2000/4.

VÁLLALT ELŐADÁSOMAT a tréning és az előadás viszonyáról - nem tartom meg.

Mivel azonban az eredeti meghívókon szereplő minisztériumi vendég - külföldi útja miatt - az utolsó pillanatban lemondta részvételét e konferencián, kihasználom az időt, hogy arról beszéljek, mindaz a jó, mindaz a csurranó-csöppenő támogatások révén megvalósult előrehaladás, amit ma itt elősoroltak, milyen áron tud megvalósulni.

Fontos a művészeti nevelés? "Hát akkor mért ölik naponta szóval, tettel és hallgatással is?" József Attila Ady emlékezete című verse kezdődik így, s nem akárhogy folytatódik: "Mért békítik a simák alattomba/lányduzzogássá haragvásait?"

Hát a mi gondjainkat "Mért békítik a simák alattomba?" - ezt kérdeztem volna, ha lett volna kitől. De mivel nincs, műfajt váltok, s más címet is választok, az pedig ez lesz:

"KÜLÖNÓRA SIÓ LÁSZLÓNAK"

Lacikám! Mesélted, mennyire megviselt téged, hogy amikor mint tíz éves fiú, betegség miatt késtél a művészegyüttes próbájáról, azt mondtam: "Ide nem kötelező járni." Ma nem késtél. Ma - nem vagy itt. De mivel tudom, hogy egy államtitkárt már kevéssé viselnek meg a dolgok, most megismétlem a régi mondatot: "Ide nem kötelező járni." De kötelező tudni, hogy mi van, s hogy milyen emberi áron van, ami van.

X. Országos Weöres Sándor

Gyermekszínjátszó Találkozó
- 2001 -

A Magyar Drámapedagógiai Társaság megrendezi a X. Országos Weöres Sándor Gyermekszínjátszó Találkozót. A találkozóra az általános iskolás korúak érdeklődésének megfelelő előadással lehet nevezni - műfaji és tematikai megkötés nélkül. A javasolt műsoridő: alsó tagozatos csoportoknál legfeljebb 15 perc, míg felső tagozatosoknál 25 perc. A pályázók a megyei versenyek után felmenő rendszerben juthatnak el a területi találkozókra, a legjobb előadásokat bemutató csoportok az országos gálaműsoron szerepelnek, valamint országos "tájolásban vehetnek részt". Jelentkezni a megyei művelődési intézményeknél, Budapesten a Marczibányi Téri Művelődési Központban lehet.

Jelentkezési határidő: 2001. február 28.

Hivatalnoki gyakorlatom azt súgja, lehet, hogy ma is ártatlan vagy. Ha ártatlan vagy, legalább gondolatban ülj le ide mellénk, ahogy itt a hatalom lépcseje előtt kucorgunk. Gyere. Ismételjük át a tanultakat! Emlékszel? "Az is bolond, ... aki...."

Bizony bolond. Nemcsak aki poétává, de leginkább, aki pedagógussá lesz itt Magyarországon. S aki netán művészetpedagógiával, azon belül színházi neveléssel, gyerekeknek szóló alkotások létrehozásával tölti az életét, az egyenesen közveszélyes ember. Vagy felelőtlen, cinikus balek, aki nem törődik azzal, hogy rossz példát mutat a következő, a tiszta nemzedéknek.

Hogy is engedtek minket szabadon járni? Hát milyen példát mutatunk mi a Ti gyerekeiteknek? Képesek vagyunk iszonyú heti óraszám mellett még színjátszó szakkört is csinálni? Összekolduljuk a pénzt, megtoldjuk a saját pénztárcánkból, hogy megmutassuk tanítványainkat, milyen szépen mozognak, milyen tisztán beszélnek!

Ma persze - ünnep van. Még útiköltségre is futotta a szervezőknek. "Szép pénz... de adhatsz-é hát mindenik szűkölködőnek?" Jövőre újra a börtönt kockáztatja mindenki, aki fesztivált készít elő, mert a színjáték és a drámajáték megmutatkozó alkalma nincs a tanulmányi versenyek között. Hivatalnokok packáznak velünk, félévenként változó rendeleteket hoznak, ráadásul olyanok, akiknek fogalmuk sincs arról, mit csinálunk. Megváltoztatnak, előírnak, kiötölnek - még mindig! - pedig sokat javult a helyzet!

Egy hivatalnokasszony rosszul ébred, s ripsz-ropsz, egy tollvonással áthúzza a szakmánkat? Egy megyei jegyző mondja meg, mi a megfelelő szakmai végzettség a művészeti nevelésben? Honnan veszi? S akitől veszi, miért titokban súg, azonnal jelezve is, hogy ehhez neki nincs joga, mert onnan fentről ezt nem szabad. És mi nyújtogatjuk az okmányainkat, s próbálnánk mutogatni tanítványainkat, akik - hisz Te tudod! - minőségibb életet élnek, ha mi velük vagyunk, mert mi odafigyelünk az emberekre. Ránk ki figyel?

Ma itt vagyunk. Kimosakodva, mert ünnep van. Nem érzik rajtunk a szag, ami az ágyunk melletti penészes falból árad. Igyekszünk kissé oldalt állni, hogy ne látsszék a leszaladt szem a harisnyánkon, s már keservesen bánjuk, hogy mégiscsak elmentünk fodrászhoz, hisz így a telefon nem lesz befizetve. Hát milyen ember az ilyen? Felelőtlen. Tanít. Ahelyett, hogy tisztességesen pénzt csinálna.

