2001/4.

SZAKMAI KONFERENCIÁT RENDEZTÜNK
A GYERMEKSZÍNJÁTSZÁSRÓL...

A Drámapedagógiai Tanács kibővített, nyilvános ülésének keretei között került sor arra a szakmai rendezvényre, amely a gyermekszínjátszással, a hazai gyermekkultúra, a művészet és a művészeti nevelés e fontos területének jövőjével foglalkozott. A magyar gyermekszínjátszás után érdeklődve vendégünk volt Josef Hollos (Ausztria) és Hannu Heikkinen (Finnország) - saját országuk mellett az EDERED nevű európai, illetve az IDEA világszervezet képviseletében.
Ami 2001. szeptember 22-én létrejött, az a magyar szokásoktól eltérően jó hangulatú, mégis érdemi munkát végző, összefogott, szakszerű, tárgyilagos szakmai beszélgetés volt - a témában az utóbbi évek legjobb rendezvénye.
Pár éve a gyermekszínjátszásban (is) jelentős változások következtek be, példának okáért ma már a csoportok döntő többségét az oktatási intézmények tartják fenn. Úgy gondoltuk, fontos lenne tudnunk, hogy az Oktatási Minisztériumnak milyen tervei vannak szakterületünkkel kapcsolatban. Sajnálattal vettük tudomásul, hogy írásban megküldött kérdéseinkre a tanácskozás időpontjáig nem érkezett válasz, így nem ismerhettük meg a minisztérium ránk vonatkozó terveit... Jóval később kaptunk választ - amit nem kívánunk minősíteni, a viszontválasszal együtt olvasható lapunk 3-5. oldalán.
A konferencián elhangzottak szerint Társaságunk elnöksége már a következő országos találkozó megrendezése során jelentős változásokat vezet be: 2002-ben a felmenő rendszerű országos fesztivál utolsó lépcsője a regionális bemutatók sorozata lesz, majd a legjobb előadások létrehozóinak továbbra is szeretnénk biztosítani a "tájolás" lehetőségét. Emellett a kiemelkedő produkciók (amennyiben az adott esztendőben vannak ilyenek) menedzselését vállalja társaságunk: az országos bemutató körúttól a filmfelvételig... Terveink szerint két évente kerülhetne sor országos gálaműsorra, s akkor is a hagyományos időpontban, a tanév végén...


A 2001. november 16-18. között - nagy érdeklődés mellett - megrendezett SZÍNHÁZ-DRÁMA-NEVELÉS módszertani rendezvény szakmai programjáról a Drámapedagógiai Magazin 22. számában közlünk elemző írásokat.

   


MAGYAR DRÁMAPEDAGÓGUS RANGOS FRANCIA KITÜNTETÉST KAPOTT...
A francia Nemzeti Érdemrend lovagi fokozatát kapta
VATAI ÉVA
pécsi drámatanár kollégánk...

Az alábbi levél-interjúban Takács Gábor kérdéseire válaszol kitüntetett kollégánk, akinek ezúton is gratulálunk!


1. Mi a díj pontos magyar és francia neve? Hol, kitől vehetted át? Kik kapták meg ezt eddig Magyarországon?

Grade de Chevalier de l'Ordre National du Mérite (Nemzeti Érdemrend Lovagi Fokozata) - De Gaulle alapította azon külföldiek számára, akik a francia kultúráért dolgoznak. Én személyesen két embert ismerek, akik Magyarországon rendelkeznek ezzel a kitüntetéssel: Catherine Feidt, tiszteletbeli konzul és Babus Valentina, a magyarmecskei roma-többségű iskola volt franciatanára.
2. Általában kiknek szokás ezt a kitüntetést odaítélni? Milyen tevékenységet jutalmaznak vele általában? Személy szerint neked miért ítélték oda? Kik döntenek? Milyen szempontok alapján?
A kitüntetés történetéről annyit tudok, hogy az utóbbi években vált tendenciává, hogy "kis emberek" effektív hangyamunkáját jutalmazzák vele. (Remélem, én ebbe a kategóriába tartozom.) A Francia Külügyminisztériumban döntöttek, az odaítélésről szóló döntést Jacques Chirac írta alá. Az indoklásban ez áll: a francia kultúra és színjátszás terén kifejtett fáradhatatlan munkámért. Meg az, hogy a pécsi fesztiválért, amely igazi európai modell lett.
A kitüntetést átadó francia nagykövet szavaiból egy mondatra emlékszem vissza a legnagyobb büszkeséggel: arra, amelyben kísérletező tanári érdemeimet méltatta... hát igen, ha ezt értékként számítják fel, akkor rendben van, akkor köszönet a kitüntetésért.
3. Mi a jelentősége ennek a kitüntetésnek Franciaországban? Volt-e, van-e valamiféle visszhangja Magyarországon? (Mi a jelentősége itthon?)
Ez valami bűvös szó lehet, mert sok francia barátom telefonált, amikor megtudta, s akkor mind azt mondta, hogy hű, meg, hogy nahát... és, hogy híres lettem. De nem hiszem, hogy a dolgok így mennek. Talán ha egy nap politikai menedékjogot kérnék, akkor nagy súllyal esne a latban, de nem hiszem, hogy az a nap el fog jönni... Szerintem inkább helyi jelentősége van.
Magyar visszhang? Országos szinten nem, mert kevesen tudtak róla. Nem vertem nagydobra: csak néhány munkatársamat, barátomat hívtam el a ceremóniára, akiknek van mit megköszönnöm. Pécsett sokan tudnak róla, de ez helyénvaló, hiszen ebben a közegben dolgozom, itt ismernek, "ez a hazám". De nagyon vigyázni kell a dolgok interpretálásával: egy ilyesfajta kitüntetés legalább annyi irigyet szerez az embernek, mint ahány elismerő pillantást.
4. Neked, személy szerint mit jelent ez az elismerés? (Vártad? Jólesik? Miért?)
Várni nem vártam. Gondolom a kitüntetésekről hasonló a véleményünk: nem mindig a megfelelő ember mellére tűzetnek ki. Sokan élik le nagyon hasznosan és értelmesen az életüket anélkül, hogy ezért valaha kitüntetnék őket. Volt egy időszak az életemben, amikor minden kitüntetést, dicséretet szisztematikusan visszautasítottam, mert féltem attól, mi lesz, ha tenyerére emel a hatalom. Mert a hatalomhoz dörgölőzni veszélyes játék: napjaink ontják a példákat. De ez a mostani kitüntetés jólesett, mert talán emberileg is megértem rá: fel tudom úgy fogni, mint egy biztató hátbaveregetést, ami bátorít és erőt ad, de nem változik meg tőle az életem.
Legjobban a saját gyerekeim és tanítványaim elismerő szavai estek, azok "vegytiszták" voltak: a kamasz nem hízeleg, nem köntörfalaz.
Egyébként elborzadtam, mikor a nagykövet felsorolta, mi mindent csináltam az ügyért ez idáig: soha nem szembesültem még ilyen mérleggel. Istenem, így telik az idő? - gondoltam magamban.
5. Nagy vonalakban: hogyan áll jelen pillanatban francia nyelvű színjátszás ügye Magyarországon? Milyen terveid vannak ezzel kapcsolatban a közeljövőt illetően?
A francia színjátszás szekere már halad. Sok-sok középiskolában választják ezt a formáját a színházi munkának. Jelenleg öt állandó fesztivál van Magyarországon: két egyetemi, egy általános iskolai és a pécsi középiskolai. A franciák hajlandók erre a célra áldozni, ők már meggyőzettek. A magyarok? Minden évben reménykedem, de eddig az Oktatási Minisztériumon, a Franciatanárok Egyesületén, a Magyar Francia Ifjúsági Alapítványon és Pécs városán kívül egyetlen állandó segítséget sem találtam.
Az utóbbi években mindenképpen a képzésre helyezem a hangsúlyt: ahhoz, hogy jó produkciók szülessenek, meg kell tanítani néhány alapfogást a tanároknak, akiknek sokszor nagy a szívük és a lelkük, de nem ismerik a megfelelő technikákat. Októberben volt egy képzés Pécsett hat ország franciatanárainak. Öröm volt nézni, hogy dolgoztak, milyen nyitottan érkeztek, s milyen eltökélten mentek el a tanfolyamról. Nagyon hiányoznak a képzési lehetőségek: ezeket kell felkutatni, megszervezni. Talán a jövő évtől francia segítséggel, Jugoszlávia, Csehország és Szlovákia részvételével sikerül elindítanunk egy olyan képzési formát, amely több éves lesz, s a térségben meglévő színházi hagyományokra épít. Mert a francia színjátszásban csak a nyelv francia, a többi hozzávalót mi adjuk.
(A szerkesztő jegyzete: ugyanezen kitüntetés nagykeresztjét kapta nemrégiben a magyar miniszterelnök, amivel - természetesen - tele volt a magyar sajtó...)

