1999/1.

Drámatanács

A Magyar Drámapedagógiai Társaság a novemberi közgyűlésén úgy döntött, hogy az öttagú elnökség mellett létrehozza a drámapedagógiai tanácsot, amelynek feladata lesz, hogy stratégiai célok meghatározásával és a szakmai problémák rendszeres megvitatásával segítse a döntéshozó és az operatív munkát. A közgyűlés elfogadott egy kb. 40 főből álló listát, amelyen a drámapedagógia különböző szakterületeinek legjobb képviselői szerepelnek, akik első alkalommal 1999. január 8-án ültek össze Budapesten.

A tanács öt szekcióban kezdte meg a munkáját: az óvodai és általános iskolai, középiskolai, felsőoktatási, mellett a gyermekszínjátszás és a színházi nevelés ügyeit áttekintő szekció is dolgozott.

Az alábbiakban közreadom azokat a legfontosabb gondolatokat, amelyek a drámapedagógiai tanács munkája során születtek:

  • A Magyar Drámapedagógiai Társaság a nemzeti alaptanterv alapvető modernizációs és iskolahumanizáló vívmányának tekinti, hogy a Művészetek műveltségi területben körülhatárolhatóan helyet kapott a Tánc és dráma műveltségi részterület.
  • Ennek eredményes közvetítésére elengedhetetlen, hogy a pedagógusképző intézmények tánc és dráma szakos, továbbá (gyermektánc szakos mellett) dráma szakos tanárokat is képezzenek. Mindezt ne csak posztgraduális képzés formájában, hanem nappali tagozaton is tehessék...
  • Fontosnak tartjuk, hogy a pedagógusjelöltek tanórai és tanórán kívüli nevelésre való felkészítésében is helyet kapjon drámapedagógia mint módszeregyüttes (ezen belül külön hangsúlyt kellene kapnia a gyermekszínjátszó-rendezői kompetenciáknak).
  • Szükséges lenne, hogy az iskolai tantervben a dráma mint önálló - választható - tantárgy jelenjen meg.
  • A képzések és önképzések színvonalának, az iskolai munka hatékonyságának eme-lésére fontosnak tartjuk új kiadványok sorozatának (tanári segédletek, tankönyvek, jegyzetek stb.) megírásának, megjelentetésének támogatását.
  • A Társaság átfogó adatbázist kíván létrehozni a drámapedagógiai képzettséggel rendelkezőkről, feltérképezve ezzel tevékenységi körüket, továbbképzési igényeiket és segítve a drámamódszert használók együttműködését.
  • Emellett a drámapedagógiai tanács javasolja, hogy a Társaságon belül működjék a regionális műhelyek vezetőit, illetve képviselőit tömörítő fórum ("műhelyek tanácsa"), amely eredményesebbé tehetné a szakmai tapasztalatcserét az ország különböző régiói között.
  • A drámapedagógiai tanács javasolja, hogy a tapasztalatcsere és a továbbképzés új formájaként honosítsuk meg a drámapedagógusok és rendezők hazai tanulmányútjait, s ezek anyagi támogatására a Társaság képezzen pénzügyi alapot.
  • A gyermekszínjátszás területén a Társaság továbbra is felvállalja a Weöres Sándor Országos Gyermekszínjátszó Találkozó felmenő rendszerű szervezését, erősítve annak műhelyjellegét; a legjobb előadásokat a Társaság javasolhatná az Országos Színházi Találkozó kiegészítő programjában való bemutatásra.
  • A tanács javasolta, hogy a rendezői képzés segítésére a Társaság indítson el egy "Rendezésről pedagógusoknak" munkacímű könyvsorozatot (rendezéselmélet, gyakorlati kézikönyv, forgatókönyvek, műhelytapasztalatok stb.), a továbbképzés segítésére pedig egy rendezői műhelyt, illetve az alapképzés tekintetében a szakmai társszervezetekkel együttműködve tegyen lépéseket az állami rangú színjátszó rendezői képzés (C, B kategória) visszaállítására.
  • A Társaság készíthetne egy országos szakértői listát azokról a személyekről, akik a gyermekszínjátszó találkozók zsűrijében tanácsaikkal segíteni tudnák a rendezők munkáját.
  • A színházi nevelési szekció fontosnak tartja egy szakmai konferencia szervezését a színházi nevelés hazai helyzetéről (hivatásos színházak gyerekelőadásai, színiiskolák, drámatagozatos középiskolák, TIE-társulatok), továbbá egy állandó helyszín megtalálását, amely a nívós gyerekelőadások helyszíne lenne (pl. a Marczibányi felújított színházterme). Az elnökség áttekinti a javaslatokat, a jelenlegi körülményeknek és a Társaság pénzügyi helyzetének megfelelően súlyozza őket, s azután dönt a megvalósításukról. S hogy nem a levegőbe beszélt a tanács, azt máris bizonyítja néhány megbízás a "Rendezésről - pedagógusoknak" sorozat első három kötetének megírására, szerkesztésére, illetve az adatbázis szerkesztéséhez szükséges adatlap öszszeállítására. Németh Ervin írása drámapedagógiai tanács üléséről (megjelent a DESZKA VII. évf. 1. számában, 1999. január - kivonatos átvétel)

