SZAKMAI KONFERENCIÁT RENDEZTÜNK A
GYERMEKSZÍNJÁTSZÁSRÓL...
A Drámapedagógiai Tanács kibővített, nyilvános ülésének keretei között
került sor arra a szakmai rendezvényre, amely a gyermekszínjátszással, a
hazai gyermekkultúra, a művészet és a művészeti nevelés e fontos
területének jövőjével foglalkozott. A magyar gyermekszínjátszás után
érdeklődve vendégünk volt Josef Hollos (Ausztria) és Hannu Heikkinen
(Finnország) - saját országuk mellett az EDERED nevű európai, illetve az
IDEA világszervezet képviseletében. Ami 2001. szeptember 22-én
létrejött, az a magyar szokásoktól eltérően jó hangulatú, mégis érdemi
munkát végző, összefogott, szakszerű, tárgyilagos szakmai beszélgetés volt
- a témában az utóbbi évek legjobb rendezvénye. Pár éve a
gyermekszínjátszásban (is) jelentős változások következtek be, példának
okáért ma már a csoportok döntő többségét az oktatási intézmények tartják
fenn. Úgy gondoltuk, fontos lenne tudnunk, hogy az Oktatási
Minisztériumnak milyen tervei vannak szakterületünkkel kapcsolatban.
Sajnálattal vettük tudomásul, hogy írásban megküldött kérdéseinkre a
tanácskozás időpontjáig nem érkezett válasz, így nem ismerhettük meg a
minisztérium ránk vonatkozó terveit... Jóval később kaptunk választ - amit
nem kívánunk minősíteni, a viszontválasszal együtt olvasható lapunk 3-5.
oldalán. A konferencián elhangzottak szerint Társaságunk elnöksége már
a következő országos találkozó megrendezése során jelentős változásokat
vezet be: 2002-ben a felmenő rendszerű országos fesztivál utolsó lépcsője
a regionális bemutatók sorozata lesz, majd a legjobb előadások
létrehozóinak továbbra is szeretnénk biztosítani a "tájolás" lehetőségét.
Emellett a kiemelkedő produkciók (amennyiben az adott esztendőben vannak
ilyenek) menedzselését vállalja társaságunk: az országos bemutató körúttól
a filmfelvételig... Terveink szerint két évente kerülhetne sor országos
gálaműsorra, s akkor is a hagyományos időpontban, a tanév végén...
A 2001. november 16-18. között - nagy érdeklődés mellett - megrendezett
SZÍNHÁZ-DRÁMA-NEVELÉS módszertani rendezvény szakmai programjáról a
Drámapedagógiai Magazin 22. számában közlünk elemző írásokat.
MAGYAR DRÁMAPEDAGÓGUS RANGOS FRANCIA KITÜNTETÉST
KAPOTT... A francia Nemzeti Érdemrend lovagi fokozatát kapta VATAI
ÉVA pécsi drámatanár kollégánk...
Az alábbi levél-interjúban Takács
Gábor kérdéseire válaszol kitüntetett kollégánk, akinek ezúton is
gratulálunk!
1. Mi a díj pontos magyar és francia neve? Hol, kitől vehetted
át? Kik kapták meg ezt eddig Magyarországon? Grade de Chevalier de
l'Ordre National du Mérite (Nemzeti Érdemrend Lovagi Fokozata) - De Gaulle
alapította azon külföldiek számára, akik a francia kultúráért dolgoznak.
Én személyesen két embert ismerek, akik Magyarországon rendelkeznek ezzel
a kitüntetéssel: Catherine Feidt, tiszteletbeli konzul és Babus Valentina,
a magyarmecskei roma-többségű iskola volt franciatanára. 2.
Általában kiknek szokás ezt a kitüntetést odaítélni? Milyen tevékenységet
jutalmaznak vele általában? Személy szerint neked miért ítélték oda? Kik
döntenek? Milyen szempontok alapján? A kitüntetés történetéről
annyit tudok, hogy az utóbbi években vált tendenciává, hogy "kis emberek"
effektív hangyamunkáját jutalmazzák vele. (Remélem, én ebbe a kategóriába
tartozom.) A Francia Külügyminisztériumban döntöttek, az odaítélésről
szóló döntést Jacques Chirac írta alá. Az indoklásban ez áll: a francia
kultúra és színjátszás terén kifejtett fáradhatatlan munkámért. Meg az,
hogy a pécsi fesztiválért, amely igazi európai modell lett. A
kitüntetést átadó francia nagykövet szavaiból egy mondatra emlékszem
vissza a legnagyobb büszkeséggel: arra, amelyben kísérletező tanári
érdemeimet méltatta... hát igen, ha ezt értékként számítják fel, akkor
rendben van, akkor köszönet a kitüntetésért. 3. Mi a jelentősége
ennek a kitüntetésnek Franciaországban? Volt-e, van-e valamiféle
visszhangja Magyarországon? (Mi a jelentősége itthon?) Ez valami
bűvös szó lehet, mert sok francia barátom telefonált, amikor megtudta, s
akkor mind azt mondta, hogy hű, meg, hogy nahát... és, hogy híres lettem.
De nem hiszem, hogy a dolgok így mennek. Talán ha egy nap politikai
menedékjogot kérnék, akkor nagy súllyal esne a latban, de nem hiszem, hogy
az a nap el fog jönni... Szerintem inkább helyi jelentősége van. Magyar
visszhang? Országos szinten nem, mert kevesen tudtak róla. Nem vertem
nagydobra: csak néhány munkatársamat, barátomat hívtam el a ceremóniára,
akiknek van mit megköszönnöm. Pécsett sokan tudnak róla, de ez helyénvaló,
hiszen ebben a közegben dolgozom, itt ismernek, "ez a hazám". De nagyon
vigyázni kell a dolgok interpretálásával: egy ilyesfajta kitüntetés
legalább annyi irigyet szerez az embernek, mint ahány elismerő
pillantást. 4. Neked, személy szerint mit jelent ez az elismerés?
(Vártad? Jólesik? Miért?) Várni nem vártam. Gondolom a
kitüntetésekről hasonló a véleményünk: nem mindig a megfelelő ember
mellére tűzetnek ki. Sokan élik le nagyon hasznosan és értelmesen az
életüket anélkül, hogy ezért valaha kitüntetnék őket. Volt egy időszak az
életemben, amikor minden kitüntetést, dicséretet szisztematikusan
visszautasítottam, mert féltem attól, mi lesz, ha tenyerére emel a
hatalom. Mert a hatalomhoz dörgölőzni veszélyes játék: napjaink ontják a
példákat. De ez a mostani kitüntetés jólesett, mert talán emberileg is
megértem rá: fel tudom úgy fogni, mint egy biztató hátbaveregetést, ami
bátorít és erőt ad, de nem változik meg tőle az életem. Legjobban a
saját gyerekeim és tanítványaim elismerő szavai estek, azok "vegytiszták"
voltak: a kamasz nem hízeleg, nem köntörfalaz. Egyébként elborzadtam,
mikor a nagykövet felsorolta, mi mindent csináltam az ügyért ez idáig:
soha nem szembesültem még ilyen mérleggel. Istenem, így telik az idő? -
gondoltam magamban. 5. Nagy vonalakban: hogyan áll jelen pillanatban
francia nyelvű színjátszás ügye Magyarországon? Milyen terveid vannak
ezzel kapcsolatban a közeljövőt illetően? A francia színjátszás
szekere már halad. Sok-sok középiskolában választják ezt a formáját a
színházi munkának. Jelenleg öt állandó fesztivál van Magyarországon: két
egyetemi, egy általános iskolai és a pécsi középiskolai. A franciák
hajlandók erre a célra áldozni, ők már meggyőzettek. A magyarok? Minden
évben reménykedem, de eddig az Oktatási Minisztériumon, a Franciatanárok
Egyesületén, a Magyar Francia Ifjúsági Alapítványon és Pécs városán kívül
egyetlen állandó segítséget sem találtam. Az utóbbi években
mindenképpen a képzésre helyezem a hangsúlyt: ahhoz, hogy jó produkciók
szülessenek, meg kell tanítani néhány alapfogást a tanároknak, akiknek
sokszor nagy a szívük és a lelkük, de nem ismerik a megfelelő technikákat.
Októberben volt egy képzés Pécsett hat ország franciatanárainak. Öröm volt
nézni, hogy dolgoztak, milyen nyitottan érkeztek, s milyen eltökélten
mentek el a tanfolyamról. Nagyon hiányoznak a képzési lehetőségek: ezeket
kell felkutatni, megszervezni. Talán a jövő évtől francia segítséggel,
Jugoszlávia, Csehország és Szlovákia részvételével sikerül elindítanunk
egy olyan képzési formát, amely több éves lesz, s a térségben meglévő
színházi hagyományokra épít. Mert a francia színjátszásban csak a nyelv
francia, a többi hozzávalót mi adjuk. (A szerkesztő jegyzete:
ugyanezen kitüntetés nagykeresztjét kapta nemrégiben a magyar
miniszterelnök, amivel - természetesen - tele volt a magyar
sajtó...)