EGYESÜLETI ÉLET

KÖZGYŰLÉS

A hagyományoktól eltérően sokan vettek részt a Magyar Drámapedagógiai Társaság 2001. november 16-án megtartott rendes évi egyesületi közgyűlésén! A kellően összefogott, rövid, de tartalmas elnöki beszámolót jól vezetett, rövid (és barátságos hangulatú) vita követte, majd egyesületi elismerések átadására került sor:


ÉLETMŰ-DÍJ

A kitüntetést idén
D. KÓSA VILMA kapta
Egyesületi kitüntetésünk "hivatalos" indoklása: "D. Kósa Vilma az elsők között állt a hazai drámapedagógia ügye mellé, a kezdés évtizedeiben kialakult szakmai élcsapat vezető munkatársa volt."

A MEZEI ÉVA-DÍJ
kitüntetettje 2001-ben

KAPOSI LÁSZLÓ

Egyesületi kitüntetésünk "hivatalos" indoklása: "A drámapedagógia meghonosításában vállalt kiemelkedő munkájáért, a magyarországi drámapedagógia tudatos gazdagításáért, terjesztéséért, a drámapedagógusok képzésében kifejtett színvonalas és eredményes tevékenységéért, a szakmai kiadványok és elektronikus információk gondozásáért és folyamatos fejlesztésért, valamint a TIE (színház a nevelésben) módszerének hazai
bevezetéséért és sikeres alkalmazásáért."

RENDEZŐI EMLÉKLAP

a magyar gyermekszínjátszás terén évtizedeken át végzett
kiemelkedő színvonalú munkájáért
Fodor Mihálynak, Kiss Tibornak és Várhidi Attilának

További egyesületi hírek:


VÉNEK TANÁCSA

- ezt az elnevezést először csak "munkadefinícióként" használtuk. Arra gondoltunk, hogy jó lenne időnként beszélgetni a drámapedagógia jelenéről és jövőjéről mindazokkal, akik részesültek a Társaság kitüntetéseiben, megkapták a Életmű-díját vagy a Mezei Éva díjat.
Ily módon is megbecsült kollégáink felvállalták ezt a testületi nevet, s készséggel fogadták a meghívást. A tervek és a hagyományteremtő szándékok szerint évente találkoznak majd kitüntetett drámapedagógusaink és a mindenkori elnökség egy baráti beszélgetésre. Először 2002. január 16-án 14 órakor.

DRÁMAPEDAGÓGIAI TANÁCS

A Drámapedagógiai Tanács következő ülésére 2002. április 2-án kerül sor. Nagyon fontosnak tartjuk ezt a rendezvényt, - s szokásainktól eltérően - ezért is szervezünk ennyire. Ezen az egész napra tervezett ülésen egyesületünk rövid és hosszú távú ügyei egyaránt terítékre kerülnének: például (valóban csak példákat említünk, most még a teljességre törekvés nélkül) a 2002 őszén esedékes vezetőségváltástól kezdve a gyermekszínjátszók fesztiválrendszerén át a drámának a közoktatásban betöltött szerepéig...

KÖZLEMÉNY

2002. május 17-18-án a Magyar Drámapedagógiai Társaság - a következő elnökség munkáját előkészítő - közgyűlést tart, melynek kapcsán workshop-jellegű szakmai tanácskozásra is sor kerül. A szekciók a gyerekszínjátszás és a tanítási dráma kulcsproblémái köré szerveződnek majd. A munkát egy-egy szekcióvezető segíti. Kérjük, hogy aki ötleteivel is segíteni kívánja a munkát, e-mailben forduljon Takács Gáborhoz (taqi@axelero.hu).

ÖRÖK KAPOCS

10. Európai Gyermekszínjátszó- és Drámatalálkozó, Viljandi, Észtország, 2001. 07. 08-22. - ETERNAL CHAIN, 10th European Children's Drama Encounter in Estonia

Az Európai Dráma Találkozó - "EDERED" - 1979-ben jött létre Svédországban. A "Children and Youth Drama Encounter", vagyis gyermekek és fiatalok drámás-színházas találkozója európai országok részvételével 1982 óta létezik. 1992-ben Magyarország adott otthont az eseménynek Békéscsabán, az akkori résztvevők, vendégek szerint remek szervezésben.
A találkozók célja, hogy a színházi kifejezőeszközök segítségével a csaknem húsz országból érkező gyerekek és fiatalok közös alkotásban vegyenek részt, megismerjék egymás kultúráját, két héten keresztül együtt éljék meg Európát, stressz és konfliktusok nélkül.
Idén júliusban Észtország vállalta a szervezést.
A magyar csoport 12-15 éves tagjai, öt leány és öt legény (Eszter, Flóra, Kriszta, Nóri, Zsuzsi, Áron, Dani, Fülöp, Norbi, Zoli) az ország legkülönbözőbb pontjairól érkeztek (Erdész Dániel Törökbálintról képviselte a magyar színeket). Észtország előtt egyetlen egyszer találkoztak, s úgy váltak el Ferihegyen, mint egy olyan csoport tagjai, akiket életre szólóan összefűz az átélt élmény, amit elmesélni is csak úgy lehet: "...ott kellett volna lenned!"
Hivatalos szakmai beszámoló HELYETT benyomások, élményforgácsok olvashatók itt egy drámatanártól.
Átéltünk két tornádót, fürödtünk a Balti-tengerben, csárdást tanítottunk és jártuk más népek táncait is, zenével, színházzal bújtunk át a nyelvi korlátokon, rengeteg barátra leltünk és megettük mindig az észt tésztasalátát.
Nemzetközi csoportot vezettem Dalia-vel, a litván színésznővel (a csoport 11 lányból és kilenc fiúból állt, a kreatív és kedves észt, francia, orosz, angol, horvát, Faroe-szigeteki, cseh, német, finn, lett gyerekek nagyon jól dolgoztak, játszottak együtt).
A záró előadás Viljandi város óriási szabadtéri színpadán volt, kilenc nagyon különböző stílusú alkotás a fesztivál "HIDAK" címétől, szimbólumától ihletve. Bár az est végét elmosta az eső, azért zárszóként az EDERED magyarországi képviselője, Vidovszky György szerencsére még ki tudta mondani: "See you in Hungary!", merthogy Magyarország vállalta a 2002 nyarán esedékes találkozó rendezését.
Bár a drámafolyamat mint sokak számára, számomra is fontosabb volt, mint a záró produkció, a mi előadásunk, mondják, elég erősre sikerült.
Eternal Chain. Örök kapocs.
Tízperces produkciónkban a szerepek szerint adott volt három csoport: férfiak, nők (lehetnek szülők) és a gyerekek. A gyerekek csoportját a férfiak és nők (lehetnek szülők) nem veszik észre. Nem tudnak figyelni rájuk, mert nézniük kell a saját kedvenc csatornáikat a Láthatatlan Nagy Tévén... A színpadon csak székek, kellékként, díszletként egyaránt. Improvizációkból dolgoztunk a két hét alatt végig, mindent a gyerekek hoztak ebbe az előadásba, csak össze kellett szervezni, hogy sztorivá kereküljön. Kilenc perc arról, hogy van némi esély: a gyerekek békét hozhatnak férfiak és nők önző és harcos világába, csak annyi békét, amíg egy altatódal elhangzik, ez nem kevés, ez valami, béke és kapocs EMBEREK között, ha nem is örökké, de az bizonyos, higgyünk már benne, hogy a gyerek az örök kapocs.
Én megtanultam, hogy nagyon különböző emberek is képesek együtt dolgozni. Ha nem is ment könnyen: Dalia és köztem tényleg a gyerekcsapat volt a "nemzetközi kapocs". Én szerettem volna inkább többet a drámatanári eszköztárból, ő a színészi-rendezői vénából - végül mégiscsak TALÁLKOZTUNK. Módszereink bár nagyon különböztek, a színházról és a gyerekekről való gondolkodásunk végig nagyon-nagyon közel volt egymáshoz.
Két héten át "hidakat" építgettünk, országhatárokon átívelőt.
Volt az egyik dráma-délelőttön egy jelenet, két szóból raktuk össze: "MEGÉRTÉS - MEG NEM ÉRTÉS".
Úgy érzem, ez a gyerekek és a felnőttek számára egyaránt nagyon szimbolikus.
Egy fiú megüt egy másikat, mert azt HISZI, hogy az a másik el akarja venni tőle a barátnőjét. Amikor kiderül, hogy CSAK nem értették meg egymást, lassan, nagyon lassan kezet nyújt az a fiú a másiknak...
Fölkelni a földről, belenézni az IDEGEN szemébe, megérinteni és MEGÉRTENI az ő tekintetéből, hogy már NEM VAGYOK IDEGEN. Nem félni. Nem félni tudni: se tőled, sem magamtól. Ennyit kéne, nem többet, MEGTANÍTANI - nekik, a gyerekeknek, és megtanulni nekünk, felnőtteknek...
No meg járni tudni aztán azokon a "hidakon"! Sétálni legalább...


Novák Géza Máté

LEVELEZÜNK...


Az Oktatási Minisztériumhoz megküldött, a gyermekszínjátszás jövőjét firtató kérdéseinkre (ez ügyben ld. a DRÁMAjátékos előző számát!) hosszú ideig nem érkezett válasz. Aztán jött, de furcsa kerülővel, előbb kapta meg más, mint a címzett. Több hetes késéssel társaságunk elnökéhez is eljutott...
A szakmai nyilvánosság számára kértünk válaszokat aktuális ügyekben, így természetesen közöljük a hivatalos levelet, amely internetes honlapunkon már régóta olvasható, továbbá elnökünk válaszlevelét is. Ez utóbbira is meglehetősen későn, január 2-i dátumozással, január 7-én érkezett válasz Környei helyettes államtitkár úrtól. Ez a levél szakmailag magáért beszél. A szerkesztő részéről (mert ehhez már valóban nincs mit hozzátenni): no comment.

