EZ FANTASZTIKUS!
A Magyar Drámapedagógiai Társaság tíz évvel ezelőtt
felvállalta a felmenő rendszerű országos gyermekszínjátszó fesztivál elindítását,
megszervezését, koordinálását. Társadalmi szervezetként állami feladatot
ellátni hálátlan dolog, hiszen nincsenek meg a pénzügyi feltételei és
garanciái annak, hogy valóban meg tudjuk-e valósítani elképzeléseinket.
A Magyar Drámapedagógiai Társaság ezt a - szakmai oldalról gyönyörű -
feladatot csak azoknak a közművelődési intézményeknek a segítségével tudta
elvégezni, akik vállalták a szervezéssel, lebonyolítással, valamint az
ehhez szükséges pénzek pályázati úton történő megszerzésével járó hálátlan
munkát. A közművelődést hivatástudattal végző szakemberek voltak szövetségeseink
ebben a küzdelemben évek óta. A legnagyobb gondot minden évben az okozta,
hogy kizárólag pályázati úton tudtunk az évente hagyományosan megrendezésre
kerülő Országos Weöres Sándor Gyermekszínjátszó Fesztiválra pénzt szerezni.
A Magyar Drámapedagógiai Társaság társadalmi szervezetként
semmilyen tőkével nem rendelkezik, a működési támogatások szűkösek és
az év második felétől realizálódnak. A pénzbeszerzések kálváriájáról már
egyszer beszámoltam a DRÁMAjátékosban.
A pályázatokat tavasszal tudják kiírni a költségvetés
éves rendszere miatt, így a döntések május-júniusra húzódnak. A megyei
találkozókat még viszonylag könnyebben - kevesebb ráfordítással - meg
lehet rendezni, itt hivatkozási alap a megyei jelleg is. A regionális
találkozókat viszont már senki nem vállalja támogatás hiányában - ezeken
a két-három napos találkozókon 3-4 megye legjobb csoportjai vesznek részt,
ez egy-egy találkozón 3-400 gyerek utazását jelenti. A regionális találkozók
legjobb csoportjai az országos gálán szerepelnek, majd egy országos csere-szereplésben
("tájolásban") vesznek részt.
A jubileumi X. Országos Weöres Sándor Gyermekszínjátszó
Fesztivál megrendezésére támogatást kértünk a Nemzeti Kulturális Örökség
Minisztériumától tavaly, november elején. Tettük ezt azért, mert szeretnénk,
ha ez az évforduló egyben a magyar gyermekszínjátszás ünnepi éve is lenne
- a millenniumhoz kapcsolódva. A tájoláson kívül szeretnénk méltó módon
vendégszereplésre hívni a határon túli magyar gyermekszínjátszó csoportokat.
Szeretnénk a X. Országos Weöres Sándor Gyermekszínjátszó Fesztivál gálaműsorát
összekötni az Országos Gyermekszínjátszó Konferenciával. Szeretnénk megörökíteni
a legjobb előadásokat. Szeretnénk, ha a legjobb csoportok - nemzetközi
mintára - egy több napos workshopon vehetnének részt.
Kedves Kollégák!
Mindezt megvalósíthatjuk, mert március 6-i dátummal
megérkezett a Nemzeti Kulturális Örökség Minisztériumától dr. Baán László
közigazgatási államtitkár levele, melyben tavalyi beadványunkra válaszolva
arról értesít, hogy a X. Országos Weöres Sándor Gyermekszínjátszó Fesztivál
megrendezéséhez 10 millió forint támogatást nyújt.
Ez a döntés a több tíz ezer magyar gyermekszínjátszónak, csoportvezetőinek
és nekünk, a szervezőknek is azt üzeni, hogy az amatőr művészeti mozgalom,
ezen belül a gyermekszínjátszás támogatása, segítése, életben tartása
a felnövekvő nemzedék szellemi-lelki egészségének egy fontos záloga.
Köszönjük!
Szakall Judit
X. ORSZÁGOS WEÖRES SÁNDOR
GYERMEKSZÍNJÁTSZÓ TALÁLKOZÓ
2001
A kiírás szerint a csoportok az általános iskolás korúak
érdeklődésének megfelelő előadással nevezhettek - műfaji és tematikai
megkötés nélkül (javasolt műsoridő alsó tagozatos csoportoknál 15 perc,
felső tagozatosoknál 25 perc).
A pályázók a megyei versenyek után felmenő rendszerben juthatnak el a
területi találkozókra, a legjobb előadásokat bemutató csoportok az országos
gálaműsoron szerepelnek, valamint országos "tájolásban" vehetnek
részt.
A találkozót a Nemzeti Kulturális Örökség Minisztériuma
támogatja.
A fesztiválsorozat egyes állomásairól, a helyszínekről,
az időpontokról és a szervezőkről az alábbiakban adunk tájékoztatást.
(A hiányzó dátumok pontosítása a napokban megtörténik.)
Baranya Megyei Kulturális és Idegenforgalmi Központ
Szervező: Váradi Judit
7623 Pécs, József A. u. 10., tel.: 72/311036
Hímesháza: április 21. (18 csoport)
Regionális találkozó: Pécsvárad, május 26-27.
Pest Megyei Közművelődési Információs Központ
Szervező: Nagy András László
1052 Budapest, Városház u. 7.,
tel.: 3186806, fax: 2091370
Megyei-körzeti: kb. 70 csoport
Regionális találkozó: Vác, május 19-20.
Kertvárosi Általános Iskola, Deák Színjátszó Egyesület
Szervező: Széll Zsuzsa
6900 Makó, Návay tér 12.
tel.: 62/213551, 62/212157
Nincs megyei helyette ld. Szeged!
Humán Szolgálatok Központja
Szervező: Hefner Erika
7100 Szekszárd, Bajcsy Zs. u. 7.
tel.: 74/501070
Dunaföldvár, március 30. (9 csoport)
Kölcsey Ferenc Megyei Közművelődési Intézet
Szervező: Angyal László
4026 Debrecen, Kálvin tér 2/a.
tel.: 52/413977, 52/326288
Hajdúnánás, március 24. (15 csoport)
Regionális találkozó: Hajdúnánás
Megyei Művelődési és Ifjúsági Központ
Szervező: Dr. Mesterházyné Janosa Magdolna
9701 Szombathely, Ady tér 5.
tel.: 94/312535
Szombathely, április 7. (10 csoport)
Regionális találkozó: Szombathely (időpont nem végleges)
Megyei Közművelődési Intézet
Szervező: Nyers Bea
8200 Veszprém, Kossuth u. 10.
tel.: 88/429310, 88/429510
Taliándörögd, május 5. (10 csoport, jelenleg)
Megyei Művelődési Központ
Szervező: Bóka Mária
8000 Székesfehérvár, Marx tér 1.
tel.: 22/313175
Székesfehérvár, március 22-23. (26 csoport)
Megyei Művelődési és Ifjúsági Központ
Szervező: Bősze Katalin
8900 Zalaegerszeg, Kisfaludy út 7-11.
tel.: 92/314580/230, fax: 314-296
Zalaegerszeg, március18. (20 csoport)
Megyei Művelődési Központ
Szervező: Dombi Ildikó
5600 Békéscsaba, Luther u. 6.
tel.: 66/442122
Mezőberény, május 19. (13 csoport, jelenleg)
Bartók Béla Megyei Művelődési Központ
Szervező: dr. Dékány Sándorné
9002 Győr, Czuczor G. u. 17.
tel.: 96/326522
Csorna: április 6-7. (15 csoport)
Heves Megyei Művelődési Központ
Szervező: Murguly Mariann
3300 Eger, Knézich u. 8.
tel.: 36/311954
Eger, április 7. (10 csoport)
A Közművelődés Háza Közhasznú Társaság
Szervező: Tóth Zsóka
2800 Tatabánya, Szt. Borbála tér 1.
tel.: 34/316644
Tatabánya, március 23. (18 csoport)
Megyei Közművelődési Intézet
Szervező: dr. Szűcs Lászlóné
3525 Miskolc, Széchenyi u. 35.
tel. és fax: 46/354811
Miskolc, április 28. (16 csoport)
Megyei Pedagógiai Közművelődési Intézet és Továbbképző Központ
Szervező: Tóth Enikő
4400 Nyíregyháza, Búza u. 5.
tel.: 42/508720
Mátészalka, április 20-21-22. (47 csoport)
Kecskeméti Ifjúsági Otthon
Szervező: Magó Andrea
6000 Kecskemét, Kossuth tér 4.
tel.: 76/481686, 76/481523
Kecskemét, március 23-24. (23 csoport)
Nógrád Megyei Közművelődési és Turisztikai Intézet
Szervező: dr. Ablonczy Lászlóné
3100 Salgótarján, Ruhagyári út 9.
tel.: 32/432101
Balassagyarmat, április 28.