EGYESÜLETI ÉLET
KÖZGYŰLÉS
A hagyományoktól eltérően sokan vettek részt a Magyar Drámapedagógiai
Társaság 2001. november 16-án megtartott rendes évi egyesületi
közgyűlésén! A kellően összefogott, rövid, de tartalmas elnöki beszámolót
jól vezetett, rövid (és barátságos hangulatú) vita követte, majd
egyesületi elismerések átadására került sor:
ÉLETMŰ-DÍJ
A kitüntetést idén D. KÓSA VILMA kapta Egyesületi
kitüntetésünk "hivatalos" indoklása: "D. Kósa Vilma az elsők között állt a
hazai drámapedagógia ügye mellé, a kezdés évtizedeiben kialakult szakmai
élcsapat vezető munkatársa volt."
A MEZEI ÉVA-DÍJ kitüntetettje 2001-ben
KAPOSI LÁSZLÓ
Egyesületi kitüntetésünk "hivatalos" indoklása: "A
drámapedagógia meghonosításában vállalt kiemelkedő munkájáért, a
magyarországi drámapedagógia tudatos gazdagításáért, terjesztéséért, a
drámapedagógusok képzésében kifejtett színvonalas és eredményes
tevékenységéért, a szakmai kiadványok és elektronikus információk
gondozásáért és folyamatos fejlesztésért, valamint a TIE (színház a
nevelésben) módszerének hazai bevezetéséért és sikeres
alkalmazásáért."
RENDEZŐI EMLÉKLAP
a magyar gyermekszínjátszás terén évtizedeken át
végzett kiemelkedő színvonalú munkájáért Fodor Mihálynak, Kiss
Tibornak és Várhidi Attilának
További egyesületi hírek:
VÉNEK TANÁCSA
- ezt az elnevezést először csak "munkadefinícióként" használtuk. Arra
gondoltunk, hogy jó lenne időnként beszélgetni a drámapedagógia jelenéről
és jövőjéről mindazokkal, akik részesültek a Társaság kitüntetéseiben,
megkapták a Életmű-díját vagy a Mezei Éva díjat. Ily módon is
megbecsült kollégáink felvállalták ezt a testületi nevet, s készséggel
fogadták a meghívást. A tervek és a hagyományteremtő szándékok szerint
évente találkoznak majd kitüntetett drámapedagógusaink és a mindenkori
elnökség egy baráti beszélgetésre. Először 2002. január 16-án 14
órakor.
DRÁMAPEDAGÓGIAI TANÁCS
A Drámapedagógiai Tanács következő ülésére 2002. április 2-án kerül
sor. Nagyon fontosnak tartjuk ezt a rendezvényt, - s szokásainktól
eltérően - ezért is szervezünk ennyire. Ezen az egész napra tervezett
ülésen egyesületünk rövid és hosszú távú ügyei egyaránt terítékre
kerülnének: például (valóban csak példákat említünk, most még a
teljességre törekvés nélkül) a 2002 őszén esedékes vezetőségváltástól
kezdve a gyermekszínjátszók fesztiválrendszerén át a drámának a
közoktatásban betöltött szerepéig...
KÖZLEMÉNY
2002. május 17-18-án a Magyar Drámapedagógiai Társaság - a következő
elnökség munkáját előkészítő - közgyűlést tart, melynek kapcsán
workshop-jellegű szakmai tanácskozásra is sor kerül. A szekciók a
gyerekszínjátszás és a tanítási dráma kulcsproblémái köré szerveződnek
majd. A munkát egy-egy szekcióvezető segíti. Kérjük, hogy aki ötleteivel
is segíteni kívánja a munkát, e-mailben forduljon Takács Gáborhoz (taqi@axelero.hu).
ÖRÖK KAPOCS
10. Európai Gyermekszínjátszó- és Drámatalálkozó, Viljandi,
Észtország, 2001. 07. 08-22. - ETERNAL CHAIN, 10th European Children's
Drama Encounter in Estonia
Az Európai Dráma Találkozó -
"EDERED" - 1979-ben jött létre Svédországban. A "Children and Youth Drama
Encounter", vagyis gyermekek és fiatalok drámás-színházas találkozója
európai országok részvételével 1982 óta létezik. 1992-ben Magyarország
adott otthont az eseménynek Békéscsabán, az akkori résztvevők, vendégek
szerint remek szervezésben. A találkozók célja, hogy a színházi
kifejezőeszközök segítségével a csaknem húsz országból érkező gyerekek és
fiatalok közös alkotásban vegyenek részt, megismerjék egymás kultúráját,
két héten keresztül együtt éljék meg Európát, stressz és konfliktusok
nélkül. Idén júliusban Észtország vállalta a szervezést. A magyar
csoport 12-15 éves tagjai, öt leány és öt legény (Eszter, Flóra, Kriszta,
Nóri, Zsuzsi, Áron, Dani, Fülöp, Norbi, Zoli) az ország legkülönbözőbb
pontjairól érkeztek (Erdész Dániel Törökbálintról képviselte a magyar
színeket). Észtország előtt egyetlen egyszer találkoztak, s úgy váltak el
Ferihegyen, mint egy olyan csoport tagjai, akiket életre szólóan összefűz
az átélt élmény, amit elmesélni is csak úgy lehet: "...ott kellett volna
lenned!" Hivatalos szakmai beszámoló HELYETT benyomások,
élményforgácsok olvashatók itt egy drámatanártól. Átéltünk két
tornádót, fürödtünk a Balti-tengerben, csárdást tanítottunk és jártuk más
népek táncait is, zenével, színházzal bújtunk át a nyelvi korlátokon,
rengeteg barátra leltünk és megettük mindig az észt
tésztasalátát. Nemzetközi csoportot vezettem Dalia-vel, a litván
színésznővel (a csoport 11 lányból és kilenc fiúból állt, a kreatív és
kedves észt, francia, orosz, angol, horvát, Faroe-szigeteki, cseh, német,
finn, lett gyerekek nagyon jól dolgoztak, játszottak együtt). A záró
előadás Viljandi város óriási szabadtéri színpadán volt, kilenc nagyon
különböző stílusú alkotás a fesztivál "HIDAK" címétől, szimbólumától
ihletve. Bár az est végét elmosta az eső, azért zárszóként az EDERED
magyarországi képviselője, Vidovszky György szerencsére még ki tudta
mondani: "See you in Hungary!", merthogy Magyarország vállalta a 2002
nyarán esedékes találkozó rendezését. Bár a drámafolyamat mint sokak
számára, számomra is fontosabb volt, mint a záró produkció, a mi
előadásunk, mondják, elég erősre sikerült. Eternal Chain. Örök
kapocs. Tízperces produkciónkban a szerepek szerint adott volt három
csoport: férfiak, nők (lehetnek szülők) és a gyerekek. A gyerekek
csoportját a férfiak és nők (lehetnek szülők) nem veszik észre. Nem tudnak
figyelni rájuk, mert nézniük kell a saját kedvenc csatornáikat a
Láthatatlan Nagy Tévén... A színpadon csak székek, kellékként, díszletként
egyaránt. Improvizációkból dolgoztunk a két hét alatt végig, mindent a
gyerekek hoztak ebbe az előadásba, csak össze kellett szervezni, hogy
sztorivá kereküljön. Kilenc perc arról, hogy van némi esély: a gyerekek
békét hozhatnak férfiak és nők önző és harcos világába, csak annyi békét,
amíg egy altatódal elhangzik, ez nem kevés, ez valami, béke és kapocs
EMBEREK között, ha nem is örökké, de az bizonyos, higgyünk már benne, hogy
a gyerek az örök kapocs. Én megtanultam, hogy nagyon különböző emberek
is képesek együtt dolgozni. Ha nem is ment könnyen: Dalia és köztem
tényleg a gyerekcsapat volt a "nemzetközi kapocs". Én szerettem volna
inkább többet a drámatanári eszköztárból, ő a színészi-rendezői vénából -
végül mégiscsak TALÁLKOZTUNK. Módszereink bár nagyon különböztek, a
színházról és a gyerekekről való gondolkodásunk végig nagyon-nagyon közel
volt egymáshoz. Két héten át "hidakat" építgettünk, országhatárokon
átívelőt. Volt az egyik dráma-délelőttön egy jelenet, két szóból raktuk
össze: "MEGÉRTÉS - MEG NEM ÉRTÉS". Úgy érzem, ez a gyerekek és a
felnőttek számára egyaránt nagyon szimbolikus. Egy fiú megüt egy
másikat, mert azt HISZI, hogy az a másik el akarja venni tőle a
barátnőjét. Amikor kiderül, hogy CSAK nem értették meg egymást, lassan,
nagyon lassan kezet nyújt az a fiú a másiknak... Fölkelni a földről,
belenézni az IDEGEN szemébe, megérinteni és MEGÉRTENI az ő tekintetéből,
hogy már NEM VAGYOK IDEGEN. Nem félni. Nem félni tudni: se tőled, sem
magamtól. Ennyit kéne, nem többet, MEGTANÍTANI - nekik, a gyerekeknek, és
megtanulni nekünk, felnőtteknek... No meg járni tudni aztán azokon a
"hidakon"! Sétálni legalább...
Novák Géza Máté
LEVELEZÜNK...
