EZ IS FANTASZTIKUS!
(a cím előzménye: idei 1. számunk Ez fantasztikus c. írása) A
Parlament társadalmi szervezetek támogatása céljából évente szétoszt
párszáz milliót. Pályázat útján. Tavaly egyesületünk 790 ezer Ft-ot
kapott. Az előző évben 1 milliót. A Magyar Drámapedagógiai Társaság
kiemelten közhasznú szervezet, vagyis deklaráltan állami feladatot lát el
országos viszonylatban. Létünk, munkánk szempontjából fontos ez a pénz,
mivel ez az összeg kivételesen nem céltámogatás, vagyis nem egyes
programok megvalósításához (és csakis ahhoz), hanem a működés költségeihez
járul hozzá. Mivel egy kisebb állami (nagyobb önkormányzati) intézmény
feladatait látjuk el társadalmi munkában (állásban csak egy fő, az
adminisztratív és szervezési munka irodai részét ellátó kollégánk van),
nagyon fontos, hogy pl. ne saját zsebből finanszírozzuk az irodai
költségeket, vagy éppen ne legyen szükséges rávarrni az egyes
rendezvényekre az általános költségeket, és ne kelljen, példának okáért a
nyugdíjas drámatanároknak a határon túli magyar pedagógusok oktatása
céljából saját pénzükből fizetni az útiköltséget. Idén felborult a
világ. Kaptunk 100 ezer Ft-ot. Panaszkodhatnánk - ha ez érdekelne
egyáltalán valakit: zsebpénznek is kevés az, amit kaptunk, miközben
működésünk egyik legszebb évét produkáltuk. Panaszkodhatnánk, hogy
ez rémesen aránytalan, hiszen sokkal többet kapott pl. a magyar-kazah
baráti társaság (sőt még a laoszi) is. Reménykedtünk, hogy a két
érintett minisztériumtól - akik jól ismerik a munkánkat, eredményeinket -
működési célra több segítséget kapunk a parlamenti támogatás drasztikus
csökkenésének ellensúlyozásaként. Nem így történt. A Nemzeti
Kulturális Örökség Minisztériumától a tavalyi 1.200 ezer Ft helyett 800
ezer Ft-ot, az Oktatási Minisztériumtól a tavalyi 800 ezer Ft helyett 500
ezer Ft működési célú támogatást kaptunk. Azaz a parlamenti támogatással
együtt 1.390 ezer Ft-tal kevesebbet, mint tavaly. Hogyan
tovább? Miből lesz boríték, papír, bélyeg, a határon túli magyaroknak
tanfolyam, könyv, miből fizetjük az új akkreditációkat, milyen háttérrel
tudjuk szervezni az országos fesztiválokat, stb.? Nem tudjuk a választ.
Ezt a kis fehér foltot tekintsük szerkesztői
hibának! (Kaposi László)
A X. ORSZÁGOS WEÖRES SÁNDOR GYERMEKSZÍNJÁTSZÓ TALÁLKOZÓRÓL
Az, hogy tizedik alkalommal sikerült megrendezni a Weöres Sándorról
elnevezett országos gyermekszínját-szó találkozót, ez nem számít
szenzációs hírnek. Azt jelenti, hogy megint volt 463 olyan kiváló
művészetpedagógus személyiség az országban, aki nekilátott a csoportjával,
tanítványaival a produkció-készítés nehéz és hálátlan munkájának és
vállalta a fesztiválon való megmérettetés kínjait-örömeit. Előadható művet
keresett, dramatizált, a csoportjához igazította a szöveget, majd jelmez-
és díszlettervező, esetleg zenei szerkesztő is volt egy személyben.
Előteremtette az előadáshoz szükséges kellékeket, miközben - feláldozva a
szabadidejét - a csoportjával a mű színpadra állításán dolgozott,
többnyire egy osztályteremben, korántsem színházi munkára alkalmas
körülmények között, bagóért vagy köszönetért vezette a próbákat, majd a
fesztiválon való eljutás költségét esetleg a fenntartótól megszerezve
elindult a X. Országos Weöres Sándor Gyermek-színjátszó Fesztivál megyei
találkozójára.
Hitt abban, hogy "A gyermekszínjátszás a nevelés eszköze. Comenius óta
tudjuk. Személyiségfejlesztő, közösségi hovatartozást erősítő,
kommunikációs készséget alakító. A gyermekszínjátszás ezen túlmenően
színházértést segítő tevékenység is. A korszerű dráma-tanítás eszköze,
amennyiben ráirányítja a figyelmet az írott drámán túl az előadott
alkotásra, azok komplex folyamatára. A gyermekszínjátszás a humán értékek
megtartásán és kialakításán munkálkodó tevékenység, életszemléletet
formálhat, ráirányíthatja az érdeklődést országos és világméretű gondokra.
A gyermekszínjátszás értékteremtő tevékenység is, s mint ilyen maga is
létrehozhat esztétikai minőséget, de közvetítheti is azt." 1991-ben, a
Drámapedagógiai Magazin első számában írta a fentieket Debreczeni Tibor, a
Társaság alapító elnöke.
A fesztiválok köztudottan az élesztői és életbentartói az amatőr
művészeti mozgalmaknak, ezért fontos volt a fesztivál rendszer
újraindítása. A rendszerváltást követő első évben - ekkor vállalta fel a
szervezetünk a gyermek-színjátszás gondozását is - csak hat megyében
tartottak találkozót, 80 csoport részvételével.
Az idei fesztivált - a Thália szekere millenniumi programsorozat
folytatásaként - a Nemzeti Kulturális Örökség Minisztériumának jelentős
anyagi támogatásával és a Nemzeti Kulturális Alapprogram Közművelődési
Kollégiumának segítségével valósítjuk meg. A tavaszi - felmenő rendszerű -
országos találkozót 21 helyszínen rendeztük, 34 megyei fesztiválon. A 433
csoport 6463 fővel vett részt a megyei versenyeken, ahonnan a 74
aranyérmes csoport 1350 fővel részt vett a 6 regionális találkozón.
Idén a legnépesebb a Csongrád megyei találkozó volt, ahol 73 csoport
nevezett be 1325 fővel. Mátészalkán, Szabolcs-Szatmár-Bereg megyében 36,
Budapesten 46 csoport szerepelt.
A regionális találkozókon a szervezők az élményszerzésre, a jó
fesztivál hangulatra tették a hangsúlyt, sokféle programmal,
szórakozással. Mindezek mellett a Nemzeti Kulturális Örökség
Minisztériumának anyagi támogatása az idén lehetővé tette, hogy területi
találkozók valamennyi résztvevője Gross Arnold grafikájának
felhasználásával készült, szép sötétkék, zöld feliratos fesztiválpólót
kapjon.
A fesztiválsorozat ősszel folytatódik a millennium évében először
megrendezett formában: a területi találkozók produkciói 2001. szeptember
22-23-án a Weöres Sándor Gyermekszínjátszó Fesztivál Országos Gálaműsorán
vesznek részt Budapesten, a Marczibányi Téri Művelődési Központban. Az
országos találkozóra meghívtunk határon túli magyar, valamint külföldi
gyermekszínjátszó csoportokat is. A program 2001. szeptember 21-én,
pénteken egy konferenciával kezdődik, majd szombaton és vasárnap az
előadásokkal folytatódik.
A fesztivál záróakkordjaként a csoportok egy része országos tájolásban
vesz részt: egymás régiójába elutazva bemutatják fődíjas produkcióikat.
Díjként kapják ui. a tájolással járó kiadások költségeit. Ez a forma
tavaly bevált, a visszajelzések szerint rendkívül nagy élményt jelentett a
résztvevő gyerekek számára. Hazájuk számukra ismeretlen tájegységeit,
műemlékeit fedezhették fel, a személyes kapcsolatok barátságokat szültek,
vagyis az emberi hozadéka is példaértékű volt ezeknek a vendégségeknek.