Nem a mi dolgunk a pénzcsinálás. Ügynöknek mentek el legjobb tanítványaink, mert ha tanítanak, a hónap közepéig sem futja. Pedig nem isznak, nem dohányoznak, autójuk sincsen. Hát olyan áron legyen négy kerekük az ügyeseknek, a normálisoknak, hogy azokra számít mindenki, akiknek nincs ki mind a négy? Akik nem tudnak ellenállni a vágynak, hogy tanítsanak, pedig ha tán a párjuk is tanár, akkor nekik "annyi".

Lacikám! Akikhez ma nem tudtál eljönni, azok talán meg is érdemlik ezt. Cinkosok, mert némák! Több diplomával, nyugdíj előtt, omló falú, büdös termekben tanítanak összezsúfolt egyetemistákat. S nemhogy a diákoknak, nekik sincs egy használható székük, hogy az indexet rendesen aláírják. Pedig kisírta tőlük a pösze képviselő a jegyet hitelbe, de persze esze ágában sincs megszolgálni azt. Ismeri a magyar hagyományt. Neki - lehet.

Akik a fölsőoktatásban művészetpedagógiával foglalkoznak, titokban tartják, hogy munkájukért évek óta egy fillért se kapnak. Úgyse hinné senki. Meg hülyének is nézné őket a közértes. Csak hát ott vár a folyosón az a hatvanhat gyerek. Hová küldjük őket?

Páriává lettek a tanárok. És az ifjúságnak dolgozó művészek? Mint a leprást közösítik ki őket a szórakoztatóiparnak vagy a felnőtt közönségnek dolgozók. Ellépnek mellőlük, nehogy a fotós vagy a kritikus azt higgye, közük van hozzá. Szakmai öngyilkosság ma gyerekek számára is élvezhető művészi alkotást létrehozni. Meglop a televízió, nem fizet a színház. S ha fizet, hivatalosan harmadát-negyedét fizeti a felnőtt darab honoráriumának. Azonnali státuszvesztés, a szakmai lét befejezése, ha gyereknek írsz, vagy ha gyereknek égeted színészként a lelked. És az álszent kritika csak nyammog, nem is nézi a létrejött alkotásokat. Bemutatóra véletlen kerül csak szakértő kritikus, s ha meglátják, azonnal mentegetőzik: más cél hozta, szívügy vagy politika, nem a gyerekelőadás. Mit képzelünk! Az előadások pedig sokszor élvezhetetlenek. Nincs bennük pénz, anyag, nincs elég megfizetett, tehetséges ember. Csak üzlet.

Ígérjük, ha egyszer lesz egy díjatok, amit a színi nevelés legjobbjainak szántok, akkorka legalább, mintha zenepedagógusok lennénk, ha megyünk átvenni a - pénzzel természetesen nem járó - keresztecskét vagy csillagocskát, felvesszük a legjobb ruhánkat. Sajnos, a krumpli miatt már sokan kihíztuk. Lemossuk az omló lépcsőházak szabad gondolkodású kisfiúi által fejünkre spriccelt sárga permetet, ami ellen már nem is tiltakozhatunk (még félreértenék). Különben is, hátha megvéd a rontástól. Félreállunk, hogy letöröljük a sarat, amivel a vállalkozó apukák gyerekei naponta bevernek bennünket.

De enni ne hívjatok, mert már elfelejtettük, hogy is kell jó helyen viselkedni, mit hova illik tenni a vendéglőben. A pincér még észrevenné rajtunk, hogy pedagógusok vagyunk. Kínos... Lacikám! Semmi sincs elintézve. A béremelésben sem hiszek. És a hivatal falai megerősödni látszanak. Te meg tudod mondani, "Mért békítik a simák alattomba" azt, ami tűrhetetlen? Ha vannak körülötted, akikben hiszel, szólj, hogy törődjenek velünk. Ha nincsenek, akkor most Te jössz.

De ha nem, akkor keressen már valaki valamelyik pártból nekünk is egy szép francia várost, ahová jogot remélve elzarándokolhatunk. Hiszen a valóság az, hogy a magyar művészetpedagógia eredményeit meg nem becsülik, s képviselőit rendre semmibe veszik. Naponta ölik, "szóval, tettel és hallgatással is." S akkor bizony: "Az is bolond..." (Gabnai Katalin)

(Elhangzott 2000. szeptember 22-én, a Gyermekszínházak Háza által rendezett konferencián.)

BESZÁMOLÓ A 2000. ÉVI KÖZGYŰLÉSRE

A drámapedagógia és a gyermekszínjátszás gondozását, terjesztését, koordinálását vállaló szakmai szervezet, a Magyar Drámapedagógiai Társaság 1989 óta dolgozik - egyre bővülő tevékenységi körrel.

A társaságot jelenleg öt fős elnökség irányítja, melyet a tagság két évente választ titkos szavazással. Az elnökség társadalmi munkában, térítés nélkül végzi munkáját. (A társaság titkárságának vezetését egy fő fizetett alkalmazott látja el, míg a gazdasági ügyintézést vállalkozó könyvelő végzi.)

Az 1999-ben elnyert kiemelten közhasznú szervezet cím rendkívül szigorú pénzügyi és adminisztrációs feltételeket ír elő, melyek betartása egy civil szervezet számára kemény feladatot jelent.

