1999/3.

1999. szeptember 25-én Budapesten, a Marczibányi téren 10 órától a DRÁMAPEDAGÓGIAI TANÁCS ülése, 13 órától a VIII. Országos Weöres Sándor Gyermekszínjátszó Találkozó fesztiváldíjas előadásainak díszbemutatója és a dunaszerdahelyi Fókusz Gyermekszínpad vendégjátéka

  • Csöpp Színpad (Máriapócs) Lázár Ervin: Lószerafin Rendező: Vona Éva
  • Alföld Színpad (Debrecen) Lázár Ervin: Mikkamakka Rendező: Várhidi Attila
  • NEM ART színjátszó csoport (Pápa) Zseleznyikov-Németh E.: Bocsáss meg, Madárijesztő! Rendező: Tegyi Tibor
  • PICIT NEM ART színjátszó csoport (Pápa) Grimm nyomán: Katinka és Julinka Rendező: Horváthné Árvai Mária
  • Lepkepillangó színjátszó csoport (Zsámbék) Csukás István: Süsü, a sárkány Rendező: Móka János és Varga Tóth Csaba
  • Csupaszáj színjátszók (Balassagyarmat) Arany János: A fülemile Rendező: Tátrai Judit és Pajorné Molnár Magdolna
  • Fóti Figurások Arany János: Ágnes asszony Rendező: Kiss Tibor
  • Fapihe (Bag) Fodor Mihály: Kiskondás Rendező: Fodor Mihály
  • Inárcsi Színjátszók Élhettünk volna gyönyörűn Rendező: Kovácsné Lapu Mária
  • Fókusz Gyermekszínpad (Dunaszerdahely) Kalandra fel! Rendező: Jarábik Gabriella és Takács Tímea (Az 1999. évi Dunamenti Tavasz fődíjas előadása.)

Az előadások megtekintése díjtalan, szeretettel várjuk a felnőtt és gyermek érdeklődőket!

DRÁMAPEDAGÓGIAI TANFOLYAM
Akkreditálták Társaságunk pedagógus-továbbképzési programját

Az oktatási miniszter 1999. június 21-i dátummal jóvá-hagyta egyesületünk "Drámapedagógiai tanfolyam" című pedagógus-továbbképzési programjának alapítását. Az alapítási engedély nyilvántartási száma: T 300730-807/1999

  • Az indítás a Társasággal megkötött szerződés alapján lehetséges. 2000. január 1-ig induló tanfolyamok esetében nem kell az indításért díjat fizetni a (költségvetés felé), utána igen. Társaságunk az általa alapított képzés indításáért (már most is) a bevétel 15%-át kéri.
  • Az akkreditációs anyagunknak megfelelően a képzés vizsgával zárul: a sikeres vizsgával lehet hozzájutni a tanúsítványhoz.
  • A vizsga időpontját legalább két hónappal a vizsga időpontja előtt be kell jelenteni. A vizsgabizottság elnökét Társaságunk jelöli ki. A három főből álló bizottság második tagját a vizsgáztatók listájáról lehet meghívni, míg a bizottság harmadik tagja a tanfolyam vezetője.
  • A 120 órás képzés 30 órás modulokban is indítható, de a tanúsítványhoz csak a teljes képzési időtartam és a vizsga után lehet jutni.

A PAB honlapjáról (WWW.PT-MIK.SULINET.HU) töltöttük le a következő listát, amely a már akkreditált drámaképzéseket tartalmazza:

