kínálnak a prevenciós célú alkalmazás számára. Ezeket veszi sorra az előadás – közben (s ez sem mellékes!) a kezdeti hazai próbálkozásoktól az Impulzus-táborokig jutva.

®

GYERMEKSZÍNJÁTSZÓ-RENDEZŐI
TANFOLYAMOK

BUDAPEST

Társaságunk ebben a tanévben rendre hirdeti, de várva a megfelelő számú jelentkezőre csak halasztja és nem kezdi a soron következő 120 órás akkreditált gyermekszín­játszó-rendezői tanfolyamát (Budapesten, a Marczi­bá­nyi téren). Íme, az aktuális hirdetés:

A képzés díja: 80.000 Ft + 4.000 Ft vizsgadíj

A képzés vizsgával zárul és tanúsítványt ad.

A képzés kezdő időpontja: 2004. január 15-16.

További alkalmak: február 19-20., március 19-20., április 9-10. és 23-24., május 28-29. Ezeken a napokon szombatonként 10-18-ig, va­sárnap 9-14 óráig tart a képzés. A tanfolyamot intenzív „tábori” munka zárja: az utolsó nekifutásra – a rendezői gyakorlatra – és a vizsgára júniusában kerül sor (vagy június 9-12. között, vagy a tanév zárását követő napokban).

Jelentkezési lappal és további információval szolgál Tóth Adél (70)3353959 vagy (1)3361362

SZEGED

A Százszorszép Gyermekház (Szeged) lehetőséget kapott arra, hogy 120 órás akkreditált gyermekszínjátszó rendezői tanfolyamot indítson.

A tanfolyam kezdési időpontja: 2004. november 27-28., majd havi rendszerességgel hétvégenként. A tanfolyam tanárai: Fodor Mihály, Kis Tibor (rendezés elmélet-gyakorlat), Perényi Balázs (dramaturgiai alapfogalmak), Kovács Éva, Rudolf Ottóné (tanítási dráma). Vendégtanárok: Papp Gábor, Tóth Miklós. Tanfolyamvezető: Kis Tibor

A kurzus várhatóan 2005 áprilisában fejeződik be. A képzés vizsgával zárul, és tanúsítványt ad.

Részvételi díj: 80.000.-Ft + 4.000.-Ft vizsgaköltség.

Jelentkezési lap igényelhető: Százszorszép Gyermekház, 6721 Szeged, Kálvin tér 6.; tel: 62/420-278 Ügyintéző: Hegedűs Jenő

®

drámapedagógiai tanfolyam

A tíz éves hagyománynak megfelelően évente két alkalommal indít tanfolyamot a Marczibányi Téri Művelődési Központ. Október ele­jén közel 30 fős létszámmal indult egy kurzus – a következőre 2005 februárjától kerül sor.

A 120 oktatási órából álló akkreditált pedagógus továbbképzés időbeosztása: 2005. február 5-6. és 19-20., március 5-6. és 19-20., április 2‑3. és 16-17., május 7-8. és 21-22.

Programvezető: Kaposi László

Tanfolyami díj: 85 ezer Ft/fő

További információk ügyében Jusz­cák Zsuzsa hívható: (1)4381027, (70)3356285

Titkársági közlemény: A Társaság 2000 Ft-os tagdíja a befizetés­től számított egy évre szól, és nem naptári évre. Mindazoknak, akik hírlevelünkkel egy borítékban csekket (készpénz­át­uta­lási megbízást) is kaptak, jelezni szeretnénk, hogy esedékessé vált a tagdíj ismételt befizetése.