Két évvel ezelőtt döntött arról a Közgyűlés, hogy az öt fős elnökség mellett létrehozza a Drámapedagógiai Tanácsot, amelynek feladata, hogy stratégiai célok meghatározásával és a szakmai problémák rendszeres megvitatásával segítse a döntéshozó operatív munkát. A közel negyven főből álló Drámapedagógiai Tanács évente két alkalommal jött össze. Javaslataik alapján komoly eredményeket könyvelhetünk el, többek között az alábbiakat: *

  • Létrejött a Magyar Drámapedagógiai Társaság hírlevele, a DRÁMAjátékos, mely az információáramlást segíti elő. A hírlevelet Kaposi László készíti az elnökség megbízása alapján, társadalmi munkában. (A hírlevél további számaihoz is szükség van minél több közérdekű információra, ezért kérjük, hogy a társaságot érintő valamennyi eseményről küldjetek hírt, beszámolót.)
  • Szintén a tanács javaslata alapján született meg internetes honlapunk (www.drama.hu), melyet eddig több mint 1800 alkalommal kerestek meg az érdeklődők.
  • Örvendetesen szaporodnak a regionális műhelyek, egyre inkább megvalósul az a korábbi tervünk, hogy a műhelyek segítségével az egész országot lefedjük. Ezzel a drámatanárok és a gyermekszínjátszó csoportvezetők lakóhelyükhöz közel juthatnak szakmai fórumhoz, adott esetben segítséghez. A műhelyek sikere, tevékenységük hatékonysága meghatározó lehet a továbbiakban a dráma terjesztése szempontjából. Többféle módon is igyekeztünk segíteni munkájukat. Létrehoztuk a Drámapedagógiai Tanács javaslata alapján a Műhelyek Tanácsát, melyet Szücsné Pintér Rozália, az elnökség tagja hívott össze és szervezett meg, nagy sikerrel. Idén már a nyugati és keleti régió önállóan is megszervezte a műhelytalálkozót: februárban Zalaegerszegen (a Stúdium Színház és Kocsis Eszter volt a program gazdája), márciusban Jászfényszarun (Kovács Andrásné Rozika és Kovács Katinka remek munkájával).
  • Idén tavasszal a SOROS Alapítvány jóvoltából támogatást nyújthattunk azon regionális műhelyeknek, akik vállalták, hogy végzett drámapedagógusok részére 30 órás továbbképzést szerveznek. Pályázatuk alapján a támogatást a következők kapták: 90 ezer Ft - B.A.Z. Megyei Drámapedagógiai és Színjátszó Műhely (Miskolc), Játszó-Tér Drámaműhely (Győr), DráMások Társasága (Pécs), Dráma-Tárna (Debrecen), Kecskeméti Műhely; 50 ezer Ft - Budapesti Drámapedagógiai Központ; 40 ezer Ft - VEGYEDE (Veszprém).
  • Javaslatként fogalmazódott meg a szakmai kiadványok iránti fokozott igény kielégítése. A múlt évben Nánay Istvánnak A színpadi rendezésről címmel írt kötetét jelentette meg társaság, évtizedes hiányt pótolva. Megjelentettük (Kaposi László szerkesztésében) a millenniumi gyermekszínjátszó programsorozat részeként a Thália szekere elnevezésű kiadványt, mely a forgatókönyv pályázaton díjazott művek közül 14 pályamunkát tartalmazott; Fényes napok (ünnepek, játékok, ünnepi játékok) címmel és alcímmel pedig Gabnai Katalin szerkesztett szintén forgatókönyveket tartalmazó kötetet.
  • Megszületett az első gyermekszínjátszó módszertani oktató-videokazetta is, amely az epikus művek színpadra alkalmazását elemzi.
  • A drámatanárok munkáját segíti a Színházi konvenciók a drámatanításban című oktatófilm is, mely szintén gyakorlati útmutatásokat tartalmaz.
  • Szakmai konferenciák, a színházi nevelési események iránt is fokozott igényt jelzett a Drámapedagógiai Tanács. Többek között ennek hatására indult el ősszel a Gyermekszínházak Háza elnevezésű programsorozat, amely azzal a szándékkal született, hogy a gyermekek színházi nevelésének szinte valamennyi formáját figyelembe véve segítsünk.

A Magyar Drámapedagógiai Társaság által kidolgozott 120 órás drámajáték-vezető képzést eddig 1152 fő fejezte be vizsgával.

Az alap- és középfokú nevelés-oktatás kerettanterveiben sikerült a tánc és dráma műveltségi területet megtartani úgy, hogy - a hivatal döntése alapján - az 1-4. évfolyamon a magyar nyelv és irodalom tananyagon belül szerepel a tánc és dráma, az 5-6., ill. a 9-10. évfolyamon önálló tárgyként, míg a 7-8. osztályban pedig ismételten a magyar nyelv és irodalom keretében tanítandó. A nevelés-oktatás kerettantervei feltehetően évekre meghatározzák a dráma jelenlétét a tanításban. A kerettantervek kidolgozásában részt vettek a Magyar Drámapedagógiai Társaság szakemberei: Kaposi László, Szauder Erik és Uray Péter. Egyre több pedagógusnak lesz dolga a dráma tanítása, alkalmazása, tehát várhatóan a képzés-átképzés jelentősége is tovább nő.

A rendszerváltás előtt a megyei művelődési intézmények a változó nevek alatt szereplő kulturális minisztérium, a Magyar Művelődési Intézet (és jogelődjei) irányításával és az Úttörőszövetség segítségével szervezték a gyermekszínjátszó fesztiválokat, melynek döntői kétévenként Pécsett voltak. 1972-től ez a felmenő rendszerű fesztiválforma meghonosodott és szervesen beépült az ország közművelődésébe.

A Magyar Drámapedagógiai Társaság, mely 1989-ben alakult, 1990-től felvállalta a rendszerváltás után gazda nélkül maradt gyermekszínjátszást. Felelevenítette a néhány éve elhalt hagyományt, és 1991-től útjára indította az országos gyermekszínjátszó fesztivált, mely Weöres Sándor költő nevét vette fel. Idén immár kilencedik alkalommal sikerült megrendezni ezt a találkozó-sorozatot, mely a millennium tiszteletére - Thália szekere néven - a gyermekszínjátszás legfontosabb területeit érintő komplex programsorozattá bővült.

