2004/3. |
A MAGYAR DRÁMAPEDAGÓGIAI
TÁRSASÁG HÍRLEVELE
MEGJELENIK AZ INFORMÁCIÓK
BŐSÉGE ÉS AZ IGÉNYEK SZERINT, NEGYEDÉVENTE
1022 Budapest,
Marczibányi tér 5/a.; tel./fax: 3361361; 3361362: 70/3356286; 70/3353959
e-mail: drama@drama.hu; Internet: www.drama.hu;
KÖZGYŰLÉSI MEGHÍVÓ
A Magyar Drámapedagógiai Társaság következő,
vezetőségválasztó közgyűlésére 2004.
november 20-án, szombaton 17 órai kezdettel kerül sor Budapesten, a Marczibányi
Téri Művelődési Központban. Szeretettel várjuk egyesületünk minden tagját. Napirenden szerepel majd a 2003 novemberétől végzett
munkáról szóló szakmai és pénzügyi beszámoló, a jövőre vonatkozó tervek és az
alapszabály szerint kétévente kötelező vezetőségválasztás.
SZÍNHÁZ-DRÁMA-NEVELÉS drámapedagógiai hétvégék – a 2004 szeptemberében indult rendezvénysorozat
következő programjai: KECSKEMÉT – 2004. november 6. HOL-MI –
módszertani hétvége Szimbólum és
szertartás a közösségépítés szolgálatában PÉCS – 2004. november 13. A dráma
eszközeinek alkalmazása az idegen nyelv oktatásában BUDAPEST – 2004. november 18-21. A színház és a dráma lehetőségei a nevelésben Kathleen Gallagher (Kanada) és John
Somers (Anglia)
tréningje a drámapedagógiai hétvége keretein belül A
drámapedagógiai helye és szerepe a közoktatás fejlesztésében konferencia a
Magyar Drámapedagógiai Társaság rendezésében, a Marczibányi Téri Művelődési
Központban, 2004. november 20-án. A részletes
program hírlevelünk 1-3-4-5. oldalán olvasható. A
rendezvénysorozat támogatója a Nemzeti Kulturális Alapprogram Közművelődési
Kollégiuma. |
Az
utóbbival kapcsolatban: a Magyar Drámapedagógiai Társaság jelölőbizottsága 2004
szeptemberében gyűjtötte be a tagság javaslatait. A jelölőbizottság tagjai voltak:
Gyombolai Gábor, Kis Tibor, Lázár Péter, Pappné Demeter Magdolna, Rudolf
Ottóné és Zalay Szabolcs.
A gyűjtés eredményeképp a jelölőbizottság arról számolt be,
hogy a tagságból a megkérdezettek elégedettek a jelenlegi elnökség munkájával,
így őket javasolják továbbra is az elnöki és az elnökségi tagsági tisztségekre.
Rajtuk kívül többek neve felmerült, így állt össze az alább olvasható lista. A
listán szereplő összes tagtársunkat felhívtuk és megkérdeztük, hogy
vállalják-e a jelöltséget...
Elnöki tisztségre jelölt:
Kaposi László – vállalta a jelöltséget
(Nem vállalta a jelöltséget Szauder Erik és
Takács Gábor.)
Jelöltek elnökségi
tagságra: Antal Rita,
Csordás Anett, Fodor Mihály, Szakall Judit, Szauder Erik, Takács Gábor –
vállalták a jelöltséget
(Nem vállalta a jelöltséget Achs Károly, Cziboly Ádám, Előd
Nóra, Gabnai Katalin, Glausius László, Józsa Katalin, Kis Tibor, Kovács
Andrásné, Kuszmann Nóra, Lázár Péter, Nyári Arnold, Pauska Mária, Püspöki
Péter, Tolnai Mária, Tóth Adél, Trencsényi László, Vatai Éva és Wenczel Imre.)
A jelölést vállaló tagtársaink szakmai
önéletrajza letölthető honlapunk Aktuális rovatából (a dokumentum neve:
eletrajz.pdf).
A közgyűlést megelőzően kerül sor A drámapedagógiai helye és szerepe a közoktatás fejlesztésében című
konferenciára (ld. a programot lent).
A közgyűlés résztvevői 19 órától megtekinthetik a Krétakör Színház előadásában Büchner Leonce
és Léna c. darabját.
®
Konferencia a
Magyar Drámapedagógiai Társaság rendezésében
A DRÁMAPEDAGÓGIA
HELYE ÉS SZEREPE A KÖZOKTATÁS
FEJLESZTÉSÉBEN
2004.
november 20. 10.00
Helyszín:
Marczibányi Téri Művelődési Központ, színházterem
A
program:
10.00
– 13.00
A konferenciát
megnyitja az Oktatási Minisztérium képviseletében Eötvös Zoltán közoktatási szakreferens
Trencsényi László (Miskolci Egyetem, Neveléstudományi
Tanszék, docens): Tartalmi szabályozással a drámapedagógiáért?
Szauder Erik
(ELTE Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Főiskolai Kar, adjunktus): Tartalomtudás és eszköztudás a
drámatanár szemével
Kaposi László
(Magyar Drámapedagógiai Társaság, elnök):
Lehet-e a dráma az oktatásban tanítási?