Megyei Művelődési Központ
Szervező: Halmos Klára
7401 Kaposvár, Somssich Pál u. 18.
tel.: 82/310828
Kaposvár, április 21.
Siófok, május 12. (a megyéből összesen: 25 csoport)
Százszorszép Gyermekház
Szervező: Pápai Sarolta, Orbán Hédi
6721 Szeged Kálvin tér 6.
tel.: 62/420278 , 62/425647
Szeged, április 20-21. (73 csoport)
Regionális találkozó: Szeged, jún. 8-9.
Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Művelődési Továbbképzési és Sport Intézet
Szervező: Czikkely Anna
5000 Szolnok, Hild tér 1.
tel.: 56/344614, 56/424310
Fegyvernek, március 30. (20 csoport)
Marczibányi Téri Művelődési Központ
Szervező: Juszcák Zsuzsa
1022 Budapest, Marczibányi tér 5/a.
tel.: 2122820, fax: 2124885
Budapest, április 28-29., május 13. és május 20. (összesen kb. 30 csoport)
A területi találkozók helyszínei és szervezői:
Észak-dunántúli regionális találkozó, Szombathely
(Győr-Moson-Sopron, Zala, Vas, Veszprém megye)
Szervező: dr. Mesterháziné Janosa Magdolna
Megyei Művelődési és Ifjúsági Központ
9701 Szombathely, Ady tér 5., tel.: 94/312535
Dél-dunántúli regionális találkozó, Pécsvárad
2001. május 26-27.
(Fejér, Baranya, Tolna, Somogy megye)
Szervező: Váradi Judit
Baranya Megyei Kulturális és Idegenforgalmi Központ
7623 Pécs, József A. u. 10., tel.: 72/311036
Észak-kelet-magyarországi regionális találkozó, Hajdúnánás
2001. május 18-19.
(Hajdú-Bihar, Borsod-Abaúj-Zemplén, Heves,
Szabolcs-Szatmár-Bereg megye)
Szervező: Jenei Magdolna
Móricz Pál Művelődési Központ
4080 Hajdúnánás, Köztársaság tér 6., tel.: 52/382400
Dél-kelet magyarországi regionális találkozó, Szeged
2001. június 8-9.
(Szolnok, Békés, Csongrád, Bács-Kiskun megye)
Szervező: Pápai Sarolta, Orbán Hédi
Százszorszép Gyermekház
6721 Szeged, Kálvin tér 6., tel.: 62/420278
Közép-magyarországi regionális találkozó, Vác
2001. május 19-20.
(Komárom, Nógrád és Pest megye)
Szervező: Nagy András László
Pest Megyei Közművelődési Központ
1052 Budapest, Városház u. 7., tel.: 3186806
Országos fesztivál - gálaműsor
Marczibányi Téri Művelődési Központ
Budapest, 2001. szeptember 22-23.
A rendezvénysorozat szervezője a Magyar Drámapedagógiai Társaság (levelezési
cím: 1022 Budapest, Marczibányi tér 5/a., tel.: 3151215).
DEBRECZENI TIBOR KITÜNTETÉSE
A Magyar Drámapedagógiai Társaság alapító és örökös tiszteletbeli elnöke
2001 januárjában Karácsony Sándor-díjat kapott.
Szívből gratulálunk!
GYERMEKSZÍNHÁZAK HÁZA
2001. április 18-24.
I. GYERMEKSZÍNHÁZI SZEMLE
a Marczibányi Téri Művelődési Központban
A Gyermekszínházak Háza első évadának záró rendezvénye
a szemle, ami a maga nemében az első rendezvény, de remélhetőleg sorozat
lesz belőle.(Persze, kérdés, hogy lesz-e a következő évben is a Gyermekszínházak
Háza, hiszen nem önálló intézményről, hanem egy programsorozatról van
itt szó, meg a mögötte álló, közösen gondolkodni és cselekedni képest
emberekről. Csak és kizárólag anyagiak kérdése, hogy olyan rendezvényekre,
mint az országos gyermekszínjátszó konferencia, a Színházi Nevelés Hete,
a színházi nevelési társulatok országos konferenciája, a Színház-Dráma-Nevelés
módszertani hétvége, a neves angol drámatanár, Eileen Pennington kurzusa
a szakértői drámáról, az alapfokú művészeti iskolákban tanítók Szín-Báb
konferenciájára sor kerülhet-e ismét, avagy szervezhetők-e hasonló rendezvények...)
Ilyen-olyan színházi találkozó (pl. országos, alternatív,
tánc-) évente több is van. Gyermekszínházi előadás ezekre elvétve kerül.
Jó lenne együtt látni a termés javát - ezzel láttak neki a munkának a
szervezők. Nem szerepelt szándékaik között az, hogy teljes körű áttekintést
adjanak a hazai gyermekszínházi helyzetről, ugyanis ezt a találkozót annak
a pénznek kb. az ötvened részéből rendezik meg, mint amennyiből nálunk
szokás az országos fesztiválokat (tehát: nem lesz fogadás, sem díszvendég,
rongyrázásra biztos nem jut, azon sem lesz összeveszés, hogy ki kerüljön
be a zsűribe stb.).
Ami látható lesz, az mégis izgalmasnak ígérkező kínálat napjaink gyerekeknek,
fiataloknak szóló színházi produktumaiból. Reményeink szerint igazolni
fogja a szemle, hogy a gyerekeknek szóló színház értéket hoz létre. Hogy
gyereknek lehet szívből, örömből játszani, s nem csak kényszerből vagy
kötelességből. Egyáltalán: a gyermekszínház kifejezés csak a célzott közönségre,
s nem a minőségre (vagy a minőségen aluliságra) utal.
Célja továbbá a Gyermekszínházak Háza szervezőinek az alkotók és a közvetítők
közötti kapcsolat építése, példának okáért a színház és a fogyasztóknak
előadásokat vásárló/szolgáltató közművelődési intézményrendszer közötti
kommunikáció elősegítése. Éppen ezért a tizennégy produkcióból álló sorozat
és a szakmai beszélgetések megszervezése mellett a börze kínálatát bemutató
kiadványt jelentet meg a Gyermekszínházak Háza.
A szemlén való részvétel, a meghívás ténye a későbbiekben - remélhetőleg
- "védjeggyé" válik.
április 18. szerda
10.00
Benedek Elek:
Legszebb mesék III-IV.