A Thália szekere programsorozatot a Nemzeti Kulturális Örökség Minisztériuma Millenniumi Titkárságának támogatásával indítottuk útjára. A 3,9 milliós támogatásból - évtizedes hiányt pótolva - országos gyermekszínjátszó forgatókönyv pályázatot írtunk ki, melyre 156 színdarab pályamű érkezett. (A díjnyertes művekből a már említett két kötetet jelentettünk meg.) A megyei találkozókat többnyire a megyei művelődési intézmények szervezték, ezek egy vagy kétnaposak voltak. Minden megye megrendezte a bemutatót, melyre megyénként 15-40 csoport nevezett be. A legjobb csoportok a területi találkozókra jutottak, ezeknek hat település adott otthont: Szeged, Dombóvár, Pápa, Miskolc, Vác és Budapest.

Idén a területi találkozókon már nem a verseny, hanem a jókedvű és tartalmas együttlét dominált. Egy-egy regionális találkozón mintegy 250-300 gyerek vett részt (Pápán például a három napos találkozón 280 színjátszó gyerek vett részt egy egész napos dramatikus játékban - egy helyi legendát dolgoztak fel drámatanárok segítségével.)

A regionális találkozók legkiválóbb csoportjai az előző években az országos döntőn vehettek részt, mely három napig tartott, egyben ez volt a záróaktusa a fesztiválnak. A Thália szekere program a IX. Országos Weöres Sándor Gyermekszínjátszó Találkozónak idén újszerű formát kínált. Az országos döntő helyett egy egész napos gálaműsorban mutatták be előadásaikat meghívott csoportok a Marczibányi Téri Művelődési Központban, ahol díjak átadására is sor került.

A csoportvezetők díjain kívül a csoportok díjként mintegy 100 ezer Ft-os tájolási lehetőséget kaptak, amelyből egymáshoz elutazva, lakóhelyüktől távoli országrészben is bemutathatták kiváló produkciójukat. A vendéglátók, akik szintén díjnyertesek, gondoskodtak a csoportok fogadásáról, majd viszonozták a látogatást. Például a máriapócsi és debreceni gyerekek Pápára utaztak, majd fogadták a pápai csoportokat Hajdú megyében. A sárospatakiak Gyomaendrődre és környékére utaztak és viszont. Az eddigi híradások szerint a gyerekek felejthetetlen, gazdag élményhez jutottak a csere-tájolás során, elsősorban a létrejött emberi kapcsolatokkal, de a szereplések sikere és a közös kirándulások is egyedülálló emlékként maradnak meg a résztvevőkben.Úgy gondoltuk, hogy a csere-tájolás annyi pozitív eredménnyel járt, hogy mindenképpen ebben a formában folytatnánk jövőre is a fesztivált.

Szeretnénk tehát az évtizedek óta működő gyermekszínjátszó fesztivált 2001-re is meghirdetni. Az amatőr művészeti mozgalmon belül ez a fesztiválsorozat elismertséget vívott ki, várják, számítanak rá, hiszen ebben a műfajban ez az egyetlen országos fesztivál. Nem véletlen, hogy évente több mint 500 csoport nevez be, több mint tízezer gyerekkel (emögött sokszor ott áll az egész falu, hiszen sok helyen a közösség legerősebb éltetője a falu gyermekszínjátszó csoportja).

A Magyar Drámapedagógiai Társaság mint kiemelten közhasznú szervezet csak pályázati pénzekből és a szerény tagdíjakból működik. A fesztiválra minden évben pályázunk, de a pályázatok csak május végén, júniusban dőlnek el, a támogatás gyakorlatilag júliusban érkezik meg.
A gyermekszínjátszás természeténél fogva - vagyis, hogy kell a felkészülési idő a gyerekeknek, a nyár pedig szétzilálhatja az esetleg kész produkciókat, a tavaszi időszak alkalmas csak a fesztiválra. Ebből következik, hogy ez a tömegeket mozgató nagyon fontos kulturális eseménysorozat bizonytalanságra ítéltetett. Minden érintett szerv elismeri és támogatja, de a pályázati rendszer nem nyújt más lehetőséget. (Éppen ezért fordultunk a Társaság nevében dr. Baán Lászlóhoz, a Nemzeti Kulturális Örökség Minisztériuma államtitkárához azzal a kéréssel, hogy segítse elő a fesztivál megrendezéséhez szükséges anyagi alap megteremtését.)

A Magyar Drámapedagógiai Társaság működését pályázati úton a Nemzeti Kulturális Örökség Minisztériuma (1.2 millió Ft) és az Oktatási Minisztérium (800 ezer Ft) mellett a Parlament Társadalmi Szervezetek Bizottsága támogatta (790 ezer Ft). Ebből fizetjük a társaság ún. rezsiköltségeit: posta, telefon, fax, fénymásolás, a DRÁMAjátékos hírlevél nyomdai és postaköltségeit, a határon túlon foglalkozást vezetők útiköltségét, tagdíjakat, a titkárnő és könyvelő munkadíját stb.
A tagság növekedésével, a műhelyek szaporodásával, tevékenységünk folyamatos bővülésével természetes módon nőnek a rezsiköltségeink - nagyon feszes gazdálkodásra kényszerítenek a támogatások. Országos feladatot ellátó pedagógiai és közművelődési intézmény munkáját végezzük civil szervezetként.