®

SZÍNHÁZ-DRÁMA-NEVELÉS

drámapedagógiai hétvégék – országszerte

PÉCSI PROGRAM

2004. november 13. szombat

Leőwey Klára Gimnázium

A dráma eszközeinek alkalmazása az idegen nyelv oktatásában

avagy hogyan lehet praktikusan felhasználni a drámát a kommunikatív nyelvtanításban

– a Magyar Drámapedagógiai Társaság rendezvénye –


A rendezvény tervezett programja:

10.00 – 11.00 Bemutató foglalkozások, párhuzamosan: német nyelven Méder Lilla (Pécs): Játsszunk németül, angol nyelven Torda Márta (Győr): UP2U. A foglalkozások után megbeszélés.

11.10 – 12.10 Bemutató foglalkozások, párhuzamosan: francia nyelven Vatai Éva (Pécs): Az én Attila Marcelem, olasz nyelven Mádai Gabriella (Pécs) La stazione. A foglalkozások után megbeszélés.

12.10 – 13.00 Ebédszünet

13.00 – 14.00 Dramatikus tevékenységek a kommunikáció tárgy használatában – bemutató foglalkozás Somorjai Eszter (Pécs) vezetésével. A foglalkozás után megbeszélés.

 

14.00 – 16.30 KONFERENCIA

A konferencia programtervezete:

Kuszmann Nóra (óvónő, Budaörs): Nur nicht ugri-bugri, langsam spazieren – azaz német és dráma lépésről lépésre az óvodában

Bárd Edit (Budapest): Drámapedagógiai technikák alkalmazása a magyar mint idegen nyelv oktatásában


Lannert István (Károli Gáspár Református Egyetem, Budapest): Dráma­pedagógiai módszerek alkalmazása a francia és orosz nyelv tanítása során, középiskolában és felsőoktatásban

Marlok Zsuzsa (egyetemi adjunktus, Pázmány Péter Katolikus Egyetem, német tanszék): Dramatikus szemlélet a nyelvtanárképzésben

Torda Márta (Révai Miklós Gimnázium, Győr): A keszkenőtől a banánig. Shakespeare tanítása fiataloknak

Csenger Lajosné (Győr-Moson-Sopron megye angol nyelvi szaktanácsadója, országos közoktatási szakértő): Drámaelemek alkalmazása az általános iskolai angol nyelv tanításban

Vatai Éva (Leőwey Klára Gimnázium, Pécs): A dráma mint inter­kul­tu­rális eszköz

16.30 – 17.30 FÓRUM az elhangzott előadások alapján: Hol a helye a drámának az idegen nyelvek oktatásában? (moderátor Vatai Éva)

A rendezvény részvételi díja 500 Ft.

Párhuzamos program:

Már megint itt van a… szerelem – a Kerekasztal Színházi Nevelési Központ TIE-programja az Apáczai Nevelési Központ Gimnáziuma és a Leőwey Gimnázium egy-egy osztályának részvételével. A Kerekasztal foglalkozása az NKA Közművelődési Kollégiuma által támogatott „EMBERFARAGÓ” c. programsorozat részeként jön létre.


®

KECSKEMÉTI PROGRAM

2004. november 6.

Kecskeméti Ifjúsági Otthon, Kecskemét, Kossuth tér 4.

HOL-MI – regionális pedagógiai módszervásár

Szimbólum és szertartás a közösségépítés szolgálatában


Program:

8.30-tól regisztráció, szakmai kiadványok bemutatója és árusítása

9.00: Köszöntő

Jelképek mozgásban. Előadó: Jankovics Marcell

A szimbólum és szertartás, mint dramatikus formák. Előadó: Kovács Andrásné (Jászfényszarui Drámapedagógiai Műhely)

11.00

Mesebolt*. Tanítási dráma óvodásokkal, a foglalkozás résztvevői a jászberényi Kuckó óvodából érkező gyerekek

A foglalkozást vezeti: Kunné Darók Anikó

 

Lomtalanítás*

„Ez az asztal – az az asztal” – változatok a közös szimbólumteremtésre. Alkalmazott drámajáték a résztvevők bevonásával.