Szakall Judit
Magyar Drámapedagógiai Társaság elnöke
1022 Budapest, Marczibányi tér 5/a.


Tisztelt Elnök Asszony!

Ön 2001. augusztus 27.-én hozzám írt levelében az Oktatási Minisztérium gyermekszínjátszással kapcsolatos politikájáról érdeklődött. Mint bizonyára tudja, a gyermekszínjátszásnak egyes területei - döntően az iskolai keretek között történő drámaoktatás, az ehhez kapcsolódó tantervi szabályozás és pedagógus-továbbképzés - tartoznak az oktatási tárca hatáskörébe, míg más elemei a Nemzeti Kulturális Örökség Minisztériuma felügyeleti területét érintik. A két tárca ezért igyekszik összehangolni e területet érintő tevékenységét, amely az Ön által feltett kérdésekre adott tájékoztatásból is kitűnik.
Az Oktatási Minisztérium az elmúlt években is jelentős anyagi támogatásban részesítette a Marczibányi téren megrendezésre kerülő "Gyermekszínházak Háza" programjait. A rendezvényre a tárca 2000-ben és 2001-ben is 2-2 millió forintot fordított.
A minisztérium rendeleteivel elősegíti az iskolai szakkörök, így a színjátszó szakkörök szervezését is. A 28/2000. (IX. 21.) OM rendelet a kerettantervek kiadásáról, bevezetéséről és alkalmazásáról maximálta a tanórák számát az egyes évfolyamokon (pl. 1. évfolyam 20 óra, 6. évfolyam 25 óra, 12. évfolyam 30 óra), csökkentve a diákok terhelését, így adva lehetőséget arra, hogy az intézmények délutáni, tanórán kívüli, fakultatív szabadidős és kulturális programokat kínálhassanak diákjaiknak. A rendelet mellékleteiben bevezette a tánc és dráma oktatását 1-11. évfolyamon, részben a magyar nyelv és irodalom részként (1-4., és 11-12. évfolyamokon) részben önálló tantervi modulként (5-10. évfolyamokon 18 óra/tanév).
Ön levelében azt írja, hogy "a rendszerváltozással leépített, kategóriákhoz kötött rendezői képzések szerepét nem vette át senki és semmi", s ilyen képzés az OKJ-ben sem szerepel. A képzés OKJ-ból való kikerülésének oka az, hogy az, hogy a közoktatásról szóló 1993. évi LXXIX: törvény szerint az "nevelő-oktató munka - óvodai nevelés, iskolai nevelés és oktatás, kollégiumi nevelés-oktatás pedagógus munkakörben látható el". "Pedagógus munkakörben a közoktatási törvényben illetve más jogszabályban meghatározott végzettséggel illetve szakképzettséggel rendelkező személy foglalkoztatható" (5.§ (1),(2)). Tehát a munkakört csak pedagógus láthatja el, így a színjátszó csoportvezető képzést nem szabályozhatja az OKJ. A pedagógus-továbbképzési programok keretében azonban a múltban és jelenleg is lehet képesítést szerezni a dráma oktatásához, 2008-tól pedig kötelezővé válik a megfelelő végzettség megszerzése ezen modulok oktatásához.
"Szeretném emlékeztetni arra is, hogy az Önök, illetve társszerveik által szervezett továbbképzéssel kapcsolatosan felmerült jogi problémákat is kiemelt figyelemmel kezeli a tárca annak érdekében, hogy a pedagógusokat lehetőség szerint ne érje hátrány a képzések szervezőinek hibái miatt.
Az Oktatási Minisztérium a gyermekszínjátszás támogatása mellett komoly támogatást nyújt a középiskolai diákszínjátszásnak is. Az Országos Diákszínjátszó Egyesület veszprémi rendezvényének megszervezéséhez közel 1 millió forint támogatást kapott.
Túl ezen az Oktatási Minisztérium - a Nemzeti Kulturális Örökség Minisztériumával együttműködve 14 millió forinttal támogatta beavató színházi produkciók létrejöttét, valamint kistelepülési intézmények tanulóinak színházlátogatását. (Ez utóbbi program keretében több mint 150 iskola kapott támogatást.)
Életre hívtuk a "Játszunk színházat" programot, melyet - együttműködve az Országos Diákszínjátszó Egyesülettel - ebben a tanévben is meg kívánunk rendezni, a Nemzeti Színház közelgő megnyitása alkalmából pedig középiskolások számára szervezzük meg a "Teatrum Hungariae" című vetélkedőt.
A gyermekszínjátszás nemzetközi kapcsolatait is támogatta a tárca, így például támogatást nyújtottunk az észtországi Gyermekszínjátszó Találkozón való részvételhez, és támogatjuk az ODE által 2001-ben szervezendő Nemzetközi Középiskolai Színjátszó Találkozó megrendezését is.
Mint a kérdésekre adott részletes válaszokból Ön is láthatja az Oktatási Minisztérium a drámát, illetve a gyermekszínjátszást a személyiségfejlesztés lényeges eszközének tartja, ezért kiemelt fontosságot tulajdonít a színház, a színjátszás, és ezen belül a gyermekszínjátszás támogatásának, s ez a törekvésén a jövőben sem kíván változtatni.
Eddigi munkájukat köszönöm, sok sikert kívánok a jövőben.

Üdvözlettel: Sió László

Budapest, 2001. szeptember 25.

Oktatási Minisztérium
Környei László helyettes államtitkár részére

Tisztelt Környei Úr!

A Magyar Drámapedagógiai Társaság nevében 2001. augusztus 27-én levélben fordultunk Sió László politikai államtitkár úrhoz, érdeklődve az Oktatási Minisztérium gyermekszínjátszással kapcsolatos elképzeléseiről. A válasz sajnos a gyermekszínjátszás aktuális helyzetét és a jövőre vonatkozó elképzeléseket tisztázni hivatott szeptember végi országos tanácskozásra nem érkezett meg. Sió László úrtól október 15-én kelt levéllel érkezett meg a válasz. Sió úr a kísérő levélben felhívta figyelmünket, hogy az általunk felvetett kérdések az Ön területét érintik, ezért a jövőben közvetlenül a szakterülethez forduljunk információért. Ennek értelmében a kérdéseinkre kapott válaszokkal kapcsolatban az alábbi észrevételeket tesszük.

  • Az Oktatási Minisztérium által is támogatott "Gyermekszínházak Háza" programsorozat a Marczibányi Téri Művelődési Központban nem a gyermekszínjátszást, hanem a gyermekek színházi nevelésének különböző elemeit támogatja (pl. beavató színházi foglalkozások, színházi foglalkozások iskolai csoportoknak, gyermekszínházi szemle megrendezése, gyermekszínházi programok hátrányos helyzetű csoportoknak). Vagyis: a gyermekszínjátszásban a gyermekek színházi produkciót készítenek, míg a Gyermekszínházak Háza programsorozatban a gyermekeknek játszanak, illetve a színházi és drámajátékos módszereket és technikákat felhasználva vesznek részt a gyerekek foglalkozásokon. (Megjegyzendő, hogy a Marczibányi Téri Művelődési Központ nem azonos a Magyar Drámapedagógiai Társasággal, még ha a jelenlegi vezető ill. elnök azonos személy is.)
  • A kerettantervi rendelet által maximált tanórák száma lehetőséget nyújthat az iskoláknak a szabadidős kulturális programok bővítésére, ám ez csupán lehetőség, mindenféle feltétel és ösztönzőrendszer nélkül.
  • A kerettanterv nem ad évi 18 órát a tánc és dráma modulra az 5-10. évfolyamon. Mint közismert, az alapfokú oktatási intézményekben csak az 5-6. évfolyamon, illetve a gimnáziumokban (és a középiskolák közül csak itt!) a 9-10. évfolyamon. A köztes két évfolyam teljesen kimaradt.
  • Igaza van Sió úrnak, 2008-tól az idén tavasszal hozott miniszteri rendelet szerint csak a megfelelő képesítés megszerzésével lehet majd a tánc és drámát tanítani. Addig azonban szakmai hozzáértés és előképzés nélkül boldog-boldogtalan taníthatja (testnevelő, énektanár, magyartanár stb.). Vagyis a hivatkozott miniszterei rendelet nyolc évre garantálja a lehetőséget a szakmaiság minimumainak mellőzésére, vagyis a szakmaiatlanságra. Jól látható a teljes káosz a Magyar Drámapedagógiai Társasághoz naponta érkező megkeresésekből: azt kérik a pedagógusok, hogy ajánljunk valami könyvet, kiadványt, vagy valami egy-két napos képzést(!), mert az iskolában tanítaniuk kell a drámát, s fogalmuk sincs arról, hogy mit és hogyan kellene tanítani... Módszertani könyvesboltunkat szintén naponta keresik fel kétségbeesett, tanácstalan pedagógusok, akiket iskolájuk vezetése megbízott a tantárgy oktatásával, de ők semmiféle képzéssel ez irányban nem rendelkeznek.