Tevékenységeink támogatására szintén kizárólag pályázati úton tudunk pénzt szerezni. Idén a Nemzeti Kulturális Alapprogram 600 ezer Ft, az Oktatási Minisztérium 700 ezer Ft-tal támogatta a DPM megjelenését, de mivel ez a támogatás a többihez hasonlóan csak augusztusban érkezett a számlánkra, mostanáig két szám jelent meg, a harmadik decemberre várható.
A SOROS Alapítványtól a műhelyek által szervezett (beszámolónkban már említett) továbbképzések támogatásán kívül a Színház-Dráma-Nevelés konferencia is segítséget kapott (300 ezer Ft).
Az idei országos gyermekszínjátszó fesztivált a Nemzeti Kulturális Alapprogram Közművelődési Kollégiuma 3 millió Ft-tal, a Nemzeti Kulturális Örökség Minisztériuma 1,9 millió Ft-tal támogatta.
A legnagyobb gondot az okozza, hogy a támogatások csak az év második felében realizálódnak, így pl. június elején összesen 2.000 Ft volt a társaság számláján (!!!). Ezzel együtt a pályázati úton elnyert támogatások a Magyar Drámapedagógiai Társaság elismertségét bizonyítják. Jó érzés tapasztalni, hogy a döntéshozó szervek lehetőség szerint maximálisan támogatják társaságunkat.

A jövőről:

A Drámapedagógiai Tanács tagjai a legutóbbi ülésén kifejtették, hogy elégedettek a jelenlegi elnökség munkájával, majd javaslatokat fogalmaztak meg a következő időszakra:

  • Drámatankönyv (vagy tanulói segédlet) megjelentetése.
  • Zsűri-névjegyzék összeállítása.
  • A gyermekszínjátszó rendezői képzés mint pedagógus továbbképzés akkreditációja.
  • A társaság 120 órás akkreditált kurzusa mellett újabb képzési formák (és tartalmak) akkreditációjának elindítása (30 vagy 60 órás kurzus).
  • Érdekképviseleti munkánk részeként kitüntetésekre, díjakra javasolni drámapedagógusokat.
  • Művészeti pedagógiai díj alapításának szorgalmazása.
  • Információs bázis létrehozása gyermekeket érintő színházi produkciókról, szolgáltatás a közművelődési intézmények felé; védjegy-funkció a jobb előadásoknak.
  • A folyamatos tájékozódás az országban folyó drámapedagógiai képzések ügyében (különös tekintettel a felsőoktatásban folyó képzésekre).
  • Az országos gyermekszínjátszó fesztivál életben tartása, a szükséges anyagi feltételek megteremtésének érdekében végzett - egyre nehezebb - munka folytatása.
  • Módszertani javaslat készítése - hogyan és milyen formákban kerülhet be a helyi pedagógiai programokba a dráma.
  • A magyar drámapedagógus "élgárda" számára diplomát adó drámapedagógiai szakirányú továbbképzés szervezése, illetve a lehetőségek felmérése.
  • A nemzetközi érdekképviselet erősítése, információszolgáltatás ezen a területen. (Szakall Judit)

(A 2000. november 17-i közgyűlésen közreadott beszámoló rövidített, javított változata.)

DÖMDÖDÖMÉK AZ ARRABONÁSOKNÁL

(beszámoló a tájolásról)

2000. október 14-én, szombaton délelőtt a győri Gyermekek Háza pódiumtermében nagy nyüzsgés volt, hiszen megérkeztek hozzánk a budapesti Dr. Török Béla Általános Iskola Dömdödöm Színjátszó Csoportjának tagjai. (A nagyothalló gyerekek csoportjának előadását nemrégiben a IX. Weöres Sándor Gyermekszínjátszó Találkozó gálaműsorán volt szerencsém látni.) "Dömdödöméknek" a Thália szekere milleniumi program keretén belül nyílt lehetőségük arra, hogy néhány napot töltsenek a győrszentiváni "Vadvirágok" színjátszóinál. Ez a látogatás tette lehetővé, hogy mi, a Gyermekek Háza ARRABONA diákszínpadosai is megnézhessük a pesti színjátszók Grimm mese átdolgozását. Kétségtelen, hogy A farkas és a hat kecskegida - lehetne inkább így? c. produkcióval levették lábukról a közönséget. Ezután rögtönzéses játékokkal igyekeztünk szórakoztatni a tisztelt nagyérdeműt. Jeleneteink egy-egy kalapból húzott cédulán szereplő mondat köré épültek, s a közönségünk izgatottan várta, milyen szituációban és hogyan hangzanak el az adott mondatok. A két színjátszó gyerekcsapat rögzült szövegű, illetve improvizatív játéka jól megfért egymás mellett ezen a délelőttön. Ez a találkozás egyben biztatólag hatott az Arrabona Diákszínpadra: havonta egyszer szombat délelőtt szeretnénk kicsi, de lelkes közönségünket szórakoztatni a Gyermekek Házában. Reménykedünk, hogy más győri, Győr környéki gyerek/diákszínjátszó csoportok is kedvet kapnak a velünk játszáshoz. (Tóth Szilvia)

ZALAEGERSZEG

A zalai Pedagógusok színjátszó, drámapedagógiai és bábműhelye a következő programokat tervezi 2001. első félévére:

  • január: Drámajátékok a klubnapköziben (Scheinné Büki Magdolna)
  • február: Így szerveztem a drámajátszók szakkörét (Szelestey H. Szilvia)
  • március: A dráma-, és a bábjáték kapcsolata (Nátránné Hegyi Györgyi)
  • április: Így játszunk... (Kocsis Eszter)
  • május: Óralátogatás (Varga István és Keszei Judit)

A műhely vezetőinek a támogatások függvényében szándékában áll 30+30 órás továbbképzés (Takács Gábor vezetésével) szervezése a 120 órás kurzust már végzettek számára.