Elnökségi ülés

A Társaság elnöksége az 1999. február 2-án megtartott ülésén a következő témakörökkel foglalkozott:

  • Az esedékes pályázatokkal (amelyekből - szerencsés esetben - az egyesület tevékenysége finanszírozható): beadtuk pályamunkáinkat az országos hatókörű társadalmi szervezetek működési feltételeinek biztosítását célzó parlamenti, NKÖM, Oktatási Minisztérium pályázatra. Az NKA közművelődési kollégiumának pályázatától (soron kívüliséget kérve!) az országos gyermekszínjátszó fesztiválrendszer támogatását, finanszírozását várjuk.
  • Az egyesület jelenlegi anyagi helyzetével
  • A Weöres Sándor Országos Gyermekszínjátszó Találkozóval
  • A műhelyvezetők találkozójával
  • A Társaság tagságának, a társszervezeteknek, a döntéshozóknak, egyéb (a drámapedagógia és a gyermekszínjátszás iránt) érdeklődő szakembereknek egyaránt szóló hírlevél rendszeres megjelentetésével
  • A Társaság pr-ügyei több formában is előkerültek (pl. a Társaság munkáját bemutató többnyelvű ismertető; embléma, fejléces papír; címlisták, amelyekre a kifelé irányuló tájékoztatást is szolgáló hírlevet elküldhetnénk; személyes megkeresések a tájékoztatás és ügyeink képviselete végett stb.)
  • Szó esett arról, hogy saját Interneten saját oldalakra (honlap) lenne szükségünk.
  • Érintettük az érdekképviseletet, ezen belül kitüntetési javaslatok benyújtását (eddig ez ügyben eredménytelenek vagyunk: több felterjesztésünkre sem érkezett pozitív válasz persze, nem szabad elfelednünk ez ügyben a személy- és rendszerfüggőséget)
  • Napirenden voltak a gyermekszínjátszó-rendezői képzés akkreditálási problémái.
  • Foglalkoztunk az augusztusra tervezett - meghívásos - szakmai továbbképzéssel
  • A színházi nevelés hazai helyzetével foglalkozó konferencia előkészítésével

KOMA-konferencia

A Közoktatási Modernizációs Közalapítvány MŰVÉSZETI NEVELÉS címmel kétnapos konferenciát rendezett február végén Budapesten, a Közgazdaságtudományi Egyetemen. A konferencia célja - a KOMA tájékoztató levele szerint - a saját (sajnos meglehetősen régi, 1995-97 között két lépcsőben lefutott) művészeti nevelési pályázatuk eredményeinek bemutatása mellett lehetőséget teremteni a témakörrel kapcsolatos érdemi vitákra, a tennivalók számbavételére, új alternatívák kidolgozására.

A nyitó és a záró plenáris ülések között a hangsúly a szekciók munkájára került. Ezen belül a Tánc és dráma szekció munkájának megszervezésére Társaságunk kapott felkérést a közalapítványtól. A táncosok és a bábosok munkája már a KOMA pályázatában sem jelent meg, alig akadt ezen területekhez tartozó pályázat, de a sokkal nagyobb számú drámapedagógiai pályázat sem reprezentálta igazából szakterületünket. Egyébként mindezek ellenére a dráma terén jelentős munkákat támogatott a KOMA, jó néhány szakmai fórum létrejötte, kiadványok elkészülte és megjelenése köszönhető a közalapítványi támogatásnak: mint ahogy a KOMA lapjában olvasható, a "drámás" pályázók 20%-a rögtön használható írásos anyagot küldött be, a nyertes pályázatok további 20%-a volt helyi érdekű, az ezekre fordított összeg "egyszeri hasznosítású", 60% pedig a "valóságba épült be" pedagógustovábbképzések formájában.

A fentiek miatt is a szekció munkája a dráma köré szerveződött: három színvonalas bemutató foglalkozást láthattak az érdeklődők (számuk 40-60 fő közötti volt). Szauder Erik a Budenz utcai iskola 4. osztályosaival tartott órája népmesét dolgozott fel, Török László (mint a tavaly novemberi Marczibányi téri szakmai fórumon tette) ezúttal is versekhez nyúlt: vajdasági költők alkotásaiból bontott ki drámát a már említett iskola 8. osztályos tanulóival, majd a Kerekasztal Színházi Nevelési Központ fiatal színészdrámatanár csapata Lipták Ildikó vezetésével Synge: A nyugati világ bajnoka című drámájából indított-bontott ki drámamunkát (kistarcsai és gödöllői középiskolás színjátszók közreműködésével).

Idő hiányában a KOMA támogatásával készült oktatófilmek bemutatójára már nem került sor.