Úgy tűnik, hogy sokkal több élményt jelentenek ezek az utazások a
színjátszóknak, mint egy többnapos - amúgy pedig drága - fesztivál.
Szakall Judit
A idei országos gyermekszínjátszó találkozó rendezvényeiről külön
kiadványt jelentetünk meg. Itt és most a még hátralévő - a szeptember
21-23. közötti - programmal foglalkozunk.
Budapest, Marczibányi Téri Művelődési Központ szeptember
21.
KONFERENCIA A GYERMEKSZÍNJÁTSZÁSRÓL szeptember 22-23. A X. ORSZÁGOS
WEÖRES SÁNDOR GYERMEKSZÍNJÁTSZÓ TALÁLKOZÓ GÁLAMŰSORA
Hazai résztvevők:
- Pinocchió
Kikelet Színjátszó Kör (Záhony, Árpád vezér Ált.
Isk.) Tóth Gabriella, Nagy Zsoltné
- Lázár E.: Bab Berci jót tesz; A csomag
Alföld Gyermekszínpad
(Debrecen) Várhidi Attila
- Csiri, a boszorkány
Általános Iskola (Kazincbarcika, Dózsa Gy.
Ú-i Ált. Isk.) Bulláné Farkas Beáta, Mentus Istvánné
- Kádár Kata (népballada)
Garay János Ének-Zene Általános Iskola
(Szekszárd) Kovács Erzsébet, Vadász Eszter
- Vacskamati, a világméretű nagy egyetemes csaló
Nánay
Garabonciások (Alsónána) Novotni Istvánné
- A szebeni muzsikusok
(Németh E. feldolgozása
nyomán) Turbó-Csiga Beszédes József Ált. Isk. (Siófok) Takács
Tünde
- Mimikri Színjátszó Csoport (Bp., Szabó Lőrinc Ált. Isk.)
Kőmíves
Kelemenné (népballada) Oláh József
- Szivárvány Színpad (Bp., Dózsa Művelődési Ház)
Fehér Klára:
Bezzeg az én időmben Almássy Bettina
- Kara Csoport (Budakeszi, Mezei Mária Művészeti Iskola)
Inanimade
(abszurd darab, mozgásszínházi beütéssel) Gyevi-Bíró Eszter
- A kakas és a Pipe (népmese adaptáció)
Vécsey Színpad (Bp., Kapocs
U-i Ált. Isk.) Ledő Attila
- Babajaga (Budakeszi, Mezei Mária Művészeti Iskola)
Vaszilisza
(szláv népmese) Bezeczky Erzsébet
- A cinke csillagot lép a hóba (verscsokor)
Fóti Figurások Kis
Tibor
- Milne: Micimackó
Inárcsi Színjátszók Kovácsné Lapu Mária
- Kiskondás
Fapihe (Művészeti Alapiskola, Bag) Fodor Mihály
- Ismeretlen szerző: Pástétom és torta
Előtér Művészeti Iskola
Szerpentin Gyermekszínháza, Bp. Jancsó Sarolta
- Én elmentem a vásárba... (verscsokor)
Cseppek
(Balassagyarmat) Tátrai Judit és Pajorné Molnár Magda
- Tavasz van, gyönyörű!
Menő Manók (Székkutas, Általános Művelődési
Központ) Ábel Tímea
- Kormos István: A muzsikás kismalac
Csipet Csapat (Makó,
Kertvárosi Ált. Isk.) Kónyáné Mikó Erzsébet
- Komédiák a négyszögletű kerek erdőben
Kislajtorja Csoport
(Szabadszállás, Petőfi Ált. Isk.) Török László
- Tündér Ilona és Árgyélus
Kísérleti Színpad (ÁMK Arany János Ált.
Isk., Felsőszentiváni Ált. Isk.) Kalmár János
- Shakespeare: Rómeó és Júlia
(Tegyi T. átdolgozása) Nem Art,
Pápa Tegyi Tibor
- Lázár E.: Az ezernevű lány (átdolgozás)
Csipikék Diákszínpad
(Győr, Szabadhegyi Közoktatási Kp.) Tóth Szabolcsné
- Katinka és Julika
Pöttöm Színpad (Gellénháza) Kulcsárné
Csejtei Marianna
MÁSODSZOR JÁSZFÉNYSZARUN a Kelet-magyarországi Drámapedagógiai
Konferencia
A Bedekovich Lőrinc Népfőiskolai Társaság Drámapedagógiai Műhelye és
mentora, Kovács Andrásné a tavalyi kezdeményezés után a résztvevők
kérésére másodszor is vállalta - a Magyar Drámapedagógiai Társaság szakmai
védnökségével - a kelet-magyarországi régiókban működő drámapedagógiai
műhelyek, pedagógiai intézetek és pedagógusképző felsőoktatási intézmények
küldöttei részvételével a szakmai konferencia megszervezését. A
konferencia egyben a népfőiskola III. Közoktatási Fóruma is volt, melyre
kis- és tágabb térségünk oktatási intézményei is meghívást kaptak. Az
április 6-án a városháza dísztermében megrendezett konferencia az
iskolákat ma leginkább foglalkoztató témát járta körül, a
kerettantervet, és azon belül a tánc és dráma modul bevezetésével járó
feladatokat, szakmai kérdéseket.
Győriné dr. Czeglédi Márta fővédnök megnyitó szavai után (...)
Kaposi József, az Oktatási Minisztérium főmunkatársa tájékoztatott
bennünket a kerettanterv születésének körülményeiről, elveiről, céljairól,
a benne szereplő drámajáték- színjáték helyéről és szerepéről. Nagy
előrelépésnek értékelte a tánc és dráma modul bekerülését ebbe a
hosszútávú programba, de elismerte, hogy ez korántsem olyan hangsúllyal,
mennyiségben, formában történt, amint azt a (...) drámapedagógia pozitív
nevelési lehetősége indokolta volna, és ahogyan a szakma várta. A
jelenlegi helyzetet azzal magyarázta, hogy parázs viták, megfontolt
állítások és érvek felsorakoztatása után komoly kompromisszumokat kellett
kötniük a kerettantervbe való bekerülés érdekében. Kaposi József - akit a
magyar drámapedagógia elkötelezett híveként ismerünk - készségesen
válaszolt a "legrázósabb" kérdésekre is, és nagyon bizakodóan beszélt
arról, hogy a képzett drámapedagógusok megtalálják a módját annak, hogy
saját iskolájukban érvényesítsék a drámapedagógia bekerülését a helyi
pedagógiai programba. A kerettanterv 2001 szeptemberi bevezetésével az
általános iskolák 5. évfolyamán és a gimnáziumok 9. évfolyamán a tánc és
dráma modulként jelenik meg, amely lehetővé teszi önálló tantárgyként
történő közvetítését is.
A következő előadó Kaposi László - a Magyar Drámapedagógiai
Társaság elnökhelyettese, a tánc és dráma modultantervet kidolgozó
munkabizottság vezetője - szemléletesen, példákkal illusztrálva ismertette
az általuk kidolgozott tantervet. Rámutatott arra, hogy a nyomtatásban
megjelent változat korántsem a team által kidolgozott teljes anyag, hiszen
időközben megváltozott és jelentősen csökkent az órakeret, amely komoly
szakmai kihívást jelentett a tananyag készítői számára, és azt jelent majd
az elkövetkezendő időben a drámajátékot tanító pedagógusoknak is. Kiemelte
a képzések jelentőségét és szükségességét, mivel nincs minden oktatási
intézményben szakképzett drámapedagógus. A résztvevők nagy érdeklődéssel
hallgatták azokat a szakmai tanácsokat, óraterveket, a drámapedagógia
integrálására adott útmutatókat, lehetőséget, amelyek segíthetik az
iskolák munkáját a tánc és dráma tanításában. Kaposi László tárgyilagos
nyilatkozataival, mindvégig aktív jelenlétével megnyerte a konferencia
résztvevőinak bizalmát.