Információk: Kocsis Eszter, Zalaegerszeg, Landorhegyi u. 21.; tel.: 30/9366780

EGER

Az egri Eszterházy Károly Főiskola a 2001/2002-es tanévben Tánc- és drámapedagógia szakos képzést indít egri és miskolci képzési székhellyel. A jelentkezés feltétele: bármely államilag elismert felsőoktatási intézményben szerzett tanári, tanítói vagy gyógypedagógusi alapképzési szakon szerzett végzettség. A képzés ideje: 4 félév. A képzés költsége: 65-70 ezer Ft/félév Jelentkezés: dr. Szentesi Zsolt (Eszterházy Károly Főiskola, Magyar Irodalomtudományi Tanszék, 3300 Eger, Eszterházy tér 1.), vagy Palásthyné Veres Dóra (Eszterházy Károly Főiskola, Tanulmányi Osztály, Levelező csoport, a fenti címen)

A X. FRANCIA NYELVŰ KÖZÉPISKOLAI SZÍNJÁTSZÓFESZTIVÁL

(Pécs, 2001. április 26-29.)
válogatóinak menetrendje

Versenyen kívül indul: Leőwey Gimnázium (Pécs)
- fesztiválszervező intézmény

PÉCS

Időpontja: 2001. március 10. 10 h
Helyszíne: Pécs, Bóbita Bábszínház
Szervező: Fabrice Gonet, a Pécsi Alliance Francaise igazgatója
Információk: 7621 Pécs, Széchenyi tér 7-8. tel/fax: 72/224444 e-mail: fgonet@matavnet.hu

  1. Alliance Francaise (Pécs)
  2. Janus Gimnázium (Pécs)
  3. Munkácsy Gimnázium (Kaposvár)
  4. Vetési Gimnázium (Veszprém)
  5. Petőfi Gimnázium (Sárbogárd)
  6. Ságvári Gimnázium (Szeged)
  7. Horváth Mihály Gimnázium (Szentes)
  8. Kisfaludy Gimnázium (Mohács)

BUDAPEST

Időpontja: 2001. március 11. 9 h
Helyszíne: ELTE Radnóti Gimnáziumi
Információk: Poros András, ELTE Radnóti Gimnázium 1146 Bp. Cházár A. 10.; tel:3437257, fax: 3436934 e-mail: poros@server.radnoti-elte.sulinet.hu

  1. ELTE Radnóti Gimnázium (Budapest)
  2. ELTE Radnóti Gimnázium, Théatre des Amateurs (Budapest)
  3. AKG (Budapest)
  4. ELTE Apáczai Gimnázium (Budapest)
  5. Leőwey Gimnázium (Budapest)
  6. Széchenyi Gimnázium(Sopron)
  7. Erkel Gimnázium (Gyula)
  8. Petőfi Gimnázium (Aszód)
  9. Móricz Gimnázium (Szentendre)
  10. Kölcsey Gimnázium (Budapest)
  11. Hunfalvy Szakközépiskola (Budapest)
  12. Szerb Antal Gimnázium (Budapest)
  13. Vörösmarty Gimnázium (Budapest)
  14. Korányi Gimnázium (Nagykálló)

KEREKASZTAL

Értesítjük a Kerekasztal Színházi Nevelési Központ tevékenysége iránt érdeklődőket, hogy a társulat befejezte az 1992-ben megkezdett gödöllői működését.

A társulat önként távozott. Persze, erős késztetést jelentett az, hogy a város 1995-től egyetlen fillérrel sem emelte az akkor is csekély támogatási összeget. Azóta a Kerekasztal a tevékenységén keresztül (afféle kulturális-oktatási befektetőként) évente több millió forint másutt, máshonnan megszerzett pályázati támogatást forgatott be a város közoktatásába, közművelődésébe. (Apróságnak számít, hogy ezt a mai napig nem köszönte meg senki. Kultúra kérdése, és nem kulturális kérdés.) Az önkizsákmányolás ezen formájával szakított a társulat - a közeljövőben jobbára budapesti művelődési házakban lehet megtalálni minket. A feltételrendszer változása (miszerint immár nincs saját termünk) remélhetőleg a munka minőségét és mennyiségét nem érinti: dolgozunk, havi 15-20 foglalkozást tartunk - egyes hónapokban annyit, mint az összes többi TIE társulat együttvéve.
Szervezésünk címe: 2111 Szada, Székely B. u. 1/c. tel/fax.: 28/404702; mobil: 30/2749066; e-mail: drama@digitel2002.hu

A Kerekasztal Színházi Nevelési Központ által megjelentetett tanítói-tanári segédletek a továbbiakban a Marczibányi Téri Művelődési Központ könyvesboltjában vásárolhatók, illetve rendelhetők meg.

KÁVA KULTURÁLIS MŰHELY

  1. A Káva Kulturális Műhely új, 14-16 éveseknek szóló TIE programjának bemutatója - a hírlevelünk előző számában jelzett 2000 novembere helyett - 2001. január 29-én lesz. A program címe: Törvényen kívül. A társulat szakmai vendégeket februártól kezdődően vár.
  2. 2001 januárjától a csepeli Általános Művelődési Központban Csepeli Műhely címen szakmai továbbképzési program indul. A műhely célja, hogy a dráma, a drámajátékok pontosan meghatározott életkori csoportoknál való alkalmazásának bemutatásával segítse azon pedagógusok munkáját, akik ezzel a területtel a mindennapokban osztálytermi körülmények között foglalkoznak.
    A programsorozat a résztvevők számára ingyenes. Jelentkezés (2001 január 10-ig) és információk: Csordás Anett (ÁMK Alapfokú Művészeti Iskola, 1214 Budapest, Simon Bolivár st. 4-8.; tel.: 2762755/133 vagy 2782782).
  3. A Káva Kulturális Műhely József és testvérei című - gyerekeknek szóló - színházi előadása 2000 októberében rendezői különdíjat nyert a lugosi (Románia) Nemzetközi Amatőrszínházi Fesztiválon. A darabot Perényi Balázs rendezte.
  4. A Budapesti Drámapedagógiai Központ Új Páholy című sorozata 2001 februárjában folytatja előadásait. A programról információ a Marczibányi Téri Művelődési Központban kérhető Juszcák Zsuzsától (tel.: 2125504)