Zalavári András (drámatanár,
Veszprém) Gondok és teendők
Tolnai Mária (Kaposvári
Egyetem, Művészeti Főiskolai Kar, Színházi Tanszék, docens, drámatanár): A kultúrák különbözősége, multikulturalizmus
és drámapedagógia
Püspöki Péter (középiskolai
tanár, drámatanár, Baross Gábor Szakközépiskola, Miskolc): A dramatikus tevékenységformák alkalmazása
a kommunikációs készségek iskolai fejlesztésében
Kaposi József (Országos
Közoktatási Intézet, tudományos munkatárs):
A drámaérettségiről tanároknak
13.00 – 13.30 SZÜNET
13.30 – 16.30
Dr. Szitó Imre
(pszichológus, ELTE oktató): Mit mérjünk
és hogyan, ha egy drámapedagógiai program hatékonyságára vagyunk kíváncsiak?
Váczy
Zsuzsa (Oktatási Minisztérium, Közoktatásfejlesztési Projektek
Osztálya, osztályvezető) A közoktatásfejlesztés lehetőségei az Unióban
Kathleen Gallagher (Kanada, a Torontói Egyetem
Neveléstudományi Tanszékének adjunktusa): A
diákok iskolai életében jelképesen vagy valóságosan megjelenő erőszak
kezelésének lehetőségei a dráma eszközeivel, a színház szerepe a nevelésben
John Somers (Anglia, az Exeteri Egyetem Előadóművészeti
Tanszékének tanszékvezető docense): Színházi
előadás, amely megtartja a dráma módszereit
16.30 – 17.00 SZÜNET
17.00
– 18.30 A Magyar Drámapedagógiai Társaság
vezetőségválasztó közgyűlése
19.00
Krétakör Színház: Leonce és Léna (színházi előadás,
kamaraterem)
2004. november 19., péntek, 10.00
Drámaakadémia
a
határon túli magyar drámapedagógiai és kulturális műhelyekkel,
gyermekszínjátszással foglalkozó csoportokkal való kapcsolat megerősítése,
tapasztalatcsere, tevékenységet segítő ismeretbővítés és képzés, tartós szakmai együttműködések kialakítása
céljából
A Nemzeti
Civil Alapprogram egyik pályázatának keretei között a Magyar Drámapedagógiai
Társaságnak lehetősége nyílik arra, hogy a drámapedagógia-gyermekszínjátszás
területén dolgozó határon túli csoportok, szakemberek egymás közötti és a
magyarországi szakemberek közötti kapcsolatainak erősítése végett jelentős
lépéseket tegyen tréningek, tanfolyamok, egyéb képzések és programok szervezésének
formájában.
2004. november
19-én szeretnénk megkezdeni ezt a munkát, mégpedig úgy, hogy a határon túli
magyar szakemberek részvételével tanácskozást tartunk. Ezen közösen
tisztázhatjuk és teremthetjük meg ennek a folyamatnak a kereteit, céljait és
formáit. A vajdasági, felvidéki, kárpátaljai, erdélyi, szlovéniai,
horvátországi, ausztriai magyar kulturális feladatokkal,
drámapedagógiával, gyermekszínjátszással foglalkozó intézmények és szakemberek
megkeresésével, s közülük – reményeink szerint – sokak személyes megjelenésével,
részvételével szeretnénk megerősíteni tevékenységi területünk határokon
átívelő szakmai kapcsolatait, továbbá kidolgozni a már említett programsorozatot.
A megbeszélés helyszíne a
Marczibányi Téri Művelődési Központ (Budapest, Marczibányi tér 5/a.).
®
Nemzetközi
konferencia 2004. november 18-án a BM Országos Bűnmegelőzési Központ, a BM
Bűnmegelőzési Akadémia és a Magyar Drámapedagógiai Társaság szervezésében
Budapesten
DRAMATIKUS
MÓDSZEREK
A
BŰNMEGELŐZÉS SZOLGÁLATÁBAN
Most, hogy a 18. turnussal véget
ért az Impulzus-táborok több mint egy éve tartó sorozata, és most, hogy a
folytatásnak a lehetősége közel s távol nem látható, a munkának (vagy csak az
ideinek?) zárásaként látványos keretek között kerül sor arra a nemzetközi
konferenciára, ami a fenti, a címben szereplő megnevezést kapta. Az előadók
listája, a részletes program az alábbiakban olvasható. Jó programnak
ígérkezik... Az már csak a hab a tortán, hogy a konferenciára megjelenik egy
módszertani kiadvány. A tanulmányokat és foglalkozásvázlatokat tartalmazó könyv
azt a címet kapta, amit a rendezvény. Elkészül egy fél órás módszerbemutató
film is, a Legyek ura című Impulzus-táboros programról. Ennek bemutatójára,
mint a programból látható, a konferencia keretei kerül sor. A rendezvényen
várhatóan több mint 20 fő határon kívüli magyar drámapedagógus is részt vehet:
nekik a program mellett a szállást és részben az étkezést is biztosítják a szervezők.
Ez az előadás annak bemutatására tesz
kísérletet, hogy milyen hatékony lehet a dráma az emberséges és rendezett
társadalom számára fontos ügyek felvetésében. Az előadás az alábbi témákkal
foglalkozik: az iskolákban megvalósított dráma természete, a dráma mint
alternatív pedagógia, a dráma hatékonyságát alátámasztó kutatások, a dráma
lehetőségei a bűnmegelőzésben, a bűnmegelőzést célzó drámatevékenység szervezése
és forrásai.
Kathleen
Gallagher Ph.D., a Torontói
Egyetem Neveléstudományi Tanszé-
kének adjunktusa
A diákok iskolai
életében megjelenő erőszak kezelésének lehetőségei a dráma eszközeivel
Az előadás az iskolai terrorizálást
(„kipécézést”) és a diákok lelki egészségének összetett problémáját járja körül
azáltal, hogy beszámol arról, hogyan lehet kirekesztés-ellenes és
egyenlőség-központú elemeket illeszteni mind az iskolák tantervébe, mind a
tanárok tanítási módszereibe, mind a nevelés különböző helyzeteibe.