  • Pest Megyei Pedagógiai Szolgáltató Intézet: Játék-drámajátéknevelés módszertani továbbképzés (drámafoglalkozás-vezetői tanfolyam) - 120 óra
  • ACADEMIA LUDI ET ARTIS Művészetpedagógiai Egyesület (ALEA): Néphagyomány, szertartás, ünnep, mint nevelési eszköz drámapedagógiai módszerek alkalmazásával - 30 óra
  • Csapókerti Közösségi Ház: Tánc és dráma továbbképzés - 60 óra
  • Apáczai Csere János Tanítóképző Főiskola Idegen Nyelvi és Irodalmi Tanszék: A drámapedagógia és az NLP a komplex személyiségfejlesztés, az anyanyelvi és az idegennyelvi kultúra bővítésének szolgálatában - 60 óra
  • Komárom-Esztergom Megyei Önkormányzat Pedagógiai Intézetet: Rendezési alapismeretek pedagógusoknak. Alcím: Gyakorlati drámaelemzés - 120 óra
  • Magyar Drámapedagógiai Társaság: Drámapedagógiai tanfolyam - 120 óra
  • Somogy Megyei Pedagógiai Intézet: A drámapedagógia alkalmazásának lehetőségei a tanítási tanulási folyamatban - 60 óra
  • Eszterházy Károly Tanárképző Főiskola Magyar Irodalomtudományi Tanszék: Tánc- és drámapedagógiai tanári továbbképzés - 140 óra
  • Szabad Iskolákért Alapítvány (Alternatív Pedagógusképző Műhely): Alkalmazott dráma - 120 óra
  • Bács-Kiskun Megyei Önkormányzat, Óvoda, Általános Iskola és Diákotthona: Gyógyító-nevelés és drámapedagógia - 60 óra
  • Művelődési Ház és Nemzetközi Faszobrász Alkotótelep: Drámajáték a fejlesztés szolgálatában a nevelés különböző színterein - 60 óra
  • Kölcsey Ferenc Református Tanítóképző Főiskola: Tánc és dráma - 120 óra
  • Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Pedagógiai Intézet: A kreativitás és kommunikációs képességek fejlesztése a drámajáték és bábjáték módszereinek felhasználásával - 80 óra
  • Apáczai Csere János Tanítóképző Főiskola Magyar Nyelvi és Irodalmi Tanszéke: Drámapedagógia - 120 óra
  • Református Hittudományi Egyetem: Báb és dráma a hitoktatásban - 90 óra
  • Zala Megyei Pedagógiai Intézet: A drámajáték és bábjáték lehetőségei a felnőttkori kreativitás fejlesztésében - 60 óra
  • Körös Főiskola Brunszvik Teréz Óvóképző Intézete: Drámajáték a nevelésben - 120 óra

Többszöri egyeztetést követően Társaságunk elnöksége benyújtotta a drámafoglalkozás-vezetői képesítés szakmásításához, azaz az Országos Képzési Jegyzékbe való felvételéhez szükséges kérelmet, dokumentációt és ajánlásokat. Reményeink szerint ez év végéig "megszületik" az OKJ-engedély.

MEZEI ÉVA-DÍJ

1999. szeptember 25-ig várjuk (postán) a javaslatokat: ez évben kinek a munkásságát ismerje el egyesületünk a tavaly alapított Mezei Éva-díjjal. Javasolni lehet tagjaink közül mindazokat, akik még a Társaság kitüntetéseiben nem részesültek (az Életműdíj és a Mezei Éva-díj eddigi kitüntetettjei: Debreczeni Tibor, Előd Nóra, Gabnai Katalin, Kovács Andrásné, Rudolf Ottóné). A postán beérkező javaslatok összegzése után a Drámapedagógiai Tanács dönt az idei kitüntetett személyéről.

PÉCSI PROGRAMOK

1999. szeptember 11-én a pécsi DráMások egynapos továbbképzést szerveznek Pécsett, a Leőwey Gimnáziumban.

Az improvizációs technika alkalmazása és a frankofón improvizációs meccsek szabályai c. kurzust Lucie Berton (Franciaország) tartja. A képzés tolmácsolással zajlik. A részvétel ingyenes. (Kérjük a részvételi szándék jelzését.)

A JPTE Francia Tanszéke (dr Máté Györgyi), a Francia Nyelvű Diákszínjátszásért Alapítvány (Vatai Éva) és a Francia Intézet (Yasmine Daas) őszi továbbképzése Pécsett, 1999. október 20-24. között
Téma: A színházi módszerek alkalmazása a nyelvoktatásban (drámai szövegelemzés, dráma, színházi gyakorlatok, színjátszás, improvizáció)
Foglalkozásvezetők: Csetneki Gábor, Florent Vitse, Lucie Berton, Nicolas Weisz Résztvevők: 40 fő
Résztvételi díj: 15.000 Ft (egyetemistáknak 10.000 Ft), amely a szállás, az étkezés és az esti programok költségeit is fedezi. Időtartam: 40 óra (tanúsítvány kiadásával járó akkreditált tanfolyam). Helyszín: Pécs - Dominikánus Ház, Nevelők Háza, Leőwey Gimnázium Jelentkezés: szeptember 20-ig

1999 októberétől 120 órás drámapedagógiai tanfolyam indul Pécsett, a Leőwey Gimnáziumban a Magyar Drámapedagógiai Társaság és a pécsi DráMások szervezésében. A tanfolyam részét képezi a pedagógusok hét évente kötelező továbbképzési idejének, s a képzési keretből finanszírozható. A képzés havonta egyszer szombaton és vasárnap délelőtt zajlik; májusban záróvizsgával ér véget, s a feltételeknek megfelelők drámafoglalkozás-vezetői bizonyítványt kapnak.
Tanfolyamvezető: Vatai Éva és Zalay Szabolcs
Meghívott előadó és szakmai referens: Kaposi László
A tanfolyam díja: 45.000 Ft
Jelentkezés: szeptember folyamán.