Merlin Színház Atlantisz Társulata
R.: Greifenstein János
15.00
Arany János-Balla Zsófia-Szőke Szabolcs:
Rózsa és Ibolya
Stúdió "K"
R.: Fodor Tamás
április 19. csütörtök
10.00
Kárpáti Péter:
Cinóber
Káva Kulturális Műhely
R.: Perényi Balázs
14.00
Tamási Áron:
A szegény ördög
Maskarás Céh
R.: Pályi János
15.00
Lázár Ervin:
A nagyravágyó feketerigó
Vaskakas Bábszínház - Győr
R.: Rumi László
április 20. péntek
10.00
Víziparádé (Händel zenéjére)
Figurina Animációs Kisszínpad
R.: Siklósi Gábor
15.00
Csongor és Tünde
Márkuszínház
R.: Pilár Gábor
április 21. szombat
10.00
A halász és a nagyravágyó felesége
Ládafia Bábszínház
R.: Néder Norbert
11.00
Gyergyai Albert műve alapján írta Tömöry Márta
Árgyélus királyfi
Hattyúdal Színház
R.: Szász Zsolt
16.00
Heltai Gáspár műve nyomán
Állati mesék
Térszínház
R.: Bucz Hunor
április 22. vasárnap
10.00
A vándormuzsikus
Gulyás László
14.30
Népmesei motívumok alapján írta Divinyi Réka
Árgyélus királyfi és Tündérszép Ilona
Móricz Zsigmond Színház, Nyíregyháza
R.: Tóth Miklós
április 23. hétfő
9.00
Beavatás
Kerekasztal Színházi Nevelési Központ
R.: Kaposi László
április 24. kedd
15.00
Zsuzsi néni mesekertje
Szabó Zsuzsa - Levendulaszínház
A programmal kapcsolatban felvilágosítás kérhető Juszcák Zsuzsától
a 438-1024, 212-55-04, 212-2820-as telefonszámokon.
Támogatók: a II. kerületi Önkormányzat, az Oktatási Minisztérium
és a Nemzeti Kulturális Örökség Minisztériuma. Médiatámogató a Pesti Est
Súgó.
MAY-DAYS TANÁCSKOZÁS
2001 május 25-27. között először kerül megrendezésre
a Közép-Kelet-Európai Országok I. Drámatanácskozása. A MAY-DAYS elnevezés
a lehetőségekre, a májusra és a fiatalságra is utal. A tanácskozás műhely
(workshop)-jellegű lesz, meghívott vendégeink Csehországból, Horvátországból,
Jugoszláviából, Lengyelországból, Romániából, Szlovákiából, Szlovéniából,
Ausztriából érkeznek. Díszvendége lesz a tanácskozásnak Tintti Karppinen,
az IDEA soros alelnöke és Maire Saure, az EDERED elnöke.
Hazánkat a Magyar Drámapedagógiai Társaság (a rendezvény házigazdája)
vezetősége képviseli.
A nemzetközi tanácskozás céljai a következők:
A dráma minél szélesebb
területeken (osztálytermi munka, gyermekszínjátszás, színházi nevelés
stb.) való alkalmazására vonatkozó információáramlás megindítása a KKE-országok
között.
Közös pontok, együttműködési
lehetőségek felismerése, összegyűjtése.
A jövőbeni együttműködés
megtervezése.
A workshop eredményeit a Társaság kiadvány formájában ismerteti meg a
hazai szakemberekkel.
A tanácskozás az EU YOUTH 2000 elnevezésű programja, a Soros Alapítvány
East-East programja és a Magyar Drámapedagógiai Társaság támogatásával
valósul meg.
A rendezvény helyszíne a Marczibányi Téri Művelődési Központ. Meghívó,
vendéglátó a Magyar Drámapedagógiai Társaság. Szervező a Káva Kulturális
Műhely.
DRÁMAJÁTÉK AZ ÓVODÁBAN
Elkészült a Közoktatási Modernizációs Közalapítvány
támogatásával egy olyan kiadvány kézirata, amely a DIE (a tanítási dráma)
óvodai alkalmazásához kíván segítséget nyújtani. A megjelenés csak anyagiak
kérdése, még várat magára...
A segédlet szerzői között ismert nevekkel találkozhatunk: Antal Rita,
Csabai Flóra, Kuszmann Nóra, Lipták Ildikó, Mihályné Gruber Ágnes, Rudolf
Ottóné. A könyvet Kaposi László szerkesztette, Besskó Istvánné és Lipták
Ildikó lektorálta.
KEREKASZTAL-TÁBOROK
Az első magyarországi TIE társulat 1992-től minden évben
tábort szervez. A Kerekasztal táborai amellett, hogy a résztvevő gyerekeknek-fiataloknak
élményt nyújtanak, sok más funkciót is betöltenek. Ezek közül néhányat
említünk csak: a táborok drámanapjainak tervezése izgalmas feladat, egyfajta
szakmai kihívás a színész-tanároknak, hiszen itt - némiképp ellentétben
az évközi munkával - bőségesen van idő a drámák minél mélyebb, részletezőbb
kibontására; a táborok jelentik a Kerekasztal mindenkori új tagjainak
beavatását; a táborok drámamunkájának közzétett tervezetei és ismertetői
a szakmai közönség számára is megvalósítható ötleteket tartalmaznak stb.
Ez évben két tábort tervez a társulat:
Az elsőt "bejárós
rendszerben" Veresegyházon tartja augusztus 13-17. között.
A másodikat bentlakásos
formában augusztus 21-26. között Somogydöröcskén, a nemrégiben elkészült,
kiváló adottságokkal rendelkező Fészer többfunkciós képzőközpontban (ld.
keretes írásunkat!).
A táborokhoz megszerezni remélt támogatások csökkenthetik
a résztvevők költségeit - jelenleg legfeljebb csak az önköltséges árról
tudunk tájékoztatást adni. A táborok programjáról információval szolgál
a társulat szóban, levélben, e-mailen, ki ahogyan kéri (cím: 2111 Szada,
Székely B. u. 1/c.; e-mail: drama@mail.digitel2002.hu; tel.: 28/404702
v. 30/2749066).
FÉSZER többfunkciós képzőközpont és diákfalu
Nem csak a neve "elegáns". Úgy építették meg,
hogy a szállással, foglalkoztató termekkel kapcsolatos magas szintű igényeknek
is megfeleljen. Sokunk számára mégsem képzőközpont lesz majd a somogydöröcskei
Fészer, hanem olyan táborhely, amely a színvonalas szolgáltatásaiért elérhető
árat kér (nyári időszakban csoportos igénybevétel esetén a szállás
és napi négyszeri étkezés ára 2000 Ft + 25% ÁFA fő/nap).
Szállásépületek:
A Koppány völgye kistérségben található 220 lelkes zsákfaluban a helyi
építészeti hagyományokat figyelembe, az ottani parasztházak stílusában
épült három új szállásépület tetőterében mintegy 100-120 táborozó fér
el. Az épületek földszintjén a kísérőknek, felnőtteknek 3-6 ágyas, fürdőszobás
szobák állnak rendelkezésre (összesen 20-40 fő részére).
Foglalkoztatók (oktatóépületek):
A csoportfoglalkozásokhoz négy önálló épületben 2 db 50 m2-es és 2 db
70 m2-es terem áll rendelkezésre - melegburkolattal, sok ablakkal, fedett
előtérrel. A negyedik, eredetiből felújított szállásépületben klubpresszó
működik. Ennek terme is szolgálhat csoportfoglalkozásra, ötödik teremként.
Az épületeken kívül
A kőépületek melletti és mögötti nagy szabad tereken, a fás, ligetes,
bokros terepen sportversenyekre, szabadtéri foglalkozásokra, játékokra,
tábortűzre stb. nyílik lehetőség.
Egész évben
A Fészer téliesített, így egész évben igénybe vehető képzések, továbbképzések,
bentlakásos tréningek, konferenciák, illetve erdei iskolák, iskolai programok,
gólyatáborok stb. megvalósítására.