BUDAPESTI DRÁMAPEDAGÓGIAI KÖZPONT

INTENZÍV DRÁMAPEDAGÓGIAI TANFOLYAM
120 oktatási órában - a kerettanterv alapján tanítóknak

A kurzust ajánljuk mindazoknak, akik a következő tanévtől az általános iskola 5-6. és a középiskola 9-10. évfolyamán drámát tanítanak, illetve azoknak, akik az 1-4. és 7-8. évfolyamon a tánc és dráma modult a magyar nyelv és irodalom részeként tanítják.
A kurzus programvezetője: Kaposi László (a Tánc és dráma modult kidolgozó munkabizottság vezetője) Részvételi díj: 60 ezer Ft A tanfolyami oktatás tervezett időpontjai: 2001. február 10-11., február 24-25., március 10-11., március 24-25., március 31-április 1., április 21-22., május 5-6. és június 1-2-3.

WWW.DRAMA.HU - társaságunk honlapja

Közel 1900 alkalommal keresték fel a Társaság internetes honlapját, amelyről egyre több anyag tölthető le. A honlap frissítése amellett, hogy periodikus, sajnos ritka. Ez "lassúvá" teszi a rendszert, például rendezvények már régóta aktuálitásukat vesztett tájékoztatói is szerepelnek a címlapon.

A leggyorsabb (éppen ezért friss) rovatunk a FÓRUM, amelynek a Faliújság - bazár "fiókjában" bárki tájékoztatást adhat esedékes programjairól, és olvashatja a mások által közzétetteket.

ROMÁNIAI MAGYAR DRÁMAPEDAGÓGIAI TÁRSASÁG

A társaság 1996-2000 közötti tevékenységéről részletes, írásos tájékoztató anyagot kaptunk egyesületünk közgyűlésén, Budapesten (a közgyűlésen és a Színház-Dráma-Nevelés programján részt vettek erdélyi vendégeink).
A romániai egyesület munkája mellett a sepsiszentgyörgyi, a brassói, a nagyváradi, a székelyudvarhelyi és az aradi műhely tevékenységéről ad tájékoztatást a dokumentum.

NEMZETKÖZI FESZTIVÁLOK, TALÁLKOZÓK

2001. február 21-25.
"SZÍNHÁZ ÉS HATÁROK"Konferencia

Mostar, Bosznia-Hercegovina (a Mostari Ifjúsági Színház és az IDEA boszniai tagszervezete közös szervezésében) - Színház a határok között - A színház határai Az egyes témákat színházi, társadalmi és nevelési szempontokból megvitató konferencia keretei között sor kerül gyakorlati műhelyfoglalkozásokra, színházi előadásokra és városnéző kirándulásokra is. Részvételi díj: 250 DM
Jelentkezési határidő: 2000. december 20.
Jelentkezés: CDOBiH, Osmana Đikića 8 88000 Mostar Bosna i Hercegovina tel./fax: 00 387 36 552 893; e-mail: bihcdo@cob.net.ba

2001. április 6-11.
DRÁMA A NEVELÉSBEN Kongresszus

(Burg Schlaining, Austria) További információ: Mr. Ewald Polacek, e-mail: oebvtheater@wvnet.at.

2001. július 26. - augusztus 4. 25.
Amatőrszínházi Világfesztivál, Monaco.

Jelentkezés és további információ: Mondial du Théâtre, 1Bd Albert 1er - MC 98000 Monaco. Tel. /Fax: +377 93 25 1212. E-mail: mondial-theatre@monte-carlo.mc Web: http://www.monte-carlo.mc/events/mondial-theatre

2001. szeptember 1. - 2002. június 20.
Nemzetközi amatőrszínházi rendezői tanfolyam,

Klaipeda (Litvánia), az AITA/IATA litván tagegyesülete, a NEATA szervezésében. A program: színjáték, rendezés, mozgásszínházi tréning, pantomim, rendezéstörténet, drámaelmélet, illetve Mihail Csehov színésznevelési módszertanának megismerése. Jelentkezési határidő: 2001. május 1. Jelentkezés és további információ: az AITA/IATA hazai központjában.

2001. november 14-19. 5.
Nemzetközi Gyermekszínházi Fesztivál (Új Delhi, India)

8-14 éves fiatalok számára szervezett találkozó, melyen a rendezők csoportonként 10 gyermek és 2 felnőtt számára biztosítanak szállást és ellátást. A max. 45 perc időtartamú előadásoknak idegen nyelvű közönség számára is érthetőnek kell lenniük. A csoportoknak az összes előadáson és megbeszélésen részt kell venniük, a rendezvény teljes időtartamában. A jelentkezéseket (a csoportra vonatkozó információkkal és az előadás szinopszisával együtt) a következő címre várják: NIPA, C/o B.M.D.Agrawal, 69, DDA Flats, Gulmohar Enclave, New Delhi - 110049, India. Tel.: (91) 11 6512817. Fax: (91) 11 6515002.