Mag. Josef Hollos, szenátusi tanácsos, Bécs
város ifjúsági referense
A prevenció lehetőségei és formái az iskolában és az
ifjúsági munkában
Miért, hol és milyen fajta prevenciós munkára
van szükség? Különböző módszerek alkalmazása a prevenciós munkában, mint pl. a
drámapedagógia: remélhető/várható eredmények – lehetséges kooperációk/szinergiák
a bevetett módszerek alkalmazói között – visszatekintés és előretekintés.
Filmbemutató: Szigetjáték („Az én
uralkodásom alatt demokrácia lesz”) – az Impulzus-tábor 11-12 éveseknek
szóló programjáról készült dokumentumfilm
Szerkesztő: Nyári Arnold
Dr. Szitó Imre, ELTE PPK oktató, pedagógiai
szakpszichológus –
Dr. Katona Nóra, ELTE PPK tudományos munkatárs, pedagógiai szakpszichológus,
a Nemzetközi Iskolapszichológia Társaság (ISPA) elnöke
Milyen hatást képes
gyakorolni egy drámapedagógiai program a korai serdülőkorban a társadalmi szabályok
iránti attitűdre?
A legyek ura drámapedagógiai program
pszichológiai hatásvizsgálata azt mutatja, hogy a mindössze 5 napig tartó
élménysorozat, amelynek a gyerekek aktív résztvevői, jelentős változást hoz
létre a társadalmi szabályok iránti attitűdben. A drámajáték eszközeire építő
program csökkenti az antiszociális agressziót, növeli az áldozattá váló személy
iránti empátiát és a morális konfliktusok kritikusabb kezelését eredményezi.
Ezáltal a saját és mások cselekedetei iránti felelősséget növeli, így járulva
hozzá a bűnmegelőzéshez.
Az előadók arra kérdésre keresik a választ,
hogy a pedagógiai és az alkotói szándék, valamint a tanulók találkozása milyen
várt és váratlan helyzeteket hoz létre, s ezeket hogyan lehet pedagógiai
céljaik elérésének szolgálatába állítani. Melyeket tekintik a játék
leglényegesebb mozzanatainak? Mit kapnak és kaphatnak a gyerekek a táborban
létrejövő társas kapcsolatok gyakorlása során? Milyen szubjektív visszajelzések
érkeznek erről diáktól és pedagógustól?
Hazánkban a drámapedagógia
gyűjtőnévvel-megnevezéssel lefedett, de egymástól jelentősen eltérő filozófiát
és gyakorlatot takaró irányzatok, mint pl. a drámajáték, a tanítási dráma, a
szakértői dráma, a színházi nevelés különböző lehetőségeket kínálnak a
prevenciós célú alkalmazás számára. Ezeket veszi sorra az előadás – közben (s
ez sem mellékes!) a kezdeti hazai próbálkozásoktól az Impulzus-táborokig jutva.
®
GYERMEKSZÍNJÁTSZÓ-RENDEZŐI
TANFOLYAMOK
BUDAPEST
Társaságunk
ebben a tanévben rendre hirdeti, de várva a megfelelő számú jelentkezőre csak
halasztja és nem kezdi a soron következő 120 órás akkreditált gyermekszínjátszó-rendezői
tanfolyamát (Budapesten, a Marczibányi téren). Íme, az aktuális hirdetés:
A képzés díja: 80.000 Ft + 4.000 Ft
vizsgadíj
A képzés vizsgával zárul és tanúsítványt
ad.
A képzés kezdő időpontja: 2004. január 15-16.
További
alkalmak: február 19-20., március
19-20., április 9-10. és 23-24., május 28-29. Ezeken a napokon szombatonként
10-18-ig, vasárnap 9-14 óráig tart a képzés. A tanfolyamot intenzív „tábori”
munka zárja: az utolsó nekifutásra – a rendezői gyakorlatra – és a vizsgára
júniusában kerül sor (vagy június 9-12. között, vagy a tanév zárását követő
napokban).
Jelentkezési lappal és további információval szolgál Tóth Adél (70)3353959 vagy (1)3361362
SZEGED
A Százszorszép Gyermekház (Szeged) lehetőséget kapott arra, hogy 120 órás akkreditált gyermekszínjátszó rendezői tanfolyamot indítson.
A tanfolyam kezdési időpontja: 2004. november 27-28., majd havi rendszerességgel hétvégenként. A tanfolyam tanárai: Fodor Mihály, Kis Tibor (rendezés elmélet-gyakorlat), Perényi Balázs (dramaturgiai alapfogalmak), Kovács Éva, Rudolf Ottóné (tanítási dráma). Vendégtanárok: Papp Gábor, Tóth Miklós. Tanfolyamvezető: Kis Tibor
A kurzus várhatóan 2005 áprilisában fejeződik be. A képzés vizsgával zárul, és tanúsítványt ad.
Részvételi díj: 80.000.-Ft + 4.000.-Ft vizsgaköltség.
Jelentkezési lap igényelhető: Százszorszép Gyermekház, 6721 Szeged, Kálvin tér 6.; tel: 62/420-278 Ügyintéző: Hegedűs Jenő
®
drámapedagógiai tanfolyam
A tíz éves hagyománynak megfelelően évente két alkalommal
indít tanfolyamot a Marczibányi Téri Művelődési Központ. Október elején közel
30 fős létszámmal indult egy kurzus – a következőre 2005 februárjától
kerül sor.
A 120 oktatási órából álló akkreditált pedagógus továbbképzés
időbeosztása: 2005. február 5-6. és 19-20., március 5-6. és 19-20., április
2‑3. és 16-17., május 7-8. és 21-22.