Szentirmai László, a Miskolci Egyetem Comenius Tanítóképző
Főiskolai Karának docense korreferátumában tájékoztatta a résztvevőket a
bábjáték helyzetéről a kerettantervben. A nagytapasztalatú és
Jászfényszaruhoz "hűséges" tanár kihangsúlyozta, hogy a magyar
pedagógusképzésben nagyobb teret kellene adni a bábjáték tanításának, hisz
az óvodás és a kisiskolás gyermekhez a legközelebb álló
cselekvő-megjelenítő művészet a bábjáték, különösen akkor, ha azt
drámapedagógus tanítja. Állítását a sárospataki tanító- és óvónőképzős
növendékek munkáival illusztrálta. Ismét nagy sikert aratott.
Az előadásokat követő fórumon több olyan problémakör is felvetődött,
amelyet a délutáni szekcióüléseken vitattak meg. A küldöttek javasolták,
hogy a felszínre került szakmai anomáliákat fogalmazza meg a konferencia,
és továbbítsa azokat az illetékes szerveknek, intézményeknek. Így
született ajánlás az oktatási miniszter felé, mely érinti a tanítói,
tanári és tanulói nyomtatott és egyéb segédletek kidolgozásának
szükségességét, a képesítési feltételek pontosítását, a nappali tagozatos
drámapedagógus képzés beindítását, a tanúsítványok szövegének módosítását,
valamint a "másoddiploma" megszerzésének anyagi elismerését.
A résztvevők javasolták a szervezőknek, hogy a konferencián felmerült
problémákról és szakmai ajánlásokról tájékoztassák az ilyen irányú képzést
folytató felsőoktatási intézményeket, pedagógiai intézeteket, és a
tájékoztatót juttassák el az iskolák igazgatóihoz is.
A szekcióüléseken a fentieken túl még az alábbi megoldásra váró
kérdések merültek fel: a pedagógus alapképzés és továbbképzés hézagai -
például a műhelyekben, pedagógiai intézetekben és a felsőoktatási
intézményekben folyó drámapedagógai képzések egymásra épülésének
lehetőségei; a drámapedagógiának a pedagógusok alapképzésébe való
beemelése; a korunk társadalmi változásaihoz igazodó pedagógusképzési
koncepció hiánya; a kerettantervhez igazodó továbbképzések indítása stb. A
kerettanterv bevezetése kapcsán ajánlják az iskolaigazgatóknak, hogy olyan
nevelő tanítsa a drámát, aki erre alkalmas és kedve is van tanítani azt.
Inkább 120 órás tanfolyamot végzett alsós kolléga oktassa a drámát a
felsőben, mint olyan felső tagozatos, aki nem képzett ezirányban.
Lehetőség szerint ne integrálják a modult, s ha erre mégis sor kerül,
olyan tantárgyakhoz semmiképpen sem, amelyektől ez egészében idegen.
Törekedjenek arra, hogy a nevelőtestület minden tagja ismerkedjen meg azon
új dokumentumokkal, amelyek a munkájukat szabályozzák.
A konferencia záró, plenáris ülésén a résztvevők elfogadták a
minisztériumba küldendő ajánlás szövegét, és megerősítették azt, hogy
szükség van a szakmában intenzíven és felelősséggel dolgozók hasonló
évenkénti tanácskozására.
A rendezvény anyagi hátterét a Soros Alapítvány pályázati
támogatása biztosította. A Jászfényszarui Pékség, Luda Ottó felajánlásával
tette lehetővé a résztvevők megvendégelését a szünetekben. Városunk
polgármesteri hivatala a helyszínt biztosította. A Jászfényszarui
Drámapedagógiai Műhely tagjainak szervező munkája és a Színjátszók Baráti
Körének segítsége ismét biztosította a családias, jóhangulatú és
eredményes szakmai konferenciát. Hisszük, hogy a nagy összefogással
megrendezett esemény nem csak városunk hírnevét öregbítette, hanem hasznos
állomása volt a kerettanterv bevezetésére való felkészülésnek is.
Az összefoglalót készítette: Bordásné Kovács Katalin
GYERMEKSZÍNHÁZAK HÁZA
A Marczibányi Téri Művelődési Központban 2001. április 18-24. között
megrendezett
I. GYERMEKSZÍNHÁZI SZEMLE
záró ünnepségén - a szakmai zsűri véleménye alapján - a
következő díjak kerültek kiosztásra:
A Nemzeti Kulturális Örökség Minisztériumának rendezői díját, 100-100
ezer Ft-ot kapta:
- Fodor Tamás a Rózsa és Ibolya című előadás rendezésért (Stúdió "K")
és
- Tóth Miklós az Árgyélus királyfi és Tündérszép Ilona című előadás
rendezésért (Móricz Zsigmond Színház, Nyíregyháza)
Az Oktatási Minisztérium díját, 100-100 ezer Ft-ot kapta:
- Beavatás, rendező: Kaposi László - Kerekasztal Színházi Nevelési
Központ
- Benedek Elek: Legszebb mesék III-IV., rendező: Greifenstein János -
Atlantisz Színház
Az Oktatási Minisztérium díját, 50-50 ezer Ft-ot kapta:
- Benedek Elek: Laci királyfi, rendező: Pilári Gábor - Márkuszínház
(Pécs)
- A vándormuzsikus - Gulyás László (Kiskunfélegyháza)
Az ASSITEJ Magyar Központja Üveghegy-díját a Stúdió "K" Rózsa és
Ibolya c. előadása kapta (r.: Fodor Tamás)
A Gyermekszínházak Háza diplomáját kapták
- Benedek Elek: Legszebb mesék III-IV. - Atlantisz Színház; r.:
Greifenstein János
- Beavatás - Kerekasztal Színházi Nevelési Központ, r.: Kaposi László
- Tamási Áron: A szegény ördög - Maskarás Céh; r.: Kovács Ildikó
- Benedek Elek: Laci királyfi - Márkuszínház (Pécs); r.: Pilári Gábor
- Rózsa és Ibolya - Stúdió "K"; r.: Fodor Tamás
A szakmai zsűri tagjai voltak:
- Andai Katalin színművész
- Novák János, az ASSITEJ elnöke
- Tóth Zsuzsanna (a Magyar Művelődési Intézet közművelődési
főmunkatársa)
A szakmai zsűri munkáját segítették: Nánay István kritikus és
Sándor L. István kritikus A szemle szervezői munkáját Juszcák
Zsuzsa végezte.
Támogatók: a II. kerületi Önkormányzat, az Oktatási
Minisztérium és a Nemzeti Kulturális Örökség
Minisztériuma. Médiatámogató a Pesti Est Súgó.
Lesz-e a következő évben is
a Gyermekszínházak Háza?