A Fészer olyan hely, amely - bocsánat a kifejezésért
- nem a "legeltetős nyaraltatásra" épült, ahol már a tervezéskor
gondoltak arra, hogy bizonyos tevékenységekhez foglalkoztató termekre
is szükség van (színjátszáshoz, drámajátékhoz, tánchoz stb.). Csak példaként
említjük: a Fészer étterme olyan (pl. színházi célokra alkalmas) tér,
hogy ha Pesten vagy Budán lenne, ölre mennének egyes kulturális (és egyéb)
vállalkozások azért, hogy megszerezzék ... /A szerk./
A Fészerről további információkkal szolgál Bartha István (tel.: 30/9816688).
KÁVA KULTURÁLIS MŰHELY
Káva drámatábor - 2001
A Káva Kulturális Műhely hagyományos, nyári drámatábora
közvetlenül a tanév vége után, 2001. június 18-án kezdődik és 24-ig tart.
A helyszín még nem végleges, az érdeklődőknek kb. 2 hét múlva részletes
levelet írunk. Jelentkezni a 3150781-es telefonszámon vagy a társulat
címén levélben (1022 Budapest, Marczibányi tér 5/a.) lehet. A jelentkezéseket
beérkezési sorrendben fogadjuk, maximált létszám: 30 fő. A tábor díja
(szállással, étkezéssel, programokkal együtt) 17.000 Ft/fő. (Ez az ár
csökkenhet, ha sikerül pályázati pénzeket nyernünk. Testvéreknek 20% kedvezményt
adunk.) Minden érdeklődőt nagy szeretettel várunk!!!
A társulat új bemutatói
2001. április 18-án Dombóváron mutatjuk be új előadásunkat,
melyet a 9-14 éves korosztálynak és szüleiknek szánunk. Kárpáti Péter
Cinóber című darabját Perényi Balázs rendezi. Ezzel az előadással szerepelünk
április 19-én 10 órakor az I. Gyermekszínházi Szemlén.
Május közepén készül el két új TIE-programunk ZOOZÓDÁSOK illetve PEREMVIDÉK
címmel. Az első a 9-10 éveseknek szól és környezetvédelmi témát dolgoz
fel, a második a 11-12 éveseket célozza és a kisebbségi problémával foglalkozik.
Honlap - március közepétől már látogatható honlapunk a www.kava.ngo.hu
címen. Olvasd! Írj nekünk! Kritizálj! Javasolj új ötleteket!
BUDAPESTI
DRÁMAPEDAGÓGIAI KÖZPONT
Az alábbi tanfolyamokat a kerettanterv alapján, illetve
az alapfokú művészeti iskolák színjáték tagozatán a főtárgyat tanítóknak
ajánljuk.
1. Intenzív drámapedagógiai tanfolyam
Oktatási időpontok: 2001. június 2-3-4. és június 18-24.
Részvételi díj: 80 ezer Ft (ebben az összegben benne foglaltatik a kurzushoz
ajánlott szakirodalom is)
2. Drámapedagógiai tanfolyam - 2001/2002
A következő tanév első tanfolyamának oktatási időpontjai
az alábbiak: szeptember 29-30., október 13-14. és 27-28., november 10-11.,
december 1-2. és 15-16., január 12-13. és 25-26-27.
Mindkét kurzus akkreditált pedagógus továbbképzés.
A tanfolyamok 120 oktatási órából állnak.
Programvezető: Kaposi László (a tánc és dráma modult kidolgozó munkabizottság
vezetője)
További információk Juszcák Zsuzsától (tel.: 2122820, 2125504).
ELŐZETES
Gyermekszínjátszó rendezői tanfolyam indul a
Marczibányi téri intézményben. Reméljük, hogy az indulás tervezett időpontjára,
a következő tanévre elejére a kurzus megkapja a pedagógus továbbképzési
akkreditációt.
A 120 órából álló tanfolyam során kb. 35 tanórában az alapvető dramaturgiai
és egyéb elméleti ismeretekkel, 30 órában tréningvezetéssel, drámajátékkal
foglalkozhatnak a résztvevők, míg a képzés óraszámban is leginkább hangsúlyos
területe a rendezés elmélete és gyakorlata lesz - erre kb. 55 tanóra jut.
A Nemzeti Kulturális Alapprogram Közművelődési Kollégiumának támogatásával
megvalósuló tanfolyam vizsgával zárul.
A részletek (jelenleg: a tervek) felől Juszcák Zsuzsa szolgálhat információval
a már említett telefonszámokon.
GYŐR
Hírek a Révai Gimnázium színjátszóinak életéből:
2001. március 10-én került sor a RÉVAI-GÁLA-műsorra Győrött, a Petőfi
Sándor Városi Művelődési Központban. Négy színkör szerepelt hét rövid
produkcióval.
Új Kezdő színkör (októberben
alakult) - Brecht drámája nyomán Sente boltja címmel adott elő egy 10
perces rituális játékot (rendező: Wenczel Imre)
Ar(t)culat színkör (második
éve dolgozik, két produkcióval készült): Ludas Matyi, Adrian Mole naplójából
(rendező mindkét esetben: Wenczel Imre)
ReActor színkör: Othello,
vagy amit akartok címmel adott elő egy paródiát (rendező: Varju Nándor)
C 4 színkör (negyedik
éve dolgozik, három produkciót hozott): kettőt Beckett: Godot-ra várva
c. darabjából, míg egyet Shakespeare: Sok hűhó semmiért c. darabjából
2001. március 17-én rendezték meg a Balázs Béla Művelődési Központban
a hagyományos Kisfaludy Napokat. Itt a "révaisok" fenti
produkciói két ezüst és egy bronz minősítést kaptak.
Színköri táborozás
A Révai Miklós Gimnázium 1991 óta biztosította minden tanulójának, hogy
- ha drámajátékkal vagy színjátszással szeretne foglalkozni, lehetőséget
kapjon annak kipróbálására, illetve színpadra lépve azt is megtapasztalhassa,
mennyire vonzza őt ez a tevékenység. Gyakran éppen arra jó a próbatétel,
hogy többen eldönthessék: e (részben már művészi) tevékenység által megkövetelt
fegyelemnek, összehangolt csoporttevékenységnek meg tudnak (akarnak)-e
még felelni, vagy inkább másféleképpen keresik önérvényesítésüket. Hasznos
információkhoz juthatnak tehát a tanulók ÖNISMERET terén is.
Ez évben a tábor 2001. július 9-15-ig tart.
A tábor vezetője: Nyári Arnold a Kerekasztal Színházi Nevelési Központ
drámatanára és színésze.
A táborban a gyerekekkel dolgozó szakemberek régi, kipróbált munkatársak:
Sárköziné Kollarits Edit (a mosonmagyaróvári Planéta színkör vezetője),
Tóth Szilvia (a győri Gyermekek Háza Arrabona színkörének és a L'art-ma
- révais - színkörnek a vezetője), Varju Nándor (a Kerekasztal színésze
és drámatanára, többszörös helikoni győztes a Révai színköreivel; jelenleg
a révais ReActor színkört is vezeti).
Minden csoport találkozik a hét folyamán minden vezetővel, de a készülő
produkciót egyetlen rendezővel készítik el. A munkaformák között válogatva:
az egyéni foglalkozástól kezdve a kis és nagycsoportos mozgástréningekig,
beszédgyakorlatokig, kommunikációs játékokig vagy 10-15-féle játékban
vehetnek részt a színjátszók.
JÁSZFÉNYSZARU
II. KELET-MAGYARORSZÁGI DRÁMAPEDAGÓGIAI KONFERENCIA
A 2001. április 6-án megrendezésre kerülő konferencia programjában központi
helyet kapott a kerettanterv.