Programvezető: Kaposi László
Tanfolyami díj: 85 ezer Ft/fő
További információk ügyében Juszcák Zsuzsa hívható: (1)4381027, (70)3356285
Titkársági
közlemény: A Társaság 2000
Ft-os tagdíja a befizetéstől számított egy évre szól, és nem naptári évre.
Mindazoknak, akik hírlevelünkkel egy borítékban csekket (készpénzátutalási
megbízást) is kaptak, jelezni szeretnénk, hogy esedékessé vált a tagdíj ismételt befizetése.
®
SZÍNHÁZ-DRÁMA-NEVELÉS
drámapedagógiai hétvégék – országszerte
PÉCSI PROGRAM
2004. november 13. szombat
Leőwey Klára Gimnázium
A dráma eszközeinek alkalmazása
az idegen nyelv oktatásában
avagy hogyan lehet praktikusan felhasználni a drámát a
kommunikatív nyelvtanításban
– a Magyar
Drámapedagógiai Társaság rendezvénye –
A rendezvény tervezett programja:
10.00 – 11.00 Bemutató foglalkozások, párhuzamosan: német nyelven – Méder Lilla (Pécs): Játsszunk
németül, angol nyelven – Torda Márta (Győr): UP2U. A foglalkozások
után megbeszélés.
11.10 – 12.10 Bemutató foglalkozások, párhuzamosan: francia nyelven – Vatai Éva (Pécs): Az én Attila Marcelem, olasz nyelven – Mádai Gabriella (Pécs) La stazione. A foglalkozások
után megbeszélés.
12.10 – 13.00 Ebédszünet
13.00 – 14.00 Dramatikus tevékenységek a kommunikáció
tárgy használatában – bemutató
foglalkozás Somorjai Eszter (Pécs) vezetésével. A foglalkozás után
megbeszélés.
14.00 – 16.30 KONFERENCIA
A konferencia programtervezete:
Kuszmann Nóra (óvónő, Budaörs): Nur nicht
ugri-bugri, langsam spazieren – azaz német és dráma lépésről lépésre az
óvodában
Bárd Edit (Budapest): Drámapedagógiai technikák alkalmazása a magyar mint idegen nyelv oktatásában
Lannert István (Károli Gáspár Református Egyetem,
Budapest): Drámapedagógiai módszerek
alkalmazása a francia és orosz nyelv tanítása során, középiskolában és felsőoktatásban
Marlok Zsuzsa (egyetemi adjunktus, Pázmány Péter
Katolikus Egyetem, német tanszék): Dramatikus
szemlélet a nyelvtanárképzésben
Torda Márta (Révai Miklós Gimnázium, Győr): A keszkenőtől a banánig. Shakespeare
tanítása fiataloknak
Csenger Lajosné (Győr-Moson-Sopron megye angol nyelvi
szaktanácsadója, országos közoktatási szakértő): Drámaelemek alkalmazása az általános iskolai angol nyelv tanításban
Vatai Éva (Leőwey Klára Gimnázium, Pécs): A dráma mint interkulturális eszköz
16.30 – 17.30 FÓRUM az elhangzott előadások alapján: Hol a helye a drámának az idegen nyelvek oktatásában? (moderátor Vatai Éva)
A rendezvény
részvételi díja 500 Ft.
Párhuzamos
program:
Már megint itt
van a… szerelem – a Kerekasztal
Színházi Nevelési Központ TIE-programja az Apáczai Nevelési Központ
Gimnáziuma és a Leőwey Gimnázium egy-egy osztályának részvételével. A
Kerekasztal foglalkozása az NKA Közművelődési Kollégiuma által támogatott
„EMBERFARAGÓ” c. programsorozat részeként jön létre.
®
KECSKEMÉTI PROGRAM
2004. november 6.
Kecskeméti Ifjúsági Otthon, Kecskemét, Kossuth tér 4.
HOL-MI – regionális pedagógiai
módszervásár
Szimbólum és szertartás a közösségépítés szolgálatában
Program:
8.30-tól regisztráció, szakmai kiadványok bemutatója és
árusítása
9.00: Köszöntő
Jelképek
mozgásban. Előadó: Jankovics Marcell
A szimbólum és szertartás, mint dramatikus formák. Előadó: Kovács Andrásné (Jászfényszarui Drámapedagógiai
Műhely)
11.00
Mesebolt*.
Tanítási dráma óvodásokkal, a foglalkozás résztvevői a jászberényi Kuckó
óvodából érkező gyerekek
A
foglalkozást vezeti: Kunné Darók Anikó
Lomtalanítás*
„Ez az
asztal – az az asztal” – változatok a közös szimbólumteremtésre. Alkalmazott
drámajáték a résztvevők bevonásával.
A
foglalkozást vezeti: Török László (Szabadszállás)
Fa ágán ül
szívem* – szimbólumok az önismeret fejlesztésében
alkalmazott
drámajáték osztályfőnöki órán, résztvevők a kecskeméti Kertvárosi Általános
Iskola 7. osztályosai
A
foglalkozást vezeti: Kulcsár Marianna
13.00 – 14.00 ebédszünet
14.00
Láttatni a
láthatatlant*
Felidézés,
újjáalkotás és érzékeltetés mimetikus cselekvéssel – avagy hogyan
helyettesítheti a mozdulat a szót?