Az Oktatási Minisztériumhoz megküldött, a gyermekszínjátszás
jövőjét firtató kérdéseinkre (ez ügyben ld. a DRÁMAjátékos előző számát!)
hosszú ideig nem érkezett válasz. Aztán jött, de furcsa kerülővel, előbb
kapta meg más, mint a címzett. Több hetes késéssel társaságunk elnökéhez
is eljutott... A szakmai nyilvánosság számára kértünk válaszokat
aktuális ügyekben, így természetesen közöljük a hivatalos levelet, amely
internetes honlapunkon már régóta olvasható, továbbá elnökünk
válaszlevelét is. Ez utóbbira is meglehetősen későn, január 2-i
dátumozással, január 7-én érkezett válasz Környei helyettes államtitkár
úrtól. Ez a levél szakmailag magáért beszél. A szerkesztő részéről
(mert ehhez már valóban nincs mit hozzátenni): no comment.
Szakall Judit Magyar Drámapedagógiai Társaság elnöke 1022
Budapest, Marczibányi tér 5/a.
Tisztelt Elnök Asszony!
Ön 2001. augusztus 27.-én hozzám írt levelében az Oktatási
Minisztérium gyermekszínjátszással kapcsolatos politikájáról
érdeklődött. Mint bizonyára tudja, a gyermekszínjátszásnak egyes
területei - döntően az iskolai keretek között történő drámaoktatás, az
ehhez kapcsolódó tantervi szabályozás és pedagógus-továbbképzés -
tartoznak az oktatási tárca hatáskörébe, míg más elemei a Nemzeti
Kulturális Örökség Minisztériuma felügyeleti területét érintik. A két
tárca ezért igyekszik összehangolni e területet érintő tevékenységét,
amely az Ön által feltett kérdésekre adott tájékoztatásból is
kitűnik. Az Oktatási Minisztérium az elmúlt években is jelentős
anyagi támogatásban részesítette a Marczibányi téren megrendezésre
kerülő "Gyermekszínházak Háza" programjait. A rendezvényre a tárca
2000-ben és 2001-ben is 2-2 millió forintot fordított. A minisztérium
rendeleteivel elősegíti az iskolai szakkörök, így a színjátszó szakkörök
szervezését is. A 28/2000. (IX. 21.) OM rendelet a kerettantervek
kiadásáról, bevezetéséről és alkalmazásáról maximálta a tanórák számát
az egyes évfolyamokon (pl. 1. évfolyam 20 óra, 6. évfolyam 25 óra, 12.
évfolyam 30 óra), csökkentve a diákok terhelését, így adva lehetőséget
arra, hogy az intézmények délutáni, tanórán kívüli, fakultatív
szabadidős és kulturális programokat kínálhassanak diákjaiknak. A
rendelet mellékleteiben bevezette a tánc és dráma oktatását 1-11.
évfolyamon, részben a magyar nyelv és irodalom részként (1-4., és 11-12.
évfolyamokon) részben önálló tantervi modulként (5-10. évfolyamokon 18
óra/tanév). Ön levelében azt írja, hogy "a rendszerváltozással
leépített, kategóriákhoz kötött rendezői képzések szerepét nem vette át
senki és semmi", s ilyen képzés az OKJ-ben sem szerepel. A képzés
OKJ-ból való kikerülésének oka az, hogy az, hogy a közoktatásról szóló
1993. évi LXXIX: törvény szerint az "nevelő-oktató munka - óvodai
nevelés, iskolai nevelés és oktatás, kollégiumi nevelés-oktatás
pedagógus munkakörben látható el". "Pedagógus munkakörben a közoktatási
törvényben illetve más jogszabályban meghatározott végzettséggel illetve
szakképzettséggel rendelkező személy foglalkoztatható" (5.§ (1),(2)).
Tehát a munkakört csak pedagógus láthatja el, így a színjátszó
csoportvezető képzést nem szabályozhatja az OKJ. A
pedagógus-továbbképzési programok keretében azonban a múltban és
jelenleg is lehet képesítést szerezni a dráma oktatásához, 2008-tól
pedig kötelezővé válik a megfelelő végzettség megszerzése ezen modulok
oktatásához. "Szeretném emlékeztetni arra is, hogy az Önök, illetve
társszerveik által szervezett továbbképzéssel kapcsolatosan felmerült
jogi problémákat is kiemelt figyelemmel kezeli a tárca annak érdekében,
hogy a pedagógusokat lehetőség szerint ne érje hátrány a képzések
szervezőinek hibái miatt. Az Oktatási Minisztérium a
gyermekszínjátszás támogatása mellett komoly támogatást nyújt a
középiskolai diákszínjátszásnak is. Az Országos Diákszínjátszó Egyesület
veszprémi rendezvényének megszervezéséhez közel 1 millió forint
támogatást kapott. Túl ezen az Oktatási Minisztérium - a Nemzeti
Kulturális Örökség Minisztériumával együttműködve 14 millió forinttal
támogatta beavató színházi produkciók létrejöttét, valamint
kistelepülési intézmények tanulóinak színházlátogatását. (Ez utóbbi
program keretében több mint 150 iskola kapott támogatást.) Életre
hívtuk a "Játszunk színházat" programot, melyet - együttműködve az
Országos Diákszínjátszó Egyesülettel - ebben a tanévben is meg kívánunk
rendezni, a Nemzeti Színház közelgő megnyitása alkalmából pedig
középiskolások számára szervezzük meg a "Teatrum Hungariae" című
vetélkedőt. A gyermekszínjátszás nemzetközi kapcsolatait is támogatta
a tárca, így például támogatást nyújtottunk az észtországi
Gyermekszínjátszó Találkozón való részvételhez, és támogatjuk az ODE
által 2001-ben szervezendő Nemzetközi Középiskolai Színjátszó Találkozó
megrendezését is. Mint a kérdésekre adott részletes válaszokból Ön is
láthatja az Oktatási Minisztérium a drámát, illetve a
gyermekszínjátszást a személyiségfejlesztés lényeges eszközének tartja,
ezért kiemelt fontosságot tulajdonít a színház, a színjátszás, és ezen
belül a gyermekszínjátszás támogatásának, s ez a törekvésén a jövőben
sem kíván változtatni. Eddigi munkájukat köszönöm, sok sikert
kívánok a jövőben.
Üdvözlettel: Sió László
Budapest, 2001. szeptember 25.
Oktatási Minisztérium Környei László helyettes államtitkár
részére
Tisztelt Környei Úr!
A Magyar Drámapedagógiai Társaság nevében 2001. augusztus 27-én
levélben fordultunk Sió László politikai államtitkár úrhoz, érdeklődve
az Oktatási Minisztérium gyermekszínjátszással kapcsolatos
elképzeléseiről. A válasz sajnos a gyermekszínjátszás aktuális helyzetét
és a jövőre vonatkozó elképzeléseket tisztázni hivatott szeptember végi
országos tanácskozásra nem érkezett meg. Sió László úrtól október 15-én
kelt levéllel érkezett meg a válasz. Sió úr a kísérő levélben felhívta
figyelmünket, hogy az általunk felvetett kérdések az Ön területét
érintik, ezért a jövőben közvetlenül a szakterülethez forduljunk
információért. Ennek értelmében a kérdéseinkre kapott válaszokkal
kapcsolatban az alábbi észrevételeket tesszük.
- Az Oktatási Minisztérium által is támogatott "Gyermekszínházak Háza"
programsorozat a Marczibányi Téri Művelődési Központban nem a
gyermekszínjátszást, hanem a gyermekek színházi nevelésének különböző
elemeit támogatja (pl. beavató színházi foglalkozások, színházi
foglalkozások iskolai csoportoknak, gyermekszínházi szemle megrendezése,
gyermekszínházi programok hátrányos helyzetű csoportoknak). Vagyis: a
gyermekszínjátszásban a gyermekek színházi produkciót készítenek, míg a
Gyermekszínházak Háza programsorozatban a gyermekeknek játszanak,
illetve a színházi és drámajátékos módszereket és technikákat
felhasználva vesznek részt a gyerekek foglalkozásokon. (Megjegyzendő,
hogy a Marczibányi Téri Művelődési Központ nem azonos a Magyar
Drámapedagógiai Társasággal, még ha a jelenlegi vezető ill. elnök azonos
személy is.)
- A kerettantervi rendelet által maximált tanórák száma lehetőséget
nyújthat az iskoláknak a szabadidős kulturális programok bővítésére,
ám ez csupán lehetőség, mindenféle feltétel és ösztönzőrendszer
nélkül.
- A kerettanterv nem ad évi 18 órát a tánc és dráma modulra az 5-10.
évfolyamon. Mint közismert, az alapfokú oktatási intézményekben csak az
5-6. évfolyamon, illetve a gimnáziumokban (és a középiskolák közül csak
itt!) a 9-10. évfolyamon. A köztes két évfolyam teljesen kimaradt.
- Igaza van Sió úrnak, 2008-tól az idén tavasszal hozott miniszteri
rendelet szerint csak a megfelelő képesítés megszerzésével lehet majd a
tánc és drámát tanítani. Addig azonban szakmai hozzáértés és előképzés
nélkül boldog-boldogtalan taníthatja (testnevelő, énektanár, magyartanár
stb.). Vagyis a hivatkozott miniszterei rendelet nyolc évre garantálja a
lehetőséget a szakmaiság minimumainak mellőzésére, vagyis a
szakmaiatlanságra. Jól látható a teljes káosz a Magyar Drámapedagógiai
Társasághoz naponta érkező megkeresésekből: azt kérik a pedagógusok,
hogy ajánljunk valami könyvet, kiadványt, vagy valami egy-két napos
képzést(!), mert az iskolában tanítaniuk kell a drámát, s fogalmuk sincs
arról, hogy mit és hogyan kellene tanítani... Módszertani
könyvesboltunkat szintén naponta keresik fel kétségbeesett, tanácstalan
pedagógusok, akiket iskolájuk vezetése megbízott a tantárgy oktatásával,
de ők semmiféle képzéssel ez irányban nem rendelkeznek.