Nem önálló intézményről, hanem egy
programsorozatról van itt szó, meg a mögötte álló, közösen gondolkodni és
cselekedni képest emberekről. Csak és kizárólag anyagiak kérdése, hogy
olyan rendezvényekre, mint
az Országos Gyermekszínjátszó
Konferencia, a Színházi Nevelés Hete, a Színházi Nevelési
Társulatok Országos Konferenciája, a Színház-Dráma-Nevelés
módszertani hétvége, a neves angol drámatanár, Eileen Pennington
kurzusa a szakértői drámáról, az alapfokú művészeti iskolákban
tanítók Szín-Báb konferenciája az I. Gyermekszínházi
Szemle
sor kerülhet-e ismét, avagy a Gyermekszínházak
Háza hétköznapjaihoz tartozóan lesz-e kb. 160 színházi nevelési
program, komplex foglalkozás és kb. 100 gyerekelőadás szerte a
fővárosban. Szervezhetők-e hasonló rendezvények? Abból a forrásból,
ahonnan tavaly 5 millió Ft-ot kaptunk, amiből létre lehetett hozni a
Gyermekszínházak Házát, most csak 500 ezret kapunk majd, tizedét a
tavalyinak... Lapzárta és a teljes elkeseredés előtt: az Oktatási
MInisztérium újabb - jelentős - támogatást adott programunkhoz. A hírek
szerint a főváros is jelentősen megemeli a Marczibányi tér gyermekszínházi
tevékenységének támogatását...
MAY-DAYS nemzetközi tanácskozás és workshop Budapesten
A Magyar Drámapedagógiai Társaság meghívásából 2001 május 25-27 között
került megrendezésre a budapesti Marczibányi Téri Művelődési Központban a
Közép-Kelet-Európai Drámatanárok I. Nemzetközi Találkozója elnevezésű
három napos "minikonferencia". A 11 országból érkező küldöttek elsődleges
célja a térségre vonatkozó, szakmánkat érintő információáramlás
megindítása volt. A találkozón előadások hangzottak el az egyes
országokban működő országos vagy regionális szervezetekről - kiegészítve
az IDEA és az EDERED nemzetközi szerepével -, illetve workshopokat
láthattunk a dráma meglehetősen különböző szintű és célú felhasználásáról.
Az elméleti és gyakorlati munka négy nagyobb egységben kapott helyet: a
szervezetek bemutatkozása, dráma és ökológia, dráma a konfliktusok
kezelésére és ifjúsági színház.
Az angol munkanyelvű találkozó péntek délutántól vasárnap délig
tartott. Az egyes blokkokat összefoglalások követték, melyeken mód nyílt
az előadások és gyakorlati bemutatók rövid elemzésére. A
"minikonferencia" a résztvevők szóbeli és írásbeli visszajelzései alapján
egyértelműen sikeres volt. Kritikaként azt kapták a szervezők, hogy az
elemzések és a kötetlen megbeszélések idejét kellett volna növelni. A
program hiánypótló szerepét és szükségességét jelzi, hogy a cseh és az
osztrák küldöttség is örömmel vállalta a következő MayDays megrendezését.
A találkozó szakmai programjának részletesebb bemutatására a
Drámapedagógiai Magazin vállalkozott. A meghívó fél a HUDEA volt
(társaságunk angol nevének rövidítése ez a betűszó), míg a szervező a Káva
Kulturális Műhely. Meghívott vendégeink Csehországból, Horvátországból,
Jugoszláviából, Lengyelországból, Romániából, Szlovákiából, Szlovéniából,
Ausztriából érkeztek. A tanácskozás díszvendége Tintti Karppinen, az IDEA
soros alelnöke és Maire Saure, az EDERED elnöke volt. A vendégeket Szakall
Judit köszöntötte. Társaságunk képviseletében Bethlenfalvy Ádám és Takács
Gábor vettek részt a konferencia - angol nyelven folytatott -
munkájában.
A tanácskozás az EU YOUTH 2000 elnevezésű programja, a Soros
Alapítvány East-East programja és a Magyar Drámapedagógiai Társaság
támogatásával valósult meg. A rendezvénynek a Marczibányi Téri
Művelődési Központ adott helyet.
KÁVA KULTURÁLIS MŰHELY
Honlap - március közepétől látogatható a Káva honlapja a http://old.drama.hu/www.kava.ngo.hu
címen. A műhely szerkesztőségünknek megküldött tájékoztatójában a
következő felszólítás-sor szerepelt a honlappal kapcsolatban: "Olvasd! Írj
nekünk! Kritizálj! Javasolj új ötleteket!" Tábor - a Káva
Kulturális Műhely közvetlenül a tanév vége után, június 18-24. között
rendezte meg hagyományos nyári drámatáborát gyerekeknek.
KEREKASZTAL-DRÁMATÁBOR
Az első magyarországi TIE társulat 1992-től minden évben tábort
szervez. A Kerekasztal táborai amellett, hogy a résztvevő
gyerekeknek-fiataloknak élményt nyújtanak, sok más funkciót is betöltenek.
Ezek közül néhányat említünk csak: a táborok drámanapjainak tervezése
izgalmas feladat, egyfajta szakmai kihívás a színész-tanároknak, hiszen
itt - némiképp ellentétben az évközi munkával - bőségesen van idő a drámák
minél mélyebb, részletezőbb kibontására; a táborok jelentik a Kerekasztal
mindenkori új tagjainak beavatását; a táborok drámamunkájának közzétett
tervezetei és ismertetői a szakmai közönség számára is megvalósítható
ötleteket tartalmaznak stb. Ez évben két tábort tervezett, egyet
valósít meg a társulat. (Egyik táborunkhoz naiv módon az ISM
pályázatairól reméltünk támogatást. Na, ezt a tábort nem csináljuk meg.
Szeretünk az ISM-hez pályázni, hiszen ennek a hivatalnak a központi és
regionális pályázatain rendre annyit vesztünk csak, amennyi a befizetendő
pályázati díj. Ez végül is nem nagy összeg: 1250 Ft pályázatonként.
Támogatást még soha nem kaptunk tőlük. Például a Játszószínház elnevezésű
játszóházunk - sokan jártak már csodájára, hogy mást ne mondjak: az
elnevezésből szakkifejezés lett - az ISM pályázatán az első 180-ba nem
fért be...) Másik táborunkat az NKA Közművelődési Kollégiuma
támogatja - ezért tudjuk megcsinálni. A 10-14 év közöttieknek
szóló játszószínházi táborra 2001. augusztus 21-26. között kerül sor
Somogydöröcskén, a Fészer Képzőközpontban. Részvételi díja: 15 ezer Ft
(ebben benne van az étkezés, a szállás, az utaztatás és természetesen a
szakmai és szórakoztató program). Jelentkezés és további
információ: Lipták Ildikó (2111 Szada, Székely B. u. 1/c.; tel: 28/404702
v. 30/274-9066; e-mail: iliptak@elender.hu)
(K. L.)
DUNAÚJVÁROS
A Bánki Donát Gimnázium és Szakközépiskola felhívása kilencedik
évfolyamosoknak az ANAPLASIS (újjáteremtés) című ógörög
játékra. Az európai kultúra gyökereinek, az ókori görög olimpiai- és
színjátéknak újjáteremtéséhez hívjuk és várjuk középiskolás
társainkat. A rendezvény ideje: 2002. február 2. szombaton 9 órától kb.
17 óráig. Helye: Dunaújváros, a Bánki Donát Gimnázium és Szakközépiskola,
Bercsényi M. u. 2. Nevezés: iskolánként egy kilencedikes "polis"
nevezhet (25-35 fő) - ez állhat egy osztályból vagy netán több osztályból
válogatva. A nevezés visszaigazolását 2001. október 1-ig kérjük írásban
vagy telefonon (tel.: 25/412247) A játékosoknak "korhű" (1-3 lepedőből
álló) ruhát kell viselniük a játékok ideje alatt. Az olimpiai játékokon
a Bánki tornatermében:
- Előre elkészített - és ehető! - áldozati ételt kell Zeusnak
felajánlani.