1999 októberétől 30 órás drámapedagógiai alapozó kurzust hirdet a Baranya Megyei Pedagógiai Intézet szervezésében a DráMások Társasága a Leőwey Gimnáziumban. A kéthetente szerda délutánonként 15-18 h-ig tartó foglalkozásokon a módszert már régóta alkalmazó tanárok a gyakorlati megvalósítás útjait mutatják be a különféle iskolai területeken (tantárgyak, iskolán kívüli tevékenységek, osztályfőnöki témakörök stb.). A tanfolyam részét képezi a pedagógusok hét évenként kötelező tövábbképzési idejének, s az a képzési keretből finanszírozható.
Tanfolyamvezetők: a DráMások Társaságának tanárai
A tanfolyam díja: 12.000 Ft
Jelentkezés: szeptember folyamán.

A pécsi programokra jelentkezés: DráMások, Leőwey Gimnázium, Szent István tér 10. tel.: 72/332688, 25-ös mellék vagy Vatai Évánál a 72/330422-es telefonszámon, illetve e-mailen: vataie@mail.matav.hu

KECSKEMÉTI PROGRAMOK

1999. szeptember 28-tól drámapedagógiai tanfolyam indul, amely felkészít a drámajáték nevelésben-oktatásban való alkalmazására (NAT-követelményszint), drámaórák, szakkörök vezetésére. A képzés vizsgával zárul.
Időtartama: 120 oktatási óra.
Díja: 30.000 Ft és vizsgadíj.
A tanfolyam vezetői: Józsa Katalin és a Kecskeméti Drámapedagógiai Műhely tagjai.
Információ: Zum Erika (6000 Kecskemét, Kossuth tér 4.; tel.: 76/481686)

1999. november 6-án HOL-MI pedagógiai módszervásár (nevelés a művészet eszközével)
Téma: kommunikáció A szakmai program szervezője a Kecskeméti Drámapedagógiai Műhely.
Információ: Csizmadia Ilona és Józsa Katalin

VESZPRÉM

A Veszprém Megyei Gyermekszínjátszó és Drámapedagógiai Egyesület 120 órás drámajáték-vezetői tanfolyamot indít ez év szeptemberében. A Magyar Drámapedagógiai Társaság által akkreditáltatott továbbképzés végén a résztvevők gyakorlati és elméleti vizsgát tesznek és tanúsítvány kapnak.
A tanfolyam helyszíne: Megyei Közművelődési Intézet (8200 Veszprém, Kossuth u. 10.)
Részvételi díj: 45.000 Ft + vizsgadíj
Tanfolyamvezető: Szücsné Pintér Rozália, Zalavári András
Képzési időpontok: 1999. szeptember 20. (9-15 óra kö-zött), majd a továbbiakban kéthetente. Vizsga 2000. júniusában.
Jelentkezés: levélben az intézet címén, vagy telefonon Sz. Pintér Rozáliánál: 88/422493; 30/2164579

MÉTA KOMMUNIKÁCIÓS NEVELÉSI KÖR

A Méta Kommunikációs Nevelési Kör két év közös tanulás és munka után - 1998 februárjában - alakult az ELTE BTK tanár szakos hallgatóiból. Az egyetem drámajáték-vezetői programjának keretében drámapedagógiai irányzatokat, színházi módszereket és technikákat (műsorszerkesztés, dramatizálás, improvizáció, rendezőtanári ismeretek stb.) sajátítottunk el.

Az egyesület 14 főből áll, többségünk már régóta gyakorló tanár.
Foglalkozásokat tartunk általános és középiskolákban, ahol különféle drámatechnikákat, színházi elemeket, játékokat alkalmazunk a mindennapi helyzetek, konfliktusok megoldásához, a tananyag feldolgozásához, a már meglévő tudás elmélyítéséhez, a személyiségfejlesztéshez.

Tavasszal részt vettünk a Pécsett megrendezett Egyetemek és Főiskolák Országos Színjátszó Fesztiválján - versenyen kívül, ámde nagy sikert aratva -, improvizációkkal.

Egyesületünkben jelenleg két munkacsoport működik: az egyik színházi, a másik iskolai nevelési célokat tűzve ki maga elé.

Színházi-nevelési programunk az iskolák és a színházak közötti eredményes együttműködés által megérthetőbbé, megélhetőbbé kívánja tenni a színházi élményt a középiskolás korosztály számára. Hosszabb távú célunk az, hogy a mai tizenévesekből a jövő színházat értő és szerető közönsége fejlődjék ki.