    Ehhez apró adalék: a Magyar Drámapedagógiai Társaság azzal az ajánlattal élt az Oktatási Minisztérium felé, hogy kizárólag addig, ameddig ez az átmeneti helyzet fennáll - maximum három évre - fogadják el a Magyar Drámapedagógiai Társaság 120 órás drámajáték-vezető képzését (pedagógus végzettség mellett!) a drámatanítás jogosítványaként. A tanfolyamot végzett pedagógusok ui. tudják, hogy mi a drámapedagógia, mit kell tanítani.

  • A dráma, mely a kerettanterv részeként jelen van az iskolai oktatásban köztudottan nem azonos a gyermekszínjátszással.
  • A levélnek az a fejezete, hogy "Az Oktatási Minisztérium a gyermekszínjátszás támogatása mellett..." a fentiek alapján érthetetlen. Továbbra sem tudjuk, hogy az Oktatási Minisztérium mivel és milyen formában támogatja a magyar gyermekszínjátszást.
  • A levél következő fejezetében a diákszínjátszó mozgalom jelentős támogatását taglalja a levél (ODE veszprémi rendezvényeinek támogatása, Játsszunk színházat program, Teatrum Hungariae). A diákszínjátszás mindennemű erősítését, segítését fontosnak tartjuk, ám ez a terület a 14 éven felülieket érinti és nem a sokkal nagyobb méretekben, létszámban stb. dolgozó-játszó 14 éven aluli gyermekkorosztályt.
  • A már említett beavató színházi programok sem a gyermekszínjátszás palettáját színesítik. Az észtországi Gyermekszínjátszó Találkozón résztvevő nyolc gyereket érintő támogatást sem tekinthetjük a magyar gyermekszínjátszást segítő akciónak.

    Konkrétan a gyermekszínjátszást érintő kérdésekre, a jövőre vonatkozó megoldásra továbbra is várjuk az Oktatási Minisztérium elképzeléseit. A Magyar Drámapedagógiai Társaság, mint országos civil szervezet szívesen vállalja a szakmai koordináló szerepet és részt venne olyan egyeztető megbeszélésen, ahol érdemben lehetne a felvetett problémákról eszmét cserélni.
    A gyermekszínjátszással kapcsolatos felvetéseket, kérdéseket - melyeket Sió úrnak szóló levelünkben részleteztünk - megjelentettük a társaság DRÁMAjátékos c. hírlevél 2001/3. számában.
    A következő számban Sió úr válaszát és a mi jelen válaszlevelünket is meg kívánjuk jelentetni. Ehhez kérjük az Oktatási Minisztérium szíves hozzájárulását.
    A további fejleményekről, közös erőfeszítéseinkről, eredményeinkről szintén tájékoztatjuk a társaság tagjait hírlevelünkön keresztül.

A további sikeres együttműködés reményében, üdvözlettel:
Szakall Judit elnök

Budapest, 2001. november 5.



Szakall Judit
igazgató asszony részére

Tisztelt Igazgató Asszony!

Novemberi levelében felvetett kérdések jelentős részére pl. kerettantervi problémák, képzési feltételek már Sió László politikai államtitkár úr korábbi levelében válaszolt.
A gyermekszínházakkal kapcsolatos felvetésére szeretném megjegyezni, hogy a művészeti élet szakmai irányítása nem az Oktatási Minisztérium, hanem a Nemzeti Kulturális Örökség Minisztériumának feladatkörébe tartozik.
A gyermekszínjátszással is - mint öntevékeny művészeti tevékenység - elsősorban a kulturális tárca közművelődési területe, illetve az ő felügyeletébe tartozó alapítványok foglalkoznak, melyek nyomán Önöknek is több mint 10 millió Ft támogatást nyújtottak a Weöres Sándor Gyermekszínjátszó Fesztivál megrendezéséhez.
A gyermekszínjátszással kapcsolatos iskolai, személyi, anyagi feltételek javítását az Oktatási Minisztérium elsősorban a pedagógus életpályamodell keretében kívánja rendezni.
További jó munkát, sikerekben gazdag új évet kívánok.

Üdvözlettel:
Környei László helyettes államtitkár

Budapest, 2002. január 2.

KÉPEK A JÁTSZÓ TÉR-RŐL


A győri drámaműhely a 2000./2001. tanévben is rendületlen hittel vetette bele magát "drámai" helyzetekbe. Több év tapasztalatát figyelembe véve egyre inkább gyerekekkel, főiskolásokkal kezdtünk foglalkozni - úgy hisszük, azoknak érdemes drámafoglalkozásokat tartani, akik vevők erre. Sajnos a tanfolyamokat végzett pedagógustársak számos elfoglaltsága nem tette lehetővé az érdemi munkát a felnőtt-képzésben.
Ebben az évben egy felnőtteknek szóló programot szerveztünk a Gyakorló iskolában. A továbbképzés Versfeldolgozás drámajátékkal címet kapta. Vendégként tartott bemutatót Török László, 2. osztályosoknak Antal Rita, negyedikeseknek Kropfné Knipp Mária. A megbeszélésen már kitértünk a látottakon kívül a kerettantervi lehetőségekre is. A szakmai napon kb. 20 kolléga volt jelen. Ezeken az órákon is nyilvánvaló volt, hogy a gyerekek igénylik, várják ezt a fajta tevékenységet. Mi pedig - ahogy a nevünk is utal rá - teret adunk nekik a játékra.
Több iskoláscsoporttal foglalkoztunk heti rendszerességgel, kezdőktől a - bátran állíthatjuk - haladó, drámában jártas gyerekekig. Nehéz, hálás, örömteli, szakmailag fontos munka ez.
Egyik kiemelkedő csúcspontja volt a tanév utolsó hetében lezajlott Erdei iskola. Nem kimondottan "drámás", de a drámajátékot is felhasználó program várta a két iskolából összetoborzott 9-10 éveseket. A Káli-medence közepén, Köveskálon a Balatonfelvidék történetével, kialakulásával, növény- és állatvilágával ismerkedtek a tanulók öt napon keresztül. Kiegészítve az elméleti (szépirodalmi-, ismeretterjesztő szöveg feldolgozása, tájékozódás, drámajáték) ismereteket kirándulásokkal, kézműves- és sportfoglalkozásokkal.
A 41 gyerek négy csoportba osztva, forgószínpadszerűen jutott el a négyféle foglalkozásra. Ezek közül a drámaórára, melynek témája a Balaton keletkezésének egyik legendája, a Haláp volt. A gyerekek valójában eredetmondát találtak ki - igen szép, mély pillanatokat éltünk át.
Június végén a várva-várt drámatábor ideje is eljött. A festői, Zala megyei falu, Pacsa adott otthont idén ennek az eseménynek. 9-13 éves gyerekek vettek részt a "Reneszánsz játékok" című programsorozaton.
Az alapötlet (Játék a színházban, színház a játékban) Romankovics Edit órájából származik, mely megtalálható a DPM 9. számában. A mi gyerekeink egy reneszánsz színtársulat tagjainak szerepébe léptek. Ez a keret lehetőséget adott arra, hogy sok mindent tanuljanak a korról, a színházról, a művészetről, miközben korabeli színészekként hoztak döntéseket, oldottak meg konfliktusokat. Délelőtt tartottuk a drámaórákat, délután kiegészítő programokat, este kedvenc "drámás" játékok - egy hétig szinte a "XV. században éltünk".
Kiemelkedően hangulatosra sikerült az utolsó este megtartott "premier": a "színészek" által írt, rendezett darab előadása, amelynek jelmezei, díszletei is a héten készültek el.
Az estét reneszánsz lakomával és a délutánonként megtanult reneszánsz táncokkal zártuk. (Milyen kár, hogy a hírlevél hasábjain fényképek közlésére nincs mód...)

  • Hétfő
    • Érkezés
    • Játék a karakterekkel, mennyire él együtt a színész az általa játszott szereppel?
    • Most mutasd meg!
  • Kedd
    • A színtársulat felépítése. Ismeretek a korról, a színházról.
    • Gipszöntvény készítés (Janus-arc)
    • "Stopos" játék
  • Szerda
    • A konfliktus bevitele. "Előadjuk-e a zsarnok földesurat dicsőítő hamis darabot?"
    • Iniciálé-festés, korabeli krónikák nézegetése, zenehallgatás
    • Reneszánsz tánc tanulása
  • Csütörtök
    • A társulat döntése, következmények vizsgálata
    • Próba, kellékek, jelmezek megalkotása
    • Bemutató, reneszánsz lakoma, éjszakai fürdés
  • Péntek
    • Pólófestés. (A társulat neve, "címere" került rá, majd mindenki aláírta mindenkinek)
    • Emléklapok kiosztása, táborzárás
    • Hazautazás

A nyár hamar elrepült, itt az új tanév, az új csoportok, és persze a régiek, akik már a következő tábor témáját követelik. Idén van az Olvasás éve, úgy gondoltuk, a könyvet állítjuk majd foglalkozásaink középpontjába.
Emellett persze pályázatok írása, drámaórák, kerettantervi tanmenetek kiötlése - minden olvasó számára ismerős feladatok...
Kívánunk ehhez magunknak és minden drámás társunknak kitartást, erőt!