A konferencia (tervezett) szakmai programja:
9.30
Megnyitó (Czeglédi Márta polgármester)
9.45
Szemléletváltás a közoktatás tartalmi szabályozásában - A kerettantervek
és a drámapedagógia (előadó: Kaposi József)
11.00
A kerettanterv továbbgondolása - tánc és dráma modul (előadó: Kaposi
László)12.25: Fórum
15.00
Szekcióülések: Szakmai tanácskozás az iskolai nevelő-oktató munkába
bevont és az óvodai fejlesztő tevékenységben megjelenő drámáról - mint
tartalomról és módszerről - a kerettanterv, valamint az ONOA bevezetésének
fényében
16.15
Plenáris ülés, a konferencia zárása
A konferenciát a Bedekovich Lőrinc Népfőiskolai Társaság, a Jászfényszarui
Drámapedagógiai Műhely és a Magyar Drámapedagógiai Társaság rendezi,
a Soros Alapítvány támogatja.
PÁPA
30 órás továbbképzést tartott a Pápai Drámaműhely 2001. február 3. és
március 1. között Horváthné Árvai Mária és Tegyi Tibor vezetésével. A
program a játékfüzérektől a klasszikus darabok színpadra állításáig sok
területet érintett. Mint beszámolójukban írják, bár a szervezéssel nehézségeik
voltak, de a résztvevők visszajelzései arról győzték meg őket, hogy "szükség
van az ilyen továbbképzésekre, találkozásokra, mert a 120 órás tanfolyamot
végzett pedagógusok gyakran elbizonytalanodnak, mikor a tanultakat a saját
munkájukban alkalmazzák. Az ilyen továbbképzések sokat segítenek hitük
megerősítésében, tudásuk rendszerezésében. elmélyítésében."
EGER
2001. február 24-én ért véget Egerben az az egy hónapon
át tartó, 36 órás szakmai képzés, amelyet Heves megye gyermekszínjátszó
csoportvezetőinek szervezett a megyei művelődési központ. A megyében 15
gyermekszínjátszó csoport működik. "Vezetőik általános iskolai pedagógusok,
akik órák után, délutánonként, fáradtságot s időt nem kímélve adják át
a felnövekvő nemzedéknek a színház világának egy szeletét. Ahhoz azonban,
hogy a mindig megújuló ismereteket átadhassák, segítségre van szükségük"
- ezt a segítséget pedig egy művelődési ház adta meg számukra, írja tájékoztató
levelében Murguly Marianna népművelő.
A képzés során szó volt az irodalmi és ünnepi műsorok szerkesztési formáiról,
a dramaturgiai munkáról, a színpadi tér szervezési formáiról, az idő-tempó-ritmus
összefüggéseiről, az improvizációra épülő előadásokról. Előadók: Gali
László, Jámbor József, Szakall Judit, Tóth Zsuzsa, Zala Szilárd.
(A képzést a Nemzeti Kulturális Alapprogram Közművelődési Kollégiuma
támogatta.)
PÉCS
A FESZTIVÁLOK FESZTIVÁLJA, a francia nyelvű diákszínjátszás
nemzetközi (csúcs)rendezvénye valószínűleg az egyik (ha nem A) leggazdagabb
hazai diákszínjátszó esemény. Már csak azért is, mert képes színes műsorfüzetet
adni - jó minőségű fotókkal - a résztvevőknek. Ráadásul kicsi és nagy
formátumban is! Ezek után (záró poénként) álljon itt a csoportot delegáló
országok hosszú listája: lesz itt bolgár, spanyol, lengyel, román, olasz,
cseh, szerb, török, portugál, orosz, kanadai, belga és természetesen francia
társulat - a hazaiak mellett.
A március 18-23. között lebonyolított rendezvény már hosszú ideje Vatai
Éva (a franciául nem beszélőknek például a Drámapedagógiai Magazinban
megjelent foglalkozásvázlatairól ismert drámatanár) kiváló szervező munkájához
kötődik.
SZAKLAP
A Mentor című folyóirat tankönyvkritikai mellklete, a Támpont márciusi
száma a tánc és dráma modul kapcsán bőséges terjedelemben foglalkozik
a drámapedagógiával...
HONLAP
Ritkán változik a társaság honlapja, ez pedig hiba egy
internetes oldalnál. Bár több mint 3100 látogatója volt a honlapnak, ez
az adat (annak növekedési üteme) és a Fórum rovatban megjelent közlemények,
levelek száma is jelzi, hogy a kezdeti lelkesedés és érdeklődés alábbhagyott.
A Fórum rovat, ami például a "csettelésre" (a hálón tartózkodók
szimultán eszmecseréjére) is alkalmas, bárkinek rendelkezésére áll: meghirdethetők
rajta például a közérdeklődésre számot tartó programok. Ennek ellenére
jóformán csak szerkesztőségi közlemények olvashatók rajta...
A jelenlegi helyzet: kb. negyedévente kerül sor a frissítésre, többnyire
hírlevelünk és/vagy a DPM új számának megjelenésekor.
KÖNYV
a Magyar Drámapedagógiai Társaságról
Várhatóan 2001 őszén jelenik meg a Társaság elmúlt 10
évét feldolgozó könyv, melyet egyrészt érdekes olvasmánynak, másrészt
a tények korrekt számbavételét szem előtt tartó szakanyagnak szánunk.
Az anyag összeállítója Szabó Virág miskolci bölcsészhallgató, aki a Társaság
megbízásából dolgozik.
CSEHORSZÁG
2001. június 23-28. között DRAMA-THEATRE-EDUCATION címmel
rendeznek nemzetközi worshopot a cseh nemzeti gyermekszínjátszó fesztivál
keretei között Prágában.
A tréning vezetője Krista Bláhová, a prágai Károly Egyetem Tanárképző
Karának tanára.
Akinek van 3000 koronája (kb. 150 DEM), az máris jelentkezhet, ezen felül
csak az utazást és az étkezését kell fizetnie... (Jakub Hulák, Kresomyslová
7, P.O.BOX 2, 140 16 Praha 4, Czech Republic; e-mail: artama.dc@volny.cz)
AUSZTRIA
2001. április 6-11. között rendezi meg az Österreichischer
Bundesverband für Schulspiel, Jungendspiel und Amateurtheater (osztrák
testvérszervezetünk) a "Drama in Education" Világkongresszust
Burg Schlainingben, Burgenlandban. A kongresszus mottója: "Kreativitás,
kommunikáció, izoláció" - magány a virtuális világban, vagy kreatív
és kommunikatív cselekvés a dráma és a színház segítségével. Előadásokat
és workshopokat tartanak: Richard Finch, Dr. Jonothan Neelands, Emilio
Fitzgibbon és Dr. Jurij Vasiljev. A kongresszus főelőadói Gavin Bolton
és Cecily O'Neill. Az ÖVB jóvoltából, anyagi segítségével (amit ezúton
is köszönünk!) a Magyar Drámapedagógiai Társaságot Szauder Erik és Bethlenfalvy
Ádám képviselheti a kongresszuson.
AZ IDEA VILÁGKONGRESSZUSA
Az IDEA 2001. július 2-8. között megrendezendő világkonferenciájára
összesen 270 előadás, műhelyfoglalkozás vagy színházi produkció jelentkezését
fogadták el. A rendezvényen előreláthatólag a világ 53 országából közel
500 drámatanár és színházi szakember vesz részt. A világkonferencia védnökei
és előadói között szerepel többek között a perui Victoria Santa Cruz színésznő,
rendező, egyetemi tanár; a francia Jacques Lassalle dramaturg, egyetemi
tanár, a Comédie Française volt művészeti vezetője; a világhírű norvég
színésznő, Liv Ullman; Jon Fosse norvég drámaíró; Eugenio Barba, a dán
Odin Színház vezetője; Dorothy Heathcote, a brit drámatanári egyesület
örökös tiszteletbeli elnöke.
ANGLIA
A londoni székhelyű Central School of Speech and Drama
és a brit Tamasha Színház 2001. július 12-én közös konferenciát rendez
az interkulturális jelenségek színházi, pedagógiai, illetve a drámatanítást
érintő elméleti és gyakorlati kérdéseiről.