A
foglalkozás résztvevői a szentesi Jövőnkért Alapfokú Művészetoktatási Intézmény
diákjai
A
foglalkozást vezeti: Csorba Ildikó
Az
aranymadár*
Dramatikus
játszóház kisiskolás gyermekek
részvételével
A
foglalkozást a Kecskeméti Dramatikus
Játszókör animátorai vezetik
Szimbolikus
tárgyak*
Kreatív
tárgyalkotás a résztvevőkkel
A
műhelyfoglalkozást vezeti: Kovács Hajnal
(Kecskeméti Főiskola Vizuális Tanszéke)
16.30
„Asszony,
drágakő asszony”
Színpadi
játék Hamvas Béla: A bor filozófiája c. műve nyomán
Vendégünk:
Józsa Éva a soproni Benedek Elek
Tanítóképző Főiskola művésztanára
18.00
Névnap
köszöntés Szent András és Karácsony havában
Jeles napi
szimbólumok – szóban, gesztusban ... és a terített asztalon. Házigazda a Kecskeméti Drámapedagógiai Műhely (Kérjük,
hogy a résztvevők egy-egy november-decemberi névnapra szóló köszöntéssel
készüljenek!)
Részvételi díj: 1.200
Ft
A *-gal jelölt programok párhuzamosan kerülnek
megrendezésre.
A
találkozón szakmai kiadványok vásárlására nyílik lehetőség.
Információ: Csizmadia Ilona, tel: 76/481523
Szervezők: Magyar Drámapedagógiai Társaság, Kecskeméti Drámapedagógiai
Műhely, Kecskeméti Ifjúsági Otthon, Támogató: Nemzeti Kulturális Alap
®
BUDAPESTI PROGRAM
2004. november 18-19-20-21.
A színház és a dráma lehetőségei a nevelésben
Kathleen
Gallagher (Kanada) és John Somers (Anglia) tréningje a drámapedagógiai hétvége
keretein belül
Helyszín:
Marczibányi Téri Művelődési Központ
Idén a Színház-Dráma-Nevelés módszertani hétvégesorozat Budapesten
megrendezésre kerülő programja két részből épül fel. Egyrészt két neves,
nemzetközileg is elismert drámatanár tart 30-30 órás tréninget (párhuzamosan)
2004. november 18. délutánjától november 21. délutánjáig. A drámapedagógiai
hétvége másik rendezvénye A drámapedagógiai
helye és szerepe a közoktatás fejlesztésében
című konferencia, amit 2004. november 20-án rendezünk meg a Marczibányi
Téri Művelődési Központban (részletes programja lapunk 1. oldalán olvasható).
A tréningekre olyanok jelentkezését várjuk, akik drámás előképzettséggel
(120 órás drámajáték-vezetői tanfolyam, szakirányú továbbképzés, gyakorlati
szakmai tapasztalat) rendelkeznek.
A tréning
részvételi díja: 40.000 Ft/fő
Igény esetén étkezést és szállást – térítés ellenében – tudunk
biztosítani. A tréning helyszíne: Budapest, Marczibányi Téri Művelődési Központ,
1022 Budapest, Marczibányi tér 5/a.
Jelentkezni a
kurzusokra a (70)3353959-es és a (1)3361362-es telefonszámon lehet Tóth
Adélnál, 2004. november 10-ig, a honlapunkról letölthető jelentkezési lapon. A
részvétel korlátozott, 30 fő tréningenként. A jelentkezéseket a beérkezés
sorrendjében fogadjuk el.
Az „iskolai terrorizálás”,
a
kiközösítés témájának feldolgozása a
dráma
segítségével
Kathleen
Gallagher tréningje
„A munka ezt a komoly témát járja körül elsősorban, de nagy
hangsúlyt fektetünk majd az általunk végzett munka esztétikájára is. Hiszek a
dráma általi tanulás élvezetességében is, nemcsak a hatékonyságában, így
mindenképpen szeretnék elég időt hagyni a tréningen részt vevő drámatanároknak
a művészi felfedezőutak bejárására.
A tréningsorozat a terrorizálást és a diákok lelki egészségének
összetett problémáját – és ezen keresztül az osztályközösség egészséges társas
viszonyait – járja körül azáltal, hogy ötleteket ad a tanároknak, miként illesszenek
kirekesztés-ellenes és egyenlőség-központú elemeket mind a tananyagba, mind a
tanítási módszereikbe.
A dráma önmagáról és a minket körülvevő világról is szól. Ezért nemcsak
önálló tudományterületként fogható fel, hanem más tudományterületek között
átívelő, azokat egységbe rendező kapocsként is működik.
Hiszek abban, hogy a leginkább előrevivő módszer, a legjobb
eszköz, amivel felvehetjük a harcot a gyerekeket próbára tevő kihívásokkal
szemben az, ha a tananyagfejlesztés és az új korszakhoz alkalmazkodó
megkülönböztetés-ellenes oktatás feladatát teljes bizalommal a kreatív tanárok
kezébe helyezzük.”
Kathleen Gallagher
a Torontói
Egyetem Neveléstudományi Tanszékének adjunktusa
Kathleen Gallagher a Torontói Egyetem Neveléstudományi Tanszékének
adjunktusa. 1998-ban szerzett Ph.D fokozatot drámából. Éveken át végzett
kutatásokat egy lányiskolában a drámának a lányok zárt életében betöltött
szerepével kapcsolatosan. Kutatási tapasztalatait a Drama Education in the Lives of Girls: Imagining Possibilities
című könyvében jelentette meg, 2000-ben. Tavaly az egyik legnevesebb kanadai
drámás szakemberrel, David Booth-szal közösen szerkesztettek és jelentettek meg
egy könyvet How Theatre Educates:
Convergences and Counterpoints with Artists, Scholars and Advocates címen.
Tanít, publikál és kutat a dráma több területén. Számos országban vezetett már
tréningeket.