Csabai Flóra

EJ, HA TUDNÁD...

(rövid híradás a győri Gyermekek Háza egyik rendezvényéről)
A szerkesztett verses összeállítások ma is közönségre találnak. Erről tanúskodik az a teltházas pódiumi délután a győri Gyermekek Házában, ahol két gyerekcsoport mutatkozott be: a Kazinczy Ferenc Gimnázium ötödikes versmondói és a Gyermekek Házában működő Arrabona Diákszínpad középső csoportja. A kazinczysok Weöres Sándor költeményeket szólaltattak meg, köztük a délután sejtelmes címadó verssorát. Színpadi képeik mozgalmassága erősítette a Weöres-szövegek hangulatát, játékosságuk által pedig többször is mosolyt csaltak a nézők arcára. Az arrabonások Viselt dolgaink című darabja, amely a színpadról oly sokszor hallható svéd gyermekversek és a felnőttek számára már meglehetősen ismerősen csengő Janikovszky-szövegek feldolgozásával készült, a jórészt gyerekközönség fülének örömteli perceket szerzett. (Egy újszülöttnek minden vicc új.) A kamasz-létről beszélő szövegeket - zenei aláfestéssel - a gyerekek által intezíven "beélt" terek némajátékos megjelenítése fűzte össze. A csoportok vezetői: Szívósné Vásárhelyi Zsuzsa és Frankó Katalin.
Más ugyaninnen: a Gyermekek Házában november 24-én folytatódott a RÖGTÖNZÉSES JÁTÉKOK sorozat, melynek gazdái a győrszentiváni Vadvirágok voltak.

Tóth Szilvia

   

VÁROSOK - OKTATÁS - KULTÚRA

jegyzetek egy franciaországi konferencia margójára

"Ha a kultúra, a művészetek és az oktatás nem lépnek egymással szorosabb kapcsolatba, az tragikus helyzetet eredményezhet." - foglalta össze a VÁROSOK - OKTATÁS - KULTÚRA - a nemzetközi együttműködés távlatában című konferencia tapasztalatait a Francia Kulturális Minisztérium szóvivője.
A konferenciát Nantes-ban rendezte 2001. december 13. és 15. között a Francia Külügyminisztérium közreműködésével a Francia Oktatási Minisztérium, illetve a Kulturális és Kommunikációs Minisztérium. A találkozó címe igen széles témakört feltételez - gyakran el is csodálkoztak azon a résztvevők, mi minden belefért.
A helyszín kiválasztása jelképes volt: Nantes egyike azoknak a kulturálisan igen dinamikusan fejlődő nagyvárosoknak, amelyeknek rendkívül gazdag és tanulságos múltját és jelenét mindig is a nemzeti kultúrában elfoglalt önálló és öntörvényű helye jellemezte.
A Lieu Unique (Egyedi/Egyetlen Hely), a régi kekszgyár kupolás épülete az állomás mellett: hajdan gépsorok kattogtak a hatalmas színházterem és kiállítótermek helyiségeiben. Az átépítés urbanisztikailag is példaértékű volt: ez is akkoriban történt, amikor Franciaországban régi állomásépületet (Gare d'Orsay) világviszonylatban is nívós múzeummá alakítottak, s amikor üzemen kívül helyezett vágóhídból a Tudomány és Technika Városa lett (La Villette), amelyet mindennap fiatalok tízezrei (!!!) keresnek fel.
A Processus de Rotterdam (Art and Culture in Education, policy and practice in Europe, 2001. szeptember 26-29.) folytatásaként rendezett konferencia az interkulturális kapcsolatoknak a nagyvárosokban történő kibontakozásának és fejlesztésének lehetőségeire irányult, ennek belső működését és nehézségeit vizsgálta. Az előadók néhány jelentős európai mintára hívták fel a figyelmet (pl. a brüsszeli Montagne Magique színházi nevelési intézmény, a párizsi Maison du Geste et de l'Image művészeti-nevelési központ), és építészek, urbanisztikai szakemberek előadásai tükrében azon elmélkedtünk, hogyan segíthetné a városfejlesztési gyakorlat a kultúra és az oktatás találkozását.
A konferencia másik fő célja: hogyan lehetne a különböző európai nagyvárosok gyakorlatának tükrében kapcsolatot teremteni az iskolák és a művészek által ajánlott tevékenységek között. A fórum találkozási lehetőséget nyújtott oktatók, művészek és olyan szervezők közt, akiknek fő feladata az oktatási és művészeti szféra közötti kapcsolat fejlesztése. "Európai szinten lehetővé kell tenni, hogy létrejöhessen egy olyan hálózat, amely az ilyen jellegű projektek kidolgozását és támogatását tartaná fő feladatának, csakúgy, mint az európai fiatalok közötti eszmecseréét a megjelölt (kultúra/oktatás) témában." Mintegy húsz ország 150 oktatási és kulturális szakembere vett részt a konferencián, amelyen mint meghívott előadó voltam jelen. (A nyelvoktatás és színház kapcsolatáról kellett beszélnem a pécsi fesztivál példájának bemutatásával.)
Az emberileg igen tanulságos, ám a partikuláris és meddő panaszkodást nem nélkülöző konferencián ismét előtérbe került a színház és az iskolák témakörében a franciáknál "darázsfészek-témának" számító partenariat (a tanár és az ő színházi tevékenységét segítő hivatásos szakember együttműködése).
A tanárnak tisztelnie kell a művész autonómiáját, hiszen a "művész a szabadság megtestesítője" - az ilyen típusú megjegyzésekkel nem tudtam mit kezdeni, mert olyan értékbeli hierarchiát feltételez, amely távol visz az egyenrangú alkotás gyakorlatától.
Rossz a helyzet a Párizsi Opera oktatási referense szerint is, mert a művészek nem tudják túltenni magukat az iskolásoknak a magasabb kultúrával szembeni előítéleteiből származó, a helyszín méltóságához nem illő viselkedésén, amivel nap mint nap szembesülniük kell. Egy kompromisszumos javaslat is bekerült a jegyzőkönyvbe: a hivatásos színházi szakembernek és a tanárnak a közös munka előtt mindenképpen találkoznia kell, s tisztáznia az alapkérdésekre vonatkozó véleményeket, megismerni egymás egyéniségét, nehogy a művészi munka során konfrontálódjanak.
"Forradalmi helyzet alakult ki a kultúra és az oktatás kapcsolatában. Minőségi változások szükségeltetnek, s ha ezek nem jönnek létre, feleslegesen dobtunk ki milliókat az ablakon. - mondta Marie-Claire Gachet, a Grenoble-i Rektorátus képviselője. - És a nagy erőfeszítéseink közepette álljunk meg néha, és hallgassuk meg a gyereket, hadd mondja el, mit gondol ő a kultúráról, az oktatásról, mert ha nem érti a körülötte levő dolgokat, lázad. És ha lázad, igaza van. Ilyen a gyerek."
A konferencia gyakorlati oldalról igen tanulságos volt: olyan helyi intézményeket látogathattunk meg, ahol az oktatás és művészetek összefonódása nem pusztán ábránd, hanem a mindennapokban élő és hosszú távra tervezett lényegi tevékenység. A konferencia idején megnyitott Royal de Luxe szabadtéri előadásait feldolgozó kiállítás egy olyan társulat tevékenységét mutatja be, amelynek munkáját egy egész város kíséri figyelemmel. Egy olyan város, amelynek kulturális szívdobbanásait ez a fajta művészeti felfogás táplálja: a kultúra lehet akár mindenkié is, de előbb infrastrukturális feltételeket és kedvet kell csinálni ahhoz, hogy az emberek részesülni kívánjanak belőle!


Vatai Éva


THEATER GRENZENLOS

(Színház határok nélkül - nemzetközi színházi találkozó az ÖVB, az Osztrák Amatőr Színjátszásért Egyesület szervezésében, Güssing, 2001. augusztus 23-26.)


Dél-Burgerland egyik gyönyörű, a magyar határhoz közeli kis községében rendezték meg azt a 4 napos színházi fesztivált, ahol a rendezvény címében feltüntetett jelző valóban összegzése volt az ott látottaknak: "grenzenlos" a színpadi produkciók, technikák határtalan sokszínűségét jelenti, drámával foglalkozó szakemberek és amatőr színészek találkozását határon innenről és túlról, és megadatott ehhez egy határtalanul lelkes közönség is - mindezek eredményeképpen pedig barátságok alakultak ki nyelvi, földrajzi határok nélkül.
25 éve foglalkozom drámával színpadi produkciók rendezése során és tanítási eszközként is. Nem először veszek részt a Körösvidéki Drámapedagógiai Társaság küldötteként nemzetközi színházi fesztiválon, "workshopon", ez a rendezvény mégis az újdonság erejével hatott rám, és az ott tapasztaltakat szeretném közreadni, hogy követendő példaként szolgáljon nálunk, Magyarországon is (netalán a keleti régiókban is...). Íme, a recept, a hozzávalók sorrendjében:

1. Válassz ki az ország régióiból egy-egy települést, amely időszakosan vagy rendszeresen otthont adhat színházi produkciók bemutatásához, és amely önmagában is elég tetszetős ahhoz, hogy az idelátogató turistákat már önmaga bemutatásával is meghódítsa. Jelen esetben ez Güssing volt, amely engem, a meghívott magyar vendéget az első pillanatokban meghódított rendkívül szép panorámájával: a város fölött elegánsan trónoló vár képével és a településhez tartozó épületek, zöldövezetek harmóniájával.
2. A vendégeknek szállást adó hotel pedig kényeztesse vendégeit, ahogy illik... - az Aktiv Park nevű hotel szolgáltatta ezt magas színvonalon.
3. A produkciók, színházi technikák sokszínűsége már önmagában is garancia legyen a szórakozásra, a szakmai fejlődésre...