A foglalkozást vezeti: Török László (Szabadszállás)

 

Fa ágán ül szívem* – szimbólumok az önismeret fejlesztésében

alkalmazott drámajáték osztályfőnöki órán, résztvevők a kecskeméti Kertvárosi Általános Iskola 7. osztályosai

A foglalkozást vezeti: Kulcsár Marianna

13.00 – 14.00 ebédszünet

14.00

Láttatni a láthatatlant*

Felidézés, újjáalkotás és érzékeltetés mimetikus cselekvéssel – avagy hogyan helyettesítheti a mozdulat a szót?

A foglalkozás résztvevői a szentesi Jövőnkért Alapfokú Művészetoktatási Intézmény diákjai

A foglalkozást vezeti: Csorba Ildikó

 

Az aranymadár*

Dramatikus játszóház kisiskolás gyermekek  részvételével

A foglalkozást a Kecskeméti Dramatikus Játszókör animátorai vezetik

 

Szimbolikus tárgyak*

Kreatív tárgyalkotás a résztvevőkkel

A műhelyfoglalkozást vezeti: Kovács Hajnal (Kecskeméti Főiskola Vizuális Tanszéke)

 

16.30

„Asszony, drágakő asszony”

Színpadi játék Hamvas Béla: A bor filozófiája c. műve nyomán

Vendégünk: Józsa Éva a soproni Benedek Elek Tanítóképző Főiskola művésztanára

 

18.00

Névnap köszöntés Szent András és Karácsony havában

Jeles napi szimbólumok – szóban, gesztusban ... és a terített asztalon. Házigazda a Kecskeméti Drámapedagógiai Műhely (Kérjük, hogy a résztvevők egy-egy november-decemberi névnapra szóló köszöntéssel készüljenek!)

 

Részvételi díj: 1.200 Ft

A *-gal jelölt programok párhuzamosan kerülnek megrendezésre.

A találkozón szakmai kiadványok vásárlására nyílik lehetőség.

Információ: Csizmadia Ilona, tel: 76/481523

Szervezők: Magyar Drámapedagógiai Társaság, Kecskeméti Drámapedagógiai Műhely, Kecskeméti Ifjúsági Otthon, Támogató: Nemzeti Kulturális Alap


®

BUDAPESTI PROGRAM

2004. november 18-19-20-21.

A színház és a dráma lehetőségei a nevelésben

Kathleen Gallagher (Kanada) és John Somers (Anglia) tréningje a drámapedagógiai hétvége keretein belül

Helyszín: Marczibányi Téri Művelődési Központ


Idén a Színház-Dráma-Nevelés módszertani hétvégesorozat Budapesten megrendezésre kerülő programja két részből épül fel. Egyrészt két neves, nemzetközileg is elismert drámatanár tart 30-30 órás tréninget (párhuzamosan) 2004. november 18. délutánjától november 21. délután­jáig. A drámapedagógiai hétvége másik rendezvénye A drámapedagógiai helye és szerepe a közoktatás fejlesztésében című konferencia, amit 2004. november 20-án rendezünk meg a Marczibányi Téri Művelődési Központban (részletes programja lapunk 1. oldalán olvasható).

A tréningekre olyanok jelentkezését várjuk, akik drámás előképzettséggel (120 órás drámajáték-vezetői tanfolyam, szakirányú továbbképzés, gyakorlati szakmai tapasztalat) rendelkeznek.

A tréning részvételi díja: 40.000 Ft/fő

Igény esetén étkezést és szállást – térítés ellenében – tudunk biztosítani. A tréning helyszíne: Budapest, Marczibányi Téri Művelődési Központ, 1022 Budapest, Marczibányi tér 5/a.

Jelentkezni a kurzusokra a (70)3353959-es és a (1)3361362-es telefonszámon lehet Tóth Adélnál, 2004. november 10-ig, a honlapunkról letölthető jelentkezési lapon. A részvétel korlátozott, 30 fő tréningenként. A jelentkezéseket a beérkezés sorrendjében fogadjuk el.