- Versenyt hirdetünk: egy-egy lánynak és fiúnak stadion és diaulos
futásban, haltérral helyből távolugrásban, birkózásban, szkíta íjjal
történelmi íjászatban, egy-egy fiúnak fegyveres futásban (a mell- és
lábvértet mindenkinek magának kell elkészíteni papírból, bőrből,
fémből), valamint négylovas kocsiversenyben (négy fiú viszi a hajtót
karjánál és bokájánál fogva).
A Lénaia ünnepén a Polgármesteri Hivatal C szárnyában:
- A "polis" tanulói által otthon készített egy darab ógörög színházi
álarcot vagy képzőművészeti alkotást kell ajándékozniuk Dionysosnak (a
Bánki "múzeuma" számára).
- Költői versenyre egy "polis-tag" tanuló által, erre az Anaplasis
játékra írt hexameteres költeménnyel lehet nevezni.
- Egy tetszőlegesen választott ógörög témájú színdarabot kell előadni
maximum 20 percben. Ez lehet színmű részlete, mitológiai vagy megtörtént
esemény feldolgozása, önálló dramatizálása.
- Legalább négyfős énekkar két ógörög dallal (az egyik ógörögül)
indulhat a versenyen, akár hangszeres kísérettel.
Értékelés: A versenyeket pártatlan szakértő felnőtt bírák értékelik,
minden versenyszám egy, a színjáték két helyezési sorszámot ér.
Versenyszámonként az egyéni győztesek szalagot, olajkoszorút vagy
tárgyjutalmat kapnak. A három játékot külön díjazzuk, a legjobban szereplő
"polis" nyeri a triphust, és tárgyjutalmat is kapnak az emléklap
mellé.
BUDAPESTI DRÁMAPEDAGÓGIAI KÖZPONT
Az alábbi tanfolyamot a kerettanterv alapján, illetve az alapfokú
művészeti iskolák színjáték tagozatán a főtárgyat tanítóknak ajánljuk.
DRÁMAPEDAGÓGIAI TANFOLYAM - 2001/2002
A következő tanév első tanfolyamának oktatási időpontjai az alábbiak:
2001. szeptember 29-30., október 13-14. és 27-28., november 10-11.,
december 1-2. és 15-16., 2002. január 12-13. és 25-26-27. A kurzus
akkreditált pedagógus továbbképzés. A tanfolyam 120 oktatási órából
áll. Programvezető: Kaposi László (a tánc és dráma modult kidolgozó
munkabizottság vezetője) További információk Juszcák Zsuzsától (tel.:
2122820, 2125504).
GYERMEKSZÍNJÁTSZÓ RENDEZŐI TANFOLYAM indul a Marczibányi téri
intézményben. Reméljük, hogy az indulás tervezett időpontjára, a következő
tanév elejére a kurzus megkapja a pedagógus továbbképzési
akkreditációt. A 120 órából álló tanfolyam során kb. 35 tanórában az
alapvető dramaturgiai és egyéb elméleti ismeretekkel, 30 órában
tréningvezetéssel, drámajátékkal foglalkozhatnak a résztvevők, míg a
képzés óraszámban is leginkább hangsúlyos területe a rendezés elmélete és
gyakorlata lesz - erre kb. 55 tanóra jut. A Nemzeti Kulturális Alapprogram
Közművelődési Kollégiumának támogatásával megvalósuló tanfolyam vizsgával
zárul. A részletek felől Juszcák Zsuzsa szolgálhat információval
a fent említett telefonszámokon.
SZAKIRÁNY: DRÁMAPEDAGÓGIA
A Kaposvári Egyetem Csokonai Vitéz Mihály Pedagógiai Főiskolai Kara
2001. szeptemberében drámapedagógiai szakirányú továbbképzési
szakot indít Budapesten - kihelyezett formában, a Marczibányi Téri
Művelődési Központban. Képzési idő 4 félév, 536 óra, levelező tagozat.
A kiegészítő képzésre felsőfokú pedagógusi diplomával lehet
jelentkezni. A képzés költsége 75.000 Ft/félév Az érdeklődők
folyamatosan jelentkezhetnek az alábbi címen: 1022 Budapest, Marczibányi
tér 5/a. További információ kérhető Juszcák Zsuzsától (tel.: 4381027;
2124885). A továbbképzési szakon előadóként többek között Fort
Krisztina, Fülöp Márta, Gabnai Katalin, Kaposi László, Rudolf Ottóné,
Sándor L. István, Szauder Erik, Uray Péter, Tolnai Mária és még sokan
mások oktatnak.
LEVÉLFÉLE A SZÍNJÁTSZÓ RENDEZŐKHÖZ a rátóti csikótojás
ürügyén...
Voltaképpen nehezen szántam rá magam erre a levélkére, mert igazán nem
szeretnék senkit megsérteni. Sajnos, bizonyára lesznek majd, akik úgy
érzik, bántó éle van. Pedig nem. Sőt. Mindig elszomorodom, amikor
nagyon egyszerűnek látszó dolgok miatt különféle magyarázatokkal állnak
elő azok a színjátszó rendezők, akiknek - akár zsűri "szerepkörben", akár
más helyzetben - valamiféle konkrét kritikai megjegyzést teszek (teszünk,
sokszor ugyanis ez nem pusztán tőlem ered). Ha arról esik szó, hogy kár
volt a színpadot telezsúfolni, akkor azonnal megmagyarázzák (mintegy
védekezve a vélt támadás ellen), hogy náluk nagyobb a színpad, nem látszik
zsúfoltnak, vagy így írja le a meseszöveg (főként dramatizálásoknál fordul
elő) a helyszínt. Ha azt állítjuk, hogy kár volt a narrátor végig a
színpad szélén "álltatni", miközben az elején volt két mondata, máris kész
a válasz, hogy hadd lássa a cselekményt, ha már benne van, hogy neki is
kellett valamit csinálni stb. Ha egy, a teáscsészéket tollsöprűző
szobalánynak megjegyezzük, hogy a valósághű környezet megkívánja a
valósághű cselekvéseket (vagyis nem kell leporolni az uzsonnát), akkor
sértésnek veszi, merthogy pitiáner részlettel és nem a mű-egésszel
foglalkoztunk. Lehetne sorolni a kifogásokat, magyarázatokat, helyzeteket,
érveket és ellenérveket, sértődéseket... szinte minden esetben ez a
reakció, ami a kritikára születik. Az, hogy sokszor szidják a zsűrit, az
természetes, de hogy mindig támadást vélnek felfedezni, az rosszul esik,
még a zsűrinek is. Miért nem hisznek a jóindulatban és
segítőkészségben? Ítéletünkkel lehet egyet nem érteni, de higgyék el,
higgyétek el kedves Színjátszó Rendezők, hogy értetek, nem ellenetek
születik a kritika. Ráadásul vannak olyan helyzetek, amikor a rendezők
magát a feldolgozandó szöveget nem olvassák el figyelmesen, és ebből
adódnak problémák (problémáink). Ebben a levélfélében szeretnék arra kérni
mindenkit, ne higgyen a szövegnek sem, inkább olvassa el többször,
figyelmesen a színpadra állítandó darabot. Akkor egészen biztosan nem
fordulhat elő sorozatosan a következő. Ismert és tiszteletreméltó
munkásságú kollegánk Várhídi Attila, akinek nem csupán gyerek- és
diákszínpadi rendezései emlékezetesek, nem csak azért ismerjük, mert sok
tehetséges fiatal került a pályára az ő műhelyéből, hanem azért is, mert
kötetekben megjelent dramatizálásai, írásai hamar népszerűek lettek a
játszható darabokra kiéhezett színjátszók körében. Ám "A rátóti
csikótojás" c. darabjában komoly tévedést fedeztem fel, ami lehet, hogy
egyszerű figyelmetlenség, még az is lehet, hogy nyomdahiba. Mindenesetre
rossz formában, hibásan terjed. A történet - amelyet mindnyájan jól
ismerünk - a rátótiak, de különösen elöljáróik mérhetetlen ostobaságáról
szól. Egy ismeretlen eredetű és rendeltetésű valamit tojásnak
aposztrofálnak, méghozzá - egy elfutó ló után - csikótojásnak, amelyen
aztán gondosan, egymás után kotlanak az elöljárók, hogy kiköltsék. Nagy
nevetségre végül is felhagynak a tojásköltéssel, de azt elgurítván a
határba mégiscsak bizonyosak lesznek, hogy csikótojás volt, merthogy egy
nyúl fut el épp arra - s ők azt hiszik, a tojásból kelt ki. Dióhéjban
ennyi a történet. Ám mivé válik, mivé lesz, ha az első sorokban lelövik a
poént? Ha a csősz, aki megtalálja, egészen pontosan a darab ötödik
sorában, első mondataiban így fogalmaz: "Tyű,
fékomadta-teremtette, hát e' má' megint micsoda? Mer' hogy ugye, hosszú,
főzni való tököt má' láttam, de ilyen sütni valót még soha! Mi
lehet e'?