A továbbiakban levélírónk a fesztivál összes előadását megemlíti: legalább egy-két mondatban szól mindegyikről, és kivétel nélkül dicsérőleg. Írásából megtudhatjuk, hogy minden szempontból - művészeti ág (még a Rábafüzesi Asszonykórus is szerepelt), műfaj, stílus, nyelv, színházi nyelv, életkor stb. - valóban sokszínű volt a fesztivál.
Ezek után a recept folytatása következik: megismerkedhetünk a hiányzó elemmel, ami nélkül nem biztos, hogy összeállna egy jó fesztivál... (A szerk.)

4. A sikeres rendezvény igen fontos hozzávalója még a jó menedzselés - ez adott volt a Josef Hollos vezette ÖVB részéről, a község és a vár részéről - köszönet érte.

Henger Péterné


(A fenti 3. pontban elkövetett megengedhetetlen mértékű tömörítés a szerkesztő vétke. A szerkesztőé, aki egyben szeretné felhívni a figyelmet a fesztivál-recept egyik fontos, de a fentiekben talán nem eléggé hangsúlyozott kellékére: rengeteg pénz is kell hozzá, főleg akkor, ha az 1-2. pontban leírt körülményeket kívánjuk biztosítani...)

  

2002. január 10-11-én kerül sor a

SZÍNHÁZI NEVELÉSI TÁRSULATOK
II. ORSZÁGOS TALÁLKOZÓJÁRA

Budapesten, a Marczibányi Téri Művelődési Központban, a Kerekasztal Színházi Nevelési Központ szervezésében

A Gyermekszínházak Háza és a Kerekasztal Színházi Nevelési Központ 2000-ben rendezte meg első alkalommal a magyarországi színházi nevelési társulatok országos találkozóját.
A SZÍNHÁZI NEVELÉS HETE elnevezésű rendezvénysorozat sikere ösztönözte arra a szervezőket, hogy egy újabb országos rendezvénnyel

legalább pár napra munkájuk színvonalához, eredményeihez méltó teret kapjanak

a gyerekek, fiatalok művészeti nevelésében kipróbáltan eredményes módszerekkel dolgozó hazai társulatok.
Az országos rendezvény időszerűségét növeli az, hogy egy évtizede jött létre az első hazai TIE-társulat. Theatre in Education, vagyis színház a nevelésben - ezen angol eredetű módszer honosítására alapozta működését a 2002 januárjában, a rendezvény idején éppen 10 éves Kerekasztal Színházi Nevelési Központ.
A kétnapos rendezvény kiváló lehetőséget biztosít arra, hogy felmérhessük, hol tart most (közel egy évtizedes "felfutó szakasz" után) a magyarországi színházi nevelés.
Szeretettel várjuk a drámapedagógusokat, művészeket, a művészetpedagógia más területein dolgozó kollégákat.
A rendezvény támogatója a Nemzeti Kulturális Alapprogram Közművelődési Kollégiuma.

BEMUTATÓ FOGLALKOZÁSOK

január 10. csütörtök 10.00
21. Színház: A FÁRAÓ
komplex színházi foglalkozás B. Prus: A fáraó c. regénye nyomán 5. osztályosok részére, melyben a hiteles vezető és a követendő minta a fő téma

január 10. csütörtök 14.00
Káva Kulturális Műhely: TÖRVÉNYEN KÍVÜL
az előadás a betyárok világát idézi, a középiskolásoknak szóló foglalkozás témája a fiatalkori bűnözés

január 10. csütörtök 18.00
MUNKA-DEMONSTRÁCIÓ
a meghívott társulatok közös bemutatója
(zártkörű rendezvény)

január 11. péntek 10.00
Kerekasztal: GYERMEKTRAGÉDIA
színházi foglalkozás F. Wedekind A tavasz ébredése c. darabjának felhasználásával


január 11. péntek 14.00
Méta: TÁLTOS
a Budakeszi Kompánia csoport Táltosjáték c. előadásának feldolgozása a dráma eszközeivel

A programokkal kapcsolatban szívesen nyújt további információt Lipták Ildikó, a Kerakasztal Színház munkatársa.
Tel/fax: 28/404702, tel.: 30/2749066, 30/3505256
e-mail: iliptak@elender.hu

  

A SZÍNHÁZI NEVELÉSI TÁRSULATOK
HÉTKÖZNAPJAIBÓL


KEREKASZTAL

(a programok 9 órakor kezdődnek, csak az eltéréseket jelöljük)

Marczibányi Téri Művelődési Központ, Budapest
Gyermektragédia - január 9., 11. (10.00), január 21-22-23.
Beavatás - január 7-8.
Már megint itt van a... - január 24-25.
Kivételesen este és kivételesen felnőtteknek játssza a társulat Wedekind A tavasz ébredése című darabja felhasználásával készült előadását:
GYERMEKTRAGÉDIA: január 22-én, kedden és
január 24-én, csütörtökön - 19 órától.

KÁVA KULTURÁLIS MŰHELY

Marczibányi Téri Művelődési Központ
Törvényen kívül - január 10. (14.00)
Flashback - január 14-15. (10.00)
Város a vadonban - január 16-17., 30-31. (10.00)
József és testvérei - január 28-29. (10.00)
Dakoták - január 30-31. (10.00)
Collegium Martineum, Mánfa
DrámaDrom - január 21. (16.00)
DrámaDrom program - január 21. (20.00), 22. (16.00)
Angyalföldi Gyermek- és Ifjúsági Ház
Játék-Tér - január 19. (10.00)
Művelődési Ház, Dunakeszi
Vaskor - január 8-9. (10.00)
Pécs, ANK (14.00), Leőwey Gimnázium (19.00)
Popriscsin

WORKSHOP

2002. április 25-28. között Pécsen négynapos workshopot tartunk hazai és nemzetközi tanárok segítségével. A kurzus témája: az improvizációs technika alkalmazása az alkotási folyamatban.
Részvételi díj: 10.000 Ft
Jelentkezési határidő: 2002. március 30.
Szervezők: Vatai Éva, Takács Gábor
Jelentkezni az alábbi elérhetőségeken lehet: Káva Kulturális Műhely, 1022 Budapest, Marczibányi tér 5/a. Tel.: 061/315-0781; fax: 061/212-4885; e-mail: taqi@axelero.hu
(A jelentkezéseket beérkezési sorrendben fogadjuk el, maximális részvételi szám: 25 fő)


BUDAPESTI
DRÁMAPEDAGÓGIAI KÖZPONT

A HAGYOMÁNYOS... DRÁMAPEDAGÓGIAI TANFOLYAM - 2002

A következő év első tanfolyamának oktatási időpontjai az alábbiak: 2002. február 16-17. és 23-24., március 16-17., április 13-14. és 27-28., május 4-5. és 18-19., valamint június 1-2.
A kurzus akkreditált pedagógus továbbképzés. A tanfolyam 120 oktatási órából áll.
Programvezető: Kaposi László (a tánc és dráma modult kidolgozó munkabizottság vezetője)
További információk Juszcák Zsuzsától
(tel.: 4381027; 30/4025708).

MOST ELŐSZÖR!!!
GYERMEKSZÍNJÁTSZÓ
RENDEZŐI TANFOLYAM

Vezető tanárok: Kaposi László, Sándor L. István, Szakall Judit
A Magyar Drámapedagógiai Társaság frissen akkreditált, 120 órából álló tanfolyamán kb. 35 tanórában az alapvető dramaturgiai és egyéb elméleti ismeretekkel, 30 órában tréningvezetéssel, drámajátékkal foglalkozhatnak a résztvevők, míg a képzés óraszámban is leginkább hangsúlyos területe a rendezés elmélete és gyakorlata lesz - erre kb. 55 tanóra jut. A Nemzeti Kulturális Alapprogram Közművelődési Kollégiuma támogatásának köszönhetően jelentős kedvezményt kaphatnak azok a fiatalok, akiknek nincs vagy még nincs pedagógus diplomájuk (míg a pedagógusok igénybe vehetik a továbbképzési támogatásokat).
A tanfolyam oktatási időpontjai: 2002. január 19-20., február 2-3. és 9-10., március 2-3. és 23-24., április 6-7. és 20-21., május 25-26.
A részletek felől Juszcák Zsuzsa szolgálhat információval az előző oldalon említett telefonszámokon.