A 2003 áprilisában Ausztriában tartott tréningjéről részletes
beszámoló olvasható a Drámapedagógiai Magazin 25. számában.
A
dráma és más tantárgyak
„A dráma egy különálló pedagógiai módszer, amely az ember értelmét,
testét, hangját és érzelmi énjét egyaránt bevonja. A diákoknak el kell
sajátítaniuk a dráma szimbolikus nyelvét, amely a tudományterület formai
rendszerét alkotja. Bár a formanyelv egyedi, a dramatizált és körüljárt témák
és történetek más területeket is érintenek, mint például az irodalom,
történelem, filozófia vagy éppen a teológia.
A műhelymunka során felderítjük és kimutatjuk ezeket a közös pontokat,
lehetőség szerint a magyar Nemzeti Alaptanterv dráma és tánc részét használva
kiindulópontként. A műhelymunka feltétele, hogy a résztvevőknek legyen
elképzelésük arról, milyen fontos összefüggések lehetőségei rejlenek a
különböző tantárgyi tartalmak és a drámán keresztüli megismerés között.
A műhelymunka mögött húzódó elmélet lényege az, hogy bár a dráma
egyedi esztétikai formavilággal dolgozik, az értékét mégsem csökkentik, hanem
éppen növelhetik a más tantárgyakhoz fűződő jól megválasztott összefüggések.”
az Exeteri
Egyetem Előadóművészeti Tanszékének tanszékvezetője
John Somers alkalmazott drámát tanít az angliai Exeteri Egyetem tanszékvezető
docenseként az Előadóművészet Tanszéken. A gyermekekkel és felnőttekkel
végzett munka során sokéves tapasztalatot szerzett a dráma terén. Az Exeteri
Egyetemen az alkalmazott dráma szakot vezeti, szerkeszti a Research in Drama Education (Tanítási
dráma-kutatás) c. folyóiratot, továbbá a Researching Drama and Theatre in Education (DIE és TIE-kutatás) című nemzetközi konferencia igazgatója.
Emellett az interaktív színjátszásra szakosodott Exstream Színtársulat művészeti igazgatói feladatkörét is ellátja.
Számos országban vezetett már tréningeket és tartott vitaindító előadásokat,
legutóbb például Szlovákiában, Lengyelországban, Csehországban, Görögországban,
Törökországban, Brazíliában, Finnországban, Japánban, Dél-Koreában és
Tajvanban. 2003-ban megkapta az American
Alliance for Theatre and Education (Amerikai
Színházi és Oktatási Szövetség) Különleges Elismerés díját.
A 2003-ban Ausztriában és 2004-ben Lengyelországban tartott tréningjeiről
beszámoló olvasható a Drámapedagógiai Magazin 25. és 27. számában.
PÁLYÁZAT
30 év alatti, pályakezdő drámatanárok részére, A színház és
a dráma lehetőségei a nevelésben című, Kathleen Gallagher és John Somers által
tartott tréningen való kedvezményes részvételre
Amennyiben
30 év alatti, pályakezdő, de drámás előképzettséggel rendelkező drámatanár, e
pályázat keretei között lehetősége nyílik arra, hogy John Somers vagy Kathleen
Gallagher szakmai továbbképzésén, tréningjén jelentős kedvezménnyel, 15 ezer Ft-ért vehessen részt. A kedvezményre
pályázni az európai önéletrajzi
formanyomtatvány (www.nive.hu) kitöltésével
és beküldésével lehet (figyelem,
változás!) 2004. november 10-ig. A pályázatot a következő címre kérjük küldeni: Magyar Drámapedagógiai Társaság,
1022 Budapest, Marczibányi tér 5/a.
®
SZÍNHÁZI LECKE
II. (színház, dráma, pedagógia)
Csehov
hétvége a Sirály jegyében
Marczibányi Téri
Művelődési Központ, 2005. február 12-13.
A Marczibányi Téri Művelődési
Központ az Országos Színháztörténeti Múzeum és Intézet szakmai közreműködésével
Csehov halálának századik évfordulójára színházi hétvégét rendez. A szerző
drámái kiemelkedő értéket képviselnek az irodalmi hagyományokban, művei
hangsúlyosan vannak jelen a középiskolai oktatásban is. Ezek a drámák nemcsak a
műfaj történetében meghatározó jelentőségűek, hanem olyan problémák sokaságát
is felvetik, amelyek a (dráma)pedagógia munkában is eredményesen feldolgozhatók.
Ugyanakkor a Csehov-darabok kiemelkedő helyet foglalnak el a magyarországi
színházi repertoárban, drámái meghatározó színházi értékek forrásaivá váltak,
majd minden jelentős művéhez legendás előadások sora társíthatók.
Olyan programot tervezünk, amelyek
a szerző irodalmi és dramaturgiai jellegzetességeire ugyanúgy ráirányítják a
figyelmet, mint a magyarországi Csehov-játszás értékeire: a színháztörténeti
legendákra éppúgy, mint a jelenkori színház eredményeire. A színháznak – mint a
pillanat művészetének – elenyésző értékei csak úgy tarthatók életben, ha újból
és újból az emlékezetünkbe idézzük őket, de a jelen eseményeit is pontosabban
látjuk, ha tágabb folyamatokban szemléljük őket. Ugyanakkor teret kívánunk
biztosítani arra is, hogy Csehov tanításának problémáit, illetve művei pedagógiai
feldolgozásának lehetőségeit megbeszéljük.
A program – a tervek szerint – a következő témaköröket érinti:
Előadások:
·
A darab keletkezése,
dramaturgiai, interpretációs problémák; helye a dráma- és színháztörténetben.