Az „iskolai terrorizálás”,

a kiközösítés témájának feldolgozása a

dráma segítségével

Kathleen Gallagher tréningje

„A munka ezt a komoly témát járja körül elsősorban, de nagy hangsúlyt fektetünk majd az általunk végzett munka esztétikájára is. Hiszek a drá­ma általi tanulás élvezetességében is, nemcsak a hatékonyságában, így mindenképpen szeretnék elég időt hagyni a tréningen részt vevő drámatanároknak a művészi felfedezőutak bejárására.

A tréningsorozat a terrorizálást és a diákok lelki egészségének összetett problémáját – és ezen keresztül az osztályközösség egészséges társas viszonyait – járja körül azáltal, hogy ötleteket ad a tanároknak, miként illesszenek kirekesztés-ellenes és egyenlőség-köz­pontú elemeket mind a tananyagba, mind a tanítási módszereikbe.

A dráma önmagáról és a minket körülvevő világról is szól. Ezért nemcsak önálló tudományterületként fogható fel, hanem más tudományterületek között átívelő, azokat egységbe rendező kapocsként is működik.

Hiszek abban, hogy a leginkább előrevivő módszer, a legjobb eszköz, amivel felvehetjük a harcot a gyerekeket próbára tevő kihívásokkal szemben az, ha a tananyagfejlesztés és az új korszakhoz alkalmazkodó megkülönböztetés-ellenes oktatás feladatát teljes bizalommal a kreatív tanárok kezébe helyezzük.”

Kathleen Gallagher

a Torontói Egyetem Neveléstudományi Tanszékének adjunktusa

Kathleen Gallagher a Torontói Egyetem Neveléstudományi Tanszé­kének adjunktusa. 1998-ban szerzett Ph.D fokozatot drámából. Éve­ken át végzett kutatásokat egy lányiskolában a drámának a lányok zárt életében betöltött szerepével kapcsolatosan. Kutatási tapasztalatait a Drama Edu­cation in the Lives of Girls: Imagining Possibilities című könyvében jelentette meg, 2000-ben. Tavaly az egyik legnevesebb kanadai drámás szakemberrel, David Booth-szal közösen szerkesztettek és jelentettek meg egy könyvet How Theatre Educates: Convergences and Counter­points with Artists, Scholars and Advocates címen. Tanít, publikál és kutat a dráma több terü­letén. Számos országban vezetett már tréningeket.

A 2003 áprilisában Ausztriában tartott tréningjéről részletes beszámoló olvasható a Drámapedagógiai Magazin 25. számában.

 

A dráma és más tantárgyak

John Somers tréningje

„A dráma egy különálló pedagógiai módszer, amely az ember értel­mét, testét, hangját és érzelmi énjét egyaránt bevonja. A diákoknak el kell sajátítaniuk a dráma szimbolikus nyelvét, amely a tudományterület formai rendszerét alkotja. Bár a formanyelv egyedi, a dramatizált és körüljárt témák és történetek más területeket is érintenek, mint például az irodalom, történelem, filozófia vagy éppen a teológia.

A műhelymunka során felderítjük és kimutatjuk ezeket a közös pontokat, lehetőség szerint a magyar Nemzeti Alaptanterv dráma és tánc részét használva kiindulópontként. A műhelymunka feltétele, hogy a részt­vevőknek legyen elképzelésük arról, milyen fontos összefüggések lehetőségei rejlenek a különböző tantárgyi tartalmak és a drámán keresztüli megismerés között.

A műhelymunka mögött húzódó elmélet lényege az, hogy bár a dráma egyedi esztétikai formavilággal dolgozik, az értékét mégsem csökkentik, hanem éppen növelhetik a más tantárgyakhoz fűződő jól megválasztott összefüggések.”