Az aláhúzás ugyan tőlem van, de olvasó és gondolkodó ember magától is
rögtön rájöhet, hogy ha itt kimondjuk, hogy ez egy tök, méghozzá
sütnivaló, kerek formájú, akkor mi történik utána? Miért megy a csősz az
elöljáróságra? Ugratni akarja a feljebbvalókat? Csakhogy akkor az ő
attitűdje egészen más. És a mesélő is máshogy kell, hogy kommentálja az
eseményeket.
A színjátszók viszont rendületlenül játsszák a darabot,
nagy örömmel, élvezettel. A látott rátóti tojás-esetek kilencven
százalékában így, a fenti logikai bukfenccel. Egyetlen egyszer láttam,
hogy a rendező elolvasta a darabot, és kis módosítással, épeszű módon a
narrátor szájába adta az aláhúzott mondatot. "Mer' hogy ugye ez a csősz
hosszú, főzni való tököt má' látott, de ilyen sütni valót még soha!" Így
lett kerek egy történet. Mi a fenti okoskodásból az, amiért egyáltalán
tollat fogtam? Arra szeretnék kérni mindenkit, hogy a régi igazságot,
miszerint a rendezőnek először is olvasnia kell a darabot, ne feledje. S
ha valaki kívülről úgy látja, értelmetlen, ami történik, ne benne keressék
a hibát. Ha minden a helyén van, akármilyen belső logika szerint, azt
rögtön meg lehet magyarázni. Igazi indokokkal, nem pedig önigazoló
magyarázgatásokkal. Engem például nagyon érdekel, ha valaki másként
értelmez egy szituációt, ha azt valóban értelmezi. Kíváncsivá tesz, ha
máshogy állít be egy jelenetet, ha azt tényleg átgondolta, és számára mást
mond. Elfogadnám a fent említett variációt is, ha ezáltal megváltozna a
darab értelme, kicsengése - és lenne benne egy "hős csősz", aki felismerve
elöljárói ostobaságát, nevetségessé teszi őket. De, hangsúlyozom, ehhez az
egész darab értelmezését kell átalakítani. Olvasásra és gondolkodásra
biztatok mindenkit, aki színjátszásra, színjátszó rendezői munkára adja a
fejét. Ha a "józanész" szabályai szerint, némi színházi ismerettel
gondolkodik, nagy baj nem lehet. És akkor sokkal több örömet lel majd a
színházcsinálásban is. Maradok barátsággal, a színjátszás lelkes
híve:
Tóth Zsuzsanna
PÉCS
2001. május 10-én ismét DRÁMANAPOT tartott a Leőwey Gimnázium.
Ez alkalomból az év során született francia, olasz, német, angol és magyar
nyelvű produkciókat mutatták be a diákok az iskola színpadán. A rendezők
az idén a dombóvári 516-os Műhelyt hívták vendégül. Este a tanárok és
érdeklődő diákok kerekasztal beszélgetésen vettek részt hivatásos
rendezőkkel, akik megnézték a nap során bemutatott darabokat.
A FRANCIA SZÍNJÁTSZÁS HÍREI
2001. április 26-29. között zajlott a X. Francia Színjátszó
Fesztivál. A 8 országból érkezett 22 produkció közül a jövő évi
franciaországi Fesztiválok Fesztiváljára az ELTE Radnóti Gimnázium
Ionesco: Gyakorlatok című darabja kapott meghívást (rend: Poros András), a
párizsi "Művészetek az oktatásban" konferenciára a pécsi Alliance
Francaise Quiproquo című darabját jelölték (rend: Vatai Éva).
A IX. Francia Színjátszó Fesztivál eredményei alapján ez évben a
következő külföldi fesztiválokon való részvételek zajlottak/zajlanak:
- La Roche sur Yon (Franciaország) - AKG (Budapest), rendező:
Szalontai Ágnes, Zsohár Gyöngyi
- Orthez (Franciaország) - Erkel Ferenc Gimnázium (Gyula), rendező:
Bottyánné Bödő Zsuzsa
- Nancy (Franciaország) - Ady Endre Gimnázium (Debrecen), rendező:
Kunné Munkácsy Ágnes
- Nápoly (Olaszország) - Janus Pannonius Gimnázium (Pécs), rendező:
Szikszainé Bánkuty Zsuzsa
- Zaragoza (Spanyolország) - Leőwey Gimnázium (Pécs), rendező: Vatai
Éva
2001. október 24-28. az ez évi pécsi francia nyelvű színházi
továbbképzés időpontja, amelyet hetedik alkalommal rendeznek meg azon
tanárok számára, akik csoportokat készítenek fel a pécsi és a mátészalkai
fesztiválra. Az idén nemzetközi csoportokban dolgoznak a résztvevők:
román, jugoszláv, spanyol, francia, orosz és magyar franciatanárok vesznek
részt a képzésben. A tanfolyam az akkreditációs nehézségek miatt nem
képezi részét a pedagógusok hét évenként kötelező továbbképzési idejének.
A tanfolyam két újdonsága:
- a délelőtti képzés két csoportban zajlik (A csoport: általános
képzés "kezdőknek", B csoport: felsőfokú képzés FLE színházi
tapasztalattal rendelkező kollegáknak),
- délután pedig szabadon választható speciális műhelymunka folyik.
Helyszín: Pécs (Leőwey Gimnázium, Dominikánus Ház, Bóbita
Bábszínház) Tanárok: Jérome Lecerf (Belgium), Jean Lataillade
(Franciaország), Paolo Buonaiuto (Olaszország), Armelle Dobrowolski
(Franciaország), Csetneki Gábor (Magyarország) Részvételi díj:
25.000 Ft Jelentkezés (szept. 15-ig): Vatai Éva (7621
Pécs, Toldi u. 7., tel.: 72/211717; e-mail: vataie@mail.axelero.hu)
A jövő évben is lesz Francia Színjátszó Fesztivál!
Időpont: 2002. március 21-24. A válogatók február közepén
lesznek Pécsett és Budapesten. Egyéb információk: Vatai Éva
(7621 Pécs, Toldi u. 7., tel.: 72/211717; e-mail: vataie@mail.axelero.hu) vagy
mgp@mail.matav.hu A francia
nyelvű színjátszással kapcsolatos hírek megtalálhatók a fesztivál
honlapján: www.ifrance.com/ftlfpecs,
illetve a vataie@mail.axelero.hu címre
érkezett kérésre postázott FTLF-INFO 4. számában.