További információ: 00-44-1747 858776 (tel.), 00-44-1747 858803 (fax),
internet: www.time2001.co.uk;
e-mail: bookings@time2001.co.uk
A birminghami Big Brum TIE-társulat 2001. márciusában
mutatta be új, Bobby Colvill által a társulat számára írt, Dusk (Alkony)
című darabját és a hozzá kapcsolódó TIE-programot. Az előadás és a foglalkozás
az 1937-es évbe, a később elszigetelődött brit fasiszta párt megalakulásának
időszakába vezeti vissza a tanulókat. A program a rasszizmus és a gazdasági
ellehetetlenülés politikai következményeit vizsgálja.
GYERMEKSZÍNJÁTSZÓK PÉLDATÁRA II.
Sándor L. István szerkesztésében készül a gyermekszínjátszó
rendezőknek szóló oktatófilm-sorozat második része. Egy kivétellel a tavalyi
országos gyermekszínjátszó fesztivál gálaműsorán szerepelt előadások közül
válogatott a szerkesztő. Várhatóan még ebben a tanévben megvásárolható
lesz a színpadi stilizációval foglalkozó új oktatófilm.
DRÁMAJÁTÉK-VEZETŐI
- vizsgákról jelentjük -
(mf. - megfelelt.; k. mf. - kiválóan megfelelt)
Marczibányi Téri Művelődési Központ, Budapest
2001. január 27-28.
Tanfolyamvezető: Kaposi László
Vizsgabizottság elnöke: Rudolf Ottóné
(12 fő)
Budai Gabriella mf.
Csikósné Bozóki Edit mf.
Drávai Gabriella mf.
Fejes Gáborné mf.
Horváth Szilvia k. mf.
Lovász Magdolna mf.
Nagy Andrea k. mf.
Pataki Ágnes mf.
Pomichal Mária mf.
Tulkán Judit k. mf.
Urbán Zsanett mf.
Vörös Imelda mf.
KÉRDÉSEK ÉS VÁLASZOK
- részletek egy dokumentumból
Az Oktatási Minisztérium honlapjáról letölthető az a kb. 165 oldalnyi
dokumentum, amely a kerettantervvel kapcsolatos kérdésekből és az ezekre
adott válaszokból áll. Ebből az anyagból válogattuk ki a tánc és dráma
modulra vonatkozó részeket.
(Szerzők: Balla Árpád, Juhász József, Kaposi József, Laucsek István,
Lehóczky János, Oláh Mihályné, Práff Csaba; szerkesztő: Balla Árpád; lektor:
Kaposi József)
(A szövegben a tánc és dráma modul nevének félkövér vagy aláhúzásos
kiemelése a DRÁMAjátékos szerkesztőjétől származik - K. L.)
Mit jelent a páratlan páros elv a tananyag elrendezésében?
A kerettantervi rendelet lehetővé teszi, hogy az iskola a helyi tantervében
az egyes tantárgyakra előírt tananyagot és óraszámokat az egymást követő
páratlan és páros évfolyamok között átcsoportosítsa, ha a két évfolyam
alatt együttesen, az adott osztálynál beépítik a kerettantervekben rögzített
tantárgyakra meghatározott tanórai foglalkozásokat, továbbá az adott évfolyamokra
előírt tananyagot és követelményeket [28/2000. (IX. 21.) OM rendelet 11.
§ (1) bekezdés].
A honismeret átcsoportosítható-e az 5.-ből a 6.-ba úgy, hogy egy órás
tantárgy legyen? Ugyanúgy a tánc és dráma a 6.-ból az 5.-be átvihető-e?
A hon- és népismeret 5-6. évfolyamon 1-˝ óra. Lehet-e 5.-ben heti 1 óra?
Igen. A kerettantervi rendelet 11.§ (1) bekezdése szerint: "Az
iskola a helyi tantervében, az egyes tantárgyakra előírt tananyagot és
óraszámokat az egymást követő páratlan és páros évfolyamok között átcsoportosíthatja,
ha a két évfolyam alatt együttesen, az adott osztálynál beépítik a kerettantervben
rögzített tantárgyakra meghatározott tanórai foglalkozásokat, továbbá
az adott évfolyamokra előírt tananyagot és követelményeket."
Több tantárgy integrált oktatása lehetséges. Ennek ellenkezője, azaz
a tantárgyak vagy tantárgyi modulok szétválaszthatók-e? Ha igen, hogyan?...
Az iskola helyi tantervében a kerettantervben előírt tantárgyakból,
illetve tantárgyi modulokból integrált tantárgy valóban kialakítható oly
módon, hogy a kerettantervben meghatározott tananyagok egy tantárgyba
épülnek be. Az integrált tantárgy óraszáma általában megegyezik a beépített
tantárgyak, modulok kerettantervben meghatározott óraszámának együttes
összegével.
Ennek ellenkezője, tehát a kerettantervben szereplő tantárgyak és tantervi
modulok azonban - egyetlen esetet kivéve - nem választhatók szét. Nem
törvényes, tehát pl. a tánc és dráma modult külön táncra illetve
drámára választani, és így külön - külön összevonni egy - egy másik tantárggyal.
Baj-e, ha a dráma 5-6. évfolyamos követelményeit hamarabb - a 4. osztály
végére - teljesítjük?
A jogszabályok ezt nem teszik lehetővé. Az alapfokú nevelés-oktatás
1-4. évfolyamon tartó szakaszában nincsenek modul tantárgyak. A magyar
nyelv és irodalom tantárgy ugyanakkor az 1-4. évfolyamon minden évben
tartalmaz "tánc és dráma" témakört, ezt kell feldolgozni
az alsó tagozaton. Természetesen ez még - a tantárgyanként a pedagógus
rendelkezésére álló 20%-nyi időkereten belül - tovább bővíthető, de nem
az 5-6. évfolyam követelményeivel.
Ki taníthatja majd gimnáziumban a tánc és dráma, az etika, a médiaismeret,
modulokat? Hol, milyen rendelet szabályozza? Ha továbbképzéssel kell megoldani,
lesz-e külön (központi) keret erre a célra?
Az Oktatási Közlönyben hamarosan olvasható lesz a kerettantervi rendelet
alapján induló kötelező tantervi modulok oktatásának képesítési feltételeiről
szóló közlemény. Ez részletesen tartalmazza, hogy 2008-ig ill. 2008. után
milyen alapképzésben és szakirányú továbbképzésben szerzett szakképzettség
szükséges az egyes modulok tanításának feltételeként.
A közoktatási intézményekben a nevelés-oktatás feladatait ellátó pedagógusok
képesítési előírásait a közoktatási törvény határozza meg. Nevelési-oktatási
intézményben pedagógus munkakörben az alkalmazható, aki az iskolafokozatnak
megfelelő, a közoktatási törvényben meghatározott egyetemi vagy főiskolai
szintű végzettséggel és a szakterületnek megfelelő szakképzettséggel rendelkezik.
Ebből következően a kötelező tantervi modulok oktatását az adott modul
tartalmának megfelelő, első vagy második, illetve további alapképzésben
egyetemi vagy főiskolai szintű oklevelet szerzett tanár, illetve tanári
szakképzettségre épülő szakirányú továbbképzésben oklevelet szerzett pedagógus
láthatja el.
Az egyes tantervi modulok oktatását - a modulok sajátos, összetett tartalmát
figyelembe véve - a szakirányú szakképzettségként több alapképzési, illetve
szakirányú továbbképzésben oklevelet szerzett pedagógus láthatja el. Az
egyes tantervi modulok oktatásánál - a modulok sajátos, összetett tartalmát
figyelembe véve - a szakirányú szakképzettségként több alapképzési, illetve
szakirányú továbbképzési szakon szerzett szakképzettség is figyelembe
vehető.
A modulok tanításának képesítési feltételeiről szóló OM közlemény
(a minisztérium honlapjáról letölthető; a kivonatos közlés alapjául szolgáló
letöltés dátuma 2001. április 4.)