John Somers

az Exeteri Egyetem Előadóművészeti Tanszékének tanszékvezetője

John Somers alkalmazott drámát tanít az angliai Exeteri Egyetem tanszékvezető docenseként az Előadóművészet Tanszéken. A gyer­me­kekkel és felnőttekkel végzett munka során sokéves tapasztalatot szerzett a dráma terén. Az Exeteri Egyetemen az alkalmazott dráma szakot vezeti, szerkeszti a Research in Drama Education (Tanítási dráma-kutatás) c. folyóiratot, továbbá a Researching Drama and Theatre in Education (DIE és TIE-kutatás) című nemzetközi konferencia igazgatója. Emellett az interaktív színjátszásra szakosodott Exstream Színtársulat művészeti igazgatói feladatkörét is ellátja. Számos országban vezetett már tréningeket és tartott vitaindító előadásokat, legutóbb például Szlovákiában, Lengyelországban, Csehországban, Görögországban, Törökországban, Brazíliában, Finnországban, Japánban, Dél-Koreában és Tajvanban. 2003-ban meg­kap­ta az Ame­ri­can Alliance for Theatre and Education (Amerikai Színházi és Okta­tási Szövetség) Különleges Elismerés díját.

A 2003-ban Ausztriában és 2004-ben Lengyelországban tartott tréningjeiről beszámoló olvasható a Drámapedagógiai Magazin 25. és 27. számában.

 

PÁLYÁZAT

30 év alatti, pályakezdő drámatanárok részére, A színház és a dráma lehetőségei a nevelésben című, Kathleen Gallagher és John Somers által tartott tréningen való kedvezményes részvételre

Amennyiben 30 év alatti, pályakezdő, de drámás előképzettséggel rendelkező drámatanár, e pályázat keretei között lehetősége nyílik arra, hogy John Somers vagy Kathleen Gallagher szakmai továbbképzésén, tréningjén jelentős kedvezménnyel, 15 ezer Ft-ért vehessen részt. A ked­vezményre pályázni az európai önéletrajzi formanyomtatvány (www.nive.hu) kitöltésével és beküldésével lehet (figyelem, változás!) 2004. november 10-ig. A pályá­zatot  a következő címre kérjük küldeni: Magyar Drámapedagógiai Társaság, 1022 Budapest, Marczibányi tér 5/a.


®


SZÍNHÁZI LECKE II. (színház, dráma, pedagógia)

Csehov hétvége a Sirály jegyében

Marczibányi Téri Művelődési Központ, 2005. február 12-13.

A Marczibányi Téri Művelődési Központ az Országos Színháztörténeti Múzeum és Intézet szakmai közreműködésével Csehov halálának századik évfordulójára színházi hétvégét rendez. A szerző drámái kiemelkedő értéket képviselnek az irodalmi hagyományokban, művei hangsúlyosan vannak jelen a középiskolai oktatásban is. Ezek a drámák nemcsak a műfaj történetében meghatározó jelentőségűek, hanem olyan problémák sokaságát is felvetik, amelyek a (dráma)pedagógia munkában is eredményesen feldolgozhatók. Ugyanakkor a Csehov-darabok kiemelkedő helyet foglalnak el a magyarországi színházi repertoárban, drámái meghatározó szín­házi értékek forrásaivá váltak, majd minden jelentős művéhez legendás előadások sora társíthatók.

Olyan programot tervezünk, amelyek a szerző irodalmi és dramaturgiai jellegzetességeire ugyanúgy ráirányítják a figyelmet, mint a magyarországi Csehov-játszás értékeire: a színháztörténeti legendákra éppúgy, mint a jelenkori színház eredményeire. A színháznak – mint a pillanat művészetének – elenyésző értékei csak úgy tarthatók életben, ha újból és újból az emlékezetünkbe idézzük őket, de a jelen eseményeit is pontosabban látjuk, ha tágabb folyamatokban szemléljük őket. Ugyanakkor teret kívánunk biztosítani arra is, hogy Csehov tanításának problémáit, illetve művei pedagógiai feldolgozásának lehetőségeit megbeszéljük.