    A program az alábbi három egységből áll:
  1. Előkészítő beszélgetések, szabály- és drámajátékok a meg-tekintendő darabhoz, illetve előadáshoz kapcsolódóan.
  2. A színházi előadás megtekintése.
  3. Az előadás után az élmény feldolgozását segítő beszélgeté-sek, játékok, komplex drámafoglalkozások.

Jelenleg a Bárka Színház három előadásához készülnek foglalkozásaink: Csehov: Cseresznyéskert; Szép Ernő: Lila akác; Mrozek: Mulatság.

Iskolai-nevelési programunkban komplex drámaórákat tervezünk-tartunk a fiataloknak különböző tantárgyakhoz, osztályfőnöki órákhoz, fakultációkhoz és az ezekhez társuló problémákhoz kapcsolódóan.

E program egyik összetevője egy jövőre induló egyhetes nyári tábor, amelynek kiindulópontja Swift Gulliver utazásai című műve. A tábor várhatóan egy adott kornak irodalmi, kulturális, történelmi stb. vonatkozásait tárja fel gyűjtések, játékok, gyakorlatok, dramatikus foglalkozások révén. (Nagy Orsolya, Lossos Borbála)

A MARCZIBÁNYI TÉRI MŰVELŐDÉSI KÖZPONT ŐSZI PROGRAMAJÁNLATA

KÉPZÉSEK, TANFOLYAMOK:

120 órás drámapedagógiai tanfolyamot indítunk
Programvezető: Kaposi László
Az első félév képzési időpontjai (szombatonként 10-18 óráig, vasárnaponként 9-14 óráig): 1999. október 2-3., 16-17., november 20-21., december 18-19.
Tanfolyami díj: 55.000 Ft + 4.000 Ft vizsgadíj

60 órás posztgraduális tanfolyamot indítunk kizárólag vizsgázott drámatanárok részére
Programvezető: Kaposi László
Témakörök: epikus alkotás és dráma feldolgozása drámával, óravezetési gyakorlat, szakértői játék, színház és dráma stb.
Képzési időpontok (szombatonként 10-18 óráig, vasárnaponként 9-14 óráig): 1999. október 9-10., november 6-7., december 11-12., 2000. január 8-9.
Tanfolyami díj: 30.000 Ft (A jelentkezéseket a befizetések sorrendjében fogadjuk el.)

Folytatódik 120 órás gyermekszínjátszó-rendezői ismeretek című képzésünk Csizmadia Tibor rendező szakmai irányításával.
A tanfolyam vizsgával fejeződik be, mely a képzés elméleti anyagából és egy gyakorlati részből áll: saját produkció bemutatása, próba levezetése élőben vagy videofelvételen.
Következő kurzusunkra várjuk gyermekszínjátszással foglalkozó pedagógusok jelentkezését!

ÚJ PÁHOLY

Szakmai műhely tanfolyamot végzett drámatanároknak (bemutató foglalkozás, viták, elemzések) Házigazda a Káva Kulturális Műhely.
Programvezető: Takács Gábor
Vitavezető: Szauder Erik. Időpont: október 30. (szombat), 10-14 óráig
Részvételi díj: 500 Ft
(A képzésekre befizetett tandíjakról számlát adunk, a tanfolyami díjakat átutalással is lehet fizetni.)

A MŰVELŐDÉSI KÖZPONTBAN MEGVÁSÁROLHATÓ SZAKMAI KIADVÁNYAINK KÖZÜL NÉHÁNY

  • Bolondos királyság-királyi bolondság (840 Ft) Szerkesztette: Keleti István
  • Gabnai Katalin: Drámajátékok (980 Ft)
  • Játékkönyv (600 Ft) szerkesztette: Kaposi László
  • Gavin Bolton: A tanítási dráma elmélete (840 Ft)
  • Jonothan Neelands: Dráma a tanulás szolgálatában (720 Ft)
  • Drámapedagógiai olvasókönyv (900 Ft) szerkesztette: Kaposi László
  • Színház és dráma a tanításban (600 Ft) szerkesztette: Kaposi László
  • Ahogyan (720 Ft) a program koordinátora: Gabnai Katalin szerkesztette: Lipták Ildikó
  • Drámapedagógiai Magazin 7-16.száma: 200 Ft A Magazin 17. számától: 300 Ft Különszámok: 200 Ft
  • Drámafoglalkozások gyerekeknek, fiataloknak (980 Ft) szerkesztette: Kaposi László
  • Oktatófilm - Színházi konvenciók a dráma tanításában (2.100 Ft)

GYEREKPROGRAMOK a Marczibányi téren: Térítésmentes színházi nevelési, illetve drámafoglalkozások iskolai osztályok számára, hétköznap délelőttönként 3 órás időtartamban a Kerekasztal Színházi Nevelési Központ és a KÁVA Színházi Nevelési Csoport közreműködésével.