Ehhez apró adalék: a Magyar Drámapedagógiai Társaság azzal az
ajánlattal élt az Oktatási Minisztérium felé, hogy kizárólag addig,
ameddig ez az átmeneti helyzet fennáll - maximum három évre - fogadják
el a Magyar Drámapedagógiai Társaság 120 órás drámajáték-vezető képzését
(pedagógus végzettség mellett!) a drámatanítás jogosítványaként. A
tanfolyamot végzett pedagógusok ui. tudják, hogy mi a drámapedagógia,
mit kell tanítani.
- A dráma, mely a kerettanterv részeként jelen van az iskolai
oktatásban köztudottan nem azonos a gyermekszínjátszással.
- A levélnek az a fejezete, hogy "Az Oktatási Minisztérium a
gyermekszínjátszás támogatása mellett..." a fentiek alapján érthetetlen.
Továbbra sem tudjuk, hogy az Oktatási Minisztérium mivel és milyen
formában támogatja a magyar gyermekszínjátszást.
- A levél következő fejezetében a diákszínjátszó mozgalom jelentős
támogatását taglalja a levél (ODE veszprémi rendezvényeinek támogatása,
Játsszunk színházat program, Teatrum Hungariae). A diákszínjátszás
mindennemű erősítését, segítését fontosnak tartjuk, ám ez a terület a 14
éven felülieket érinti és nem a sokkal nagyobb méretekben, létszámban
stb. dolgozó-játszó 14 éven aluli gyermekkorosztályt.
- A már említett beavató színházi programok sem a gyermekszínjátszás
palettáját színesítik. Az észtországi Gyermekszínjátszó Találkozón
résztvevő nyolc gyereket érintő támogatást sem tekinthetjük a magyar
gyermekszínjátszást segítő akciónak.
Konkrétan a gyermekszínjátszást érintő kérdésekre, a jövőre vonatkozó
megoldásra továbbra is várjuk az Oktatási Minisztérium elképzeléseit. A
Magyar Drámapedagógiai Társaság, mint országos civil szervezet szívesen
vállalja a szakmai koordináló szerepet és részt venne olyan egyeztető
megbeszélésen, ahol érdemben lehetne a felvetett problémákról eszmét
cserélni. A gyermekszínjátszással kapcsolatos felvetéseket,
kérdéseket - melyeket Sió úrnak szóló levelünkben részleteztünk -
megjelentettük a társaság DRÁMAjátékos c. hírlevél 2001/3.
számában. A következő számban Sió úr válaszát és a mi jelen
válaszlevelünket is meg kívánjuk jelentetni. Ehhez kérjük az Oktatási
Minisztérium szíves hozzájárulását. A további fejleményekről, közös
erőfeszítéseinkről, eredményeinkről szintén tájékoztatjuk a társaság
tagjait hírlevelünkön keresztül.
A további sikeres együttműködés reményében,
üdvözlettel: Szakall Judit elnök
Budapest, 2001. november 5.
Szakall
Judit igazgató asszony részére
Tisztelt Igazgató Asszony!
Novemberi levelében felvetett kérdések jelentős részére pl.
kerettantervi problémák, képzési feltételek már Sió László politikai
államtitkár úr korábbi levelében válaszolt. A gyermekszínházakkal
kapcsolatos felvetésére szeretném megjegyezni, hogy a művészeti élet
szakmai irányítása nem az Oktatási Minisztérium, hanem a Nemzeti
Kulturális Örökség Minisztériumának feladatkörébe tartozik. A
gyermekszínjátszással is - mint öntevékeny művészeti tevékenység -
elsősorban a kulturális tárca közművelődési területe, illetve az ő
felügyeletébe tartozó alapítványok foglalkoznak, melyek nyomán Önöknek
is több mint 10 millió Ft támogatást nyújtottak a Weöres Sándor
Gyermekszínjátszó Fesztivál megrendezéséhez. A gyermekszínjátszással
kapcsolatos iskolai, személyi, anyagi feltételek javítását az Oktatási
Minisztérium elsősorban a pedagógus életpályamodell keretében kívánja
rendezni. További jó munkát, sikerekben gazdag új évet
kívánok.
Üdvözlettel: Környei László helyettes
államtitkár
Budapest, 2002. január 2.
KÉPEK A JÁTSZÓ TÉR-RŐL
A győri drámaműhely a 2000./2001. tanévben is rendületlen hittel
vetette bele magát "drámai" helyzetekbe. Több év tapasztalatát figyelembe
véve egyre inkább gyerekekkel, főiskolásokkal kezdtünk foglalkozni - úgy
hisszük, azoknak érdemes drámafoglalkozásokat tartani, akik vevők erre.
Sajnos a tanfolyamokat végzett pedagógustársak számos elfoglaltsága nem
tette lehetővé az érdemi munkát a felnőtt-képzésben. Ebben az évben
egy felnőtteknek szóló programot szerveztünk a Gyakorló iskolában. A
továbbképzés Versfeldolgozás drámajátékkal címet kapta. Vendégként tartott
bemutatót Török László, 2. osztályosoknak Antal Rita, negyedikeseknek
Kropfné Knipp Mária. A megbeszélésen már kitértünk a látottakon kívül a
kerettantervi lehetőségekre is. A szakmai napon kb. 20 kolléga volt jelen.
Ezeken az órákon is nyilvánvaló volt, hogy a gyerekek igénylik, várják ezt
a fajta tevékenységet. Mi pedig - ahogy a nevünk is utal rá - teret adunk
nekik a játékra. Több iskoláscsoporttal foglalkoztunk heti
rendszerességgel, kezdőktől a - bátran állíthatjuk - haladó, drámában
jártas gyerekekig. Nehéz, hálás, örömteli, szakmailag fontos munka
ez. Egyik kiemelkedő csúcspontja volt a tanév utolsó hetében lezajlott
Erdei iskola. Nem kimondottan "drámás", de a drámajátékot is felhasználó
program várta a két iskolából összetoborzott 9-10 éveseket. A Káli-medence
közepén, Köveskálon a Balatonfelvidék történetével, kialakulásával,
növény- és állatvilágával ismerkedtek a tanulók öt napon keresztül.
Kiegészítve az elméleti (szépirodalmi-, ismeretterjesztő szöveg
feldolgozása, tájékozódás, drámajáték) ismereteket kirándulásokkal,
kézműves- és sportfoglalkozásokkal. A 41 gyerek négy csoportba osztva,
forgószínpadszerűen jutott el a négyféle foglalkozásra. Ezek közül a
drámaórára, melynek témája a Balaton keletkezésének egyik legendája, a
Haláp volt. A gyerekek valójában eredetmondát találtak ki - igen szép,
mély pillanatokat éltünk át. Június végén a várva-várt drámatábor ideje
is eljött. A festői, Zala megyei falu, Pacsa adott otthont idén ennek az
eseménynek. 9-13 éves gyerekek vettek részt a "Reneszánsz játékok" című
programsorozaton. Az alapötlet (Játék a színházban, színház a játékban)
Romankovics Edit órájából származik, mely megtalálható a DPM 9. számában.
A mi gyerekeink egy reneszánsz színtársulat tagjainak szerepébe léptek. Ez
a keret lehetőséget adott arra, hogy sok mindent tanuljanak a korról, a
színházról, a művészetről, miközben korabeli színészekként hoztak
döntéseket, oldottak meg konfliktusokat. Délelőtt tartottuk a drámaórákat,
délután kiegészítő programokat, este kedvenc "drámás" játékok - egy hétig
szinte a "XV. században éltünk". Kiemelkedően hangulatosra sikerült az
utolsó este megtartott "premier": a "színészek" által írt, rendezett darab
előadása, amelynek jelmezei, díszletei is a héten készültek el. Az
estét reneszánsz lakomával és a délutánonként megtanult reneszánsz
táncokkal zártuk. (Milyen kár, hogy a hírlevél hasábjain fényképek
közlésére nincs mód...)
- Hétfő
- Érkezés
- Játék a karakterekkel, mennyire él együtt a színész az általa
játszott szereppel?
- Most mutasd meg!
- Kedd
- A színtársulat felépítése. Ismeretek a korról, a színházról.
- Gipszöntvény készítés (Janus-arc)
- "Stopos" játék
- Szerda
- A konfliktus bevitele. "Előadjuk-e a zsarnok földesurat dicsőítő
hamis darabot?"
- Iniciálé-festés, korabeli krónikák nézegetése, zenehallgatás
- Reneszánsz tánc tanulása
- Csütörtök
- A társulat döntése, következmények vizsgálata
- Próba, kellékek, jelmezek megalkotása
- Bemutató, reneszánsz lakoma, éjszakai fürdés
- Péntek
- Pólófestés. (A társulat neve, "címere" került rá, majd mindenki
aláírta mindenkinek)
- Emléklapok kiosztása, táborzárás
- Hazautazás
A nyár hamar elrepült, itt az új tanév, az új csoportok, és persze a
régiek, akik már a következő tábor témáját követelik. Idén van az
Olvasás éve, úgy gondoltuk, a könyvet állítjuk majd foglalkozásaink
középpontjába. Emellett persze pályázatok írása, drámaórák,
kerettantervi tanmenetek kiötlése - minden olvasó számára ismerős
feladatok... Kívánunk ehhez magunknak és minden drámás társunknak
kitartást, erőt!