A szekció programját szakmai beszélgetés zárta: a témát nem a látott bemutatók jelentették (azokra a Drámapedagógiai Magazin következő számában visszatérünk), hanem a másnapi plenáris ülés beszámolójának egyeztetése. A jelenlévők közösen próbálták megfogalmazni jelenlegi helyzetünk összegzését - főként a drámára kihegyezve, de a társművészetekről meg nem feledkezve.

A konferenciát záró plenáris ülésen az egyes szekciók munkájáról kaptunk rövid áttekintést. A Tánc és dráma szekciót Gabnai Katalin képviselte. A helyzet-ép felvázolásánál a drámatanács hírlevelünk címoldalán már ismertetett javaslatai közül az első ötöt alapnak tekintették, elfogadták a szekció munkájában résztvevők is.

    A következő témák kerültek még említésre:
  • A képzések törvényességi feltételeinek, jogi hátterének megteremtése (a különböző szinteken jelentkező akkreditációs problémáktól a szakmásításig, vagyis a szakképzési jegyzékbe történő felvételig).

  • A hatalom ne csak olyan esetekben tekintse partnernek a drámapedagógia területét képviselő országos szakmai szervezetet, amikor valamilyen munka elvégzést (pl. egy rendezvény egyik szekciójának megszervezését) várja el, hanem akkor is, amikor a drámapedagógia egészét érintő oktatáspolitikai, jogi, pénzügyi döntések előkészítése folyik; amikor a drámapedagógia szakmai részkérdései kapcsán születnek tárgyi, illetve személyi döntések.

  • A Magyar Drámapedagógiai Társaság alkalmas (országos méretekben) a regionális (megyei, területi) szinten folyó műhelymunka koordinálására. Ennek anyagi feltételeinek megteremtésére kevésbé... A hatalom nem mondhat le a tömegeket megmozgató, minőségében is színvonalas gyermekszínjátszás támogatásáról, ugyanígy: ne mondjon le egy szakterület országos műhelyrendszerének támogatásáról sem.

  • Szükség van a továbbiakban is pályázatok kiírására: ezek nélkül nem tudunk képzéseket, szakmai fórumokat szervezni, módszertani kiadványokat, oktatófilmeket készíteni...
    (Érdemes és célszerű lenne az egyes területekért felelős szervezetekkel egyeztetni a kiírandó pályázatokat.)

DRÁMA-SZÍNHÁZ-ISKOLA címmel rendezett nagyszabású továbbképzési programot a Pécsi Drámaműhely (az Apáczai Nevelési Központ Drámaműhelye és a Leőwey Klára Gimnázium DráMások csoportja) 1999. február 8-13. között. Vendégszerepelt a KÁVA Kulturális Műhely, több bemutató foglalkozást tartott Nyári Arnold (Kerekasztal Színházi Nevelési Központ), továbbá a helyiek közül Cserháti Eszter, Haas Éva, Rédli Mária, Vatai Éva, Zalay Szabolcs drámatanárok. A programokat a házigazda iskolákon kívül a Baranya Megye Közoktatásának Fejlesztéséért Közalapítvány támogatásával valósították meg.

A területi találkozók helyszínei és szervezői:

  • Debrecen - Kölcsey Ferenc Művelődési Központ (Borsod-Abaúj-Zemplén m., Szabolcs-Szatmár-Bereg m., Hajdú-Bihar m.)
  • Vác Madách Imre Művelődési Központ (Heves m., Nógrád m., Komárom-Esztergom m., Pest m.)
  • Szolnok - Megyei Művelődési és Ifjúsági Szolgálat (Jász-Nagykun-Szolnok m., Csongrád m., Békés m., Bács-Kiskun m.)
  • Veszprém - Megyei Művelődési Központ (Győr-Moson-Sopron m., Veszprém m., Vas m., Zala m.)
  • Nagyatád - Városi Művelődési Központ ( Fejér m., Tolna m., Baranya m., Somogy m.,)
  • Budapest - Marczibányi Téri Művelődési Központ
  • Országos döntő: Tatabánya, Jászai Mari Színház-Népház

120 órás (intenzív) drámapedagógiai tanfolyam indul a Marczibányi Téri Művelődési Központban Kaposi László vezetésével és a Kerekasztal színész-drámatanárainak közreműködésével (1-3. nap: május 21-23.; 4-10. nap: június 21-27. között). Jelentkezés Juszcák Zsuzsánál (tel.: 2122820; 2124885).

Megjelent A DRÁMA TANÍTÁSA című tanári segédletsorozat két újabb kötete (segédlet az 1-2. osztályban, illet-ve a 7-8. osztályban tanítók számára). A kiadványok megrendelhetők a Kerekasztal Színházi Nevelési Központ címén (2100 Gödöllő, Szabadság út 6.; tel.: 28/404702).

Elkészült a Magyar Drámapedagógiai Társaság oktatófilmje SZÍNHÁZI KONVENCIÓK A DRÁMATANÍTÁS-BAN címme