A foglalkozásokon mindig csak egy osztályt tudunk vendégül látni. Az osztályok jelentkezését a beérkezés sorrendjében fogadjuk el. (A színházi nevelési programok felsorolása az említett két társulat anyagában szerepel.)

A fenti képzésekről, programokról érdeklődni lehet Juszcák Zsuzsánál a következő címen vagy telefonszámon: 1022 Budapest, Marczibányi tér 5/a, tel.: 212-2820, 212-4885

KÁVA KULTURÁLIS MŰHELY

A Káva Kulturális Műhely idén - "megfogyva bár, de törve nem" - kezdi meg harmadik évadát. A komplex TIE-programokat elsősorban a budapesti Marczibányi Téri Művelődési Központban láthatják az érdeklődők.
Az októberi kínálat:

11-12 éveseknek:

  • JÓZSEF ÉS TESTVÉREI (felújítva és átdolgozva)

13-14 éveseknek:

  • BETÉPVE (új program, ideiglenes munkacímmel - téma: a kábítószerezés problematikája)
14-16 éveseknek:
  • VASKOR (felújítva és átdolgozva)

Az első félév tervei között szerepel egy nagyszínpadi, gyerekeknek szóló színházi előadás létrehozása, illletve felnőtteknek szóló előadásunk átrendezése és második bemutatója.

A második félévben létrehozunk egy új TIE-foglalkozást és átdolgozzuk tavalyi árnyszínházas előadásunkat. Programjainkra minden szakmai érdeklődőt és színházszerető nézőt szeretettel várunk!

KEREKASZTAL SZÍNHÁZI NEVELÉSI KÖZPONT

  • PROMÉTHEUSZ játék 4-5. osztályosoknak A Prométheuszról szóló antik tragédia jeleneteivel induló foglalkozás analóg helyzetben, az emberek világában vizs-gálja mindazt, amit a mítosz és a dráma az istenek között.
  • MÁR MEGINT ITT VAN A... játék a kamaszkori szerelemről, partnerkapcsolatokról 7-8. osz-tá-lyosoknak Játékra hívjuk a fiatalokat, mégpedig "filmforgatásra". A stáb tagjai bemutatják a "film" már elkészült részeit, majd azok megbeszélése, értelmezése után a vendégekkel együtt dolgoznak a hiányzó jeleneteken...
  • A SZOMORÚ KIRÁLYFI 3-4. osztályosoknak "...Hogy-hogy nem, eszébe jutott ennek a királyfinak, hogy hát meg kell halni. Hát ő mindig csak ezt forgatta a fejébe, se éjjele, se nappala nem volt, hogy hát miért is kell az embernek meghalni. Lett belőle egy szomorú királyfi..." Szép Ernő: Az egyszeri királyfi című mesejátékának felhasználásával készült színházi előadást gyerekek és felnőttek közös játéka követi.
  • A NYUGATI VILÁG BAJNOKA színházi játék 13-14 évesek számára A J. M. Synge műve alapján készült színházi jelenetek indítják azt a játékot, amely az ideál, a minta, az azonosulás és a leválás témakörével foglalkozik.
  • RÓMEÓ ÉS JÚLIA Shakespeare-színházi játék 14 év felettieknek A csoporthoz tartozás, a hűség, az ígéret, az eskü, a titok, a szerelem, a szülői kényszer egyaránt témája lehet annak a játéknak, amelyet a Shakespearemű részleteinek felhasználásával vezet a Kerekasztal színészdrámatanárokból álló társulata. Játék, amely az élet fontos dolgairól tanít... (A Kerekasztal társulatának új programja novembertől látható.)
  • JÁTSZÓSZÍNHÁZ gyerekek és színész-drámatanárok közös játéka szombati napokon Gödöllőn (09.25. ,10.16., 11.06., 11.20., 12.11. - 9-12 óra között) és Budapesten, a Marczibányi téren (10.09., 10.30., 11.13., 11.27., 12.18. - 10-13 óra között).