Csabai Flóra
EJ, HA TUDNÁD...
(rövid híradás a győri Gyermekek Háza egyik rendezvényéről) A
szerkesztett verses összeállítások ma is közönségre találnak. Erről
tanúskodik az a teltházas pódiumi délután a győri Gyermekek Házában, ahol
két gyerekcsoport mutatkozott be: a Kazinczy Ferenc Gimnázium ötödikes
versmondói és a Gyermekek Házában működő Arrabona Diákszínpad középső
csoportja. A kazinczysok Weöres Sándor költeményeket szólaltattak meg,
köztük a délután sejtelmes címadó verssorát. Színpadi képeik mozgalmassága
erősítette a Weöres-szövegek hangulatát, játékosságuk által pedig többször
is mosolyt csaltak a nézők arcára. Az arrabonások Viselt dolgaink című
darabja, amely a színpadról oly sokszor hallható svéd gyermekversek és a
felnőttek számára már meglehetősen ismerősen csengő Janikovszky-szövegek
feldolgozásával készült, a jórészt gyerekközönség fülének örömteli
perceket szerzett. (Egy újszülöttnek minden vicc új.) A kamasz-létről
beszélő szövegeket - zenei aláfestéssel - a gyerekek által intezíven
"beélt" terek némajátékos megjelenítése fűzte össze. A csoportok vezetői:
Szívósné Vásárhelyi Zsuzsa és Frankó Katalin. Más ugyaninnen: a
Gyermekek Házában november 24-én folytatódott a RÖGTÖNZÉSES JÁTÉKOK
sorozat, melynek gazdái a győrszentiváni Vadvirágok voltak.
Tóth Szilvia
VÁROSOK - OKTATÁS - KULTÚRA
jegyzetek egy franciaországi konferencia
margójára
"Ha a kultúra, a művészetek és az oktatás nem lépnek egymással
szorosabb kapcsolatba, az tragikus helyzetet eredményezhet." - foglalta
össze a VÁROSOK - OKTATÁS - KULTÚRA - a nemzetközi együttműködés
távlatában című konferencia tapasztalatait a Francia Kulturális
Minisztérium szóvivője. A konferenciát Nantes-ban rendezte 2001.
december 13. és 15. között a Francia Külügyminisztérium közreműködésével a
Francia Oktatási Minisztérium, illetve a Kulturális és Kommunikációs
Minisztérium. A találkozó címe igen széles témakört feltételez - gyakran
el is csodálkoztak azon a résztvevők, mi minden belefért. A helyszín
kiválasztása jelképes volt: Nantes egyike azoknak a kulturálisan igen
dinamikusan fejlődő nagyvárosoknak, amelyeknek rendkívül gazdag és
tanulságos múltját és jelenét mindig is a nemzeti kultúrában elfoglalt
önálló és öntörvényű helye jellemezte. A Lieu Unique (Egyedi/Egyetlen
Hely), a régi kekszgyár kupolás épülete az állomás mellett: hajdan
gépsorok kattogtak a hatalmas színházterem és kiállítótermek
helyiségeiben. Az átépítés urbanisztikailag is példaértékű volt: ez is
akkoriban történt, amikor Franciaországban régi állomásépületet (Gare
d'Orsay) világviszonylatban is nívós múzeummá alakítottak, s amikor üzemen
kívül helyezett vágóhídból a Tudomány és Technika Városa lett (La
Villette), amelyet mindennap fiatalok tízezrei (!!!) keresnek fel. A
Processus de Rotterdam (Art and Culture in Education, policy and
practice in Europe, 2001. szeptember 26-29.) folytatásaként rendezett
konferencia az interkulturális kapcsolatoknak a nagyvárosokban történő
kibontakozásának és fejlesztésének lehetőségeire irányult, ennek belső
működését és nehézségeit vizsgálta. Az előadók néhány jelentős európai
mintára hívták fel a figyelmet (pl. a brüsszeli Montagne Magique színházi
nevelési intézmény, a párizsi Maison du Geste et de l'Image
művészeti-nevelési központ), és építészek, urbanisztikai szakemberek
előadásai tükrében azon elmélkedtünk, hogyan segíthetné a városfejlesztési
gyakorlat a kultúra és az oktatás találkozását. A konferencia másik fő
célja: hogyan lehetne a különböző európai nagyvárosok gyakorlatának
tükrében kapcsolatot teremteni az iskolák és a művészek által ajánlott
tevékenységek között. A fórum találkozási lehetőséget nyújtott oktatók,
művészek és olyan szervezők közt, akiknek fő feladata az oktatási és
művészeti szféra közötti kapcsolat fejlesztése. "Európai szinten lehetővé
kell tenni, hogy létrejöhessen egy olyan hálózat, amely az ilyen jellegű
projektek kidolgozását és támogatását tartaná fő feladatának, csakúgy,
mint az európai fiatalok közötti eszmecseréét a megjelölt
(kultúra/oktatás) témában." Mintegy húsz ország 150 oktatási és kulturális
szakembere vett részt a konferencián, amelyen mint meghívott előadó voltam
jelen. (A nyelvoktatás és színház kapcsolatáról kellett beszélnem a pécsi
fesztivál példájának bemutatásával.) Az emberileg igen tanulságos, ám a
partikuláris és meddő panaszkodást nem nélkülöző konferencián ismét
előtérbe került a színház és az iskolák témakörében a franciáknál
"darázsfészek-témának" számító partenariat (a tanár és az ő színházi
tevékenységét segítő hivatásos szakember együttműködése). A tanárnak
tisztelnie kell a művész autonómiáját, hiszen a "művész a szabadság
megtestesítője" - az ilyen típusú megjegyzésekkel nem tudtam mit kezdeni,
mert olyan értékbeli hierarchiát feltételez, amely távol visz az
egyenrangú alkotás gyakorlatától. Rossz a helyzet a Párizsi Opera
oktatási referense szerint is, mert a művészek nem tudják túltenni magukat
az iskolásoknak a magasabb kultúrával szembeni előítéleteiből származó, a
helyszín méltóságához nem illő viselkedésén, amivel nap mint nap
szembesülniük kell. Egy kompromisszumos javaslat is bekerült a
jegyzőkönyvbe: a hivatásos színházi szakembernek és a tanárnak a közös
munka előtt mindenképpen találkoznia kell, s tisztáznia az alapkérdésekre
vonatkozó véleményeket, megismerni egymás egyéniségét, nehogy a művészi
munka során konfrontálódjanak. "Forradalmi helyzet alakult ki a kultúra
és az oktatás kapcsolatában. Minőségi változások szükségeltetnek, s ha
ezek nem jönnek létre, feleslegesen dobtunk ki milliókat az ablakon. -
mondta Marie-Claire Gachet, a Grenoble-i Rektorátus képviselője. - És a
nagy erőfeszítéseink közepette álljunk meg néha, és hallgassuk meg a
gyereket, hadd mondja el, mit gondol ő a kultúráról, az oktatásról, mert
ha nem érti a körülötte levő dolgokat, lázad. És ha lázad, igaza van.
Ilyen a gyerek." A konferencia gyakorlati oldalról igen tanulságos
volt: olyan helyi intézményeket látogathattunk meg, ahol az oktatás és
művészetek összefonódása nem pusztán ábránd, hanem a mindennapokban élő és
hosszú távra tervezett lényegi tevékenység. A konferencia idején
megnyitott Royal de Luxe szabadtéri előadásait feldolgozó kiállítás egy
olyan társulat tevékenységét mutatja be, amelynek munkáját egy egész város
kíséri figyelemmel. Egy olyan város, amelynek kulturális szívdobbanásait
ez a fajta művészeti felfogás táplálja: a kultúra lehet akár mindenkié
is, de előbb infrastrukturális feltételeket és kedvet kell csinálni ahhoz,
hogy az emberek részesülni kívánjanak belőle!
Vatai Éva
THEATER GRENZENLOS
(Színház határok nélkül - nemzetközi színházi találkozó az ÖVB, az
Osztrák Amatőr Színjátszásért Egyesület szervezésében, Güssing, 2001.
augusztus 23-26.)