·
Kiemelkedő magyar és világszínházi
előadások
Műhelybeszélgetések:
·
A Sirály fordításának
kérdései
·
A Sirály tanításának
problémái
·
Beszélgetések a Krétakör
Színház (rendező: Schilling Árpád) és az Örkény Színház (rendező: Mácsai Pál)
előadásairól az alkotók részvételével
·
Kerekasztal-beszélgetés
korábbi jelentős Sirály-előadások alkotóival a darab színrevitelének
kérdéseiről
Rekonstrukciós kísérlet:
Jelentős, de felvétellel nem
dokumentált előadások felelevenítése az alkotók, szereplők (illetve az egykori
nézők) emléki alapján, a fennmaradt fotók, kritikák segítségével
·
Székely Gábor szolnoki
rendezése
·
Zsámbéki Gábor kaposvári
rendezése
·
Színésztréning a Sirály
jelenetei alapján
·
Drámaóra a Sirály jegyében
(színházi nevelési csoportok foglalkozásai)
Kiegészítő program:
Videóvetítés
legendás előadások felvételeiből, esetleg az alkotók, szereplők
közreműködésével
®
(akkreditált tanfolyam)
A színházi kifejezés eszközei,
működésük, időbeli változásuk – a jelen és a közelmúlt kiemelkedő alkotásai
alapján.
Az alapfokú művészeti oktatásban
1998 óta szerepel kötelezően választható tárgyként a Színházismeret, e tárgyat
oktatók részére szeretnénk segítséget nyújtani a képzéssel.
Megfelelő színvonalú és mennyiségű
szakirodalom mellett, élőben, illetve
felvételről látott színházi előadás elemző megbeszélésével szeretnénk bővíteni,
rendszerezni a pedagógusok színházzal kapcsolatos szemléletmódját, fogalmi
készletét.
A képzés
résztvevői megismerik a színházművészet legfontosabb kifejezőeszközeit, műfaji,
stiláris, illetve formai konvenciórendszereit. Jártasságot szereznek a
színházi kifejezőeszközök, konvenciórendszerek konkrét megjelenésének,
alkalmazásuk sajátosságainak, kapcsolódási módjainak felismerésében. Képesek
eljutni a produkció jellemzőinek leírásától, összetevőinek elemzésétől a
színházi műalkotás értelmezéséig. Felismerik az alkotóelemek hatásmechanizmusait,
illetve azt, hogy ezek miként befolyásolják a nézői élményt, hogyan szolgálják
az előadás jelentését.
Részvételi díj: 45.000 Ft
A foglalkozásokat Sándor L. István vezeti.
Jelentkezés és további
tájékoztatás kérhető: Juszcák Zsuzsától, (70) 3356285, juszcak@freemail.hu
®
2004. december 4. szombat 11-14 óra között a Zöld Macska
Diákpincében (Budapest, IX. kerület, Üllői út 95.)
AZ
ORSZÁGOS DIÁKSZÍNJÁTSZÓ
EGYESÜLET KÖZGYŰLÉSE
Program:
11: 00: Regisztráció és mandátumszámlálás
11: 20: Megnyitó
11: 30:
Beszámolók (1. Pénzügyi beszámoló a 2003-2004-es évekről. 2. Szakmai beszámoló
a 2003-2004-es évekről)
12: 00: A Jelölő Bizottság beszámolója
12: 10: Az elnök-jelölt(ek) ismertetik programjukat
12: 30: Titkos szavazás
13: 00: A szavazás eredményének ismertetése
13: 10: Egyéb, napirenden kívüli felszólalások
SZÍN-MŰ-HELY
Beavató
diákszínházi program a Mu Színházban (Bp, XI. ker., Körösy József u. 17.)
2004. november 21.
15.00-16.00: Verkli Csoport: Kia Corthron: Vigyázat, az ajtók záródnak
16.15-17.30: Feldolgozó foglalkozás, vezeti Lukács László, az
előadás rendezője
18.00-19.00: Comix (ex VMG): Fej vagy írás.
Kovács Ákos szövegeiből rendezte: Torsa Bálint
A következő
alkalom: 2004. december 12.
A világ legbutább cirkusza (Inárcsi Színjátszók); Méltók
(Vörösmarty Mihály Gimnázium)
A
belépőjegy ára: 500 Ft. Részletes információk az ODE honlapján: www.szinhaz.hu/ode
ÉS HA DRÁMATANÁR
LENNÉK?
– tájékoztató sorozat a Színház- és Filmművészeti Egyetemen
a DRÁMAPEDAGÓGIA és a drámapedagógiára
épülő
MŰVÉSZETPEDAGÓGIA mibenlétéről, 17-30
éves érdeklődők részére – 2004. november 20-21-től kezdődően
A még nem
akkreditált képzésről az alábbi tájékoztatást kaptuk:
A
drámatanári diplomát adó szak sokszor módosított tervezete a 2004-es januári
majd augusztusi változások és a most is alakulóban lévő törvények folytán újabb
átalakítás előtt áll, bár a képzés lényege nem változik. A bolognai
elvárásoknak hiánytalanul megfelelő forma harmadik év végén ad majd bachelor szintű, vagyis alapdiplomát, mely – ideiglenes
elnevezéssel jelölve – drámainstruktori
végzettséget ad. Erre az animátori (tehát nem pedagógusdiplomát adó!!!)
alapképzettségre épül rá a szakirányú specializációt és pedagógiai
végzettséget adó plusz két év, s így a master
fokozaton szerzett egyetemi diploma
drámatanári végzettséget biztosít,
mely a terület legmagasabb szintű képzését igazolja. A minisztériumi jóslatok
szerint is elindulunk 2006 őszén. Felvételi vizsgák 2006 tavaszi félévében
várhatók tehát. Ha javasolhatjuk, addig idegen nyelvet tanuljon, és a
választandó specializációnak megfelelő gyakorlatot szerezzen az, aki felvételizni
szeretne.