2002. június 14-22.
7. Nemzetközi Gyermekszínházi Fesztivál (Lingen, Németország)

További információ: TPZ, Univesitätsplatz 5-6, D-49808 Lingen (Ems), Germany. Tel.: (49) 591 916 630. Fax: (49) 591 916 6363. Email: info@tpz-lingen.de, tpz-lingen@t-online.de

AZ IDEA VILÁGKONGRESSZUSA

Az IDEA, vagyis a drámások (DIE) és a színházi neveléssel foglalkozók (TIE) világszervezetének következő kongresszusára 2001. július 2-8. között kerül sor a norvégiai Bergenben. Az utóbi évek kongresszusait a magyar drámapedagógusok számára elérhetetlen távolságokban rendezték (Ausztrália, Kenya). Bergen azért közelebb van...

Az egyes országokat kategóriákba sorolták, ettől függ a részvétel költsége, ami a magyaroknál ("B" kategória - Etiópia, Banglades és társai még alattunk vannak...) a következő: 167$; 2001. február 1. előtti regisztráció esetén 133$, diákoknak 89$. Nincs még vége a jónak: a szállás költségét külön tessék számolni! Mint csúnya, de színes ismertetőjükben írják a szervezők, 28-133 $/nap áron ez sokféle formában megoldható. Esetleg némi kedvezmény is kapható a szolidaritási alapból másod- és harmadosztályú vendégeknek...

Cím: IDEA 2001, H(gskolen i Bergen Land(ssvingen 15, N-5096 BERGEN, NORWAY
Honlap: www.idea2001.cc. E-mail: congress@idea2001.cc és harald.riisnaes@travel-planners.no
(Kaposi)

ELŐZETES - GYERMEKSZÍNHÁZAK HÁZA

Februárra halasztódott az alapfokú művészeti iskoláknak szervezett tanácskozás. Mint ismeretes, néhány éve már lehetséges (a zeneiskolák több évtizede ismert modellje szerinti) művészeti iskolák vagy tagozatok indítása a színjáték és a bábjáték terén is. Létre is jött jó néhány ilyen intézmény: pár tucatnyitól tízezerig(!) terjedő tanulói létszámmal. Központi tantervi programjuk van ezeknek az intézményeknek, de nincs nekik egyetlen tanári segédletük, tankönyvről nem is beszélve. Sőt: a magasságos (központi) hivatal még azt sem tudja, hogy hol vannak ilyen intézmények, pedig állami normatíva jár a tanulók után. Van mit tenni ezen a területen is.

DRÁMAJÁTÉK-VEZETŐI
vizsgákról jelentjük

(mf. - megfelelt.; k. mf. - kiválóan megfelelt)

Teátrum Művészeti Alapiskola, Szolnok 2000.
október 27-28.
Tanfolyamvezető: Kaposi László
Vizsgabizottság elnöke: Wenczel Imre

(21 fő)

Burkáné Nádházi Erzsébet mf.
Csajbókné Nyári Erzsébet mf.
Csanádi Szabolcsné mf.
Farkasné Szurdok Lili mf.
Kelemen Sándorné mf.
Kovács Rozália mf.
Magyarné Kovács Iidikó mf.
Mucza Tünde mf.
Pálinkás Ágnes mf.
Pankotai Tímea mf.
Papp Istvánné mf.
Paróczainé Kiss Emma mf.
Petrik Lászlóné k. mf.
Rusvainé Szalóki Éva mf.
dr. Sarkadi Imréné mf.
Szabó Istvánné mf.
Szamosfalvi Gabriella mf.
Szécsi Tibor mf.
Székelyfalvi Gáborné mf.
Szilágyi Etelka mf.
Váradi Éva mf.

VEGYEDE, Pápa 2000.
október 28.
Tanfolyamvezető: Szücsné Pintér Rozália, Zalavári András
Vizsgabizottság elnöke: dr. Előd Nóra

(12 fő)

Ambergerné Szücs Veronika mf.
Gőgös Zoltánné mf.
Háriné Gregorics Judit mf.
Horváth Andrea Jolán mf.
Horváth Andrea mf.
dr.Horváth Lászlóné mf.
Horváthné Geschitz Ágnes mf.
Szalai Imréné mf.
Vargáné Fejes Ildikó mf.
+ 3 fő nem megfelelt

VEGYEDE, Veszprém
2000. október 29.
Tanfolyamvezető: Szücsné Pintér Rozális, Zalavári András
Vizsgabizottság elnöke: dr. Előd Nóra

(11 fő)

Bocz Sándorné mf.
Hakkel Edit mf.
Keresztes Noémi mf.
Kovács Bernadett mf.
Nagy Anikó mf.
Németh Miklós mf.
Novákné Szilas Szilvia mf.
Péti Mária mf.Radicsné Kelemen Enikő mf.
Sánta Károlyné mf.
Szamosvári Ágnes k. mf.

Pest Megyei Pedagógiai Szolgáltató Intézet, Budapest
2000. december 7.
Tanfolyamvezető: Rudolf Ottóné
Vizsgabizottság elnöke: Sándor Zsuzsa

(6 fő)

Balázs Károlyné mf.
Horváthné Hanza Edit mf.
Karsányné M. Katalin mf.
Pálinkás Eszter k. mf.
Szentkúti Ferencné mf.
Velkiné Semjéni Éva k. mf.

A DRÁMAjátékos következő számával 2001 márciusában jelentkezünk.

Kérjük mindazokat, akik információkat szeretnének közzétenni, hogy 2001. március 1. előtt e-mail, levél vagy fax formájában juttassák el hozzánk megjelentetni kívánt anyagaikat. A beérkezett rövid szakmai anyagokat 1000 példányban ingyenesen tesszük közzé.

Közvetlenül a szerkesztőnek is küldhetők a megjelentetni kívánt írások:
Kaposi László, 2111 Szada, Székely B. u. 1/c.
(e-mail: lkaposi@drama.hu; tel/fax: 28/404702) 6 6

Vissza az alapoldalra