Dél-Burgerland egyik gyönyörű, a magyar határhoz közeli kis
községében rendezték meg azt a 4 napos színházi fesztivált, ahol a
rendezvény címében feltüntetett jelző valóban összegzése volt az ott
látottaknak: "grenzenlos" a színpadi produkciók, technikák határtalan
sokszínűségét jelenti, drámával foglalkozó szakemberek és amatőr színészek
találkozását határon innenről és túlról, és megadatott ehhez egy
határtalanul lelkes közönség is - mindezek eredményeképpen pedig
barátságok alakultak ki nyelvi, földrajzi határok nélkül. 25 éve
foglalkozom drámával színpadi produkciók rendezése során és tanítási
eszközként is. Nem először veszek részt a Körösvidéki Drámapedagógiai
Társaság küldötteként nemzetközi színházi fesztiválon, "workshopon", ez a
rendezvény mégis az újdonság erejével hatott rám, és az ott tapasztaltakat
szeretném közreadni, hogy követendő példaként szolgáljon nálunk,
Magyarországon is (netalán a keleti régiókban is...). Íme, a recept, a
hozzávalók sorrendjében:
1. Válassz ki az ország régióiból egy-egy települést, amely
időszakosan vagy rendszeresen otthont adhat színházi produkciók
bemutatásához, és amely önmagában is elég tetszetős ahhoz, hogy az
idelátogató turistákat már önmaga bemutatásával is meghódítsa. Jelen
esetben ez Güssing volt, amely engem, a meghívott magyar vendéget az
első pillanatokban meghódított rendkívül szép panorámájával: a város
fölött elegánsan trónoló vár képével és a településhez tartozó épületek,
zöldövezetek harmóniájával. 2. A vendégeknek szállást adó hotel
pedig kényeztesse vendégeit, ahogy illik... - az Aktiv Park nevű
hotel szolgáltatta ezt magas színvonalon. 3. A produkciók,
színházi technikák sokszínűsége már önmagában is garancia legyen a
szórakozásra, a szakmai fejlődésre...
A továbbiakban levélírónk a fesztivál összes előadását megemlíti:
legalább egy-két mondatban szól mindegyikről, és kivétel nélkül
dicsérőleg. Írásából megtudhatjuk, hogy minden szempontból - művészeti
ág (még a Rábafüzesi Asszonykórus is szerepelt), műfaj, stílus, nyelv,
színházi nyelv, életkor stb. - valóban sokszínű volt a
fesztivál. Ezek után a recept folytatása következik:
megismerkedhetünk a hiányzó elemmel, ami nélkül nem biztos, hogy
összeállna egy jó fesztivál... (A szerk.)
4. A sikeres rendezvény igen fontos hozzávalója még a jó
menedzselés - ez adott volt a Josef Hollos vezette ÖVB részéről, a
község és a vár részéről - köszönet érte.
Henger Péterné
(A fenti 3. pontban elkövetett megengedhetetlen mértékű tömörítés a
szerkesztő vétke. A szerkesztőé, aki egyben szeretné felhívni a figyelmet
a fesztivál-recept egyik fontos, de a fentiekben talán nem eléggé
hangsúlyozott kellékére: rengeteg pénz is kell hozzá, főleg akkor, ha az
1-2. pontban leírt körülményeket kívánjuk biztosítani...)
2002. január 10-11-én kerül sor a
SZÍNHÁZI NEVELÉSI TÁRSULATOK II. ORSZÁGOS
TALÁLKOZÓJÁRA
Budapesten, a Marczibányi Téri Művelődési Központban, a Kerekasztal
Színházi Nevelési Központ szervezésében
A Gyermekszínházak Háza és a Kerekasztal Színházi Nevelési Központ
2000-ben rendezte meg első alkalommal a magyarországi színházi nevelési
társulatok országos találkozóját. A SZÍNHÁZI NEVELÉS HETE elnevezésű
rendezvénysorozat sikere ösztönözte arra a szervezőket, hogy egy újabb
országos rendezvénnyel
legalább pár napra munkájuk színvonalához,
eredményeihez méltó teret kapjanak
a gyerekek, fiatalok művészeti nevelésében kipróbáltan eredményes
módszerekkel dolgozó hazai társulatok. Az országos rendezvény
időszerűségét növeli az, hogy egy évtizede jött létre az első hazai
TIE-társulat. Theatre in Education, vagyis színház a nevelésben - ezen
angol eredetű módszer honosítására alapozta működését a 2002 januárjában,
a rendezvény idején éppen 10 éves Kerekasztal Színházi Nevelési
Központ. A kétnapos rendezvény kiváló lehetőséget biztosít arra,
hogy felmérhessük, hol tart most (közel egy évtizedes "felfutó szakasz"
után) a magyarországi színházi nevelés. Szeretettel várjuk a
drámapedagógusokat, művészeket, a művészetpedagógia más területein dolgozó
kollégákat. A rendezvény támogatója a Nemzeti Kulturális Alapprogram
Közművelődési Kollégiuma.
BEMUTATÓ FOGLALKOZÁSOK
január 10. csütörtök 10.00 21. Színház: A
FÁRAÓ komplex színházi foglalkozás B. Prus: A fáraó c. regénye
nyomán 5. osztályosok részére, melyben a hiteles vezető és a követendő
minta a fő téma
január 10. csütörtök 14.00 Káva Kulturális
Műhely: TÖRVÉNYEN KÍVÜL az előadás a betyárok világát idézi, a
középiskolásoknak szóló foglalkozás témája a fiatalkori bűnözés
január 10. csütörtök
18.00 MUNKA-DEMONSTRÁCIÓ a meghívott társulatok közös
bemutatója (zártkörű rendezvény)
január 11. péntek 10.00 Kerekasztal:
GYERMEKTRAGÉDIA színházi foglalkozás F. Wedekind A tavasz ébredése
c. darabjának felhasználásával
január 11. péntek 14.00 Méta:
TÁLTOS a Budakeszi Kompánia csoport Táltosjáték c. előadásának
feldolgozása a dráma eszközeivel
A programokkal kapcsolatban szívesen nyújt további
információt Lipták Ildikó, a Kerakasztal Színház munkatársa. Tel/fax:
28/404702, tel.: 30/2749066, 30/3505256 e-mail: iliptak@elender.hu
A SZÍNHÁZI NEVELÉSI TÁRSULATOK HÉTKÖZNAPJAIBÓL
KEREKASZTAL
(a programok 9 órakor kezdődnek, csak az eltéréseket jelöljük)
Marczibányi Téri Művelődési Központ,
Budapest Gyermektragédia - január 9., 11. (10.00),
január 21-22-23. Beavatás - január 7-8. Már megint itt van
a... - január 24-25. Kivételesen este és kivételesen
felnőtteknek játssza a társulat Wedekind A tavasz ébredése című darabja
felhasználásával készült előadását: GYERMEKTRAGÉDIA: január
22-én, kedden és január 24-én, csütörtökön - 19 órától.
KÁVA KULTURÁLIS MŰHELY
Marczibányi Téri Művelődési Központ Törvényen kívül
- január 10. (14.00) Flashback - január 14-15.
(10.00) Város a vadonban - január 16-17., 30-31.
(10.00) József és testvérei - január 28-29.
(10.00) Dakoták - január 30-31. (10.00) Collegium
Martineum, Mánfa DrámaDrom - január 21.
(16.00) DrámaDrom program - január 21. (20.00), 22.
(16.00) Angyalföldi Gyermek- és Ifjúsági
Ház Játék-Tér - január 19. (10.00) Művelődési
Ház, Dunakeszi Vaskor - január 8-9.
(10.00) Pécs, ANK (14.00), Leőwey Gimnázium
(19.00) Popriscsin
WORKSHOP
2002. április 25-28. között Pécsen négynapos workshopot tartunk hazai
és nemzetközi tanárok segítségével. A kurzus témája: az improvizációs
technika alkalmazása az alkotási folyamatban. Részvételi díj:
10.000 Ft Jelentkezési határidő: 2002. március 30. Szervezők: Vatai
Éva, Takács Gábor Jelentkezni az alábbi elérhetőségeken lehet: Káva
Kulturális Műhely, 1022 Budapest, Marczibányi tér 5/a. Tel.: 061/315-0781;
fax: 061/212-4885; e-mail: taqi@axelero.hu (A jelentkezéseket
beérkezési sorrendben fogadjuk el, maximális részvételi szám: 25
fő)
BUDAPESTI DRÁMAPEDAGÓGIAI KÖZPONT
A HAGYOMÁNYOS... DRÁMAPEDAGÓGIAI TANFOLYAM - 2002
A következő év első tanfolyamának oktatási időpontjai az alábbiak:
2002. február 16-17. és 23-24., március 16-17., április 13-14. és 27-28.,
május 4-5. és 18-19., valamint június 1-2. A kurzus akkreditált
pedagógus továbbképzés. A tanfolyam 120 oktatási órából
áll. Programvezető: Kaposi László (a tánc és dráma modult kidolgozó
munkabizottság vezetője) További információk Juszcák
Zsuzsától (tel.: 4381027; 30/4025708).
MOST ELŐSZÖR!!! GYERMEKSZÍNJÁTSZÓ RENDEZŐI
TANFOLYAM
Vezető tanárok: Kaposi László, Sándor L. István, Szakall
Judit A Magyar Drámapedagógiai Társaság frissen akkreditált, 120
órából álló tanfolyamán kb. 35 tanórában az alapvető dramaturgiai és egyéb
elméleti ismeretekkel, 30 órában tréningvezetéssel, drámajátékkal
foglalkozhatnak a résztvevők, míg a képzés óraszámban is leginkább
hangsúlyos területe a rendezés elmélete és gyakorlata lesz - erre kb. 55
tanóra jut. A Nemzeti Kulturális Alapprogram Közművelődési Kollégiuma
támogatásának köszönhetően jelentős kedvezményt kaphatnak azok a fiatalok,
akiknek nincs vagy még nincs pedagógus diplomájuk (míg a pedagógusok
igénybe vehetik a továbbképzési támogatásokat). A tanfolyam oktatási
időpontjai: 2002. január 19-20., február 2-3. és 9-10., március 2-3. és
23-24., április 6-7. és 20-21., május 25-26. A részletek felől Juszcák
Zsuzsa szolgálhat információval az előző oldalon említett
telefonszámokon.