Közlemény
a kerettantervek kiadásáról, bevezetéséről és alkalmazásáról szóló
28/2000. (IX. 21.) OM rendelet alapján induló
kötelező kerettantervi modulok oktatásának képesítési feltételéről
A közoktatásról szóló - többször módosított - 1993. évi LXIXX. törvény
értelmében 2001. szeptember 1-jétől az 1. az 5., és a 9. évfolyamokon
a kerettantervek kiadásáról, bevezetéséről és alkalmazásáról szóló 28/2000.
(IX. 21.) OM rendeletnek megfelelően indul az oktatás. A tananyag az iskolafokozatnak
és iskolatípusnak megfelelően tantárgyakból és tantervi modulokból épül
fel. A korszerű ismeretkörnek a nevelés-oktatásba történő bevezetését,
a készség- és képesség fejlesztését szolgáló kötelező tantervi modulok:
- a tánc- és dráma,
- a hon- és népismeret,
- az egészségtan,
- a mozgókép és médiaismeret,
- az ember- és társadalomismeret, etika, valamint
- a társadalomismeret.
Az egyes modulok oktatása 2001 és 2004 között fokozatosan indul az alapfokú
és középfokú oktatásban.
A közoktatási intézményekben a nevelés-oktatás feladatait ellátó pedagógusok
képesítési előírásait a közoktatási törvény határozza meg. Nevelési-oktatási
intézményben pedagógus-munkakörben az alkalmazható, aki az iskolafokozatnak
és iskolatípusnak megfelelő, a közoktatási törvényben meghatározott egyetemi
vagy főiskolai szintű végzettséggel és a szakterületnek megfelelő szakképzettséggel
rendelkezik.
Ebből következően a kötelező tantervi modulok oktatását - akár önálló
tárgyként, akár másik tantárggyal integrálva valósul meg -, az adott modul
tartalmának megfelelő, első vagy második, illetve további alapképzésben
egyetemi vagy főiskolai szintű oklevelet szerzett tanár, illetve tanári
szakképzettségre épülő szakirányú továbbképzésben oklevelet szerzett pedagógus
láthatja el.
Az egyes tantervi modulok oktatásáról - a modulok sajátos, összetett tartalmát
figyelembe véve - a szakirányú szakképzettségként több alapképzési, illetve
szakirányú továbbképzési szakon szerzett szakképzettség is figyelembe
vehető az alábbiak szerint. Az ember- és társadalomismeret, etika tantervi
modulokra vonatkozókat kell alkalmazni a gimnáziumi emberismeret és etika,
illetve a szakközépiskolai társadalomismeret és etika tantárgyra is. Amennyiben
akkreditálásra kerülnek újabb olyan alapszakok és szakirányú továbbképzési
szakok, amelyek megfelelnek valamelyik kerettantervi modul tartalmának,
a tantervi modulok oktatását lehetővé tevő képesítések listája kiegészül.
A változásokról negyedévenként az Oktatási Közlöny ad tájékoztatást. Az
egyes tantervi modulokhoz ajánlott akkreditált továbbképzésekről az Oktatási
Minisztérium honlapjáról (www.om.hu) lehet további információkat szerezni.
ALAPFOKÚ NEVELÉSI-OKTATÁSI
INTÉZMÉNYEKBEN (ÁLTALÁNOS ISKOLA)
TÁNC ÉS DRÁMA
A szak képzettségi szintje a közoktatásról szóló többször módosított
1993. évi LXXIX. törvény 17.§ -ának előírásai szerint értelmezendő.
A) Alapképzésben szerzett szakképzettség
B) Szakirányú továbbképzésben szerzett szakképzettség
|
|
A)
- táncpedagógus
B)*
- drámapedagógus
- tánc- és drámapedagógus
- játék és szabadidő pedagógus
- gyermektánc-oktató
|
Elfogadott
|
A)
-magyar nyelv és irodalom szakos tanár
- esztétika szakos bölcsész
- művészettudomány szakos tanár
- testnevelőtanár
- ének-zenetanár
- ének-zenetanár, karvezető
- ének-zene, népzenetanár
- ének-zene, egyházzenész
|
Elfogadott
A modulhoz kapcsolódó akkreditált továbbképzés elvégzése ajánlott
|
A)
- egyéb tanári szak, figyelembe véve a szakirányú továbbképzési
szakra való jelentkezés feltételeit
|
A modulhoz kapcsolódó (fent *-gal meghatározott) szakirányú továbbképzési
szak elvégzése szükséges
|
KÖZÉPFOKÚ OKTATÁSI INTÉZMÉNYEKBEN
Tánc és dráma
A) Alapképzésben szerzett szakképzettség
B) Szakirányú továbbképzésben szerzett szakképzettség
|
|
A)
- esztétika szakos bölcsész
- ének-zenetanár, karvezető
B)*
- drámapedagógus
- tánc- és drámapedagógus
- játék és szabadidő pedagógus
|
Elfogadott
|
A)
- magyar nyelv és irodalom szakos tanár
- testnevelőtanár
|
Elfogadott
A modulhoz kapcsolódó akkreditált továbbképzés elvégzése ajánlott
|
A)
- egyéb tanári szak, figyelembe véve a szakirányú továbbképzési
szakra való jelentkezés feltételeit
|
Modulhoz kapcsolódó szakirányú továbbképzési szak elvégzése szükséges
|
(...)
2008-tól kezdve a Közleményben szereplő kerettantervi ismeret átadására
az a pedagógus jogosult, aki felsőoktatási tanulmányok keretében (alapképzés,
kiegészítő képzés vagy szakirányú továbbképzés) elsajátította azok oktatásához
szükséges ismereteket.
A helyi tantervek felülvizsgálata és kiegészítése kapcsán a közoktatási
intézményeknek a szakemberellátás intézményi feltételeit is meg kell vizsgálniuk.
A helyi tanterv felülvizsgálata alapján módosulhat az iskola középtávú
pedagógus-továbbképzési programja.
Szükség esetén kapjanak elsőbbséget azok az újabb vagy további alapképzésre,
illetve szakirányú továbbképzésre, valamint a 277/1997. (XII. 22.) sz.
Kormányrendelet szerinti tanfolyami jellegű akkreditált továbbképzésre
jelentkezők, akik a kerettantervi modulok oktatásához szükséges szakmai
ismeretek elsajátítását vállalják.
Budapest, 2001. március
VÉLEMÉNYEK
a tánc és dráma modul tanításához szükséges képesítést szabályozó tervezetről
1.
A fentiek kapcsán főként a modulok tanításának képesítési feltételeiről
szóló táblázatok érdekesek most számunkra.
Számos új információval, s néhány kedves apró meglepetéssel szolgál a
tervezet ezen része, a már említett csinos kis táblázatok. Elsőként
hadd említsem meg azt, hogy milyen örömmel olvastam a testnevelőtanárok
elfogadottságáról szóló információt. Ez igen! Valahol el kell kezdeni
a pedagógus társadalomban, de talán szélesebb körökben is meglévő sztereotip
nézetek lebontását, miszerint a testnevelő tanárok mihez értenek és mihez
nem. Meg kell találni az archimedesi pontot, s kibillenthető lesz a világ.
Valószínűleg a testnevelőknek a tánc és dráma iránti rendkívüli affinitása,
az ezen a területen már sokszorosan megmutatkozott tudása és alkotó ereje
miatt éppen a tánc és dráma modul tűnhetett a legjobbnak arra, hogy a
testnevelőtanárok univerzális tudásáról OM közleményben adjanak tanúbizonyságot
az arra illetékesek. Hurrá! Bár a modul szervező ereje (é. amire épül)
a dráma, a testnevelő "elfogadott", neki legfeljebb csak ajánlott
egy továbbképzés elvégzése. Csak ajánlott, hiszen ért a drámapedagógiához,
a színházhoz, a bábjátékhoz, a mozgásszínházhoz, a táncszínházhoz. Végre
megértettem (köszönet érte!), hogy miért nem volt az általam tanított
kb. 700 drámapedagógus hallgató, gyakorló pedagógus között testnevelő
tanár. Minek is jöttek volna, hiszen értenek hozzá! Talán már születésüktől
fogva, éppen ezért hagyták ki a képzésükből a felsőoktatásban a drámapedagógiát.