HONLAP
A társaság honlapját - http://www.drama.hu/ - kb. 4600 látogató
kereste fel. A Fórum rovat továbbra is inkább a közleményeknek ad
helyet, szakmai vita már rég nincs rajta. Pedig lehetne: újabban megint
van miről... Újdonságnak számít, hogy fotók kerültek fel (a
Gyermekszínházak Háza programjain készültek - a Marczibányi téren) - ezek
a címlapról behívhatók. Sokak számára lehet hasznos az a rovatunk,
amely eddig csak címében létezett, de már abban is ilyesmire utalt: a
Hasznos címek gazdag válogatást tartalmaz (elsősorban a Szauder Eriktől és
Vatai Évától kapott információknak köszönhetően) a világ "drámás"
honlapjaiból. A "nemzetközi kitekintéshez" csak rá kell kattintani
valamelyik címre...
KÖNYV
A Magyar Drámapedagógiai Társaságról szóló történeti munka
személyi-alkotói kérdései még nem tisztázódtak - előző számunkban korán
adtunk meg e munka kapcsán nevet. Elnézést kérünk az érintettől...
SAJTÓ
A Népszabadság 2001. április 27-i számában szép pillanatot kissé
elmosódottan rögzítő (amúgy "méretes") fotóval illusztrált írásban számolt
be a gyermekszínjátszók Pest megyei körzeti bemutatójáról (itt ugyanis
ilyesmit is rendeznek). Jó, hogy írtak rólunk. Sajnos, hosszú évtizedek
alatt nem sikerült elérni, hogy a diákszínjátszás és a gyermekszínjátszás,
illetve a bemutató és a verseny a sajtó munkatársai számára is
megkülönböztethető legyen. A cikk címe: Versengtek a diákszínjátszók
(alcíme: A holdbéli csónakos is a váci Weöres Sándor-találkozóra
evez).
A Népszabadság címlapján olvashattunk a Pedagógiai horror óvoda után
vagy játékos válogatás című cikkben arról, hogy felvételinek számít-e
az, amikor egy komplex művészeti osztálynál (ahol túljelentkezés van!)
vizsgálják a gyerekek képességeit. Ugyanitt esett említés arról, hogy
egyre több drámapedagógiai és művészeti osztály indul az általános
iskolákban...
Az Origo internetes lap színházi rovatában a pécsi országos színházi
találkozóval kapcsolatban írták, hogy oda csak olyan gyerekelőadásokat
hívtak meg, amelyek díjat kaptak az I. Gyerekszínházi Szemlén. Úgy tűnik,
hamar elfogadta a "szakma" a Gyermekszínházak Háza rendezvényét...
Az országos gyermekszínjátszó találkozóról is említés esett az
Országimázs Központ minden háztartásnak (címre-névre szólóan) megküldött
kiadványában.
A jövővel, a szép, új világgal kapcsolatban idézünk egy pedagógiai lap
álláshirdetéseiből: "Kiemelt fizetéssel óbudai magán általános iskola
drámapedagógust, komplex művészetterapeutát keres..." (az áprilisban
megjelent hirdetés mint "jelenség" érdekes - A szerk.)
AUSZTRIA
2001. április 6-11. között rendezte meg osztrák testvérszervezetünk, az
Österreichischer Bundesverband für Schulspiel, Jungendspiel und
Amateurtheater a "Drama in Education" Világkongresszust Burg
Schlainingben, Burgenlandban. A kongresszus mottója: "Kreativitás,
kommunikáció, izoláció" - magány a virtuális világban, vagy kreatív és
kommunikatív cselekvés a dráma és a színház segítségével. Előadásokat és
workshopokat tartottak: Richard Finch, Dr. Jonothan Neelands, Emilio
Fitzgibbon és Dr. Jurij Vasiljev. A kongresszus főelőadói Gavin Bolton és
Cecily O'Neill. Az ÖVB jóvoltából, anyagi segítségével (amit ezúton is
köszönünk!) a Magyar Drámapedagógiai Társaságot Szauder Erik és
Bethlenfalvy Ádám képviselte a kongresszuson. Közreműködésünkkel két
erdélyi kolléga is részt vehetett a hagyományosan jól szervezett, rangos
szakmai eseményen. Egyikük élménybeszámolóját közöljük az alábbiakban (a
neves előadók által vezetett bemutató foglalkozások egyikéről-másikáról
részletes beszámoló olvasható a DPM idei első számában).
MÁSSÁG, EGYÉNISÉG, ALÁZAT (nemzetközi drámapedagógiai kongresszus
Ausztriában)
Burgenlandban rendezte meg április 6-11. között az Osztrák Szövetségi
Amatőr Színjátszó Egyesület a Színház a nevelésben című nemzetközi
konferenciáját, amely a kreativitás-kommunikáció-izoláció háromszögében
vizsgálta a drámai cselekvés hatását. Másodmagammal romániai magyarként
lehettem jelen Burg Schlainingban - tizenöt ország résztvevőivel együtt -
Hollós Józsefnek, az egyesület elnökének, valamint a Magyar Drámapedagógia
Társaság budapesti vezetőségének köszönhetően. Öt napon át különböző
műhelyfoglalkozásokon ismerkedhettünk meg neves előadókkal és
módszereikkel (Angliából Gavin Bolton, Richard Finch,
Jonothan Neelands, Oroszországból Jurij Vasziljev,
Írországból Emily Fitzgibbon és Kubából Horta
Betancourt). A megnyitón Gavin Bolton, a kortárs
drámapedagógia nagymestere azt hangsúlyozta, hogy az iskolai tevékenységbe
be kell építeni a cselekedtetve oktatást, a színház eszközeivel való
nevelést. Gyakorlati példái azt igazolták, hogy az átélt, megélt,
"megemésztett", különböző érzelmi hatásokat kiváltó ismeretek tartósabbak,
mint a hirtelen fölszedett, "megemésztetlen" ismeretanyagok. Beszélt a
tanár szerepbe lépésének legfontosabb elemeiről: céljairól, lehetséges
módozatairól, időtartamáról, előnyeiről és hátrányairól. Az angliai
oktatási rendszerben természetes, hogy egy jó tanárnak jó színésznek is
kell lennie. Írországi előadónk, Emily Fitzgibbon drámafoglalkozásához
érdekes témát választott: a klónozást. Sokféle szerepet állított fel,
voltunk klónozással nyert zsenik, tudósok, szülők, s elgondolkodhattunk
azon, milyen lesz a világ, ha az emberiség átlépi a halhatatlanság
küszöbét és megszületik az első klónozott gyermek, aki genetikailag
tökéletes. Richard Finch drámatanár rokonszenves, megértő, türelmes,
elfogadó, igazi pedagógusként élő foglalkozásvezetőnek bizonyult. Akiknek
Európa keleti fele jutott, másként élték meg a menekültekről szóló
foglalkozását, mint azok, akik nyugatról érkeztek. Foglalkozása a
pszichodráma határát súrolta, de sikerült a részvevőket újra a játék
szintjére hoznia.
A Dráma a tanulás szolgálatában című könyv szerzőjét, Jonothan
Neelandset olyan téma ihlette meg, ami a részvevőket is megérintette.
Hogyan tud dolgozni egy tanár egy diktatórikus rendszerben, ahol előírják:
hol, mit, hogyan, miért? Hogyan neveljük a gyereket, hogy szövetségesünk
legyen a hallgatásban, elhallgatásban, mert ez a túlélés feltétele?