ISMÉT INDUL!!! DRÁMAPEDAGÓGIA SZAKIRÁNYÚ
TOVÁBBKÉPZÉS
A Kaposvári Egyetem Csokonai Vitéz Mihály Pedagógiai Főiskolai Karának
drámapedagógia szakirányú továbbképzése. Képzési idő: 4 félév, 536 óra,
levelező tagozat. A kiegészítő képzésre felsőfokú pedagógusi
diplomával lehet jelentkezni. A képzés kezdési időpontja: 2002
októbere. A képzés szakmai irányítói: Tolnai Mária, Kaposi László.
GYERMEK- ÉS DIÁKSZÍNJÁTSZÓ RENDEZŐI TANFOLYAM
két helyszínen, Budapesten és Miskolcon, Sándor Zsuzsa
drámapedagógus és Honti György színész-rendező vezetésével
2002 februárjában 120 órás, akkreditált gyermek- és diákszínjátszó
rendezői tanfolyam indul óvodapedagógusoknak, tanítóknak, általános
iskolai és középiskolai tanároknak. A tanfolyam elvégzésével teljesíthető
a 7 évente kötelező pedagógus továbbképzés. A részvételhez előképzettségre
nincs szükség. A tanfolyam gyakorlat-centrikus, és felöleli az oktatási
intézményekben megjelenő színházi és színházi jellegű tevékenységi
formákat. (ünnepélyek, rendezvények, gyermek- és/vagy diák-színjátszó
előadások, szerkesztett műsorok). További felvilágosítás kérhető Sándor
Zsuzsától (30/3284258 vagy 06/1/3119914) vagy Honti Györgytől
(30/2107516)
A FRANCIA SZÍNJÁTSZÁS HÍREI
A francia nyelvű színjátszással kapcsolatos hírek megtalálhatók a
fesztivál honlapján: www.ifrance.com/ftlfpecs, illetve a vataie@mail.axelero.hu címre
érkezett kérésre postázott FTLF-INFO 4. számában.
A 2002. március 21-24. között Pécsett zajló XI. Francia
Színjátszó Fesztivál elődöntői a következő időpontokban és beosztással
folynak majd:
március 1. (péntek) 10-15.00: PÉCS, Bóbita Bábszínház szervező:
Alliance Francaise: Fabrice Gonet, Koleszár Olga 72/224444, e-mail: fgonet@matavnet.hu
- Kisfaludy Gimnázium (Mohács), tanár: Corinne Moret
- Janus Pannonius Gimnázium (Pécs), tanár: Szikszainé Bánkúty Zsuzsa
- Babits-PTE Gimnázium (Pécs), tanárok: Hajdú Zsuzsanna és Álmos Tamás
- Vetési Albert Gimnázium (Veszprém), tanárok: Aude Desouches és
Nathalie De Viron
- Ságvári Gimnázium (Szeged), tanár: Marie Feltz
- Munkácsy Gimnázium (Kaposvár), tanár: Le Hannier Gaele
- Alliance Francaise (Pécs), tanár: Vatai Éva
- Leőwey Gimnázium (Pécs), tanárok: Vatai Éva és Boglári Tamás
(versenyen kívül)
március 2. (szombat) 9-18.00: BUDAPEST, ELTE Radnóti
Gimnázium) szervező: Poros András, ELTE Radnóti Gimn. 1146 Bp., Cházár
A. 10. tel: 3437257, fax: 3436934, e-mail: poros@serever.radnoti-elte.sulinet.hu
- Erkel Gimnázium (Gyula), tanárok: Pascale Donnio és Bottyánné Bödő
Zsuzsa
- AKG 1 (Budapest), tanárok: Szalontai Ágnes és Zsohár Gyöngyi
- AKG 2 (Budapest), tanár: Kárpáti Péter
- Dobó István Gimnázium (Eger), tanár: Erik Ponsard
- Horváth Mihály Gimnázium (Szentes), tanár: Antonjuk Alexandr
- Francia Gimnázium(Budapest), tanárok: Emmanuelle Sacchet, Corinne
Désanges, Olivier Chiquet
- Bányai Júlia Gimnázium (Kecskemét), tanár: Myriam Ferdjioui
- Leövey Klára Gimnázium (Budapest), tanár: Horváth Zsolt
- ELTE Radnóti 1 (Budapest), tanár: Poros András
- ELTE Radnóti 2 (Budapest), tanár: Dávid Anna
- Kölcsey Gimnázium (Budapest), tanár: Estelle Karady
- Hunfalvy Gimnázium (Budapest), tanár: Emilie Descatoire és Pénzesné
Béládi Magdolna
- Móricz Gimnázium (Szentendre), tanár: Emődi Klaudia
- Illyés Gyula Gimnázium (Budaörs), tanár: Demszky Anna
- Mikszáth Gimnázium (Pásztó), tanárok: Németh Tekla és Delanaye
Anne-Pascale
- Korányi Gimnázium (Nagykálló), tanárok: Borsos Zsolt és Loic
Vertuaux
Zsűritagok: Harangi Mária (egyetemista, rendezőszakos hallgató)
Csetneki Gábor (rendező), Philippe Montagny (a Francia Intézet színházi
ügyekkel megbízott munkatársa) A válogatón tíz perces töredék
mutatandó be a választott darabból.
c
DRÁMAJÁTÉK ÓVODÁSOKNAK
A könyv bevezetőjét követően Szauder Erik A drámatanítás lehetőségei
óvodáskorban c. tanulmánya olvasható. A következő fejezetben riportok
találhatók: Kaposi László beszélgetett Rudolf Ottónéval, illetve Besskó
Istvánnéval ("És hirtelen Meseországban vagyunk..."; "A tücsök az óvónő
lesz..."; "A játék nem tűri a hazugságot"). A könyvben szereplő
drámafoglalkozások szerzői: Antal Rita, Csabai Flóra, Kuszmann Nóra,
Lipták Ildikó és Mihályné Gruber Ágnes. A kiadvány függelékében a hazai
szakirodalomban már megjelent óvodás foglalkozás-leírások közül
válogattunk. A könyv megvásárolható és megrendelhető: 1022 Bp.
Marczibányi tér 5/a.; tel: 4381029, 30/9874552; fax: 212-4885; e-mail: dolhi@freemail.hu
DPM KÜLÖNSZÁM
Ismét kapható a Drámapedagógiai Magazin A repülő hajó címmel megjelent
2001. évi különszáma. A Színház- és Filmművészeti Egyetem, az ELTE
Bölcsészettudományi Kara és az Apor Vilmos Katolikus Főiskola hallgatóinak
munkáiból Gabnai Katalin válogatott.
FESZTIVÁLOK
2002. augusztus 1 - 7. AROSIA Fesztivál (Västeras,
Svédország) Regionális fesztivál, de meghívnak külföldi együtteseket
is. További információ a (46) 223 170 10 telefonszámon, vagy az info@atr-riks.se e-mail
címen. Jelentkezési határidő: 2002. március 1.
2002. november 14 - 19. Nemzetközi színházi fesztivál
Buddha élete és tanításai kapcsán (Új-Delhi, India) Jelentkezni az AITA
magyarországi irodáján keresztül a következő címen lehet: NIPA, c/o
B.M.D.Agrawal, 69, DDA Flats, Gulmohar Enclave, New Delhi - 110049, India.
Telefon: (91) 11 6512817. Fax: (91) 11 6515002. E-mail: bmda@bol.net.in Jelentkezési
határidő: 2002. február 28.
2002. október 27 - november 3. Nemzetközi amatőr
és független színházi fesztivál a 15-18 éves korosztály számára (Leuven,
Belgium) Jelentkezési határidő : 2002. január 30. További
információ: Hilde De Roeck, Jonna Theatrescool, Aarschotsesteenweg 155,
3012 Wilsele, Belgium. Tel: (32) 16 44 80 19, Fax: (32) 16 44 78 20;
E-mail: jonna@digilife.be
2002. szeptember 12 - 15. 3. Nemzetközi Amatőr
Színházi Fesztivál EL PATI (Girona, Spanyolország) Jelentkezési
határidő: 2002. január 31. További információ: Tel.:: (34) 972 24 03
72. Fax: (34) 972 48 53 49. E-mail: mailto:www.fitag2002@ddgi.es.
Honlap: http://www.ddgi.es/.
2002. augusztus 18 - 22. Időskorúak Nemzetközi
Színházi Fesztiválja és Konferenciája (Ohio State University, Columbus,
Ohio, USA) További információ: Holly Canterucci, The Main Event, 992
Martin Grove Court, Westerville, OH 43081, USA. Tel: 1 614 899 9044, Fax:
1 614 899 9656; E-mail:mailto:hcan@corpchange.com.
2002 augusztus folyamán 2. Nemzetközi Mediterrán
Színházi Fesztivál (Mostaganem, Algeria) További információ: D.
Bensaber,. 04 rue Satal Djilali, Mostaganem, Algeria. Tel & Fax :
(045) 21 44 05.
2002 augusztus folyamán 4. Nemzetközi Amatőr Színházi
Fesztivál (Tunézia) További információ: Saďd Lassad, Ministčre de la
Culture, Commissariat Régional ŕ la Culture de Ben Arous, Tunisia; Tel:
(216) 14 39 766, Fax: (216) 14 38 125
2002. május 17-24. Nemzetközi Amatőr Színházi
Fesztivál (Tanger, Marokkó) További információ: Philippe Lorin. BP 2038
Tanger, 44 rue Touahin; Tel: 039 930 306; Fax: 039 334 696; E-mail: lorin@wanadoo.net.ma .