A négy hétvége a szak gyakorlati ismertetését szolgálja –
nem felvételi előkészítő! Olyan rendezvénysorozat ez, amely a későbbi specializálódás
esélye, vagyis a várható szakirányok szerint gyűjti össze és tájékoztatja az
érdeklődőket. Mindkét korhatár komolyan veendő, s csak olyanok jelentkezését
várjuk, akik mindkét napon jelen tudnak lenni.
Jelentkezni minden alkalomra külön
kell, a gabnai@dramateka.hu e-mail címen, az
eddigi végzettség és az esetleges
gyakorlat megjelölésével. Az első húsz jelentkezővel felvesszük a kapcsolatot,
a többiek várólistára kerülnek. Részvételi díj nincs! De csak mindkét napra
együtt lehet jelentkezni
2004. november 20-21. DRÁMA és KREATÍV ZENE
Az első foglalkozásokon a hangok
világa, a zenei kreativitás játssza a főszerepet. A foglalkozásokon bárki részt vehet, a részvételnek nem feltétele
előzetes zenei jártasság. Jelentkezés: e-mailben, a már megadott címen. A jelentkezéseket
időrendi sorrendben fogadjuk max. 20 főig és aztán várólistára. Helyszín: Színház- és Filmművészeti Egyetem Vas utcai épülete – Vas u. 2/c.
november 20.
szombat |
november 21.
vasárnap |
|
10. 00-10. 30 Tájékoztató
az „És ha drámatanár lennék”–
sorozatról |
10. 00 – 12. 30 Vers és zene Kovács Áron |
|
10. 30 – 13. 00 Dramatikus
zenei gyakorlatok I. Bevezetés
a hangok világába Pap Gábor |
Ebédszünet |
|
13. 30 – 16. 00 Színjátékban
alkalmazott zene Perényi Balázs és Pap Gábor Búcsú |
||
Ebédszünet |
||
14. 00 – 16. 00 Dramatikus
zenei gyakorlatok II. Kép
– mozgás – hang Pap Gábor |
|
|
16. 00 – 18. 00 Zenei
improvizáció némafilmhez. Kamarazenei
improvizációk Secco trió |
|
Következő alkalmak:
II. DRÁMA
ÉS BÁBMŰVÉSZET – időpont: 2005. február 19-20.
III.
DRÁMA ÉS KREATÍV MOZGÁS – tervezett időpont: 2005. március 18-19-20.
IV. DRÁMA
ÉS SZÍNHÁZ – időpont: 2005. május 20-21-22. és/vagy október vége
További
információ Gabnai Katalintól kapható
a fenti e-mail címen.
®
Szerkesztői jegyzet
Egyesületünk, a Magyar Drámapedagógiai Társaság fél éve hirdeti
minden lehetséges fórumon és csatornán, hogy mikor lesz a közgyűlése, amihez
hagyományosan rangos szakmai rendezvények is kötődnek… A drámapedagógia
szakterületét érintő programok bőségét, gazdagságát jelzi az a tény, hogy még
ezen a hétvégén sem lehetett elkerülni a rászervezést...
®
5O ÉVES AZ ASTRA
BÁB EGYÜTTES
Az Astra Bábegyüttes 1967 óta működik a Csiliben, a patinás
pesterzsébeti kultúrotthonban. Innen indult és szerzett országos elismertséget
az 1968-as Ki mit tud?-on. Innen indultak számos hazai és külföldi
bábfesztiválra, és vívtak ki nemzetközi hírnevet maguknak, a Csilinek és
Pesterzsébetnek. Több bemutatójuk lett országos vagy világhírű. A csoport a
magyarországi marionettbábozás legkiválóbb képviselői közé tartozik. A
tavaly elhunyt Vízvári László vezette csoport több kiváló színészt,
bábszínészt, bábrendezőt nevelt, és nagyon sok, közel 300 művészetre fogékony
tagja volt már fennállása óta. A kiállítás a legsikeresebb darabjaikból mutat
be díszletet, bábokat. A Csili Művelődési Központ emlékező kiállítást nyitott
az esemény tiszteletére.
®
A Társaság
kiadásában megjelent,
a Marczibányi
Téri Művelődési Központ
művészetpedagógiai
könyvesboltja által forgalmazott oktatófilmek
Színházi konvenciók (szerk.: Kaposi
László), 2450 Ft
Gyermekszínjátszók
példatára I. (szerk.: Sándor L.István.) 2450
Ft
Gyermekszínjátszók
példatára II.(szerk.: Sándor L.István), 2450
Ft
Új! A sorozat III. része VHS kazettán és DVD-n is
kapható!
Gyermekszínjátszók
példatára III. (szerk.: Kaposi László), 2950
Ft
A DRÁMAjátékos következő számával
2004 decemberében jelentkezünk.
Kérjük mindazokat,
akik információkat szeretnének közzétenni,
hogy 2004. december 1. előtt e-mail, esetleg
levél vagy fax formájában juttassák el hozzánk megjelentetni kívánt anyagaikat.
A beérkezett rövid szakmai anyagokat 1500 példányban ingyenesen közöljük. Közvetlenül
a szerkesztőnek is küldhetők a megjelentetni kívánt írások: Kaposi
László, 2111 Szada, Székely B. u. 1/c.
e-mail: lkaposi@drama.hu; tel/fax: 28/404702