Kellemetlen emlékeim elevenítődtek fel. Ekkor tűnt úgy, hogy akik bejöttek
a foglalkozásra, már nem azok, akik elmentek annak végén. Az orosz
előadónak a munkája, hivatása iránti alázata már-már meghökkentett,
ízelítőt kaptunk tőle mozgásszínházból, mozgásművészetből. A kubai
vendégelőadó - aki táncművészetet oktat - gondoskodott arról, hogy
reggelente feltöltse testünket, lelkünket, szellemünket energiával. A
másság elfogadását öt napon keresztül gyakorolhattuk olyan pedagógusok
körében, akik felismerték, a tanítás nem korlátozódhat a "foglalkozás",
"szakma", "mesterség" szintjére. A tanítás az művészet. Minden pedagógus
művésszé válhat, ha munkájába a szakértelmen túl beágyazódik saját
egyénisége, személyisége. Így egyedivé válhat "művészete", különben
emberformálóként szürkül bele a szokványosba. Az emberrel való
foglalkozásban ez megengedhetetlen, a pedagógus a személyiség közvetítő
eszközével, a lélekkel dolgozik. Ha benne van a lelked a közvetítő
folyamatban, átlelkesül az anyag, amit közvetítesz. Sarlatánok kezében
ellenben bármelyik módszer tönkremegy. De ilyenek a Burg Schlaining-i a
konferencián - alázattal igazolhatom - nem vettek részt...
Rusz Csilla
AZ IDEA VILÁGKONGRESSZUSA
A norvégiai Bergen városában közel ezer fő vett részt az IDEA 2001
kongresszuson. A plenáris szakmai program keretében előadást tartott
többek között Vingdís Finbógadottír volt izlandi miniszterelnök és
színházi rendező, Niels Lehman norvég dramaturg, Jacques Lassalle francia
rendező, Kathleen Berry kanadai drámatanár és egyetemi előadó, Victoria
Santa Cruz perui színész és rendező, valamint Tadashi Uchino japán
színházkutató. Dorothy Heathcote és Gavin Bolton sajnos családi, illetve
egészségügyi okokból nem lehetett jelen személyesen a rendezvényen. Az
egyhetes konferencia-program majd háromszáz szekció-beszélgetésnek,
szemináriumi előadásnak, műhelyfoglalkozásnak, videó-bemutatónak és
esettanulmánynak adott helyet. A kongresszus jó lehetőséget teremtett arra
is, hogy a résztvevők tárgyaljanak egymással a jövőbeni kapcsolatokról. A
rendezvényen Magyarországot képviselő Szauder Erik is megbeszéléseket
folytatott többek között a horvát, szlovák, lett, francia és spanyol
kollégákkal a regionális és nemzetközi együttműködés erősítésének
lehetőségeiről. A kongresszus zárásakor a résztvevők tájékoztatást
kaptak a 2004-ben Ottawában (Kanada) rendezendő találkozó
előkészületeiről, valamint arról, hogy a 2007. évi kongresszus
megrendezésére Olaszország és Hong Kong adott be pályázatot.
(Sz.E.)
U.i.: Úgy gondoltuk, hogy a színházi nevelés IV. világkongresszusára
- amit az utóbbi két alkalommal számunkra elérhetetlen messzeségben
rendeztek (Ausztrália, Kenya) - talán eljut az első közép-kelet-európai
TIE társulat. Nos, ez nem olyan fontos. A szervezőknek sem. A végén pedig
nálunk sem. (Tudomásul vettük, hogy nem vagyunk már "egzotikum" a
művelt nyugat számára, vagyis nem fog áldozni ránk, ha mi be akarunk
mutatkozni. Márpedig mintha itt lenne ennek is az ideje: érdemes lenne
összeállítani és megjelentetni egy olyan angol nyelvű szakmai kiadványt,
ami nem a szervezeti életünkről szól - az ilyesmi itthon sem hozza lázba a
szakemberek tömegét -, hanem a munkánk lényegéről: a mit és hogyan
kérdésekről, az azokra adott sajátos válaszainkról.)
(K. L.)
ANGLIA
A birminghami Big Brum TIE-társulat 2001. márciusában mutatta be
új, Bobby Colvill által a társulat számára írt, Dusk (Alkony) című
darabját és a hozzá kapcsolódó TIE-programot. Az előadás és a foglalkozás
az 1937-es évbe, a később elszigetelődött brit fasiszta párt
megalakulásának időszakába vezeti vissza a tanulókat. A program a
rasszizmus és a gazdasági ellehetetlenülés politikai következményeit
vizsgálja.
2001. június 15-én rövid szenvedés után meghalt a Theatre in Education
(TIE) egyik legrangosabb szakértője, alkotója, szervezője, akinek a
színházi nevelés volt az élete középpontjában - meghalt Geoff Gillham.
Geoff Gillham az utóbbi években a walesi Cardiffban dolgozott, elsősorban
szabadfoglalkozású drámaíróként, illetve a helyi közösségi színház
rendezőjeként. 53 éves volt. Hónapok óta küzdött a májrákkal, és egészen
az utolsó pillanatig tiszta tudattal dolgozott egy színdarabon...
DRÁMAJÁTÉK-VEZETŐI VIZSGÁKRÓL JELENTJÜK (mf. - megfelelt.; k. mf. -
kiválóan megfelelt)
MARCZIBÁNYI TÉRI MŰVELŐDÉSI KÖZPONT, Bp., 2001. május
26-27. Tanfolyamvezető: Kaposi László Vizsgabizottság elnöke: Rudolf
Ottóné
(19 fő) Czinege Dezsőné mf. Csikós Zita mf. Deiszinger Ivett
mf. Dónay Beatrix Dósa Anikó mf. Fábián Józsefné
mf. Fekete-Szabó Anikó mf. Ferencz Melinda mf. Gál Ilona
mf. Illyésné Pentz Katalin k. mf. Kanyó Andrea mf. Kaposvári
Katalin mf. László Ildikó mf. Muntyán Barbara mf. Petrás Emese
k. mf. Rimóczi Andrea mf. Szabóné Baranyi Teréz mf. Vajnai
Viktória mf. Varga Viktória mf.
APÁCZAI KIADÓ KFT. KONFERENCIATERME, Bp., 2001. július
14. Tanfolyamvezető: Szauder Erik Vizsgabizottság elnöke: Kaposi
László
(12 fő) Bodó Rita mf. Bojti Borbála mf. Csapó Melinda
mf. Faluvégi Judit mf. Forgács Eszter mf. Frankó Katalin
mf. Galambos Éva mf. Galgóczy Anna mf. dr. Galgóczy Gáborné
mf. Hargitai Anikó mf. Szabó Veronika mf. Victor Luca
mf.
MARCZIBÁNYI TÉRI MŰVELŐDÉSI KÖZPONT, Bp., 2001. június
23-24. Tanfolyamvezető: Kaposi László Vizsgabizottság elnöke: Rudolf
Ottóné
(15 fő) Benczéné Dizseri Márta mf. Elek Kálmánné mf. Horváth
Orsolya mf. Jantsek Józsefné mf. Kákonyi Anett mf. Kálócz
László mf. Kertész Katalin mf. Kovács Katalin mf. Külföldi
Dorina mf. Molnár Klára mf. Nagy Angéla mf. Ratkovszky
Alexandra mf. Sallai Ferenc mf. Siklai Istvánné mf. Tóth Sándor
mf.
A DRÁMAjátékos következő számával 2001 szeptemberében
jelentkezünk. Kérjük mindazokat, akik információkat szeretnének
közzétenni, hogy 2001. szeptember 8. előtt e-mail, levél vagy fax
formájában juttassák el hozzánk megjelentetni kívánt anyagaikat. A
beérkezett rövid szakmai anyagokat 1000 példányban ingyenesen tesszük
közzé. Közvetlenül a szerkesztőnek is küldhetők a megjelentetni
kívánt írások: Kaposi László 2111 Szada, Székely B. u.
1/c. (e-mail: lkaposi@drama.hu; tel/fax: 28/404702)
|