2002. május 16 - 19. Nemzetközi Gyermekszínházi
Fesztivál (Kuusankoski és Koulova, Finnország). További információ:
Kirsi Herala, Työväen Näyttämöiden Liitto, Meritullinkatu 33, FIN - 00170,
Helsinki, Finland; Tel: 358 9 1357 074, Fax: 358 9 1357 056; E-mail: tnl@saunalahti.fi.
2002. május 8 - 12. Nemzetközi Amatőr Színházi
Fesztivál (Waidhofen/Thaya, Ausztria) További információ: ÖBV, c/o Mag.
Josef Hollos, Walfischgasse 14/14, 1010 Wien. Phone/Fax: (43) 1 513 7120.
E-mail: a8704740@unet.univie.ac.at.
2002. október 11-13. A Nevelőszínházi Szövetség
(Educational Theatre Association) éves konferenciája (Portland, Oregon,
USA) További információ: Tracy Macmorine, Educational Theatre
Association, 2343 Auburn Ave., Cincinnati, OH 45219, USA; Tel: 1 513 421
3900, Fax: 1 513 421 7077; E-mail: tmacmorine@edta.org .
2002. június 30 - július 27. Színházi
műhelyfoglalkozás és kurzus 14-18 éves fiatalok számára (Valbonne,
Franciaország) További információ: Susan Burke, Learning Theatre, 4661
Sweetmeadow Circle, Sarasota, FL 34238, USA; Tel: 941 926 3244; Fax: 941
926 3254; E-mail: susanb@learntheatre.org. Web
site: http://www.learntheatre.org/.
HONLAP: WWW.DRAMA.HU
Továbbra is ajánljuk az alábbi szolgáltatást: Mindazoknak, akik
e-mail címük megadásával (pl. egy levél küldésével a drama@drama.hu címre)
igénylik, azoknak a következőkben szívesen küldjük meg elektronikus levél
formájában a Társasághoz beérkezett legfrissebb híreket. Ezt a
hirdetést tettük közzé előző számunkban (a válaszokat egy ujjon meg
lehetett számolni)... Más területeken az internet már nélkülözhetetlen
szolgáltatás. Mi az igények felkeltésénél tartunk...
DRÁMAJÁTÉK-VEZETŐI VIZSGÁKRÓL JELENTJÜK
(mf. - megfelelt; k. mf. - kiválóan
megfelelt)
Kölcsey Gimnázium, Badapest, 2001. november
22. Tanfolyamvezető: Rudolf Ottóné Vizsgabizottság elnöke: Lipták
Ildikó
(14 fő) Bene Pálné mf. Bobák Ágnes mf. Cserháti
Zoltán mf. Gerő Márton mf. Ilka Erzsébet mf. Kardos János
k. mf. Katona Emese k. mf. Kórik Borbála k. mf. Kurucz
László mf. Miklós Magdolna mf. Orbán Jánosné mf. Répásiné
Láng Lívia mf. Sándorné Nemes Mária mf. Szivákné Nagy Mária
mf.
F E L H Í V Á S ! ! !
ORSZÁGOS WEÖRES SÁNDOR GYERMEKSZÍNJÁTSZÓ TALÁLKOZÓ,
2002.
A Magyar Drámapedagógiai Társaság megrendezi a XI. Országos Weöres
Sándor Gyermekszínjátszó Találkozót. A találkozóra az általános iskolás
korúak érdeklődésének megfelelő előadással lehet nevezni műfaji és
tematikai megkötés nélkül. A javasolt műsoridő alsó tagozatos csoportoknál
15 perc, felső tagozatosoknál 25 perc. A pályázók a megyei versenyek
után felmenő rendszerben juthatnak el a területi találkozókra, a legjobb
előadásokat bemutató csoportok országos "tájoláson" vehetnek
részt. Jelentkezni a megyei művelődési központoknál illetve azok
jogutódjainál, Budapesten a Marczibányi Téri Művelődési Központban
lehet. Jelentkezési határidő: 2002. február 28. (kivétel
Bács-Kiskun megye, ahol február 15-ig lehet jelentkezni) (A megyei
találkozók hiányzó dátumainak pontosítása folyamatban van.) A csoportok
jelentkezését az alábbi intézmények és szervezők várják:
1. Baranya Megyei Kulturális és Idegenforgalmi
Központ Váradi Judit 7623 PÉCS, József A. u.
10. 72/311036, 72/513391 Időpont: április 27. |
2. Pest Megyei
Közművelődési Információs Központ Nagy András László
20/9320842 1052 BUDAPEST, Városház u. 7. 3186806, fax:
2091370) |
3. Városi Művelődési
Központ (Tolna megye) Hefner Erika 7030 PAKS, Gagarin
u. 2. 75/510117, 75/510116 |
4. Kölcsey Ferenc Megyei
Közművelődési Intézet (Hajdú-Bihar megye) Deményi György
30/9251860 4026 DEBRECEN, Kálvin tér 2/a. 52/413977, 52/416040
|
5. Megyei Művelődési és
Ifjúsági Központ (Vas megye) Dr. Mesterházyné Janosa
Magdolna 9701 SZOMBATHELY, Ady tér 5 94/312535; 95/394003 |
6. Megyei Közművelődési
Intézet (Veszprém megye) Nyers Bea, Sipos Tekla 8200
VESZPRÉM, Kossuth u. 10. 88/429310, 88/429510 Időpont: április
13. (Balatonfüzfő) |
7. Megyei Művelődési Központ (Fejér megye) Bóka
Mária 8000 SZÉKESFEHÉRVÁR, Marx tér 1. 22/313175
|
8. Megyei Művelődési és
Ifjúsági Központ (Zala megye) Bősze Katalin
30/9794114 8900 ZALAEGERSZEG, Kisfaludy út
7-11. 92/314580/230, fax: 92/314296 |
9. Megyei Művelődési
Központ (Békés megye) Dombi Ildikó 20/3263300 5600
BÉKÉSCSABA, Luther u. 6. 66/442122, 66/445765 |
10. Bartók Béla Megyei
Művelődési Központ (Győr-Moson-Sopron megye) Dr. Dékány
Sándorné 9002 GYŐR, Czuczor G. u. 17. 96/326522 |
11. Heves Megyei
Művelődési Központ Bajzák Henriett 3300 EGER, Knézich u.
8. 36/311954, 510024, 312545 |
12. Nógrád Megyei
Közművelődési és Turisztikai Intézet Dr. Ablonczy
Lászlóné 3100 SALGÓTARJÁN, Ruhagyári út 9. 32/432101
|
13. A Közművelődés Háza
Közhasznú Társaság (Komárom megye) Tóth Zsóka 2800
TATABÁNYA, Szt. Borbála tér 1. 34/316644 Időpont: április 12.
|
14. Megyei Közművelődési
Intézet (Borsod-Abaúj-Zemplén megye) dr. Szűcs
Lászlóné 3525 MISKOLC, Széchenyi u. 35. tel és fax:
46/354811 |
15. Megyei Pedagógiai Közművelődési Intézet és Továbbképző
Központ (Szabolcs-Szatmár-Bereg megye) Tóth Enikő 4400
NYÍREGYHÁZA, Búza u. 5. 42/508720, 42/508735 |
16. Kecskeméti Ifjúsági
Otthon (Bács-Kiskun megye) Magó Andrea 6000 KECSKEMÉT,
Kossuth tér 4. 76/481686, 76/481523 Időpont: március 22-23.
|
17. Somogy Megyei
Művelődési Központ Halmos Klára 7401 KAPOSVÁR, Somssich
Pál u. 18. 82/310828, 82/317972
|
18. Százszorszép
Gyermekház (Csongrád megye) Pápai Sarolta, Orbán Hédi 6726
SZEGED, Kálvin tér 6. 62/420278, 62/425647 |
19. Jász-Nagykun-Szolnok
Megyei Művelődési Továbbképzési és Sport Intézet Czikkely
Anna 5000 SZOLNOK, Szabadság tér 7. (Pf. 29.) 56/344614,
56/481028 |
20. Marczibányi Téri
Művelődési Központ (Budapest) Hajdú Zsófia Csenge
1022 BUDAPEST, Marczibányi tér 5/a. 2125504, 2122820, fax:
2124885 |
Mindazoknak, akik e-mail címük megadásával (pl. egy levél
feladásával a drama@drama.hu címre)
igénylik, azoknak a következőkben szívesen küldjük meg elektronikus levél
formájában a Társasághoz beérkezett legfrissebb híreket.
A DRÁMAjátékos következő számával 2002 márciusában
jelentkezünk. Kérjük mindazokat, akik információkat szeretnének
közzétenni, hogy 2002. február 15. előtt e-mail, levél vagy fax formájában
juttassák el hozzánk megjelentetni kívánt anyagaikat. A beérkezett rövid
szakmai anyagokat 1000 példányban ingyenesen tesszük közzé. Közvetlenül
a szerkesztőnek is küldhetők a megjelentetni kívánt írások: Kaposi László
- 2111 Szada, Székely B. u. 1/c. (e-mail:mailto:lkaposi@drama.hu; tel/fax:
28/404702)
|