A KEREKASZTAL SZAKMAI KIADVÁNYAI

A DRÁMA TANÍTÁSA (sorozatszerkesztő: Kaposi László)

  • segédlet az 1-2. osztályban tanítók számára ára: 750 Ft
  • segédlet a 3-4. osztályban tanítók számára ára: 650 Ft
  • segédlet az 5-6. osztályban tanítók számára ára: 650 Ft
  • segédlet a 7-8. osztályban tanítók számára ára: 750 Ft
OKTATÓFILMEK
  • Tanítási dráma 1. Kontextusépítés - központi figura (főszereplő) köré szervezett játék. A film időtartama: 60 perc. Ára: 950 Ft
  • Tanítási dráma 2-3. Kontextusépítés - csoportról szóló játék indítására Bonyodalom (a téma kibontása) A film időtartama: 72 perc. Ára: 950 Ft
  • Tanítási dráma 4-5.
  • A tanár szerepben - A drámatanár kérdez A drámatanár jelenléte és kérdéstechnikája eltérő a hagyományos osztálytermi viszonyokhoz képest. Legújabb oktatófilmünk ezek elsajátításában nyújt segítséget sok-sok példán keresztül. A film időtartama: 127 perc. Ára: 1.600 Ft
SZAKKÖNYVEK
  • Játékkönyv: gyakorlatok, játékok színjátszóknak és a drámajátékot kedvelőknek - Kaposi László szerkesztésében ára: 500 Ft
  • Színház és dráma a tanításban: a Theatre in Education (színház a nevelésben) módszer ismertetése - részletes foglalkozásleírásokkal ára: 550 Ft
VIDEÓKAZETTÁK
  • Színház és dráma a tanításban: A Máeldun csodálatos utazása című komplex foglalkozás, s az annak részét képező színházi előadás felvétele. A film időtartama: 60 perc. Ára: 950 Ft
  • Sárkányok ellen - Fehérlófia és társai: Az előadás felvétele az MTV közreműködésével készült. A felvétel a néző gyerekekkel való közös játékot is bemutatja. A film időtartama: 65 perc. Ára: 950 Ft Rendezte: Silló Sándor

A Kerekasztal valamennyi kiadványa és filmje megrendelhető utánvéttel: Kerekasztal Társulás, 2101 Gödöllő, Pf. 179. A kiadványokkal kapcsolatos szakmai információ Lipták Ildikótól kérhető a következő telefonszámokon: 28/404702 vagy 30/9970282

DRÁMAPEDAGÓGIA AZ INTERNETEN

Az Altavista internetes keresőprogram magyar megfelelője - az Altavizsla - 135 találatot jelzett a drámapedagógia címszóra történő keresésnél 1999. augusztus 30-án. Az eredmény csalóka, ugyanis a keresésnél behozott magyar nyelvű internetes anyag jelentős része vagy dráma, vagy pedagógia. A "maradék", ami valóban a drámapedagógiához tartozik, az többnyire tantervismertető, továbbképzési program rövid leírása, illetve folyóiratokban megjelent - afféle "ismeretterjesztő" - cikk internetes utánközlése. Ennél is nagyobb gond, hogy az anyagok jelentős része már 1997-98-ban felkerült a "hálóra", így gyakran találkozhatunk aktualitását vesztett közleményekkel, pl. lejárt határidejű, de a honlapról le nem törölt pályázatok kiírásával vagy eredményeivel, alkalmi rendezvények hirdetéseivel stb. Úgy tűnik, hogy az, aki a drámapedagógiával kapcsolatos aktuális információkra vagy szakanyagokra lenne kíváncsi, annak ma még nem az Interneten, sokkal inkább a kiadványokat forgalmazó cégek könyvesboltjaiban kellene keresgélnie. Némileg változtathat ezen a helyzeten a Magyar Drámapedagógiai Társaság honlapjának elkészülte (amit a Drámapedagógiai Tanács januári ülése is szorgalmazott!) - ez az ősz folyamán várható. (K. L.)

Az angolul tudók számára óriási - igaz, nem minden esetben jó színvonalú - információtömeg áll rendelkezésre. A színvonalasabb honlapok közül is kiemelkedő viszont a nyugat-ausztráliai drámatanár-egyesület, a DramaWest honlapja, melyen számtalan foglalkozástervet, segédanyagot is találhat az olvasó. A honlap elérhető a http://members.networx.net.au/~kimbo/Dramawest /links.htm címen.

A regionális drámapedagógiai műhelyek tanácskozásán elhangzott kérésnek megfelelően minden műhely vezetője - még júliusban - levélben kapott tájékoztatást arról, hogy a DRÁMAjátékos és a Drámapedagógiai Magazin következő számai mikor jelennek meg, mi a lapzárta időpontja. A felkínált közlési lehetőségekkel a pécsi, a kecskeméti, a veszprémi, a budapesti és a gödöllői műhelyek éltek, a többiek nem. No comment. (A szerk.)