Nem kevésbé örültem az ének-zenetanárok elfogadottságának is: tudjuk,
ők is arra képeztettek ki (hasonlóan a testet nevelő kollégáikhoz), hogy
mindenhez értsenek. Akár a drámapedagógiához is - általános és középiskolás
fokon egyaránt!
Szívből gratulálok a fenti táblázatok kidolgozójának, s mindenkinek, aki
bábáskodott körülötte, aki segítette az örömhírekkel szolgáló kis táblázatok
világra jöttét!
Egyébként mindenképpen olcsóbb és gyorsabb megoldás az égető problémát
jelentő drámapedagógus-hiány (és most nem foglalkozunk azzal, hogy ki
tanítja majd a mozgóképes ismereteket, a hagyományőrzést stb.) kezelésére
az, ha valaki a minisztériumban, mondjuk délidőben, egy meghitt folyosón
kikiáltja a pedagógus társadalom egy részét a drámapedagógia tudósának,
sokkal-sokkal olcsóbb, mintha példának okáért a képzésükkel kellene foglalkozni
(mondjuk nappalis szakot alapítani számukra a felsőoktatásban, vagy elérni
azt, hogy a szakirányú továbbképzéseken végre drámát tanítsanak a hallgatóknak,
ha már a kerettantervben - bár megnyomorítottan -, de dráma van és nem
színház), és persze olcsóbb, mintha a képzésekhez és továbbképzésekhez
pénzt biztosítanánk.
Kaposi László
2.
Huszonkét éve tanítok általános és középiskolásokat. Olyan szakpárosításom
és képzettségem van, amely a megadott feltételrendszerben megnyugtató
lenne számomra: erőfeszítések nélkül taníthatnám a TÁNC ÉS DRÁMA modult
mindkét szinten. (Magyar nyelv és irodalom - ének-zene szak, karnagyi
diploma...) Azonban ugyanennyi ideje foglalkozom drámapedagógiával is
(jelenleg főiskolán is oktatom a drámapedagógiát), ezért nyugtalanító,
amit itt olvasok. A legtöbb hasonló képzettségű középiskolai (nyugodtan
hozzámondhatjuk: főiskolai, egyetemi) tanárnak - ha nem vett részt valamilyen
drámapedagógiai kurzuson -, fogalma sincs róla, mi az a drámajáték. A
felsorolt szakokon oktató általános iskolai tanárokkal is ez a helyzet
jelenleg. "A modulhoz kapcsolódó továbbképzés elvégzése ajánlott"
- olvasom a rendelet tervében. Ezen a jóindulatú ajánláson kívül milyen
érdekük fűződik majd a felsorolt szaktanároknak ahhoz, hogy értsenek a
drámapedagógiához? Vagy tovább növekszik az önjelölt drámapedagógusok
száma a rendelet nyomán? Nem áll fönn így annak a veszélye, hogy a valódi
hozzáértés hiánya miatt elnyelik a megjelölt tantárgyak a drámajátékot?
Sürgősen el kellene készíteni a konkrét (finanszírozási és szervezési)
tervét a drámapedagógusok képzésének, és azokat kellene megbízni a képzéssel,
akik tényleg értenek ehhez, pl. maguk is dolgoznak/dolgoztak tanulókkal,
nem csupán olvastak róla valahol.
Wenczel Imre
Hírlevelünk mellékleteként - a 10-11-12. oldalon - közöljük a dráma középszintű
és emeltszintű érettségi követelményének tervezetét, amely 2001. április
4-én jutott el hozzánk.
Kérjük olvasóinkat, hogy mondják el véleményüket a rendelettel
és a tervezettel
kapcsolatban!
Ezeknek a DRÁMAjátékosban helyet biztosítunk: akár egy különszám formájában
is!
NÉHÁNY DRÁMAPEDAGÓGIAI KIADVÁNY
a Marczibányi Téri Művelődési Központ
módszertani könyvesboltjának ajánlatából
DRÁMA A TANULÁS SZOLGÁLATÁBAN
Jonathan Neelands
(a tanítási dráma gyakorlatába átültetett elméleti és színházi ismeretek
gyűjteménye) 860 Ft
DRÁMAJÁTÉKOK
(gyermekeknek, fiataloknak,felnőtteknek) 1200 Ft
Gabnai Katalin
DRÁMAPEDAGÓGIAI OLVASÓKÖNYV
szerk. Kaposi László 1200 Ft
(a drámapedagógia alapirodalma. gyermeklélektani, játékelméleti, drámapedagógiai
és módszertani írások gyűjteménye)
JÁTÉKKÖNYV
szerk. Kaposi László 760 Ft
(a szabályjátékok gyűjteménye, hasznos segédeszköz drámapedagógusok,
művészeti vezetők napi gyakorlati munkájához)
A TANÍTÁSI DRÁMA ELMÉLETE
Gavin Bolton 980 Ft
(a könyv bemutatja, rendszerbe foglalja és elemzi az oktatásban alkalmazható
dramatikus tevékenységformákat)
DRÁMAFOGLALKOZÁSOK GYEREKEKNEK, FIATALOKNAK
szerk. Kaposi László
(drámaóra-gyűjtemény általános és középiskolai tanároknak, művészeti
csoportvezetőknek) 1200 Ft
A DRÁMA TANÍTÁSA
szerk. Kaposi László
(tanári segédlet-sorozat az 1-2., a 3-4., az 5-6. osztályban tanítók
számára) 1000 Ft
DRÁMAPEDAGÓGIAI MAGAZIN 300 Ft/db
(az egyetlen hazai drámapedagógiával foglalkozó szakfolyóirat - eddig
20 szám és 5 tematikus különszám jelent meg, benne elméleti-gyakorlati
tanulmányok, drámaórák, forgatókönyvek stb.)
SZÍNHÁZI KONVECIÓK A DRÁMATANÍTÁSBAN
(videofilm - oktatási segédanyag) 2100 Ft
SZÍNHÁZ ÉS DRÁMA A TANÍTÁSBAN
szerk. Kaposi László
(gyerekekkel, fiatalokkal foglalkozó társulatok, amelyek a színház és
dráma eszközeivel nevelnek) 760 Ft
THÁLIA SZEKERE
szerk. Kaposi László 1000 Ft
(színdarabok, forgatókönyvek gyermekszínjátszóknak)
FÉNYES NAPOK
szerk. Gabnai Katalin
(ünnepek, játékok, forgatókönyvek, gyermek- és diákcsoportoknak) 1000
Ft
GYERMEKSZÍNJÁTSZÓK PÉLDATÁRA
1. rész
(epikus alkotások színrevitele - videofilm) 2100 Ft
A kiadványok megrendelhetők:
1022 Budapest, Marczibányi tér 5/a.; tel: 4381029, 30/9874552; fax: 2124885;
e-mail: szakkonyv@drama.hu
A DRÁMAjátékos következő számával
2001 júniusában jelentkezünk.
Kérjük mindazokat, akik információkat szeretnének közzétenni, hogy
2001. május 31. előtt e-mail, levél vagy fax formájában juttassák
el hozzánk megjelentetni kívánt anyagaikat. A beérkezett rövid szakmai
anyagokat 1000 példányban ingyenesen tesszük közzé.
Közvetlenül a szerkesztőnek is küldhetők a megjelentetni kívánt írások:
Kaposi László, 2111 Szada, Székely B. u. 1/c.
(e-mail: lkaposi@drama.hu; tel/fax:
28/404702)
|