A program – a tervek szerint – a következő témaköröket érinti:

Előadások:

·          A darab keletkezése, dramaturgiai, interpretációs problémák; helye a dráma- és színháztörténetben.

·          Kiemelkedő magyar és világszínházi előadások

Műhelybeszélgetések:

·          A Sirály fordításának kérdései

·          A Sirály tanításának problémái

·          Beszélgetések a Krétakör Színház (rendező: Schilling Árpád) és az Örkény Színház (rendező: Mácsai Pál) előadásairól az alkotók részvételével

·          Kerekasztal-beszélgetés korábbi jelentős Sirály-előadások alkotóival a darab színrevitelének kérdéseiről

Rekonstrukciós kísérlet:

Jelentős, de felvétellel nem dokumentált előadások felelevenítése az alkotók, szereplők (illetve az egykori nézők) emléki alapján, a fennmaradt fotók, kritikák segítségével

·          Székely Gábor szolnoki rendezése

·          Zsámbéki Gábor kaposvári rendezése

Tréning

·          Színésztréning a Sirály jelenetei alapján

·          Drámaóra a Sirály jegyében (színházi nevelési csoportok fog­lal­kozásai)

Kiegészítő program:

Videóvetítés legendás előadások felvételeiből, esetleg az alkotók, szereplők közreműködésével

®

SZÍNHÁZISMERET

60 órás kurzus indul 2005 februárjában

(akkreditált tanfolyam)

A színházi kifejezés eszközei, működésük, időbeli változásuk – a jelen és a közelmúlt kiemelkedő alkotásai alapján.

Az alapfokú művészeti oktatásban 1998 óta szerepel kötelezően választható tárgyként a Színházismeret, e tárgyat oktatók részére szeretnénk segítséget nyújtani a képzéssel.

Megfelelő színvonalú és mennyiségű szakirodalom mellett, élőben,  illetve felvételről látott színházi előadás elemző megbeszélésével szeretnénk bővíteni, rendszerezni a pedagógusok színházzal kapcsolatos szemléletmódját, fogalmi készletét.

A képzés résztvevői megismerik a színházművészet legfontosabb kifejezőeszközeit, műfaji, stiláris, illetve formai konvenciórendsze­reit. Jártasságot szereznek a színházi kifejezőeszközök, konven­ció­rendszerek konkrét megjelenésének, alkalmazásuk sajátosságainak, kapcsolódási módjainak felismerésében. Képesek eljutni a produkció jellemzőinek leírásától, összetevőinek elemzésétől a színházi műalkotás értelmezéséig. Felismerik az alkotóelemek hatás­mechanizmusait, illetve azt, hogy ezek miként befolyásolják a nézői élményt, hogyan szolgálják az előadás jelentését.

Részvételi díj: 45.000 Ft

A foglalkozásokat Sándor L. István vezeti.

Jelentkezés és további tájékoztatás kérhető: Juszcák Zsuzsától, (70) 3356285, juszcak@freemail.hu

®

2004. december 4. szombat 11-14 óra között a Zöld Macska Diákpincében (Budapest, IX. kerület, Üllői út 95.)

AZ ORSZÁGOS DIÁKSZÍNJÁTSZÓ
EGYESÜLET KÖZGYŰLÉSE

Program:

11: 00: Regisztráció és mandátumszámlálás

11: 20: Megnyitó

11: 30: Beszámolók (1. Pénzügyi beszámoló a 2003-2004-es évekről. 2. Szakmai beszámoló a 2003-2004-es évekről)

12: 00: A Jelölő Bizottság beszámolója

12: 10: Az elnök-jelölt(ek) ismertetik programjukat

12: 30: Titkos szavazás

13: 00: A szavazás eredményének ismertetése

13: 10: Egyéb, napirenden kívüli felszólalások

 

SZÍN-MŰ-HELY

Beavató diákszínházi program a Mu Színházban (Bp, XI. ker., Körösy József u. 17.)