ISMÉT INDUL!!!
DRÁMAPEDAGÓGIA SZAKIRÁNYÚ TOVÁBBKÉPZÉS

A Kaposvári Egyetem Csokonai Vitéz Mihály Pedagógiai Főiskolai Karának drámapedagógia szakirányú továbbképzése.
Képzési idő: 4 félév, 536 óra, levelező tagozat.
A kiegészítő képzésre felsőfokú pedagógusi diplomával lehet jelentkezni. A képzés kezdési időpontja: 2002 októbere.
A képzés szakmai irányítói: Tolnai Mária, Kaposi László.


GYERMEK- ÉS DIÁKSZÍNJÁTSZÓ
RENDEZŐI TANFOLYAM

két helyszínen, Budapesten és Miskolcon, Sándor Zsuzsa drámapedagógus és Honti György színész-rendező vezetésével

2002 februárjában 120 órás, akkreditált gyermek- és diákszínjátszó rendezői tanfolyam indul óvodapedagógusoknak, tanítóknak, általános iskolai és középiskolai tanároknak. A tanfolyam elvégzésével teljesíthető a 7 évente kötelező pedagógus továbbképzés. A részvételhez előképzettségre nincs szükség.
A tanfolyam gyakorlat-centrikus, és felöleli az oktatási intézményekben megjelenő színházi és színházi jellegű tevékenységi formákat. (ünnepélyek, rendezvények, gyermek- és/vagy diák-színjátszó előadások, szerkesztett műsorok).
További felvilágosítás kérhető Sándor Zsuzsától (30/3284258 vagy 06/1/3119914) vagy Honti Györgytől (30/2107516)

  

A FRANCIA SZÍNJÁTSZÁS HÍREI

A francia nyelvű színjátszással kapcsolatos hírek megtalálhatók a fesztivál honlapján: www.ifrance.com/ftlfpecs, illetve a vataie@mail.axelero.hu címre érkezett kérésre postázott FTLF-INFO 4. számában.


A 2002. március 21-24. között Pécsett zajló XI. Francia Színjátszó Fesztivál elődöntői a következő időpontokban és beosztással folynak majd:

március 1. (péntek) 10-15.00: PÉCS, Bóbita Bábszínház
szervező: Alliance Francaise: Fabrice Gonet, Koleszár Olga 72/224444, e-mail: fgonet@matavnet.hu

  • Kisfaludy Gimnázium (Mohács), tanár: Corinne Moret
  • Janus Pannonius Gimnázium (Pécs), tanár: Szikszainé Bánkúty Zsuzsa
  • Babits-PTE Gimnázium (Pécs), tanárok: Hajdú Zsuzsanna és Álmos Tamás
  • Vetési Albert Gimnázium (Veszprém), tanárok: Aude Desouches és Nathalie De Viron
  • Ságvári Gimnázium (Szeged), tanár: Marie Feltz
  • Munkácsy Gimnázium (Kaposvár), tanár: Le Hannier Gaele
  • Alliance Francaise (Pécs), tanár: Vatai Éva
  • Leőwey Gimnázium (Pécs), tanárok: Vatai Éva és Boglári Tamás (versenyen kívül)

március 2. (szombat) 9-18.00: BUDAPEST, ELTE Radnóti Gimnázium)
szervező: Poros András, ELTE Radnóti Gimn. 1146 Bp., Cházár A. 10. tel: 3437257, fax: 3436934, e-mail: poros@serever.radnoti-elte.sulinet.hu

  • Erkel Gimnázium (Gyula), tanárok: Pascale Donnio és Bottyánné Bödő Zsuzsa
  • AKG 1 (Budapest), tanárok: Szalontai Ágnes és Zsohár Gyöngyi
  • AKG 2 (Budapest), tanár: Kárpáti Péter
  • Dobó István Gimnázium (Eger), tanár: Erik Ponsard
  • Horváth Mihály Gimnázium (Szentes), tanár: Antonjuk Alexandr
  • Francia Gimnázium(Budapest), tanárok: Emmanuelle Sacchet, Corinne Désanges, Olivier Chiquet
  • Bányai Júlia Gimnázium (Kecskemét), tanár: Myriam Ferdjioui
  • Leövey Klára Gimnázium (Budapest), tanár: Horváth Zsolt
  • ELTE Radnóti 1 (Budapest), tanár: Poros András
  • ELTE Radnóti 2 (Budapest), tanár: Dávid Anna
  • Kölcsey Gimnázium (Budapest), tanár: Estelle Karady
  • Hunfalvy Gimnázium (Budapest), tanár: Emilie Descatoire és Pénzesné Béládi Magdolna
  • Móricz Gimnázium (Szentendre), tanár: Emődi Klaudia
  • Illyés Gyula Gimnázium (Budaörs), tanár: Demszky Anna
  • Mikszáth Gimnázium (Pásztó), tanárok: Németh Tekla és Delanaye Anne-Pascale
  • Korányi Gimnázium (Nagykálló), tanárok: Borsos Zsolt és Loic Vertuaux

Zsűritagok: Harangi Mária (egyetemista, rendezőszakos hallgató) Csetneki Gábor (rendező), Philippe Montagny (a Francia Intézet színházi ügyekkel megbízott munkatársa)
A válogatón tíz perces töredék mutatandó be a választott darabból.

 c

DRÁMAJÁTÉK ÓVODÁSOKNAK

A könyv bevezetőjét követően Szauder Erik A drámatanítás lehetőségei óvodáskorban c. tanulmánya olvasható. A következő fejezetben riportok találhatók: Kaposi László beszélgetett Rudolf Ottónéval, illetve Besskó Istvánnéval ("És hirtelen Meseországban vagyunk..."; "A tücsök az óvónő lesz..."; "A játék nem tűri a hazugságot").
A könyvben szereplő drámafoglalkozások szerzői: Antal Rita, Csabai Flóra, Kuszmann Nóra, Lipták Ildikó és Mihályné Gruber Ágnes.
A kiadvány függelékében a hazai szakirodalomban már megjelent óvodás foglalkozás-leírások közül válogattunk.
A könyv megvásárolható és megrendelhető: 1022 Bp. Marczibányi tér 5/a.; tel: 4381029, 30/9874552; fax: 212-4885; e-mail: dolhi@freemail.hu

DPM KÜLÖNSZÁM

Ismét kapható a Drámapedagógiai Magazin A repülő hajó címmel megjelent 2001. évi különszáma. A Színház- és Filmművészeti Egyetem, az ELTE Bölcsészettudományi Kara és az Apor Vilmos Katolikus Főiskola hallgatóinak munkáiból Gabnai Katalin válogatott.

  

FESZTIVÁLOK

2002. augusztus 1 - 7.
AROSIA Fesztivál (Västeras, Svédország)
Regionális fesztivál, de meghívnak külföldi együtteseket is.
További információ a (46) 223 170 10 telefonszámon, vagy az info@atr-riks.se e-mail címen.
Jelentkezési határidő: 2002. március 1.

2002. november 14 - 19.
Nemzetközi színházi fesztivál Buddha élete és tanításai kapcsán (Új-Delhi, India)
Jelentkezni az AITA magyarországi irodáján keresztül a következő címen lehet: NIPA, c/o B.M.D.Agrawal, 69, DDA Flats, Gulmohar Enclave, New Delhi - 110049, India.
Telefon: (91) 11 6512817. Fax: (91) 11 6515002.
E-mail: bmda@bol.net.in
Jelentkezési határidő: 2002. február 28.


2002. október 27 - november 3.
Nemzetközi amatőr és független színházi fesztivál a 15-18 éves korosztály számára (Leuven, Belgium)
Jelentkezési határidő : 2002. január 30.
További információ: Hilde De Roeck, Jonna Theatrescool, Aarschotsesteenweg 155, 3012 Wilsele, Belgium. Tel: (32) 16 44 80 19, Fax: (32) 16 44 78 20; E-mail: jonna@digilife.be

2002. szeptember 12 - 15.
3. Nemzetközi Amatőr Színházi Fesztivál EL PATI (Girona, Spanyolország)
Jelentkezési határidő: 2002. január 31.
További információ: Tel.:: (34) 972 24 03 72. Fax: (34) 972 48 53 49. E-mail: mailto:www.fitag2002@ddgi.es. Honlap: http://www.ddgi.es/.

2002. augusztus 18 - 22.
Időskorúak Nemzetközi Színházi Fesztiválja és Konferenciája (Ohio State University, Columbus, Ohio, USA)
További információ: Holly Canterucci, The Main Event, 992 Martin Grove Court, Westerville, OH 43081, USA. Tel: 1 614 899 9044, Fax: 1 614 899 9656; E-mail:mailto:hcan@corpchange.com.

2002 augusztus folyamán
2. Nemzetközi Mediterrán Színházi Fesztivál (Mostaganem, Algeria)
További információ: D. Bensaber,. 04 rue Satal Djilali, Mostaganem, Algeria. Tel & Fax : (045) 21 44 05.

2002 augusztus folyamán
4. Nemzetközi Amatőr Színházi Fesztivál (Tunézia)
További információ: Saďd Lassad, Ministčre de la Culture, Commissariat Régional ŕ la Culture de Ben Arous, Tunisia; Tel: (216) 14 39 766, Fax: (216) 14 38 125

2002. május 17-24.
Nemzetközi Amatőr Színházi Fesztivál (Tanger, Marokkó)
További információ: Philippe Lorin. BP 2038 Tanger, 44 rue Touahin; Tel: 039 930 306; Fax: 039 334 696; E-mail: lorin@wanadoo.net.ma .