A drámatanítás és színházi nevelés nemzetközi szervezete, az IDEA legközelebbi, 3. világkongresszusát (a számunkra igen messze eső ausztráliai és kenyai találkozók után) 2001 nyarán Norvégiában rendezi.

Emlékezetes napok voltak...
1999. március 26-31-ig rendezték meg Ausztriában azt a nemzetközi drámapedagógiai konferenciát, melyen 22 ország, négy kontinens képviselői jelentek meg. Magyarországról a Körös Vidéki Drámapedagógiai Társaság küldötteként ketten érkeztünk: Gáspárné Brazda Marianna (Tevan Andor Gimnázium, Békéscsaba), aki az angol nyelv tanításában alkalmazza a drámapedagógiát, én pedig magyar és német nyelvi órákon (Mezőberény, 1. sz. Általános Iskola) alkalmazom ezt a módszert.

(...)Joseph Hollos meghívására jutottunk el az ausztriai Burg Schlainingban megrendezett konferenciára. (...) Csodálatos környezetben kezdhettük meg a munkát.

Négy napon keresztül négy nemzetközileg elismert szakember irányította a műhelymunkát. Tetszésünk szerint bármelyik műhelyt látogathattuk. Én, hogy mindegyik szakember munkáját megismerhessem, minden nap másik műhelyt látogattam meg.

Először Sharon Murphy (Írország) foglalkozásain vettem részt. Ő azt mutatta meg nekünk, hogy lehet egy osztályteremben a dráma eszközével, egy történetből kiindulva játszani, nevelni, közösséget alakítani. (Sharon instrukciói abban nyújtottak segítséget, ami mindennapi munkánk lényege: a személyiségformálásban.)

Másnap a cseh származású Michael Hechttel találkoztam, ő a pantomin művészetének technikai műhelytitkaiba avatott be, illetve kísérletet tett erre - én meglehetősen nehéz tanítványnak bizonyultam, egész nap elégedetlen voltam a teljesítményemmel. Bizonyára több időt kellett volna ezzel a képzéssel töltenem, de kíváncsi voltam a többi műhelyre is, ezért másnap ismét egy új műhelyben kezdtem meg a munkát.

Itt Wolfgang Mettenberger (Németország) fogadott, aki arra tanított bennünket, hogyan kell érzelmeket hitelesen kifejezni a színpadon. A gyakorlatsorok felépítésének profizmusa elkápráztatott, illetve saját lelkemben tapasztalhattam meg, milyen mélységeket képesek ezek a gyakorlatok megmozgatni.

Ez a nap volt az, amely érzésem szerint drámapedagógiai eszköztáramat leginkább gazdagította.

A negyedik napot Jim Schaerer (Kanada) műhelyében töltöttem, aki a rendezés műhelytitkait tárta fel előttünk, állandóan bizonygatva, elméleti síkra is kitérve, hányféle viszonylatnak kell megfelelnünk, és mennyire káros lehet az, ha a rendező vagy a színész erőszakosan csak a saját gondolatait, akaratát érvényesíti a rendezés során. A nap sikerének igazolásaként gyönyörű produkciók születtek (...) az éjszakai gyertyafényes előadások a középkori vár udvarban valóban koronái lettek a napnak.

A négy nap tanulsága, hogy a drámapedagógia eszköztára kifogyhatatlan, minél inkább fölfegyverezzük magunkat, annál kisebb az esélye annak, hogy munkánk felszínes, hatástalan lesz.

És végül meg kell említeni, hogy drámapedagógiai tapasztalatainkat nem csak a műhelymunkák gazdagították, hanem azok a találkozások is, amelyek lehetővé tették, hogy nagyszerű emberekkel kössünk barátságot, megismerjük kultúrájukat, munkájukat, életüket, megtanultunk közelíteni egymáshoz, és eközben önmagunkat is, saját kultúránkat is jobban megismertük. Henger Péterné

 

KÁVA-TÁBOR

Csoportunk ez év júniusában - közvetlenül a tanév vége után - rendezte meg immár hagyományosnak számító drámatáborát. Egy hétre leköltöztünk a Duna partjára, Dömsödre, ahol naponta drámaórák, színházi tréningek, előadások, koncertek várták azokat, akik kedvet éreztek hozzánk és a drámához, színházi játékokhoz. A 20-25 fős csapat magját régi, rutinos játszók adták, de szerencsére a tábor fele olyan gyerekekből állt, akik a múlt tanévben valamelyik komplex TIE-foglalkozásról ismertek bennünket. A résztvevők szerint - és szerintünk is - nagyon jól sikerült ez az egy hét, úgyhogy: jövőreveletekugyanitt!!!