2004. november 21.

15.00-16.00: Verkli Csoport: Kia Corthron: Vigyázat, az ajtók záródnak

16.15-17.30: Feldolgozó foglalkozás, vezeti Lukács László, az előadás rendezője

18.00-19.00: Comix (ex VMG): Fej vagy írás. Kovács Ákos szövegeiből rendezte: Torsa Bálint

A következő alkalom: 2004. december 12.

A világ legbutább cirkusza (Inárcsi Színjátszók); Méltók (Vörösmarty Mihály Gimnázium)

A belépőjegy ára: 500 Ft. Részletes információk az ODE honlapján: www.szinhaz.hu/ode

 

ÉS HA DRÁMATANÁR LENNÉK?

– tájékoztató sorozat a Színház- és Filmművészeti Egyetemen a DRÁMAPEDAGÓGIA és a drámapedagógiára épülő
MŰVÉSZETPEDAGÓGIA
mibenlétéről, 17-30 éves érdeklődők részére – 2004. november 20-21-től kezdődően

A még nem akkreditált képzésről az alábbi tájékoztatást kaptuk:

A drámatanári diplomát adó szak sokszor módosított tervezete a 2004-es januári majd augusztusi változások és a most is alakulóban lévő törvények folytán újabb átalakítás előtt áll, bár a képzés lényege nem változik. A bolognai elvárásoknak hiánytalanul megfelelő forma harmadik év végén ad majd bachelor szintű, vagyis alapdiplomát, mely – ideiglenes elnevezéssel jelölve – drámains­truk­tori végzettséget ad. Erre az animátori (tehát nem pedagógusdiplomát adó!!!) alapképzettségre épül rá a szakirányú spe­cia­lizációt és pedagógiai végzettséget adó plusz két év, s így a master fokozaton  szerzett egyetemi diploma drámatanári végzettséget biztosít, mely a terület legmagasabb szintű képzését igazolja. A minisztériumi jóslatok szerint is elindulunk 2006 őszén. Felvételi vizsgák 2006 tavaszi félévében várhatók tehát. Ha javasolhatjuk, addig idegen nyelvet tanuljon, és a választandó specializációnak meg­felelő gyakorlatot szerezzen az, aki felvételizni szeretne.

A négy hétvége a szak gyakorlati ismertetését szolgálja – nem felvételi előkészítő!  Olyan rendezvénysorozat ez, amely a későbbi specializálódás esélye, vagyis a várható szakirányok szerint gyűjti össze és tájékoztatja az érdeklődőket. Mindkét korhatár komolyan veendő, s csak olyanok jelentkezését várjuk, akik mindkét napon jelen tudnak lenni.

Jelentkezni minden alkalomra külön kell, a gabnai@drama­te­ka.hu e-mail címen, az eddigi végzettség és az esetleges gyakorlat megjelölésével. Az első húsz jelentkezővel felvesszük a kapcsolatot, a többiek várólistára kerülnek. Részvételi díj nincs! De csak mindkét napra együtt lehet jelentkezni

 

2004. november 20-21. DRÁMA és KREATÍV ZENE

Az első foglalkozásokon a hangok világa, a zenei kreativitás játssza a főszerepet. A foglalkozásokon bárki részt vehet, a részvételnek nem feltétele előzetes zenei jártasság. Jelentkezés: e-mail­ben, a már megadott címen. A jelentkezéseket időrendi sorrendben fogadjuk max. 20 főig és aztán várólistára.  Helyszín: Színház- és Filmművészeti Egyetem Vas utcai épülete – Vas u. 2/c.