2002. május 16 - 19.
Nemzetközi Gyermekszínházi Fesztivál (Kuusankoski és Koulova, Finnország).
További információ: Kirsi Herala, Työväen Näyttämöiden Liitto, Meritullinkatu 33, FIN - 00170, Helsinki, Finland; Tel: 358 9 1357 074, Fax: 358 9 1357 056; E-mail: tnl@saunalahti.fi.

2002. május 8 - 12.
Nemzetközi Amatőr Színházi Fesztivál (Waidhofen/Thaya, Ausztria)
További információ: ÖBV, c/o Mag. Josef Hollos, Walfischgasse 14/14, 1010 Wien. Phone/Fax: (43) 1 513 7120. E-mail: a8704740@unet.univie.ac.at.

2002. október 11-13.
A Nevelőszínházi Szövetség (Educational Theatre Association) éves konferenciája (Portland, Oregon, USA)
További információ: Tracy Macmorine, Educational Theatre Association, 2343 Auburn Ave., Cincinnati, OH 45219, USA; Tel: 1 513 421 3900, Fax: 1 513 421 7077; E-mail: tmacmorine@edta.org .

2002. június 30 - július 27.
Színházi műhelyfoglalkozás és kurzus 14-18 éves fiatalok számára (Valbonne, Franciaország)
További információ: Susan Burke, Learning Theatre, 4661 Sweetmeadow Circle, Sarasota, FL 34238, USA; Tel: 941 926 3244; Fax: 941 926 3254; E-mail: susanb@learntheatre.org. Web site: http://www.learntheatre.org/.

  

HONLAP: WWW.DRAMA.HU

Továbbra is ajánljuk az alábbi szolgáltatást:
Mindazoknak, akik e-mail címük megadásával (pl. egy levél küldésével a drama@drama.hu címre) igénylik, azoknak a következőkben szívesen küldjük meg elektronikus levél formájában a Társasághoz beérkezett legfrissebb híreket.
Ezt a hirdetést tettük közzé előző számunkban (a válaszokat egy ujjon meg lehetett számolni)...
Más területeken az internet már nélkülözhetetlen szolgáltatás. Mi az igények felkeltésénél tartunk...

  

DRÁMAJÁTÉK-VEZETŐI VIZSGÁKRÓL JELENTJÜK

(mf. - megfelelt; k. mf. - kiválóan megfelelt)


Kölcsey Gimnázium, Badapest, 2001. november 22.
Tanfolyamvezető: Rudolf Ottóné
Vizsgabizottság elnöke: Lipták Ildikó


(14 fő)
Bene Pálné mf.
Bobák Ágnes mf.
Cserháti Zoltán mf.
Gerő Márton mf.
Ilka Erzsébet mf.
Kardos János k. mf.
Katona Emese k. mf.
Kórik Borbála k. mf.

Kurucz László mf.
Miklós Magdolna mf.
Orbán Jánosné mf.
Répásiné Láng Lívia mf.
Sándorné Nemes Mária mf.
Szivákné Nagy Mária mf.

F E L H Í V Á S ! ! !

ORSZÁGOS
WEÖRES SÁNDOR GYERMEKSZÍNJÁTSZÓ TALÁLKOZÓ, 2002.

A Magyar Drámapedagógiai Társaság megrendezi a XI. Országos Weöres Sándor Gyermekszínjátszó Találkozót.
A találkozóra az általános iskolás korúak érdeklődésének megfelelő előadással lehet nevezni műfaji és tematikai megkötés nélkül. A javasolt műsoridő alsó tagozatos csoportoknál 15 perc, felső tagozatosoknál 25 perc.
A pályázók a megyei versenyek után felmenő rendszerben juthatnak el a területi találkozókra, a legjobb előadásokat bemutató csoportok országos "tájoláson" vehetnek részt.
Jelentkezni a megyei művelődési központoknál illetve azok jogutódjainál, Budapesten a Marczibányi Téri Művelődési Központban lehet.
Jelentkezési határidő: 2002. február 28. (kivétel Bács-Kiskun megye, ahol február 15-ig lehet jelentkezni)
(A megyei találkozók hiányzó dátumainak pontosítása folyamatban van.)
A csoportok jelentkezését az alábbi intézmények és szervezők várják:

1.
Baranya Megyei Kulturális és Idegenforgalmi Központ
Váradi Judit

7623 PÉCS, József A. u. 10.
72/311036, 72/513391
Időpont: április 27.

2.
Pest Megyei Közművelődési Információs Központ
Nagy András László 20/9320842

1052 BUDAPEST, Városház u. 7.
3186806, fax: 2091370)
3.
Városi Művelődési Központ
(Tolna megye)
Hefner Erika

7030 PAKS, Gagarin u. 2.
75/510117, 75/510116
4.
Kölcsey Ferenc Megyei Közművelődési Intézet
(Hajdú-Bihar megye)

Deményi György 30/9251860
4026 DEBRECEN, Kálvin tér 2/a.
52/413977, 52/416040
5.
Megyei Művelődési és Ifjúsági Központ
(Vas megye)

Dr. Mesterházyné Janosa Magdolna
9701 SZOMBATHELY, Ady tér 5
94/312535; 95/394003
6.
Megyei Közművelődési Intézet
(Veszprém megye)
Nyers Bea, Sipos Tekla

8200 VESZPRÉM, Kossuth u. 10.
88/429310, 88/429510
Időpont: április 13. (Balatonfüzfő)

7.
Megyei Művelődési Központ
(Fejér megye)
Bóka Mária

8000 SZÉKESFEHÉRVÁR, Marx tér 1.
22/313175

8.
Megyei Művelődési és Ifjúsági Központ
(Zala megye)
Bősze Katalin 30/9794114

8900 ZALAEGERSZEG, Kisfaludy út 7-11.
92/314580/230, fax: 92/314296
9.
Megyei Művelődési Központ
(Békés megye)
Dombi Ildikó 20/3263300

5600 BÉKÉSCSABA, Luther u. 6.
66/442122, 66/445765
10.
Bartók Béla Megyei Művelődési Központ
(Győr-Moson-Sopron megye)
Dr. Dékány Sándorné

9002 GYŐR, Czuczor G. u. 17.
96/326522
11.
Heves Megyei Művelődési Központ
Bajzák Henriett

3300 EGER, Knézich u. 8.
36/311954, 510024, 312545
12.
Nógrád Megyei Közművelődési és Turisztikai Intézet
Dr. Ablonczy Lászlóné

3100 SALGÓTARJÁN, Ruhagyári út 9.
32/432101
13.
A Közművelődés Háza Közhasznú Társaság
(Komárom megye)
Tóth Zsóka

2800 TATABÁNYA, Szt. Borbála tér 1.
34/316644
Időpont: április 12.
14.
Megyei Közművelődési Intézet
(Borsod-Abaúj-Zemplén megye)
dr. Szűcs Lászlóné

3525 MISKOLC, Széchenyi u. 35.
tel és fax: 46/354811

15.
Megyei Pedagógiai Közművelődési Intézet és Továbbképző Központ
(Szabolcs-Szatmár-Bereg megye)
Tóth Enikő

4400 NYÍREGYHÁZA, Búza u. 5.
42/508720, 42/508735

16.
Kecskeméti Ifjúsági Otthon
(Bács-Kiskun megye)
Magó Andrea

6000 KECSKEMÉT, Kossuth tér 4.
76/481686, 76/481523
Időpont: március 22-23.
17.
Somogy Megyei Művelődési Központ
Halmos Klára

7401 KAPOSVÁR, Somssich Pál u. 18.
82/310828, 82/317972
18.
Százszorszép Gyermekház
(Csongrád megye)
Pápai Sarolta, Orbán Hédi
6726 SZEGED, Kálvin tér 6.
62/420278, 62/425647
19.
Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Művelődési
Továbbképzési és Sport Intézet
Czikkely Anna

5000 SZOLNOK, Szabadság tér 7. (Pf. 29.)
56/344614, 56/481028
20.
Marczibányi Téri Művelődési Központ
(Budapest)

Hajdú Zsófia Csenge
1022 BUDAPEST, Marczibányi tér 5/a.
2125504, 2122820, fax: 2124885

Mindazoknak, akik e-mail címük megadásával (pl. egy levél feladásával a drama@drama.hu címre) igénylik, azoknak a következőkben szívesen küldjük meg elektronikus levél formájában a Társasághoz beérkezett legfrissebb híreket.

A DRÁMAjátékos következő számával 2002 márciusában jelentkezünk.
Kérjük mindazokat, akik információkat szeretnének közzétenni, hogy 2002. február 15. előtt e-mail, levél vagy fax formájában juttassák el hozzánk megjelentetni kívánt anyagaikat. A beérkezett rövid szakmai anyagokat 1000 példányban ingyenesen tesszük közzé.
Közvetlenül a szerkesztőnek is küldhetők a megjelentetni kívánt írások: Kaposi László - 2111 Szada, Székely B. u. 1/c.
(e-mail:mailto:lkaposi@drama.hu; tel/fax: 28/404702)

   

Vissza az alapoldalra