 

PÉCSI DRÁMATÁBOR

(két megközelítésben)
1. A DráMások szervezték az idei drámatábort is, a pécsi Mandulás kemping területén. Olyan tanároknak, színházi embereknek szólt a meghívás, akik már elvégeztek egy 120 órás drámajáték-vezetői képzést és a gyakorlatban alkalmazzák vagy alkalmazni fogják a drámát. A táborok minden évben egymásra épülnek, így az idén eljutottunk az óravezetés problémáihoz. A résztvevők egy- illetve többtanáros drámaórák levezetését gyakorolták, ezeket követte a kimerítő elemzés. A programot rendezési gyakorlat, színházi előadások és éjszakai videózás egészítette ki. A tapsztalatokat, óravázlatokat az idei Mandulás-újság teszi közzé. (T. G.)
2. A pécsi DráMások augusztus 23-26-ig tartották éves drámatáborukat a Mandulás Kempingben. Az inspiratív hegyi környezet és a szigorú, ám humánus táborvezető (Ta-kács Gábor) naponta 8-10 órás kemény munkára ösztönözte a résztvevő gyakorló drámatanárokat, akiknek a részvételhez egy használható drámafoglalkozás-tervezetet kellett bemutatni, majd az órát levezetni. A szakmai kihívások ezzel még nem értek véget, mert rendezői ismereteikről is számot kellett adni néhány rövid Matei Visniec-darab színrevitele során. A főleg Pécsről és Győr-ből verbuválódott lelkes résztvevők ünnepélyesen meg-fogadták: jövőre ugyanitt, ugyanezért! (V. É.)

HÍRLEVÉLLEL EGYÜTT KIKÜLDÖTT KÉRDŐÍVEK ÉRTÉKELÉSE

(Az értékelt kérdőívek 1999. júliusáig érkeztek be.)

  • Kiküldve: 900 db kérdőív
  • Beérkezett: 157 db kérdőív
  • nő: 132 fő; bp-i: 20 fő; vidéki: 112 fő
  • férfi: 25 fő; bp-i: 12 fő; vidéki: 13 fő
    Drámapedagógiai képzettség:
  • 300 óra vagy afölött: 20%
  • 120 óra: 63%
  • 80 óra: 6%
  • Nincs adat: 11%
    Vizsgázottak:
  • nő: 64%
  • férfi: 13%
  • nincs adat: 23%
    Munkahely:
  • óvoda: 9%
  • ált. isk. alsó tag.: 29%
  • ált. isk. felső tag.: 26%
  • középfokú int.: 15%
  • felsőfok+ egyetem: 8%
  • tanfolyamokon: 6,5%
  • egyéb: színész, népművelő, könyvtáros stb.: 6,5%
    Bemutató foglalkozást tartott: 64%
  • A foglalkozásokat gyerekeknek, tanítványoknak tartották túlnyomó részben.
  • 1-1 esetben meghívottaknak, szakmai továbbképzések, stb. alkalmából.
  • A beküldők 2/3-a rendszeresen és többször is tartott és tart foglalkozásokat.

Felnőtteknek drámapedagógiai tanfolyamot vezetett, illetve vezet: 24%

Regionális szervezetekhez tartozók:
Megyei drámapedagógiai egyesület: 22 nő, 3 férfi (együttesen 16%)
Egyéb szerveződésekhez (egyesületek, színjátszó egyesületek, alkotó körök stb.): 23 nő, 8 férfi (együttesen 20%)

    A drámapedagógia hasznosításának színterei:
  • óvoda 10%
  • ált. iskola alsó tagozat 25,5%
  • ált. iskola felső tagozat 32,5%
  • középfokú tanintézet 10%
  • felsőfokú (egyetem-főiskola) 10%
  • tanfolyamokon 4%
  • egyéb területeken 4%

Színpadi rendezéssel, vezetéssel foglalkozik: 53%

    Főbb elvárások a Társaságtól:
  • Több módszertani kiadvány, óravázlat.
  • Hatékony tájékoztatás.
  • A képzés-továbbképzés rendszerének hatékonyabbá tétele.
  • A regionális műhelyeknél is legyenek drámapedagógiai napok (vidéken is).
  • Iskolák felé hatékonyabb tájékoztatás (hírlevél).
  • Korosztályi szekciók összehozása.
  • Gyermek- és diákszínjátszó vezetői képzés.
  • Több segédanyag az óvodában dolgozók részére.
  • Nemzetközi kapcsolatok fejlesztése.
  • Videók, filmek, könyvek, egyéb kiadványok.
  • Bemutatható, feldolgozott (gyerekek által játszható) színművek, kész forgatókönyvek.