 

november 20. szombat

november 21. vasárnap

 

10. 00-10. 30

Tájékoztató az „És ha drá­ma­tanár

len­nék”– sorozatról
Gabnai Katalin

10. 00 – 12. 30

Vers és zene

Kovács Áron

 

10. 30 – 13. 00

Dramatikus zenei gyakorlatok I.

Bevezetés a hangok világába Pap Gábor

 

Ebédszünet

 

 

 

13. 30 – 16. 00

 

Színjátékban alkalmazott zene

 

Perényi Balázs

és Pap Gábor                           

Búcsú

Ebédszünet

14. 00 – 16. 00

Dramatikus zenei gyakorlatok II.

Kép – mozgás – hang  Pap Gábor

 

16. 00 – 18. 00

Zenei improvizáció némafilmhez.

Kamarazenei improvizációk Secco trió

 

Következő alkalmak:

II. DRÁMA ÉS BÁBMŰVÉSZET – időpont: 2005. február 19-20. 

III. DRÁMA ÉS KREATÍV MOZGÁS – tervezett időpont: 2005. március 18-19-20. 

IV. DRÁMA ÉS SZÍNHÁZ – időpont: 2005. május 20-21-22. és/vagy október vége

További információ Gabnai Katalintól kapható a fenti e-mail címen.

®

Szerkesztői jegyzet

Egyesületünk, a Magyar Drámapedagógiai Társaság fél éve hirdeti minden lehetséges fórumon és csatornán, hogy mikor lesz a közgyűlése, amihez hagyományosan rangos szakmai rendezvények is kötődnek… A drámapedagógia szakterületét érintő programok bőségét, gazdagságát jelzi az a tény, hogy még ezen a hétvégén sem lehetett elkerülni a rászervezést...

®

5O ÉVES AZ ASTRA BÁB EGYÜTTES

Az Astra Bábegyüttes 1967 óta működik a Csiliben, a patinás pesterzsébeti kultúrotthonban. Innen indult és szerzett országos elismertséget az 1968-as Ki mit tud?-on. Innen indultak számos hazai és külföldi bábfesztiválra, és vívtak ki nemzetközi hírnevet maguknak, a Csilinek és Pesterzsébetnek. Több be­­mutatójuk lett orszá­gos vagy világhírű. A csoport a magyar­országi marionett­bábozás legkiválóbb képviselői közé tar­tozik. A tavaly elhunyt Víz­vári László vezette csoport több kiváló színészt, bábszínészt, bábrendezőt nevelt, és nagyon sok, közel 300 művészetre fogékony tagja volt már fenn­állása óta. A kiállítás a legsikeresebb darabjaikból mutat be díszletet, bábokat. A Csili Művelődési Központ emlékező kiállítást nyitott az esemény tiszteletére.


 

®


A Társaság kiadásában megjelent,

a Marczibányi Téri Művelődési Központ

művészetpedagógiai könyvesboltja által forgalmazott oktatófilmek

Színházi konvenciók (szerk.: Kaposi László),                      2450 Ft

Gyermekszínjátszók példatára I. (szerk.: Sándor L.István.)                2450 Ft

Gyermekszínjátszók példatára II.(szerk.: Sándor L.István),                2450 Ft

Új! A sorozat III. része VHS kazettán és DVD-n is kapható!

Gyermekszínjátszók példatára III. (szerk.: Kaposi László),   2950 Ft


A DRÁMAjátékos következő számával
2004 decemberében jelentkezünk.

Kérjük mindazokat, akik információkat szeretnének közzétenni,

hogy 2004. december 1. előtt e-mail, esetleg levél vagy fax formájában juttassák el hozzánk megjelentetni kívánt anyagaikat.
A beérkezett
rövid szakmai anyagokat 1500 példányban ingyenesen közöljük. Közvetlenül a szerkesztőnek is küldhetők a megjelentetni kívánt írások: Kaposi László, 2111 Szada, Székely B. u. 1/c.

e-mail: lkaposi@drama.hu; tel/fax: 28/404702